להקריא או לא להקריא?

tenshem

New member
להקריא או לא להקריא?

אני אמורה להציג paper ביום עיון שנושאו הוא התחום שלי בדוקטורט. יום העיון מתקיים בארץ, אבל את ההרצאה אצטרך לעשות באנגלית. זו פעם ראשונה שאני מציגה משהו, כך שאני בלחץ כבר חודשיים. ההרצאה אמורה להיות כ-20 דקות, שזה דיי הרבה זמן. גם אם זה היה בעברית זה היה מלחיץ, כל שכן באנגלית. מה אתם אומרים, האם כדאי להקריא את ההרצאה? (לפחות את רובה, שכן חלק יהיה צמוד לטקסט מסויים, ואז יהיה לי קל יותר לדבר חופשי), או שהקראה זה דבר נורא? בעקרון, כמעט תמיד הרגשתי, שכשמרצים קוראים מהדף הם פחות מעניינים מאשר אלו שדיברו חופשי. אבל מאוד מאוד קשה להיות מדויק כשלא מקריאים. אבל... אולי זה פחות חשוב שזה ישמע כמו מאמר מוכן, ויותר כהרצאה חופשית? (זה יום עיון במחלקה, בנוכחות שני מומחים מחו"ל. זה לא כנס בינלאומי. האם הייתם מקריאים בכנס של המחלקה שלכם?). בכלל, אני אשמח לכל טיפ שעולה בעתכם (כמה דפים באנגלית עלי לכתוב להרצאה של 20 דקות לדוגמא). ולא, לא תהיה מצגת (אני במדעי הרוח, והכי קרוב למצגת זה בדרך כלל handouts...) תודה ובוקר טוב.
 

I Was Hoping

New member
בוקר מצויין!

דבר ראשון - לא הבנתי איך הצלחת להתחמק מלהציג משהו עד לדוק' - אני לא הצלחתי להתחמק בשלב הרבה יותר מוקדם וזה כבר "קרה" לי כמה וכמה פעמים. כל הכבוד! מהניסיון שלי בכנסים, ובעיקר במדעי הרוח, נהוג שאם מרצים לא בשפת האם שלך - זה מקובל לחלוטין להקריא. כמו בן ששומרים על קשר עין עם הקהל ועל שאר חוקי הרטוריקה המוכרים, אך בסיס ההרצאה הוא מהדפים שלך. בהחלט הקראתי בכנס של המחלקה שלי. לא פעם. לגבי מספר העמודים - זה תלוי בקצב ההקראה והדיבור שלך באנגלית. תבחני את עצמך - תכתבי ארבעה עמודים ותמדדי כמה זמן זה לוקח לך. לפי זה תדעי כמה את צריכה. לגבי handouts - כשאני מרצה באנגלית אני מכינה גם אותם באנגלית, ומשקיעה בהם המון - חשוב שזה יהיה מאוד מסודר בנקודות ושיהיה קל לעקוב על פיהן אחר ההרצאה שלך. שיהיה בהצלחה! זה לא כל כך נורא, יש דברים נוראיים מזה
 

helene

New member
כמה טיפים

הרצאה של עשרים דקות ( גם באנגלית) זה משהו מאוד קצר. לכן הייתי מציעה לך ללמוד את ההרצאה פחות אות יותר בעל פה ולא להקריא מהדף. אם את כן מקריאה מהדף אז לעשות זאת בצורה שלא תשמע כמו הקראה. למה הכוונה. קודם כל לכתוב את ההרצאה במשפטים פשוטים ( בשפה מדוברת ולא כתובה). לשמור על קשר עין עם הקהל. ולהדגיש מילים חשובות (שימוש נכון בקול, יכול לעשות את ההבדל בין משהו שנמע כמו הקראה מונוטונית לבין הרצאה מדוברת). וכמובן להתאמן על זה לפני כן. תקריאי לך את ההרצאה בקול רם, בקצב של דיבור. תבדקי שהמשפטים הם לא "כתובים מדי", ותראי כמה זמן לוקח לך להציג את ההרצאה. אחרי מספר ניסיונות כאלה בדרך כלל גם יודעים את סדר הטיעונים בעל פה וזה מקל על ההצגה שלהם. הרעיון הוא שגם אם את קוראת כל מילה מהדף, שזה לא יראה כך. בהצלחה!
 

