להרוג את שלגיה

המונשרי

New member
ראשית , רציתי להביע אמפטיה

לגבי מה שעברת בילדותך. וראי מה מצאתי (אינני יודעת מי חיבר זאת) השורות הללו דיברו אלי מאד. אם ילד חי תחת ביקורת הוא לומד להאשים אם ילד חי בביטחון הוא לומד להאמין אם ילד חי באיבה הוא לומד להילחם אם ילד חי בשותפות הוא לומד להתחשב אם ילד חי באמת הוא לומד צדק אם ילד חי בידע הוא לומד חוכמה אם ילד חי בבושה הוא לומד להרגיש אשם אם ילד חי בשימחה ובאושר הוא ימצא אהבה ויופי אם ילד חי בהרגשה שהוא רצוי הוא ימצא אהבה בעולם.
 

שירה1973

New member
תודה רבה המונשרי ../images/Emo20.gif

וסליחה שלא הגבתי קודם (עוד יום מטורף לגמרי בעבודה). השיר הזה מקסים ויש בו המון אמת. לפעמים, כשהילד לא זוכה בכל המתנות האלה שמוזכרות בשיר, אין לו ברירה והוא פשוט נאלץ למצוא אותן בתוך עצמו איכשהו, או בחוץ. זה קשה אבל זה אפשרי אני מאמינה.
 

א י ו ש י

New member
משפט מעולה, מיישמת אותו המון בילדים

תמיד אני אומרת שאין ילד רע יש ילד שרע לו או אין ילד קשה יש ילד שקשה לו אם נבין מה גורם להתנהגות נוכל להתזדהות, לעזור ועוד...
 

שירה1973

New member
נגזר עלי להקשות עליכן חברותיי....

אתן כותבות משפטים שבעיניי הם מקסימים בתיאוריה, כמו מה שכתבת איה על זה שאם נבין מה גורם להתנהגות נוכל להבין או להזדהות... יקירתי, בואי ניקח לדוגמא ילד בן 10 שאנס ילדה בת 3 (קראתי על זה בעיתון לפני כמה ימים, ממש לא ממציאה את זה). נסי לרגע לרדת מהעמדה התיאורטית - שאגב אני מאד מסכימה איתה בתיאוריה כמובן - ונסי להביא את העניין הזה אליך, אל הבית שלך, אל הילדה שלך. אני לא אומרת את זה כדי להציק לך או לפגוע בך חלילה (כל כך לא) אלא כדי לנסות ולהראות לך שלפעמים קל לנו להיות מאוד פתוחים ומבינים ומקבלים כאשר מדובר על משהו רחוק מאיתנו. לא בבית ספרנו, מה שנקרא... האם היית מסוגלת להבין ולהזדהות אם היה מדובר בילדה בת 3 שאת מכירה אישית ? אם היית שומעת שהדבר המחריד והנורא הזה נעשה לאחיינית שלך (טפו טפו טפו חלילה וחס) - האם היית מוכנה להבין שהילד שאנס אותה עשה זאת כי היכו אותו בבית ?... יקירתי, עם כל האמפתיה שלי לאנשים שחייהם היו קשים, ועם כל ההבנה שלי לכך שנסיבות חיים מצערות עלולות להוביל אנשים בדרכים לא טובות - מבחינתי ההבנה נגמרת כאשר פוגעים באלימות במישהו אחר. אין הבנה, אין אמפתיה, אין סימפתיה ואין הזדהות. אני מרשה לעצמי להגיד את הדברים האלה (שהם אולי לא הכי מקובלים כאן בפורום, מסתבר) דווקא מפני שאני גדלתי בבית שרחוק מלהיות אידיאלי. היכו אותי ואת אחיי על בסיס די קבוע. לא היתה לי ילדות מאושרת (למרות שבוודאי שיש לי גם זיכרונות מאושרים). רוב הזמן אני זוכרת את עצמי רוצה להיעלם או לברוח מהבית, רק שלא היה לאן. האם זה יהיה מקובל שאשתמש בילדותי המסובכת והמורכבת כדי להתעלל באחרים כיום ?? האם אני יכולה לצפות לקבל הבנה או הזדהות מאנשים, רק משום שעברתי סבל בילדותי אז זה מסביר את הכל...? מרגיז אותי שאנשים משתמשים בזה. ראיתי כתבה בטלויזיה לפני כמה ימים על בחור שדקר למוות בחור אחר בחוף הים, פשוט מפני שהוא קילל אותו בגלל איזו הערה על סיגריה. נכון, זה בטח לא נעים שמקללים אותך, אבל התגובה מן הסתם לא אמורה להיות להוציא סכין ולרצוח את מי שקילל אותך. עורך הדין שלו (של הרוצח בן ה-15) טען להגנתו שמדובר בילד מסכן, שחי בבית עני עם הורים קשי יום ונסיבות חייו לא השאירו לו שום ברירה אחרת... זה מקומם אותי לשמוע את זה. אני אישית מכירה אנשים שנולדו וגדלו במקומות אפלים ועצובים, חלק מהחברים שלהם אכן הדרדרו לעולם של פשע וסמים ובתי כלא, אבל חלקם פשוט סירבו לקחת בזה חלק. הם בחרו להוציא את עצמם מהחברה הזאת, בחרו בסגנון חיים אחר לגמרי. ומלה לאסנת - יקירתי, כשאת כותבת שבילדות אין אינטריגות - נגזר עלי להסיק שהיתה לך ילדות מיוחדת במינה... הילדות מ ל א ה באינטריגות, והדוגמא הכי טובה לכך היא ה"חרם" שמארגנת קבוצה של ילדים על הילד הלא מקובל או על הילדה שלא מסתדרת עם מלכת הכיתה... איפה הרכילות מתחילה, אם לא בגיל הילדות ?? איפה מתחילות החבורות הסגורות ? הבנות על פי רוב מסתדרות בזוגות, ושתקום מי מאיתנו שלא זוכרת מהילדות שלה חוויה אחת (רק אחת !) לא נעימה בה היא מרגישה שקבוצת בנות מסתודדת ומדברת עליה... מי לא מכירה את ההרגשה הזאת ? תמימות ? ילדים ? תינוקות - בוודאי ובוודאי. הילדים אינם תמימים, אבל ממש לא, ובפרט לא הילדים של היום...
 

