לדוד - כפי שהבטחתי - פרשת קורח
שני נקודות מבט – והמקשר ביניהם היא המילה "קדושים". אם רוצים לראות רואים כעובדה מוצגים לעינינו זה מול זה, רעיון הקדושה המתייחס למדרגה "הגבוהה" ביותר אליה אדם יוכל לשאוף – "והייתם קדושים לאלוהיכם". ומנגד ההבנה האומרת כי קדושה היא נתון קיים ועומד בפני עצמו, שהכלל והפרט יכולים להתהדר בו, ושהיא מצויה בהם כעובדה – "כולם קדושים ובתוכם ה'". "אותו המקום אותו הנוף שתי נקודות מבט"! הפירוש עד כאן – מחד קורח ועדתו מאמינים שכל המגיע להם הוא מתוך עובדה היותם "קדושים" – ומנגד עומד האדם "המאמין" בציווי הקדושה. המשמעות היא שהאדם המאמין מבין, שלא רק שאין לו כל תביעות, והסיבה היא כי אמונתו אומרת שהוא עצמו עומד כנתבע מול ה', בכל התנאים ובכל הנסיבות תמיד. שני המצבים מציבים בפנינו את מושג "הקדושה" בצורותיו המנוגדות בעיני האדם המאמין: האחת היא הראיה הזולה יותר של הקטגוריה הדתית, לעומת "והייתם קדושים לאלוהיכם" ובו התביעה כשמשמעותה בעיני המאמין, "ואתם תהיו לי ממלכת כוהנים וגוי קדוש". והנה "הנוף הנראה בעיני האדם המאמין אך לא נראה בעיני מתבונן אחר מאותו המקום ומאותו הנוף"! על מנת לנסות וכפות נקודת ראיה "והייתם קדושים לאלוהיכם" מנסה התורה שבעל-פה על ידי מימוש הצו הגדול – "ועשיתם את כל מצוותי והייתם קדושים לאלוהיכם" וזאת על ידי הטלת איסורים וחיובים חמורים, שספק אם גם הקדושים ביותר לאלוהיהם מסוגלים לעמוד בהם, דבר זה נמשך לאורך כל דורותיו של עם ישראל. תפיסת הקדושה נוסח קורח נמשכת עד למהר"ל מפרג, וממש בימינו אנו גם בתורת הרב קוק ותלמידיו לדורותיהם. והרי לך ראיה מאותו המקום על אותו הנוף מקהילה דתית ומאמינה לא פחות משאר המאמינים. כלומר: שני משקיפים מאותה האמונה מביטים מאותו המקום על אותו הנוף ולכל אחד מבין את המשתקף בדרכו ובהבנתו הוא. לסיכום: (למרות שאפשר להמשיך עד אין סוף) אפשר לומר שמימות משה וקורח ועד ימינו ממש, נמשכים שני קווים אלה, ותמיד היו ותמיד יהיו כאלה המביטים מאותו המקום על אותו הנוף ויראו את החיוב הגדול "והייתם קדושים" לעומתם יש יהודים גדולים ברוח ובעלי אמונה עמוקה מאוד, המביטים מאותו המקום ועל אותו הנוף אבל רואים דבר שונה לחלוטין – שמעמד כל אדם כבר מובטח "כמקיים אלוהה"! בין שני גישות מנוגדות אלה, חייב כל האדם להחליט ולקבוע, באיזו מהן הריהו מוכן לתפוס את מושג "הקדושה" ואין לטעות, בין שתי נקודות המבט אלה מפרידה תהום גדולה ועמוקה הקובעת ללא צל של ספק את משמעות הנראה מאותו המקום ומאותו הנוף דרך עיני המתבונן. ודי לחכם...
שני נקודות מבט – והמקשר ביניהם היא המילה "קדושים". אם רוצים לראות רואים כעובדה מוצגים לעינינו זה מול זה, רעיון הקדושה המתייחס למדרגה "הגבוהה" ביותר אליה אדם יוכל לשאוף – "והייתם קדושים לאלוהיכם". ומנגד ההבנה האומרת כי קדושה היא נתון קיים ועומד בפני עצמו, שהכלל והפרט יכולים להתהדר בו, ושהיא מצויה בהם כעובדה – "כולם קדושים ובתוכם ה'". "אותו המקום אותו הנוף שתי נקודות מבט"! הפירוש עד כאן – מחד קורח ועדתו מאמינים שכל המגיע להם הוא מתוך עובדה היותם "קדושים" – ומנגד עומד האדם "המאמין" בציווי הקדושה. המשמעות היא שהאדם המאמין מבין, שלא רק שאין לו כל תביעות, והסיבה היא כי אמונתו אומרת שהוא עצמו עומד כנתבע מול ה', בכל התנאים ובכל הנסיבות תמיד. שני המצבים מציבים בפנינו את מושג "הקדושה" בצורותיו המנוגדות בעיני האדם המאמין: האחת היא הראיה הזולה יותר של הקטגוריה הדתית, לעומת "והייתם קדושים לאלוהיכם" ובו התביעה כשמשמעותה בעיני המאמין, "ואתם תהיו לי ממלכת כוהנים וגוי קדוש". והנה "הנוף הנראה בעיני האדם המאמין אך לא נראה בעיני מתבונן אחר מאותו המקום ומאותו הנוף"! על מנת לנסות וכפות נקודת ראיה "והייתם קדושים לאלוהיכם" מנסה התורה שבעל-פה על ידי מימוש הצו הגדול – "ועשיתם את כל מצוותי והייתם קדושים לאלוהיכם" וזאת על ידי הטלת איסורים וחיובים חמורים, שספק אם גם הקדושים ביותר לאלוהיהם מסוגלים לעמוד בהם, דבר זה נמשך לאורך כל דורותיו של עם ישראל. תפיסת הקדושה נוסח קורח נמשכת עד למהר"ל מפרג, וממש בימינו אנו גם בתורת הרב קוק ותלמידיו לדורותיהם. והרי לך ראיה מאותו המקום על אותו הנוף מקהילה דתית ומאמינה לא פחות משאר המאמינים. כלומר: שני משקיפים מאותה האמונה מביטים מאותו המקום על אותו הנוף ולכל אחד מבין את המשתקף בדרכו ובהבנתו הוא. לסיכום: (למרות שאפשר להמשיך עד אין סוף) אפשר לומר שמימות משה וקורח ועד ימינו ממש, נמשכים שני קווים אלה, ותמיד היו ותמיד יהיו כאלה המביטים מאותו המקום על אותו הנוף ויראו את החיוב הגדול "והייתם קדושים" לעומתם יש יהודים גדולים ברוח ובעלי אמונה עמוקה מאוד, המביטים מאותו המקום ועל אותו הנוף אבל רואים דבר שונה לחלוטין – שמעמד כל אדם כבר מובטח "כמקיים אלוהה"! בין שני גישות מנוגדות אלה, חייב כל האדם להחליט ולקבוע, באיזו מהן הריהו מוכן לתפוס את מושג "הקדושה" ואין לטעות, בין שתי נקודות המבט אלה מפרידה תהום גדולה ועמוקה הקובעת ללא צל של ספק את משמעות הנראה מאותו המקום ומאותו הנוף דרך עיני המתבונן. ודי לחכם...