tenshem

New member
קודם כל תודה לשניכם../images/Emo24.gif בייחוד על התשובה

המהירה. הצלחתי להתחמק מזה עד היום, כי אני דיי אלופה בלא להקשות לעצמי את החיים:- לגבי הלמידה בעל פה, זו הבעייה המרכזית שלי. פשוט אין מצב! אני יכולה לקרוא את מה שכתבתי גם מאה פעמים, ואני פשוט לא מסוגלת ללמוד את זה בעל פה. לכן, אם לא יודעם חלק גדול מהטקסט בעל פה, קשה לשמור על קשר עין עם הקהל ולתת את ההרגשה שאני לא ממש קוראת. זו בדיוק ההתלבטות שלי. אבל נראה לי שאני כן נוטה לכיוון ההקראה (בעיקר כי ההרצאה היא באנגלית), לפחות את ההתחלה והסוף, כשאת האמצע אני מקווה לבסס על טקסט המקור איתו אני עובדת. כשקוראים טקסט מקור, קל יותר להתייחס אליו בעל פה ושזה ישמע בסדר... שוב תודה, ואני מקווה שזה יעבור בשלום.
 

22ק ו ס ם

New member
את לא צריכה ללמוד בעל פה

את הרי יודעת על מה את הולכת לדבר אז את צריכה רק לזכור את הנקודות המרכזיות ולדעת איך לומר אותן באנגלית. הדרך הכי טובה להתכונן להרצאה כזו היא פשוט לכתוב לך על כרטיסיה את הנקודות שאת רוצה להעביר, ואז לעבור נקודה נקודה ולהרחיב עליה באנגלית. אחרי כמה תירגולים כאלו תבססי אוצר מילים מסוים כך שגם אם לא תחזרי במדויק מילה במילה על מה שאת רוצה לומר, הרעיון הכללי יובן. אני לא חושב שזה שיש מומחים גדולים מחו"ל צריך להפחיד אותך. הם בוודאי מודעים לזה שזו לא השפה הראשונה שלך ואם יהיו להם שאלות הם יוכלו לשאול אותך לאחר ההרצאה.
 
בוקר טוב

אני חושבת שבהרצאה באנגלית את יכולה להקריא. אבל כדאי לתכנן כך שההרצאה תהיה שוטפת ורהוטה, ותהיה יותר מהקראה:
כתבי משפטים 'מדוברים'. יש הבדל בין שפה כתובה לשפה מדוברת. נסי לומר בקול רם את המשפטים ולשנות אותם כך שיאמרו שטבעיות ובאופן שוטף. הקפידי על סימני פיסוק שיתאימו לזרימה של דיבור.
למדי את הפתיחה של הפסקאות בעל פה. לפחות משפט ראשון מכל אחת. זה יאפשר לך להרים את הראש מהדף ולהביט בקהל. זה עושה רושם טוב. אם את יכולה ללמוד את כל ההתחלה בעל פה - בכלל טוב.
עשי כמה שיותר חזרות על ההרצאה. בקול רם, בעמידה. מול קהל (אוהד. חברים ועמיתים, אם הם מסכימים. גם חתולים זה טוב). שיהיה לך נוח עם המשפטים.
האם ההרצאה המוקראת נשמעת לחברים שלך מונוטונית מדי? נסי לספר אותה כסיפור. עשי זאת פעם אחת מאוד מוקצן, ואחר כך תחזרי לתרגל כמו קודם.
האם יש מילים שממש קשה לך לבטא? נסי להחליף אותן במילים קלות יותר לפה שלך. המפתח שלי לעשרים דקות הוא חמישה-שישה עמודים מודפסים בפונט 12-14 (באנגלית 14) ברווח אחד וחצי. את הגרסה שממנה תקריאי, תדפיסי לעצמך בפונט בגודל נוח. 16, 18, 20 - מה שיראה לך הגיוני בפער ין הצורך לקרוא בקלות ואי הרצון לעמוד עם צרור עבה של דפים. סמני התחלה של נושאים חדשים בצורה ברורה. הדגישי מילות מפתח. אם יש מילים שאת חוששת לטעות בהגייה שלהן, נקדי אותן (גם באנגלית. כל מה שעוזר, גם אם הוא לא תקני). אני מכינה מצגת בכל מקרה, גם אם אין לי הרבה מה להראות. במצגת כזו אני כותבת את כותרות-המשנה, את המושגים החשובים עליהם אני מדברת בכל חלק של ההרצאה ואת הנקודות העיקריות. המצגת עוזרת לי לשמור על המבנה, ועוזרת לקהל שלי להבין על מה אני מדברת. אבל אם את לא רגילה להרצות עם מצגת וזה מלחיץ אותך, אולי זה לא הזמן להתחיל. היתרון של הרצאה כתובה שמונחת מולך הוא שגם אם תתחילי כהרצאה מדוברת ותרגישי לא נוח עם זה - תוכלי לחזור לדפים ולהמשיך איתם. (אני צריכה לזכור לחפש את השרשור הזה כשאכין את ההרצאה לכנס במאי).
 

