לקות גרפומוטורית

limor533

New member
לקות גרפומוטורית

שלום רב! אני שואלת עבור קרובת משפחה שיש לה ילד בן 5 שנמצא בגן שפתי עקב עיכוב התפתחותי,בעיקר שפתי. הילד מטופל גם במרכז ניצן על ידי קלינאית תקשורת,מרפאה בעיסוק ומקבל טיפול רגשי. במסגרת ריפוי בעיסוק בלטה בעייה המתבטאת בקושי בתיכנון שרטוטים ,אפילו שרטוט פשוט של קווים אנכיים ואופקיים. הוא יודע להראות בעזרת חפץ את הכיוון הנכון אך אינו מצליח לשרטט.החשש הכי גדול הוא שבעת הכניסה לכיתה א ,לא יוכל ללמוד לכתוב,משום שכתיבה בנויה מתכנון של קווים משורטטים. המרפאה בעיסוק אומרת כי בעידן של היום זו אינה בעייה משום שהכתיבה מתאפשרת גם באמצעות מחשב.אך קרובתי מודאגת כי היא רוצה שהילד ישתלב בתוכנית הלימודים כראוי. מדובר בקרובים מאוד יקרים לליבי והילד הזה עבר כל כך הרבה פרודצורות רפואיות בשל בעייה שנולד עימה,ועבר כברת דרך כה ארוכה בהתפתחותו,עד כי איני רוצה שהבעיה הגרפומוטורית תכשיל אותו .מדובר בילד נבון בעל יכולות.בבקשה עיזרו לי מנסיונכם או מהידע שלכם.תודה מראש.המודאגת.
 

שירהד1

Member
מנהל
מנסה לסייע כמרפאה בעיסוק המתמחית בלקויות למידה-

מה שאת מתארת הוא מעבר ללקות גרפו-מוטורית.
היכולת להעתיק דגמים, להעתיק צורות, להרכיב פאזלים, לכתוב אותיות (שהן למעשה צורות בעלות משמעות צלילית), לכתוב ספרות (שהן למעשה צורות בעלות משמעות כמותית)- כל אלו קשורים ליכולת שנקראת אינטגרציה חזותית-מוטורית.
כלומר, כדי לעשות את כל אלו- יש צורך באינטגרציה (ארגון, תיאום) בין הפן החזותי ולעיבוד החזותי, לבין הפן המוטורי-ביצועי. זוהי יכולת שהיא גבוהה יותר מיכולת גרפומוטורית, ונחשבת כבר ליכולת קוגניטיבית.

מה שצריך לעשות זה לעבוד הרבה הרבה הרבה, באופן מדורג, באמצעות אמצעי טיפול שונים, וזאת כדי ללמד ולתרגל את האינטגרציה החזותית-מוטורית ואת כתיבת האותיות והספרות. ייתכן שמבחינה התפתחותית הוא עדיין לא יהיה מסוגל להעתיק ספרות ואותיות, וצריך יהיה להתחיל איתו משלבים התפתחותיים הרבה יותר נמוכים. זה תפקיד המרפאה בעיסוק לעבוד ולדרג נכון את הפעילויות.
זה עדיין לא אומר, אגב, שבכתה ד' הוא לא יגיע לכתיבה במחשב, אבל אני כן חושבת שלפחות בכיתות א' וב' יש לכתוב עם היד, עם עיפרון.
בנוסף, זו טעות לחשוב שמחשב פותר את כל הבעיות, כי למי שיש קשיים בקואורדינציה/ קשיים במוטוריקה העדינה/ קשיים בתכנון המוטורי וכדומה- סביר מאוד להניח שיהיו לו גם קשיים, אפילו משמעותיים, בכתיבה והתמצאות במקלדת. זה לא כל כך פשוט כמו שאנשים נוטים לחשוב.

אם ההורים לא מרוצים דיים מהסיוע הניתן במסגרת גן, ניתן כמובן לפנות למרפאה בעיסוק התפתחותית באופן פרטי (נדמה לי שמי שמגיע לו ריפוי בעיסוק במסגרת הגן, לא מגיע לו במסגרת קופת החולים).


שירה דוד - מרפאה בעיסוק -
ריפוי בעיסוק והוראה מתקנת לילדים בעלי קשיים התפתחותיים ולקויות למידה.
מדריכה קלינית של מרפאות בעיסוק, מורות להוראה מתקנת וסטודנטיות.
מנהלת פורום אובדן הריון.
09-7749028
 

limor533

New member
תודה רבה שירה.

תסלחי לי אני עסוקה בבעיות אישיות. באמת שלא היתה לי כוונה להיות כפויית טובה.מודה לך מאוד מאוד.שבת שלום יקירה.
 

שירהד1

Member
מנהל
אין בעד מה, ובהצלחה!


 
למעלה