סיפורה של ציפי - אם לחמישה בנים
ציפי היא אם לחמישה בנים שכולם נימולו בינקותם כדת וכדין, ולמרות שזוהי מצווה שקשה לקיים. להלן הסיפור: =============================================================== איך ולמה מלנו את חמשת בנינו,ולמה נמול את בננו השישי ,אם יהיה. עמדנו בעלי ואני, נרעשים, ולא ידענו מה לעשות. התינוק לא הפסיק לבכות. צרחותיו פלחו את השמים. הוא הכחיל והסמיק חליפות. לא עזר לא נדנוד לא חבוק, ואפילו לא הנקה. עילת הבכי המחריד, הארוך, והמיגע, היתה האמבטיה הראשונה. כך גילינו את כוחו של התינוק להרעיש עולמות, על פעולה יומיומית והכרחית כאמבטיה. אבל יש דברים שמתרגלים אליהם. לבכי כזה אתה מתרגל. בכי כזה אתה מתמודד איתו בגבורה. בילד הבא כבר ידענו שכך זה יהיה, ועד החמישי הגעתי למצב שאמבטיה, לא אורכת יותר מחמש שניות, והבכי לא אורך יותר מדקה וחצי. לעומת זאת יש דברים שלא מתרגלים להם. וברית הוא מעמד שכזה. עוד בהיותי בחדר לידה, ישבנו בעלי ואני על הרשימות לברית, שהרי בוודאות ידענו שהטקס יתקיים. הוחלט על מוהל )קרוב של בעלי(, התלבטנו על שם, ודנו בנושא ברוגע גדול. אולי היינו תמימים. לאחר שחרורנו מבית החולים, שהיתי אצל אימי. אז החלו המריבות. הרשימהלטעמה, היתה ארוכה מידי, מקום הברית רחוק מידי, והשם - לא רצינו לגלות. וממעל מרחפת לה כענן השאלה הגדולה, האם הברית תתקים במועד. המוהל, הרב יצחק ברנשטיין, בא לראות את התינוק, ופסק כי הוא צהוב. נשלחתי לבית החולים, לבצע בדיקות דם. שם עברנו בעלי ואני והתינוק, טראומה קשה של התפשטות, ובדיקת רפלקסים, ונגזר, שהצהבת לא קשה מידי, ולתינוק ראות חזקות. חוזק הראות התברר כמרכיב מאוד דומיננטי בברית כפי שתברר לאחר מכן. ביום הברית, הרגשתי נהדר. לא חשתי בתפרים, התינוק היה במצב רוח טוב. השמש זרחה, ונסענו לאולם. האולם נראה יפה, אני נראיתי יפה, התינוק נראה יפה. הכל היה מוכן ומזומן. המוהל שוב בדק את התינוק, ואני נשלחתי לארץ הגזירה, בה אמורה האם הבוכיה לעמוד, ולבכות את מר גורלו של בנה, לפאתי החדר. עמדתי שם, לא בוכיה אלא נרגשת. שמעתי את התינוק בוכה, וראיתי את בעלי כמעט מתעלף. קראו לילד בשמו - ישראל עמיחי - על שם סבי ז``ל, ונקראתי אל הרך הילוד. רבות כבר נכתב על השפעות האלכהול על אנשים שונים. אני חוששת שילדי, נהיים היפר אקטיבים כתוצאה מלגימה אחת או שתים. ישראל לא הפסיק לבכות. לא עזר נדנוד לא עזר חבוק, ואפילו לא הנקה. להגיד שנוכחתי בסעודת הברית יהיה בדיחה. נשארתי עם התינוק ולא ידעתי את נפשי מרב דאגה. כשחזרנו הביתה, אני לבשתי מדי ב`, נרגעתי מלחץ הקהל המיעץ, החזקתי את ישראל קרוב אלי, ובידים שלי, בחום שלי, על יד הלב שלי, הוא נרגע. לברית מספר שתים, הגענו מפוקחים. ידענו כבר על המריבות, ידענו כבר על הבכיות, ידענו על