להסביר או לא להסביר? זאת השאלה...

RanLoel

New member
להסביר או לא להסביר? זאת השאלה...

היום בבוקר ראיתי מטופל שהגיע בגלל כאב לטרלי לאורך הרגל. אחרי שיחה קצרה עלו גם הסימפטומים הבאים - צרבות עם טעם מר בפה לאורך כל שעות היום. קושי לקום בבוקר. כאב בתנועה, כמעט כל תנועה. עצבים והתפרצויות זעם. מלמלתי לעצמי משהו על ה-GB והנחתי את היד על הדופק. הדבר הבולט ביותר בדפקים היה עומס ב-HT לעומת חולשה של GB. הסברתי לו שבעיניים סיניות הסימפטומים השונים מכוונים למרידיאן כיס המרה. בתמורה קיבלתי מבט מבוהל. ולמה אני מספר לכם את כל זה? כי כאן עולה שאלת הלהסביר או לא להסביר... איך אתם מסבירים למטופלים שלכם את ההבדל שבין כיס המרה המערבי לזה הסיני? האם אתם בכלל מסבירים? מהניסיון שלי, לא כל המטופלים פתוחים לשמוע את ההסברים שאנחנו כל כך אוהבים לתת. חלק מהמדקרים הוותיקים שפגשתי בכלל לא טורחים... ומה דעתכם?
 

ofir tcm

New member
להתאים זאת התשובה...

ניתן להסביר רפואה סינית לכל אחד מילדים (הכי כיף להסביר להם) ועד האנשים הסקפטים ביותר. החוכמה, כפי שאתה ודאי יודע, זה להתאים את השפה, העומק והתוכן למטופל. אישית אני מאוד אוהב להסביר למטופלים את הצורה "הסינית" בה אני רואה אותם ואת הבעיה/יות איתן הם באו. לרוב אני חש שאנשים מתעניינים ורוצים לדעת ואם מתפתח דיון או אפילו אי הסכמות אז בכלל נהיה מעניין לכולם. כאשר זה נעשה נכון זה אפילו כלי שמעודד המשך ההגעה של המטופל לטיפול: אני אומר לו שהיום דיברנו על X ובפעם הבאה ננסה להבין... / נראה איך זה קשור ל... / נדבר קצת יותר על... זה יוצר התעניינות ומעורבות של המטופל בטיפול עצמו ועל הדרך מעצים את דמות המטפל ומקנה אמון ובטחון אצל המטופל. בנוסף, אני לעיתים מפנה את המטופלים לכתבות, מחקרים וכו' ואם אתה יכול להפנות אותם לחומרים שאתה כתבת/פרסמת זה בכלל טוב.
 

רואי17

New member
שאלה מצויינת וכרגיל, התשובה המעצבנת

: "זה תלוי". אני מעדיף למעט כמה שיותר בהסברים סיניים ורק לתת הסבר כללי על החזרת האיזון לגוף. אגב, לאחרונה שילבתי את עניין ה"קידוד" - ואת זה לקחתי ממך..! צריך לראות מי המטופל ואם הוא "בקטע" של לשמוע על איברים לפי הרפואה הסינית. אם לא, ואצלי זה רב האנשים - עדיף להתרחק מזה לגמרי. גם ככה כל מה שאנחנו עושים זה הזוי מספיק לעיניים של האדם הממוצע...
 

ינוקא1

New member
דיפלומטיה.

כשרון חיוני לכל מטפל באשר הוא. לי היה במוצאי שבת מקרה שאני מקווה שפעם ראשונה ואחרונה - בחור צעיר (26) , התלונן על סחרחורות במשך שנתיים , עם החמרה בתקופה האחרונה. כלומר - כרגע זה מאוד חמור. לח"ד תקין , בדיקות דם תקינות , לפני שנתיים כשהתלונן לראשונה עבר אקו לב וגם היה תקין , עבר בדיקות של בלוטת התריס וגם תקין , היה אצל רופא אוזניים והכל תקין , היה אצל נוירולוג והוא נתן לו כדורים נגד סחרחורת שעשו לו תופעות לוואי. באופן כללי "הכל תקין" לפחות כרגע. הרופאים כעת רוצים שהוא יעשה שוב אקו לב , ונתנו לו לעשות גם הולטר. בפעם שעברה שהיה אצלי אמרתי לו לבקש CT ראש (סיפרתי לו על נוזלים באוזן הפנימית שזה יכול לגלות). כשהוא ביקש הרופא שלו קצת "מרח אותו" ואמר לו שבפעם הבאה שילך לנוירולוג שיבקש ממנו. הפעם אמרתי לו שיתעקש , היום הוא הולך לנוירולוג וכולי תקווה שאכן יעשה כך. כמובן שלא סיפרתי על דברים נוספים שCT ראש יכול לגלות וכולי תקווה שלא יגלו את זה. אבל זה החשש העיקרי שלי. כפי שאמרתי - צריך להיות דיפלומט. דיפלומט משתדל להגיד אמת , אבל הרבה פעמים לא את כל האמת.
 
