לימודי אסלאם.. שאלה..

EastGirl83

New member
לימודי אסלאם.. שאלה.. ../images/Emo35.gif../images/Emo88.gif

כל מי שלומד היסטוריה של מזרח תיכון ואסלאם, ולא משנה מה הוביל את אותו אדם ללמוד את הלימודים האלו, כבר בטוח שיצא לו ללמוד קורסים באסלאם.. יצא לי להיתקל בלימודי אסלאם, כאשר מוסלמים רבים כעסו בזמן לימודי האסלאם.. ומסקרן אותי לדעת.. כיצד אתם משלבים את הרגשות לדת מסויימת (שלכם או של אחר) בעת לימודי האסלאם? האם אתם עושים השוואת לדת שלכם בזמן הלימודים? האם זה מכעיס אותם? אני יודעת שצריך להבדיל בין לימודים, אקדמיה - עובדות וכו' לבין רגש האדם ומה שהוא יודע מהבית... אבל עדיין, אנחנו בני אדם.. וכמובן כל דבר יכול להשפיע... וכבר יצא לי לראות שאנשים השתנו במהלך לימודי האסלאם... כיצד אתם מתמודדים עם זה?
 

דלעת

New member
דווקא לא

לא נתקלתי במוסלמים בעלי השגות אלא דווקא ביהודים שהרגישו שזה המקום להתפלמס ולהוכיח את "עליונות" דתם. אני אישית חילונית למדי ולכן לא מתרגזת במיוחד, אלא מחוסר כבוד כלפי אמונות של אחרים. כמובן שבאופן טבעי עורכים השוואות בין הדתות, אבל זה נעשה במסגרת כיתתית של דיון. השאלה שלך, האמת, די מוזרה לי. מעולם לא נתקלתי בזה.
 

EastGirl83

New member
נכון שזה מוזר..

אבל זה מה שקרה לי (לנו בכיתה) במהלך השיעורי אסלאם, שמוסלמים החלו להתווכח על האסלאם עם המרצה.... בגלל זה שאלתי את השאלה הזו.. כי זה מסקרן... לדעת איך אדם מתמודד עם זה. אני אישית חושבת שלימודים זה לימודים... והחשיבה הרציונלית צריכה להיות דומיננטית ולאו דווקא הרגש...
 

דלעת

New member
אני מסכימה

ולכן אני מתפלאת על מה שאמרת. הבעיה שמאוד קל לומר את זה מהצד שלנו. יש לזכור שנקודת המוצא שלהם הרבה יותר דתית to start with משלנו. אצלהם כל דבר שמפקפק או מטיל ספק במה שהם רואים כקדוש הוא כמו לחתוך בבשר החי, שלא כמו אצלנו. אני לא אומרת את זה מגזענות או אפליה כלשהי, אלא מתוך הבנה והרגשה וככל הידוע לי זה גם דבר ידוע ומקובל בקרב חוקרי אסלאם ומזה"ת בימינו. ההרגשה שלי בנוגע למה שאמרת שככה"נ היה אירוע ממש לא נעים בכיתה שהשפיע עליך מאוד. תלוי גם מי הוא המרצה (כלומר, עם פרופסור יתווכחו פחות) ומה הן הדעות שהוא השמיע בכיתה. יכול להיות שיש איזו התנגדות אליו בגלל דעותיו או שיש קבוצה אצלכם שהיא קיצונית קצת יותר (השתייכות לתא אסלאמי באוניברסיטה?) שמחכים בדיוק לדברים כאלה כדי להפגין כוח.... היו דברים מעולם..
 

