לאיזו דרגה של הכחשת המציאות יכול מאמין דת להגיע?

תלוי מה ז'אנר ההכחשה החביב עליך

אני מודה שגם אני משתעמם מתאוריות קונספירציה. תחת אקסיומה שעובדים עלינו אפשר להגיע לכל דבר שרירותי כולל תאוריות מטריקס למינהן. דרך אגב, אין ממש הבדל בין התאוריות שאלוהים עובד עלינו (ברא סלעים עם מאובנים, ברא אור מהכוכבים באמצע הדרך, וכדומה) לתאוריות שהמטריקס עובד עלינו.

אז אני קופץ בסרטון קדימה למודל הקוסמולוגי וזה כבר יותר מעניין כי צריך איזשהי מקוריות ע"מ להסביר לאנשים למה משהו שהם רואים ויודעים במציאות הוא בעצם לא ככה. למשל בתאוריה הנוכחית של הארץ השטוחה, המרכז של הארץ הוא בקוטב הצפוני, וההיקף מסביב הוא הקרח של אנטראקטיקה. אני מניח שזה נועד לענות על השאלה למה אנחנו לא נופלים מעבר לקצה כאשר אנחנו טסים לאמריקה ולמזרח הרחוק (האנשים שהגיעו לקוטב הדרומי מעטים ככה שאפשר לפטור אותם כשותפים לקונספירציה). הצרה במודל כזה היא ששמש אשר מסתובבת מסביב לארץ מלמעלה ומלמטה, כמו במודל הגיאוצנטרי הישן, יוצרת בעייה כי אנחנו נראה אותה נעה מדרום לצפון ומצפון לדרום, במקום ממזרח למערב... ע"מ לפתור זאת השמש במודל החדש נעה תמיד מעל הארץ בתנועה מעגלית והאור שלה ממוקד כמו פרוג'קטור ע"מ להאיר רק חלק מהארץ. הבעייה כאן היא זריחות ושקיעות. הרי כולנו רואים שהשמש בשקיעה לא נראית יותר ויותר קטנה עד שהיא נעלמת. היא נשארת באותו גודל נראה ויורדת מתחת לאופק. איך הסרטון מסביר את הפרדוקס הזה עוד לא ברור לי...
 
לי יש.

מכיר את הסיפור על המשפט "צבים כל הדרך למטה"?
תוכל למצוא אותו בויקיפדיה האנגלית בקישור הזה:
https://en.wikipedia.org/wiki/Turtles_all_the_way_down
לעצלנים מבינינו אומר שמדובר על הרצאה בנושא אסטרונומיה שבסופה נעמדה אישה מהקהל ואמרה למרצה שכל ההרצאה שלו היא שטויות ושהעולם שטוח ונמצא על גב של צב ענק. כאשר המרצה שאל אותה על מה עומד הצב, היא ענתה לו ללא היסוס "יש צבים כל הדרך למטה".
&nbsp
עכשיו, מעבר לנושא העולם השטוח, הסיפור הזה מתקשר גם ללא אחר מאשר "יקיר הפורום" הד"ר מיכאל אברהם, אשר בסדרת כתבות ב ynet מנסה לשכנע אנשים תמימים שהאמונה באלוהים היא רציונאלית בעוד אתאיזם הוא לא. ואיך כבוד הד"ר עושה את זה? ניחשת נכון, ע"י סילוף העובדות, אי הבנה וכשלים לוגיים.
הנה הגרסא שלו לסיפור הצבים - מצא את ההבדלים:
"...
הדבר דומה לאותו פיסיקאי יווני שמסביר לקהל שומעיו המרותק את הקוסמולוגיה שלו: "העולם ניצב על גבי צב ענק", הוא אומר בהתלהבות. באותו רגע אישה מהקהל מרימה את אצבעה ושואלת: "ועל מה עומד הצב?". הפיסיקאי עונה בלי להסס: "על צב נוסף". וכשהיא שואלת שוב ושוב: "על מה עומד הצב החדש?", הוא עונה לה בחוסר סבלנות: "וכי אינך מבינה, יש צבים כל הדרך עד למטה!"
..."
&nbsp
&nbsp
 
למעלה