א י ו ש י

New member
זה לא סותר../images/Emo4.gif

יקירה, ראשית אני מצטערת על מה שעברת בילדותך
ומבינה מאוד את הגישה שלך יחד עם זה אמרת בעצמך שיש נסיבות חיים שמובילות ל-X אנחנו לא חייבים לקבל את X ,לא חייבים לסלוח, אבל אין X בלי Y כלומר אדם לא גדל להיות אנס ,רוצח ועוד בלי שקרה משהו זה לא נותן לו לגיטמציה לעשות את זה אבל לפחות יש הסבר מאחורי המעשה. וכשאני כתבתי את המשפט אין ילד קשה , יש ילד שקשה לו ראיתי בעיני את הילדים בגן עם המריבות היומיומיות, קשיי התנהגות וכד'... לא הלכתי ככ רחוק למעשים קיצוניים. ומה שתיארת זה אכן קיצוני
וגם בעיני לא מקובל
בוודאי שלא אסלח אפילו שאני מבינה שאין עשן בלי אש (או כמו שאמרתי אין X בלי Y) ילדים? אני מתה על ילדים, עובדת עם ילדים, יש לי ילד משלי ואני לא אומרת שאין כולם תמימים לחלוטין. אני חושבת שברגע שילד מקבל את "האני" שלו, הוא כבר אדם קטן , לא תמיד הוא מבין מה הוא עושה או השלכות של כל מעשה אבל אני בהחלט רואה תככים, ריבים, מעשים שנעשים בכוונה ועוד.. כל מקרה לגופו. יש מקרים שיש איתם הסליחה ויש שלא. אגב ,העובדה שאת לא מתעללת באחרים כיום כשם שהתעללו בך בעבר זאת בחירה שלך, התמודדות טובה שלך עם מה שקרה. ישנם כאלה שלא יכולים להתמודד או שאין להם כלים להתמודד ומשליכים את מה שעברו על אחרים. אני בטוחה שזה לא קל
 

שירה1973

New member
את מקסימה איה ../images/Emo140.gif

עייפה מדי כדי להגיב, אבל לא עייפה מדי כדי לשלוח לך חיבוק על הדברים המקסימים שכתבת
אי אפשר שלא להסכים איתם. שיהיה לילה טוב מאד
 
לא קראתי את כל

השתלשות העניינים אבל רציתי לומר שרוב הילדים לא כאלה. ורוב הילדים הם אלו שאנחנו מתמודדים איתם,פוגשים אותם. ואל הילדים האלו אנחנו מתייחסים לפעמים כ:מופרעים,חצופים,מעצבנים. ובעצם יכול להיות שם משהו שעומד מאחורי זה,מקום שאפשר לגעת בו.מקום חיובי ושם לפגוש את הילד.
 
מעין שלי בכיתה ב', עוד מעט בת 8.