HatimMahamid

New member
כיצד להתמודד עם לימודי האסלאם

אינני רואה שום סיבה לגרום לתלמידים לכעוס אם החומר הנלמד לא חורג לדעות אישיות או פרטיות של המורה או המנחה. כמנחה בקורס אסלאם, לא נתקלתי אף פעם ברגשות כועסות או הסתייגות של תלמידים. אנו כמורים או מנחים נותנים את החומר לתלמיד על פי מוסכמות ודעות אובייקטיביות ולא סובייקטיביות. כי חומר הלימוד נכתב כולו בידי מומחים וחוקרים של האסלאם והמזרח התיכון. אבל בזמן שהמנחה מעלה דעות לויכוח יתכן שדעותיהם של התלמידים הן שונות. הקורס של האסלאם הינו קורס היסטוריה של האסלאם ולא לכנס לפרשנות של הדת והאמונה עצמה על פי גישות אישיות, כי אמונה זה דבר שאי אפשר לשנות מאדם עד שהוא עצמו יבין את העניינים אחרת. ויכוחים כאלה גרמו למאבקים חריפים בימי הביניים בין אנשי השכל (רציונליסטיים) לבין אנשי המסורת. ובכן, אני מייעץ לתלמידים וגם למנחים שלא לפרוץ לנושאים של מהות הדת והאמונה, אלא להתמקד בנושאים היסטוריים של ההתפתחויות שקרו בהיסטוריה של הדת ושל המדינה המוסלמית, הן פוליטית, חברתית, כלכלית ושינויים בהיסטוריה של כיתות דתיות עם הגורמים והשלכותיו. אני חושב שאנו רחוקים מלהיות פרשני דת של הקוראן או של האמונה. וכל נקודה שהמנחה מעלה בכיוון הזה, תתקל בויכוחים ובהסתייגויות.
 

דלעת

New member
גם ויכוחים הסטורים

יכולים להעלות הסתייגויות מכל הכיוונים, כאשר התיאוריה לגבי מקורה של אמונה מסוימת למרות שהתיאוריה נכתבה ע"י חוקרים ופרשנים מומחים לעילא ולעילא... העניין בהקשר הזה הוא שלעיתים בני הדת הנלמדת (מוסלמים במקרה הזה) לא אוהבים את העיסוק באמונה שלהם ואת העובדה כי יתכן ודברים הם לא בדיוק כפי שהם שמעו אותם בבית או במסגד ואז יכעסו ויראו בכך הפרה של האמונה. הנסיון לעשות רציונליזציה לאמונה הוא באמת בעייתי, אבל זה עדיין נושא לגיטימי למחקר... בדרך כלל אני נתקלת דווקא בדיונים מפרים כאשר המרצים שואלים את המאמינים מה נהוג אצלהם או איך הם מכירים את זה וזה מאוד מעניין לשמוע. דברים אלה (כמו שתואר בהודעה המקורית ) הם באמת נדירים יחסית, אבל קורים. אני בטוחה שאם זה היה ההפך (כלומר- לימודי יהדות במדינה מוסלמית) היו גם יהודים שהיו כועסים. הבעיה שאני לא חושבת שהמאמינים תמיד יודעים יותר טוב מהמרצה, במיוחד לא מהבחינה המחקרית. ואני מסכימה שאם הדברים מובאים בצורתם האובייקטיבית- אין שום סיבה לכעס.
 

2l khansa2

New member
דעתי

אישית לא נתקלתי בסטודנטים שיצאו מהכיתה בכעס או שהתווכחו עם המרצים,אני חושבת שדי עושים את ההפרדה לפחות אלו שנתקלתי בהם,אבל אין ספק שזה קשה כמוסלמי לשמוע ניתוח היסטורי גרדיא לנבואה של מחמד עליו השלום מוצגת כניסיון פוליטי שלו לצבור כוח! כמובן שיש דברים שמשפיעים,ומעצבנים אבל אנחנו אנשים תרבותיים שלומדים לרסן עצמנו ולא לעשות מהומות,את האסלאם האמיתי לא נלמד באוניברסיטה זה מה שבטוח
 

EastGirl83

New member
מי מגדיר מה אמיתי ומה לא...

כל אחד רואה את זה מנקודת מבטו וכל אחד רואה את האמת..... קצת קשה להגיד "את האסלאם האמיתי...".... אולי מה שלך אמיתי, לא מחייב שיהיה אמיתי בשבילי...
 

2l khansa2

New member
הכוונה שלי באסלאם האמיתי

הוא על פי הדת,האמיתי למאמין-ההיסטוריה ניתנת לשינוי כפי שראינו עשרות פעמים אבל האמונה המוסלמית נשארה זהה יותר מאלף שנים,אבל אני התכוונתי לאסלאם על פי הדת ולא האסלאם ההיסטורי
 
למעלה