הצהבת. היינו מוכנים לכל. ויהודה בכה. יהודה היה בעל ראות גדולות פי כמה מישראל. לא ידעתי שתינוק יכול לבכות ככה, עד שיהודה פתח פיו בברית ולא פסק. )לכשגדל, נוכחתי דעת, שכמעט כל ארוע, קטן כגדול, גורם לו לכך, אבל אז יחסתי את זה לברית(. לא עזר נדנוד לא עזר חבוק, ואפילו לא הנקה. להגיד שנוכחתי בסעודת הברית יהיה בדיחה. נשארתי עם התינוק ולא ידעתי את נפשי מרב דאגה. כשחזרנו הביתה, אני לבשתי מדי ב`, נרגעתי מלחץ הקהל המיעץ, החזקתי את יהודה קרוב אלי, ובידים שלי, בחום שלי, על יד הלב שלי, הוא נרגע. כשעופר נולד החלה מלחמת העולם ביני לבין בעלי. אני טענתי וטוענת שאחת הבעיות שנלוות לברית, לדעתי, היא רוב העם. מתאסף המון אדם, לאחל מזל טוב, לאישה שרק ילדה, וטרם חזרה לכוחותיה, והיא במקום לטפל ברך הילוד, צריכה לארח אנשים. במקום להתרכז בתינוק היא חושבת על איך כולם מסתדרים. רציתי ברית אינטמית. לבסוף הוסכם ברית אינטמית כך יהיה. נזמין רק חברים , ידידים קרובים ובני משפחה. כשבאתי לאולם חשכו עיני. כנראה שהיתה איזו חוסר הבנה ביני לבין בעלי. אולי המילה אינטמיות לא היתה ברורה לו כל צורכו, אבל כ - 001 איש התאספו באולם, ואני עם ילד בן 5.4 תינוק בן שנתיים בדיוק, ותינוק בן שמונה ימים , מוקפת במזל טוב, וברעש ובשאון, שלא הועילו לי או לתינוק דבר. עופר דווקא היה ועודנו ילד רגוע. הוא כמעט לא בוכה. הוא שקט כלשון הכתוב `` מים שקטים חודרים עמוק`` אבל בברית הוא בכה ולא פסק. לא עזר נדנוד לא עזר חבוק, ואפילו לא הנקה. להגיד שנוכחתי בסעודת הברית יהיה בדיחה. נשארתי עם התינוק ולא ידעתי את נפשי מרב דאגה. כשחזרנו הביתה, אני לבשתי מדי ב`, נרגעתי מלחץ הקהל המיעץ, החזקתי את עופר קרוב אלי, ובידים שלי, בחום שלי, על יד הלב שלי, הוא נרגע. נעם, בננו הרביעי, שינה את ההרגל. אמנם הוא בכה, אבל הוא הפסיק מיד. אותו ענין רק לינוק. ושיהיה שקט. בתום הברית חזרנו כל החבורה הביתה שמחים וטובי לבב, אם כי אני עדיין סברתי, שהיה לי הרבה יותר קל, אילו לא התקבצו מאה אנשים לאחל לנו מזל טוב, והייתי מסתדרת עם ארבעת אחי וב``ב, ועם גסותי וב``ב. וצעיר הבנים, איתי, תינוק מקסים לאין שיעור, נולד ביום כ``ח ניסן בשנה שעברה. ברית המילה נועדה ליום העצמאות. וראינו בזה סמליות יפה, איך ביום בו נחזק את בריתנו עם הקב``ה, מחזק עם ישראל את בריתו עם המדינה. גם איתי בכה, וכבעלת נסיון רב, ידעתי את אשר עלי לעשות. לא נענעתי אותו ולא חבקתי אותו, אלא רק דברתי אליו בלחש באוזן. לאחר כרבע שעה, היה בידי תינוק קטן מתנשם, וישן. הברית נערכה ב - 9 בבוקר. בשעה 11 חזרנו הביתה, עם איתי על הידים, שקט ושלו, למעט בשעת עשיית צרכיו. ובכל זאת ולמרות הנסיון, לא מתרגלים לזה וקשה לי מאוד. ולמרות שאני יודעת שזה חולף ועובר עדיין קשה לי בכל