אני רק מבהירה שבמקרה כזה צריך רב שמבין בתחום הרפואי
לא כולם מבינים מספיק בשביל לפסוק בתחום הזה, גם לא פוסקים גדולים מאד.
 
סכנת נפשות ממש לעוברים - בהחלט יש. הסיכון לאבד חלק או כל העוברים בהריון שלישייה בשליש השני והלאה הוא 1:12. גם מבין אלו שנולדים חיים לא כולם שורדים, אם הלידה בשבוע מוקדם יותר.
גם הסיכון לרעלת וסכרת הריון גבוה יותר, ולכן יש גם סיכון לאם.
 
ואכן, אם לא הייתי מספיק ברורה, בסיפור שהבאתי רק תינוקת אחת שרדה והשניים האחרים לא. וזה ממש לא סיפור נדיר.
 
אני לא יודעת מי הרב שלך, אבל אני מאד ממליצה לדבר עם מישהו שמבין גם בתחום הרפואי וגם בתחום ההלכתי. את יכולה למשל לדבר עם מכון פועה ולהגיד להם מי הרב שלך. הם יתנו לך פסיקה שמתאימה לדרך שלו (סביר להניח שבמקרה כזה הם גם ידברו איתו ישירות). התפקיד שלהם בסיפור כזה הוא לתת את התיווך בין הרפואה להלכה. הם גם יוכלו לתת לך המלצות לרופאים מתאימים.
ובשביל להרגיע אותך שאני לא שולחת אותך למישהו שרק ינסה לשכנע אותך לדלל, אני אגיד שוב שהגישה הכללית של פוע"ה להריונות מרובי עוברים אומרת ששלישיה היא לא סיבה בפני עצמה לדילול. אבל שלישיה + גורם סיכון נוסף כבר כן.
 
כתבת בהמשך שהיחיד שיחליט האם לדלל הוא רב אותו שלכי לשאול. במחילה, היחידה שתחליט זו את. הרב יכול לתת לך את עמדת ההלכה, אבל האחריות היא שלך, ומי שיישא בתוצאות זו את. ואני בכלל לא מנסה להגיד משהו בסגנון "זה לא עניינו של הרב אלא שלך". אבל אני כן חושבת שזו האחריות שלך לדאוג שאת מקבלת תשובה הלכתית שמתאימה למצבך.
שזה בפרט אומר תשובה שמבוססת על הבנה מלאה של המצב הרפואי. וגם של המצב הנפשי ויכולת ההתמודדות שלך ושל בעלך עם התרחישים האפשריים, שיש להם משקל כבד בהחלטה ההלכתית. לכן חשוב לוודא שהרב הוא אחד שמבין היטב את הצד הרפואי, או לדאוג לתיווך בין אנשי הרפואה לאנשי ההלכה. כמו כן חשוב לשקול בראש פתוח את כל האפשרויות ולדון עם בעלך על התרחישים ואיך אתם מרגישים כלפיהם. עם המסקנות להגיע לרב ולדבר איתו, ולא על רגל אחת. לא לחשוב ש"זו ההלכה ועם זה נאלץ להתמודד", כי זה לא נכון. ההלכה מאד מושפעת במקרה הזה מהיכולת שלכם להתמודד. אם לידה של ילד פגוע, למשל, תגרום למשבר משפחתי, זו סיבה *הלכתית* בפני עצמה לדילול או הפסקת הריון. אם יש צורך, כדאי לשקול גם שיחות עם איש מקצוע כדי לברר את יכולת ההתמודדות שלכם. קשה לחשוב לבד איך תגיבו במצב תיאורטי. כמובן, יכול להיות שהמצב הרפואי ה"יבש" יהיה סיבה מספיק טובה לדילול ולא תצטרכו לחשוב גם על השיקולים האלו, אבל אני אומרת מראש שלשיקולים האלו יש בהחלט מקום בהלכה.