ולצערי את צודקת... זה כבר מתחיל. כשנתתי את הדוגמאות קודם לכן אזי התכוונתי לגיל צעיר יותר, עד כיתה א'. יש כרגע חבורות אבל עדיין אין - או שאני לא יודעת - אינטריגות וכיו"ב. והילדות שלי רחוקה מלהיות מדהימה... אני פשוט חושבת שאמא שלי גידלה אותי בתוך צמר גפן חם ורך במיוחד או שאני פשוט לא זוכרת. גם זה יכול להיות :) ולך יקירתי חיבוק גדול אוהב ועוטף על הילדות שלך ובכלל... לא קל לקרוא את שאת כותבת לטעמי דווקא מהמקום הזה נעשית האישה המדהימה, האוהבת והנפלאה שאת. אני חושבת שכל העוצמות הענקיות הללו שלך נובעות דווקא משם והנה את הלכת בדרך הנכונה. אני בהחלט מסכימה איתך שעצם העובדה שאיקס הגיע מבית עני ואומלל לא מהווה שום תירוץ ו/או הקלה להתנהגותו בבגרותו.
 

שירה1973

New member
תודה מתוקה

האמת שאחרי שכתבתי את ההודעה אתמול פתאום קצת נבהלתי מעצמי...
לא קל לי עם חשיפה, אפילו אם היא חשיפה וירטואלית אנונימית כמו כאן. תודה על החיבוק שהגיע עד אלי דרך המסך יקירתי, ועל המילים החמות
 
מעניין כי

תמיד אומרים על אגדות שהן מתארות איזה משהו בנפש האנושית, פנים מסויימים אבל באופן מוקצן. ואת מנסה להכניס את המורכבות. זה יפה מאוד לדעתי. כי החיים אכן מורכבים. לדעתי היא רצתה את אביה של שלגיה לגמרי לעצמה ולא רצתה ששלגיה תתפוס מקום. כמו שאנחנו יודעים ילדים ברדך כלל מאוד חשובים להורים שלהם והם מוכנים לעשות הרבה מאוד למענם, והיא חששה מזה. והיא רצתה את כולו לעצמה בלי להתחלק. אולי גדלה במשפחה שלא קיבלה בה מספיק אהבה,כך שהיא זקוקה מאוד לתשומת לב בלעדית.
 
WOW, כמה דברים עלו פה

השרשור קיבלת תפנית מעניינת מאוד. קראתי בשקיקה את הדברים שנאמרו על נסיבות חייו של אדם ועל מה שהביא אותו לעשות מה שעשה-האם יש לזה הצדק או לא, אני מקווה שאוכל להסביר את מעשיה של האמא החורגת ככה שתתגלה טיפה של אהדה בלב הצופים כלפיה, למרות שבחרה בדרך זו.
 

hayapollak

New member
להרוג את שלגיה - הצתה מאוחרת

ראיתי את השרשור שנפתח כאן אתמול ורציתי לקחת קצת זמן למחשבה על הנושא שהעלתה קורות, על כך שהיא רוצה להכנס קצת לדמותה של האם החורגת ולהציגה באור חיובי יותר,או לפחות לנסות לא להציגה מעמדת שפיטה על דרך האמפטיה. היום קראתי את השרשור היפה שהתפתח כאן, ואני מוסיפה משלי. מי כתב את האגדה הזו על שלגיה? זה חלק מאגדות האחים גרים לא? אני סבורה שעניין נובע מכך שבמאות הקודמות וגם בתחילת המאה ה-20 נשים כמעט ולא עסקו בכתיבה, על כל פנים לא פרסמו את שהן כתבו, הכותבים היו גברים, הם בין השאר כתבו על נשים ועל תחושותיהן כלומר גברים דיברו בשמן של הנשים. בנוסף מוטיב הקנאה - בפסיכולוגיה,בספרות וגם בחיים - נהוג ליחסו לנשים. נשים מקנאות והורגות בגלל קנאה. לא סתם נאמר - עזה כמוות הקנאה. כל ההסטוריה רצופה במעשי רצח המבוססים על קנאה, החל מקין שרצח את הבל. טוב אז לרגע השתעשתי במחשבתי, מה היה קורה לו את האגדה על שלגיה היתה כותבת אישה... מה היה קורה לו במקום לספר על אם חורגת רעה, היתה המספרת כותבת על אב חורג של שלגיה, אולי לא היה רצח אבל מאד יתכן שהוא היה אונס אותה... נסחפתי?
 
וואו, שאלה כלבבי ../images/Emo13.gif

לדעתי שלגיה איימה על האם החורגת, כי היא עוד דמות נשית, שתופסת מקום בחייו של האב והיא פחדה שהיא תתפוס את מקומה לחלוטין, ותאפיל על יופיה.
 
יופי חיצוני.

מה למעשה מסמל היופי החיצוני באגדות. ברוב האגדות ליופי החיצוני מקום נכבד ביותר. הנסיכה כמעט מתוארת כיפה כל כך שאי אפשר לתאר במילים. האם החורגת מבקשת להרוג את שלגיה בגלל יופיה המאפיל עליה. האם באמת הכוונה ליופי חיצוני ותו לא, או שמא זה סימבול למשהו אחר לגמרי?
 
למעלה