פעם מחדש. והקושי לא נעוץ דווקא בבכי, או דווקא בהתנהגות התינוק, ואפילו לא במריבות החוזרות ונשנות בהרבה משפחות סביב דרך חגיגת הטקס. אז למה קשה לי ולמה אני מבצעת? כי אני יהודיה. כי אברהם אבינו מל את עצמו בהיותו בן 09 שנה, סמל לבריתו עם ה`. ומצווה זו מסמלת את בריתו של עם ישראל עם אביו שבשמים. כי זה חלק מהזהות היהודית עליה נלחמו יהודים דורות רבים, והועלו למעקדה בגלל קיום מצווה זו. כי כאשר בעלי מחזיק את התינוק על הידים ואומר ``שמע ישראל ה` אלוקינו ה` אחד`` אני רואה את כל המוני הדורות שמאחוריו, ואת כל אלו שלפניו שמלו את בניהם. לא רק אני מלה את בני, כולם איתי במעמד זה. כל הרוגי המלכות, כל מקדשי שם ה`, כל קדושי השואה, כולם עומדים שם בזהות יהודית זקופה וגאה, וכורתים מחדש את בריתם עם ה`. ולכן זה קשה לי כל פעם מחדש. לחוש את עול קיום המצווה, לחוש את כובד האחריות, לחוש את יהדותי בכל נימי נשמתי. אז נכון התינוק בוכה, אבל עם ישראל קיים מצווה זו לדורי דורות, וכל התינוקות הפכו לגברים והתגברו על כאב היום השמיני. אבל קיומה של מצווה זו גרר עימו במהלך הדורות מסירות נפש, שהשאירה צלקות עמוקות על נפש האומה, שאף אחד לא יצליח למחוק. וזו גם הסיבה שחלונים רבים מקיימים את המצווה. אולי חלקם עושים זאת בשל לחץ החברה, אבל עדיין, הרב מרגישים שיש בקיום המצווה משום התחברות לעם היהודי, על גורלותיו ועל שמחותיו.
ציפי היא אם לחמישה בנים שכולם נימולו בינקותם כדת וכדין, ולמרות שזוהי מצווה שקשה לקיים. להלן הסיפור: =============================================================== איך ולמה מלנו את חמשת בנינו,ולמה נמול את בננו השישי ,אם יהיה. עמדנו בעלי ואני, נרעשים, ולא ידענו מה לעשות. התינוק לא הפסיק לבכות. צרחותיו פלחו את השמים. הוא הכחיל והסמיק חליפות. לא עזר לא נדנוד לא חבוק, ואפילו לא הנקה. עילת הבכי המחריד, הארוך, והמיגע, היתה האמבטיה הראשונה. כך גילינו את כוחו של התינוק להרעיש עולמות, על פעולה יומיומית והכרחית כאמבטיה. אבל יש דברים שמתרגלים אליהם. לבכי כזה אתה מתרגל. בכי כזה אתה מתמודד איתו בגבורה. בילד הבא כבר ידענו שכך זה יהיה, ועד החמישי הגעתי למצב שאמבטיה, לא אורכת יותר מחמש שניות, והבכי לא אורך יותר מדקה וחצי. לעומת זאת יש דברים שלא מתרגלים להם. וברית הוא מעמד שכזה. עוד בהיותי בחדר לידה, ישבנו בעלי ואני על הרשימות לברית, שהרי בוודאות ידענו שהטקס יתקיים. הוחלט על מוהל )קרוב של בעלי(, התלבטנו על שם, ודנו בנושא ברוגע גדול. אולי היינו תמימים. לאחר שחרורנו מבית החולים, שהיתי אצל אימי. אז החלו המריבות. הרשימהלטעמה, היתה ארוכה מידי, מקום הברית רחוק מידי, והשם - לא רצינו לגלות. וממעל מרחפת לה כענן השאלה הגדולה, האם הברית תתקים במועד. המוהל, הרב יצחק