למה לוותר על ברית מילה?

אישית, אני חושב שהניסוח "מוותרים על ברית מילה" חוטא למטרה.

זה נשמע כאילו ברית מילה היא איזה דבר טוב שאפשר "לוותר" עליו.
&nbsp
עוצרים את החיתוך בחסרי ישע כנראה מתאים יותר אבל נשמע לוחמני לאוזן הישראלית הממוצעת.
&nbsp
אולי זו הזדמנות להציע שמות חדשים לפורום.
&nbsp
למה עושים ברית מילה? זה תלוי - הדתיים עושים זאת מטעמים דתיים, מן הסתם. למה החילונים עושים את זה? שאלה מצוינת שלצערי התשובות אליה מגוונות ביותר וכולן תירוצים בעיני - החל מ "זה ישבור את הלב של סבא" (זה לא) וכלה ב "יצחקו עליו במקלחות בצבא" (כן, בטח, וגם אם כן - האם זו תהיה מכה שלא ניתן להתאושש ממנה?)
 
לא, השאלה היא למה כן לעשות.

הסיבות הדתיות לא מספיק טובות בעיני, ומה שתומכי המילה טוענים לגבי סיבות בריאותיות זה בולשיט.
&nbsp
לאנשים כמוני, שאינם מאמינים שיש דבר כזה "אלוהים", באמת שאין שום סיבה בעולם לחתוך את הבולבול של התינוק שלהם.
 


אני מסכים איתך למעט זה שהסיבה הרשומה בתנ"ך כזכותם של בני אברהם על ארץ כנען היא סיבה טובה שגם משקפת את המציאות.
 
כאמור, אני לא רואה בתנ"ך תיעוד היסטורי מהימן.

אבל הפורום הזה הוא לא המקום המתאים להתנצחות על דת, בשביל זה יש את פורום אתאיזם.
 
אני מציעה לך לקרוא את "על אודות הפורום" בראש העמוד

תחת כותרת הפורום, וב"שאלות נפוצות" יש הסבר למה ומתי שונה שם הפורום מ"ברית מילה בעד ונגד" ל"מוותרים על ברית מילה".

יש מן הסתם הרבה סיבות לבחירה של אנשים למול. הפורום נועד לתמוך בקהילת האנשים שבוחרים לא למול. אלה אנשים שבדרך כלל חוקרים, בודקים, שואלים את עצמם למה מלים ואז מבינים ש(לכל הפחות) אין למנהג הזה תועלת או משמעות עבורם. מכיוון שזה מנהג מושרש ונפוץ בישראל ולא פעם הבחירה לא למול מעוררת מחלוקות וקשיים, הפורום מספק לאנשים האלה תמיכה. מאז שינוי שם הפורום הוא מתמקד במתן תמיכה ולא בוויכוחים בנושא 'ברית מילה בעד ונגד'.
 
תודה קראתי.

ונכתב שהפורום מקיים דיונים ותמיכה במקביל (אם כי כל שרשור לגופו).
סתם אני תוהה האם מי שתומך/ מקבל החלטה לא לערוך ברית מילה יודע את הסיבה למה עושים ברית מילה.
אין לי רצון להתנצח. אבל כשאת רושמת שיש הרבה סיבות לבחירה של אנשים למול, את מתכוונת לאין סיבה אמיתית לברית המילה שזה די סותר את המציאות. אפשר כמובן להתכחש לסיבה הזו אבל אי אפשר ל"העלים" אותה...
 

KallaGLP

New member
אני בכלל לא מבינה את השאלה. מה זה סיבה לא אמיתית?

זה הרי עניין סובייקטיבי לגמרי ותלוי אמונה וגישה אישית. מן הסתם, עבור מי שבוחר למול, הסיבות שלו למה כן למול, יהיו אשר יהיו, אמיתיות לגמרי, אחרת סביר שהיה בוחר אחרת. וגם עבור מי שבוחר לא למול, הסיבות שלו לא למול אמיתיות לגמרי, אחרת סביר שהיה בוחר למול. כל אחד בוחר מה לעשות או לא לעשות לפי דעותיו, השקפותיו, ואמנותיו. מה יכול להיות לא אמיתי בזה? וכל בחירה מבוססת על סיבות שמבחינת אותו אדם הן אמיתיות.
אני, למשל, לא מנהלת ויכוחים עם אנשים על הסיבות שלהם והן גם לא מעניינות אותי. לי משנה רק מה שאני חושבת, ורק על זה מתבססות ההחלטות שלי.
 
לצערנו אמת יש רק אחת

ההחלטות שלך מבוססות על מה שאת יודעת, ומכיוון שנכתב אודות הפורום מה שנכתב תהיתי ביני לבין עצמי האם המקור והסיבה לברית המילה ידועה לאנשי הפורום.
 

KallaGLP

New member
בטח שידועה.

אבל אתה יודע, זה עובד לשני הכיוונים. גם ההחלטה שלך מתבססת על מה שאתה יודע.
למי שלא מאמין באלוהים, ומאמין שתנ"ך הוא ספר ככל ספר, שנכתב על ידי בני תמותה (מוכשרים מאוד), ושלא כל מילה בו, בלשון המעטה, היא אמת היסטורית בלתי מעורערת, אין סיבות להאמין שחייבים לעשות ברית מילה.
ואם לומדים קצת היסטוריה, מגלים, כפי שכתוב בוויקיפדיה בערך "ברית מילה", ש"מנהג המילה היה קיים בקרב עמים שכנים עוד לפני תקופת האבות...במהלך ההיסטוריה היהודית הפכה ברית המילה אחת המצוות המזוהות ביותר עם היהדות.". כלומר, אדם לא דתי שלומד היסטוריה יכול להסיק שברית מילה הייתה מנהג קיים בעמים השכנים שגם היהודים אימצו ונתנו לו משמעות דתית שהתאימה לרוח התקופה והאמונה שלהם. מי שמאמין באמת ובתמים שאלוהים ירד לאברהם מהשמיים והציג בפניו את הרעיון החדשני והרחום לחתוך את איבר מינם של בנים יילודים - אין לי הרבה מה לעשות בקשר לזה, אין לי השפעה על אמונות ודעות של אנשים אחרים, אבל בהחלט יש לי זכות להגיע למסקנות אחרות.
 