22ק ו ס ם

New member
לא, לא להקריא

אפשר להכין כרטיסיות למקרה שנתקעים, רצוי מאוד להתאמן על זה לבד ומול אנשים אחרים, אבל הקראה זו המצגת הכי משעממת האפשרית. מה ההבדל בינה לבין זה שתתני לאנשים לקרוא מאמר? בסופו של דבר תסתכלי על זה בתור הזדמנות מצוינת להתאמן על דיבור באנגלית בסביבה מאוד ידידותית. הרי באיזה שהוא שלב תצטרכי להרצות באנגלית אז למה לא להתחיל עכשיו? גם ההתרגשות שלך הרבה פחות מורגשת ממה שלפעמים נדמה.
 

tenshem

New member
זו היא בדיוק הדילמה

בעקרון, אני מרצה לא רע בעברית, ובכנס אחר בארץ, אני לא מתכוונת להקריא. אבל, יום העיון הזה הוא בנוכחות חוקרים חשובים וכל המומחים בארץ. אני ממש לא רוצה שההרצאה שלי אומנם לא תהיה משעממת כי אני אדבר חופשי, אבל גם לא תהיה מספיק מקצועית בשל כך. גם אני באופן אישי מאוד לא אוהבת הרצאות מוקראות, אבל בכנסים שכן הייתי בהם, כולם הקריאו. כולל המומחים הגדולים בתחום. אז נכון שיש כאלה שיותר מומחים בהקראה זורמת, אבל זו נראית לי מומחיות נרכשת, אחרי לא מעט כנסים והרצאות.
 
מצד שני, איך תירכש מיומנות?

אם עכשיו תבחרי להקריא, בפעם הבאה יהיה קשה כפליים לבחור לא להקריא. במיוחד אם עכשיו זו רק הרצאה מחלקתי, ובפעם הבאה זה יכול להיות כנס גדול יותר, או הרצאה ארוכה יותר... בפעם הבאה יהיה הרבה יותר קשה לבחור אחרת. זה לא רק את, אף אחד לא אוהב הרצאות מוקראות. זה מייבש ומונוטוני, מה גם שקצב הדיבור מושפע מקצב הקריאה במקרה זה, כלומר - יחסית מהיר. קצב דיבור של הרצאה צריך אם כבר להיות קצת יותר איטי מדיבור רגיל, ועם אינטונציות מודגשות, ובכל מקרה, הוא קרוב יותר לקצב של שיחה מאשר לקצב של קריאה. בכל אופן, נראה לי שהרצאה מחלקתית היא הזדמנות אידאלית להרצות ולא להקריא, גם עם שני המומחים מחו"ל. הרי כך או אחרת תרשימי אותם יותר אם ההרצאה שלך תהיה מעניינת.
 
אני לא מסכימה איתך

אבל רק הפעם
אולי בגלל שנכחתי בלא מעט הרצאות של אנשים שאנגלית אינה שפתם הראשונה, והיה גרוע: צרפתי שגלש, שוב ושוב, לשפת אימו תוך כדי הרצאה. ישראלי שמתישהו עבר לדבר במילים שהוא זוכר, על חשבון המילים שיתאימו לתיאור המחקר שהוא מציג. אנשים שנתקעו על הפודיום עם מילים חסרות ברמה כזו שקשה היה להבין מה הם אומרים. הייתי בהרצאות של עמיתים שאני מכירה את המחקר שלהם, וההרצאה היתה כל כך לא מובנת עד שקשה היה לזהות שהמחקר עצמו טוב. ההבדל בין כרטיסיות לבין כתיבת כל ההרצאה מראש היא שהדרך השניה מחייבת לנסח לעצמנו את ההרצאה כולה. להכין את המילים, לא לחפש אותן תוך כדי. יתרון נוסף הוא שאם הסיטואציה מלחיצה, הדף הכתוב הוא רשת הביטחון. תנשם כתבה שזו ההתנסות הראשונה שלה בהרצאה לפורום כזה, לא רק בהרצאה באנגלית. לדעתי במקרה כזה כדאי להתכונן לאפשרות הגרועה ביותר - ואם היא תרגיש נוח, תדבר חופשי ותרצה מהראש - מה טוב. אם לא, יש לה במה להיתלות.
 

22ק ו ס ם

New member
אם אני לא טועה, היא לא טוענת שהיא לא יודעת

אנגלית. הסיבות להקראה היא כי זו לא שפה ראשונה שלה, מחשש לטעויות וכו'. בהנחה שהאנגלית שלה סבירה הבעייה העיקרית היא שזה משהו חדש והיא לא מתורגלת בו. זו בדיוק הסיבה שהיא צריכה לתרגל את ההרצאה מראש. אם היא תוכל להרצות באנגלית על יבש, אין סיבה שהיא לא תוכל לעשות את בפועל. במקום כל כך ידידותי לה זה יהיה פיספוס בעיניי להתבסס על כרטיסיות אבל זכותה לעשות מה שנוח לה.
 