בוקר טוב לכולם

כאן באמת מגיעה אבחנה ונסיון של מטפל לאורך השנים מנסיוני אין ממש צורך להסביר למטופל מה קורה איתו מבחינה סינית כי באמת זה לא מעניין רק אם יש מטופל שממש מבקש שתסביר לו אני משאירה את האבחנה אצלי הרי האבחנה חשובה בשבילי שאדע איך לטפל לכן אני לא משתפת את המטופל אלא במקרה שהוא מבקש ממש לדעת וזה מעניין אותו. בהצלחה
 
תשתמש בהסבר כיתרון

המטופלים נלחצים כשהם מסיקים שאיבר פנימי לא מתפקד טוב. עדיף לתאר להם בצורה פשוטה את רעיון היין-יאנג והאיזון ביניהם ולהסביר שהסימפטומים שהם חווים הם תוצאה של הפרת האיזון הזה. חלק מהתופעות (למשל הכאב) מתבטאות על גבי המרידיאנים וחלק באופנים נוספים כגון צרבות, עצבים... כך הם גם יבינו שאתה מטפל להם בכל הבעיות הנילוות בנוסף לתלונה העיקרית
 
להסביר או לא

הי רן. אכן, התלבטות מעניינת. כמטפלים, מעבר לפתולוגיה אותה אנו פוגשים אצל המתרפאים שלנו, אנחנו נדרשים להרבה יותר מסתם טיפול. מחשבה, ניתוח הקייס שלפנינו, ובמידת יכולתינו, התחברות ל-Shen של המטופל. מרגע שידענו את נפשו של המטופל באופן אינטואיטיבי, ניתן מענה לצורך שלו. הווה אומר, הסיוע הטיפולי לו הוא זקוק, הצמיכה, הליווי, ועם זאת יתכן וגם ההסבר על הפתולוגיה בראיה סינית, כמובן, בגובה העניים. אני מאמין, כי אין תשובה חד משמעית, ישנם מטופלים שמרגע שתסביר להם מעט על הרפואה הסינית, ישבו פעורי פה, ויאזינו בשקיקה לכל מילה ואחרים שאינם מעונינים לשמוע על הסברי ה-mumbo-jumbo ורק טיפול שיעזור הוא מנת חלקם. לרוב, כאשר אטפל בבעיה אקוטית- דוגמת בעית כאב מינורית, לא אכביר מילים. לעומת זאת בטיפול בבעיה כרונית, אנסה לתת מעט יותר הסבר למקור הפתולוגיה, מתוך האמונה שעצם ההבנה של התהליך בו נבנתה הפתולוגיה מלכתחילה, תעזור לאדם שלפנינו להמנע מהישנותה בעתיד. תודה ויום נפלא, ניר.
 

shovalili

New member
שאלה יפה ...

אני מאוד אוהבת להסביר את הראייה הסינית/ הוליסטית למטופל. זה בהחלט, כמו שאמרו כבר, מחבר אותו לטיפול ורותם אותו לריפוי עצמי. אבל בד"כ בטיפול הראשון/שני אני לומדת מי המטופל ובאיזו שפה ועד לאיזה עומק אפשר לרדת איתו ובכך מתאימה את הטיפול למטופל. ישנם מטופלים שניתן ללכת איתם רחוק מאוד וזה כיף, ויש מטופלים שנשארים ברמת החומר (הכאב יעלם או לא, ומתי ) וגם זה בסדר !
 
למעלה