מסכים איתך

וכמו שכתבתי למעלה הרי שבנו לארצנו אחרי גלות ארוכה -זו האמת. אני סבור שהמקרא נותן לנו אפשרות לראות ולזהות תהליכים שיקרו בעתיד. תהליכים טבעיים מרומזים כפי שהם תהליכים שמאחוריהם עומדת סיבה על טבעית האל מוזכר בה (כמו למשל בברית המילה).
&nbsp
לכן, כל מה שאת רושמת על ברית מילה שעשו/ עושים עמים אחרים אינו מוריד מערך מצוות המילה כי כמו שטענתי בעבר אמת יש רק אחת אם לא כן היינו מתייחסים למדע כאל מופע קסמים ואחיזת עיניים...
&nbsp
&nbsp
 

KallaGLP

New member
ראשית, אני בכלל לא בטוחה שאמת יש רק אחת.

אמת היא דבר סובייקטיבי ואיש לא יודע מהי אמת אובייקטיבית, אם בכלל יש כזאת. אנשים אומנם חושבים שהם יודעים, אבל איש לא יכול באמת לדעת, מקסימום להאמין. כל אחד מאמין או משוכנע במשהו על פי שילוב של נטייתו האישית, החינוך שהוא קיבל, השפעת הסביבה ואולי עוד גורמים, אבל כל אמונה היא סובייקטיבית.
אני לא רואה כל קשר בין הדברים שאתה רואה ביניהם קשר, מצטערת. זו פרשנות ככל פרשנות אחרת, וזו לא פרשנות שמתאימה לי כי אין לי אמונה כמו שלך. אני לא מנסה שלכנע אותך, תאמין במה שאתה רוצה, אך אנא עזוב אותי במנוחה. בעיניי אלה דברים מופרכים, וזה לא פורום שמיועד לדיונים דתיים. אילו רציתי להשתתף בדיונים כאלה (ואני לא) הייתי כבר מוצאת פלטפורמה מתאימה יותר.
 

trilliane

Well-known member
מנהל
לא, אמת היא דבר אובייקטיבי. תפיסת המציאות שלנו סובייקטיבית

השימוש ב"האמת שלי" הוא מעט מטאפורי ומרחיב את המונח המקורי, הופך אותו בעצם לאמונה וכל מה שדיברת עליו. אבל האמת, בבסיסה, אובייקטיבית לחלוטין, גם אם אנחנו לא תמיד יודעים אותה ובמקרים מסוימים לעולם לא נדע. עם זאת במקרים רבים יש לנו מושג מצוין מהי האמת, בעיקר כשיש תיעוד חיצוני (לא אנושי), עדים רבים ועוד.
 

KallaGLP

New member
אני בכלל לא משוכנעת בזה.

גם התפיסה של אמת כרק אחת וכאובייקטיבית היא חלק מהתפיסה התרבותית שלנו, וכל מה שעובר דרך התפיסה האנושית אף פעם לא ניתן להיות בטוחים ב-100% שזה אובייקטיבי. פרט לכך, לא בטוח שבכל תחום יש אמת. אולי יש אמת פיזית, מדעית, אך לא אמת פילוסופית או ערכית או מוסרית, ובפרט ייתכן שמוסר הוא המצאת האדם ולא קיים מוסר אובייקטיבי. אך לצורך העניין, בכל מקרה גם לו הייתה קיימת אמת מוסרית אובייקטיבית, אין לה שום משמעות עבורנו כל עוד אנחנו לא יודעים בוודאות מה היא ולא יודעים איך לזהות אותה (לפחות נכון להיום). אז כן, בפועל מה שקובע ומה שרלוונטי ומה שאנחנו תופסים כאמת זה "תפיסת המציאות הסובייקטיבית שלנו", כפי שכתבת. אפשר לקרוא לזה אמת סובייקטיבית (או ליתר דיוק, תפיסת אמת סובייקטיבית) ואפשר לקרוא לזה בשם אחר, אך זה לא משנה את המהות.
 

trilliane

Well-known member
מנהל
לא, זו ההגדרה של המילה. יש מציאות אובייקטיבית והיא האמת

ונכון, התפיסה האנושית מסלפת לא פעם את האמת, ולכן נתתי כמה הסתייגויות כלליות בתגובתי הקודמת. ודאי שבתחומים סובייקטיביים אין אמת, כי היא אובייקטיבית... וגם למה שאנחנו עוד לא יודעים יש משמעות. זה בסדר לא לדעת דברים ועוד יותר בסדר להודות שלא יודעים.
&nbsp
אפשר לקרוא לפרשנות אישית, תפיסה ערכית וכו' "תפיסת אמת סובייקטיבית", אבל למה? זה סתם מבלבל ומחליש את המושג, ואלמלא עשו זאת לפנייך לא היית חושבת שאמת אינה אובייקטיבית
.
 

KallaGLP

New member
אני לא מסכימה שזו ההגדרה היחידה של המילה.

אבל לא נראה לי שזה קשור לנושא הפורום או אפילו לשרשור הזה, ולכן מעדיפה לעצור כאן.
 
למעלה