../images/Emo45.gif צריך לקפוץ למים ועדיף בסביבה ידידותית

בכנסים בינלאומיים (ויותר מזה בפרזנטציות קטנות באוניברסיטה עצמה) בתחום שלי זו נחשבת די פאדיחה להקריא את הפרזנטציה מדף. אם הייתי מציגה כזה דבר לפני המנחה שלי היא היתה נועלת אותי במשרד עד שאני אלמד את הכל בעל פה
פרופסורים מקריאים מדף?? איך אנשים כאלו העבירו מעולם שיעור באוניברסיטה אם כך?
 

d a p h n a

New member
זה שוב מצביע על הבדלים בתחומים

כאמור, אצלנו זה כמעט שערוריה אם מישהו לא מדבר מהדף בכנס. זה לא שאנשים לא מסוגלים להעביר הרצאה. להפך, רובם מעדיפים להרצות חופשי מאשר להקריא. אבל הקונבנציה של המקצוע היא שכולם בלי יוצא מהדף עומדים ומקריאים את ההרצאה שלהם במלואה מהדף, והמשמעות של ללכת לכנס היא ללכת כדי לשמוע אנשים מקריאים דברים מהדף. לפעמים אם הם ממש חדשניים הם ילוו את ההקראה במצגת, אבל עדיין יקריאו את הטקסט כולו מהדף. זה לא עניין של עצלנות, חוסר יכולת או משהו כזה. זה עניין של מה שמקובל במקצוע, ומה שמקובל אצלנו במקצוע הוא הקראה של paper מהדף מילה במילה.
 

22ק ו ס ם

New member
אם זה מקובל אז באמת אין מה לעשות

אבל כשאפשר צריך לאתגר את עצמנו. לא צריך לחשוש מכישלון או מחוסר שלמות. אף אחד לא מושלם, אבל ניסיון כזה הוא בעל ערך לעתיד. עדיף להתקשות בהרצאה מקומית מאשר מאוחר יותר.
 
לא התכוונתי אליך

כמה שזה נשמע לי הזוי, אם זה מה שמקובל אז זה מה שמקובל
היה נדמה לי שמישהו אחר הזכיר פרופסורים מנוסים שמקריאים מהדף. בכל מקרה, כמו שאמר הקוסם, אם אפשר אחרת אז במקרה הזה רצוי.
 

d a p h n a

New member
אל תביני לא נכון, גם לי זה נשמע הזוי ../images/Emo13.gif

אבל זה המצב. כך הfield הזה עובד. בכל מקרה, ברור שפרופסור שמרצה בכיתה עדיף שידבר חופשי ולא מהדף, אלא אם זה הופך אותו למבולבל לגמרי.
 

mummy

New member
גם בהרבה תחומים של מדעי החברה נהוג להקריא

בכל הכנסים שהייתי בהם כמעט כל ההרצאות היו בסגנון שדפנה מתארת. מי שלא, זה בדרך כלל מעורר מחשבה לגבי מידת המוכנות שלו להרצאה, כאילו הוא לא התכונן מספיק ומאלתר על המקום, החצוף
זה אכן מאד מבאס, אבל כולם נוהגים ככה, פרופסורים גדולים ודוקטורנטים מתחילים כאחד. וכאמור נדמה שלבוא ולהתחיל להרצות בלי לקרוא מהדף זה אינדיקציה לחוסר רצינות. מן לופ כזה שכנראה לעולם לא ישבר (לצערנו יש לומר).
 

מממאיה35

New member
בשביל מה לי ללכת לכנס ולשמוע הרצאות מוקראות

מהדף? אקח את החוברת תקצירים ואקרא בעצמי, הרי לקרוא אני יודעת.. בקיצור -להיות בכנס שמקריאים מהדף זה מעפן..
 

d a p h n a

New member
לא מדויק

כי החלק החשוב בכנס מגיע אחרי שכל האנשים בפאנל סיימו להקריא את ההרצאות שלהם: בשלב הcommentary והשאלות. כשאני קוראת מאמר בבית כל מה שנשאר לי הוא המאמר. כאשר יושבים בכנס אפשר אחרי זה לנהל דיון על המאמר, להעלות שאלות, לקבל תשובות וכו. כנס הוא אינטראקטיבי. קריאה בבית היא לא. שלא לדבר על זה שהסיבה העיקרית ללכת לכנסים היא כדי לראות ולהראות, כדי להכיר אנשים חדשים מהתחום ולדעת מה אנשים עושים כרגע שקשור לנושא שלך.
 
למעלה