ברנשטיין, בא לראות את התינוק, ופסק כי הוא צהוב. נשלחתי לבית החולים, לבצע בדיקות דם. שם עברנו בעלי ואני והתינוק, טראומה קשה של התפשטות, ובדיקת רפלקסים, ונגזר, שהצהבת לא קשה מידי, ולתינוק ראות חזקות. חוזק הראות התברר כמרכיב מאוד דומיננטי בברית כפי שתברר לאחר מכן. ביום הברית, הרגשתי נהדר. לא חשתי בתפרים, התינוק היה במצב רוח טוב. השמש זרחה, ונסענו לאולם. האולם נראה יפה, אני נראיתי יפה, התינוק נראה יפה. הכל היה מוכן ומזומן. המוהל שוב בדק את התינוק, ואני נשלחתי לארץ הגזירה, בה אמורה האם הבוכיה לעמוד, ולבכות את מר גורלו של בנה, לפאתי החדר. עמדתי שם, לא בוכיה אלא נרגשת. שמעתי את התינוק בוכה, וראיתי את בעלי כמעט מתעלף. קראו לילד בשמו - ישראל עמיחי - על שם סבי ז``ל, ונקראתי אל הרך הילוד. רבות כבר נכתב על השפעות האלכהול על אנשים שונים. אני חוששת שילדי, נהיים היפר אקטיבים כתוצאה מלגימה אחת או שתים. ישראל לא הפסיק לבכות. לא עזר נדנוד לא עזר חבוק, ואפילו לא הנקה. להגיד שנוכחתי בסעודת הברית יהיה בדיחה. נשארתי עם התינוק ולא ידעתי את נפשי מרב דאגה. כשחזרנו הביתה, אני לבשתי מדי ב`, נרגעתי מלחץ הקהל המיעץ, החזקתי את ישראל קרוב אלי, ובידים שלי, בחום שלי, על יד הלב שלי, הוא נרגע. לברית מספר שתים, הגענו מפוקחים. ידענו כבר על המריבות, ידענו כבר על הבכיות, ידענו על הצהבת. היינו מוכנים לכל. ויהודה בכה. יהודה היה בעל ראות גדולות פי כמה מישראל. לא ידעתי שתינוק יכול לבכות ככה, עד שיהודה פתח פיו בברית ולא פסק. )לכשגדל, נוכחתי דעת, שכמעט כל ארוע, קטן כגדול, גורם לו לכך, אבל אז יחסתי את זה לברית(. לא עזר נדנוד לא עזר חבוק, ואפילו לא הנקה. להגיד שנוכחתי בסעודת הברית יהיה בדיחה. נשארתי עם התינוק ולא ידעתי את נפשי מרב דאגה. כשחזרנו הביתה, אני לבשתי מדי ב`, נרגעתי מלחץ הקהל המיעץ, החזקתי את יהודה קרוב אלי, ובידים שלי, בחום שלי, על יד הלב שלי, הוא נרגע. כשעופר נולד החלה מלחמת העולם ביני לבין בעלי. אני טענתי וטוענת שאחת הבעיות שנלוות לברית, לדעתי, היא רוב העם. מתאסף המון אדם, לאחל מזל טוב, לאישה שרק ילדה, וטרם חזרה לכוחותיה, והיא במקום לטפל ברך הילוד, צריכה לארח אנשים. במקום להתרכז בתינוק היא חושבת על איך כולם מסתדרים. רציתי ברית אינטמית. לבסוף הוסכם ברית אינטמית כך יהיה. נזמין רק חברים , ידידים קרובים ובני משפחה. כשבאתי לאולם חשכו עיני. כנראה שהיתה איזו חוסר הבנה ביני לבין בעלי. אולי המילה אינטמיות לא היתה ברורה לו כל צורכו, אבל כ - 001 איש התאספו באולם, ואני עם ילד בן 5.4 תינוק בן שנתיים בדיוק, ותינוק בן שמונה ימים , מוקפת במזל טוב, וברעש ובשאון, שלא הועילו לי או לתינוק דבר. עופר דווקא היה ועודנו ילד רגוע. הוא כמעט לא בוכה. הוא שקט כלשון הכתוב `` מים שקטים חודרים עמוק`` אבל בברית הוא בכה ולא פסק. לא עזר נדנוד לא עזר חבוק, ואפילו לא הנקה. להגיד שנוכחתי בסעודת הברית יהיה בדיחה. נשארתי עם התינוק ולא ידעתי את נפשי מרב דאגה. כשחזרנו הביתה, אני לבשתי מדי ב`, נרגעתי מלחץ הקהל המיעץ, החזקתי את עופר קרוב אלי, ובידים שלי, בחום שלי, על יד הלב שלי, הוא נרגע. נעם, בננו הרביעי, שינה את ההרגל. אמנם הוא בכה, אבל הוא הפסיק מיד. אותו ענין רק לינוק. ושיהיה שקט. בתום הברית חזרנו כל החבורה הביתה שמחים וטובי לבב, אם כי אני עדיין סברתי, שהיה לי הרבה יותר קל, אילו לא התקבצו מאה אנשים לאחל לנו מזל טוב, והייתי מסתדרת עם ארבעת אחי וב``ב, ועם גסותי וב``ב. וצעיר הבנים, איתי, תינוק מקסים לאין שיעור, נולד ביום כ``ח ניסן בשנה שעברה. ברית המילה נועדה ליום העצמאות. וראינו בזה סמליות יפה, איך ביום בו נחזק את בריתנו עם הקב``ה, מחזק עם ישראל את בריתו עם המדינה. גם איתי בכה, וכבעלת נסיון רב, ידעתי את אשר עלי לעשות. לא נענעתי אותו ולא חבקתי אותו, אלא רק דברתי אליו בלחש באוזן. לאחר כרבע שעה, היה בידי תינוק קטן מתנשם, וישן. הברית נערכה ב - 9 בבוקר. בשעה 11 חזרנו הביתה, עם איתי על הידים, שקט ושלו, למעט בשעת עשיית צרכיו. ובכל זאת ולמרות הנסיון, לא מתרגלים לזה וקשה לי מאוד. ולמרות שאני יודעת שזה חולף ועובר עדיין קשה לי בכל פעם מחדש. והקושי לא נעוץ דווקא בבכי, או דווקא בהתנהגות התינוק, ואפילו לא במריבות החוזרות ונשנות בהרבה משפחות סביב דרך חגיגת הטקס. אז למה קשה לי ולמה אני מבצעת? כי אני יהודיה. כי אברהם אבינו מל את עצמו בהיותו בן 09 שנה, סמל לבריתו עם ה`. ומצווה זו מסמלת את בריתו של עם ישראל עם אביו שבשמים. כי זה חלק מהזהות היהודית עליה נלחמו יהודים דורות רבים, והועלו למעקדה בגלל קיום מצווה זו. כי כאשר בעלי מחזיק את התינוק על הידים ואומר ``שמע ישראל ה` אלוקינו ה` אחד`` אני רואה את כל המוני הדורות שמאחוריו, ואת כל אלו שלפניו שמלו את בניהם. לא רק אני מלה את בני, כולם איתי במעמד זה. כל הרוגי המלכות, כל מקדשי שם ה`, כל קדושי השואה, כולם עומדים שם בזהות יהודית זקופה וגאה, וכורתים מחדש את בריתם עם ה`. ולכן זה קשה לי כל פעם מחדש. לחוש את עול קיום המצווה, לחוש את כובד האחריות, לחוש את יהדותי בכל נימי נשמתי. אז נכון התינוק בוכה, אבל עם ישראל קיים מצווה זו לדורי דורות, וכל התינוקות הפכו לגברים והתגברו על כאב היום השמיני. אבל קיומה של מצווה זו גרר עימו במהלך הדורות מסירות נפש, שהשאירה צלקות עמוקות על נפש האומה, שאף אחד לא יצליח למחוק. וזו גם הסיבה שחלונים רבים מקיימים את המצווה. אולי חלקם עושים זאת בשל לחץ החברה, אבל עדיין, הרב מרגישים שיש בקיום המצווה משום התחברות לעם היהודי, על גורלותיו ועל שמחותיו.