לקראת הקיץ - מים ותוספת מלחים
ב- CF

chakiv

New member
לקראת הקיץ - מים ותוספת מלחים
ב- CF

שלום לכולם,

לקראת הקיץ, כדאי לרענן את ההנחיות הנוגעות לשתיה מרובה
ותוספת מלחים
ב- CF.

הקיץ בישראל
הוא חם ולח מאוד, ואין מה לעשות, מטופלים עם CF מזיעים
ומאבדים מלח בזיעה הרבה יותר מאנשים שאין להם CF (ההסבר לכך הוא שבעור ישנן בלוטות זיעה, וב- CF ישנה הפרשה מוגבר בעור של מלחים ונוזלים. הפוך ממה שקורה בריאות). ומה שמסבך את העניינים זה שלא תמיד מטופלים עם CF מרגישים את הצמא, ולכן לא מתעורר דחף לשתות מספיק מהר - בעקבות זאת, מהר מאוד, חוסר השתייה תגרום לתופעות של התייבשות: סחרחורת, עילפון, וגם חסימות מעיים.

התופעות הללו ניתנות למניעה ע"י שתיה מספקת (לפחות 2 ליטר ליום במבוגרים), וע"י נטילת כמות מספקת של מלח (שאותה אפשר להוסיף למזון ולא חייבים עוד כדורים). אם עוסקים בספורט אינטנסיבי או נמצאים זמן ממושך תחת השמש, וכן הלאה, כדאי להגביר את תוספת המלח לאותו היום. הפירוט מופיע בעלון שאני מצרפת, אותו ניתן לקבל גם במרפאות השונות (יפורסם גם בעיתון האיגוד הקרוב).

שיהיה לנו קיץ קר
(סתם משאלת לב שלי...)

ורדית

להלן עיקרי הדברים:
איך אפשר לקחת את המלח?
• להוסיף לאוכל ו/או לתחליפי המזון.
• בטבליות – 500 מ"ג סודיום כלוריד, צריך להזמין מבית המרקחת עם מרשם רופא.
• למלא קפסולות של קריאון במלח ולשתות עם כוס מים.
• לשתות תוסף מינרלים בנוזל, כמו: מינרלי (MINERALI, סירופ מוכן).
• בתחליפי מזון, כמו: אנשור (ENSURE), אנשור פלוס (ENSURE PLUS), פולמוקר (PULMOCARE), ועוד.

כמה מלח צריך לקחת?
• בילדים עד גיל 1 שנה: 1 טבלייה של מלח ביום או כרבע כפית מלח ביום (אפשר במקום לשתות חצי בקבוק 'מינרלי' ביום).
• בילדים בגילאים 1-7 שנים: 2 טבליות של מלח ביום או תוספת של כחצי כפית מלח ביום (אפשר במקום לשתות בקבוק 'מינרלי' ביום).
• במבוגרים ובילדים מעל גיל 7 שנים: 4-8 טבליות של מלח מחולקות לאורך היום או 1-2 כפיות של מלח ביום.
 

danadany

New member
כרכום

שלום ורדית,
האם אפשר על פי אותו רעיון של הוספת מלח, להשתמש באבקת כרכום, שמומלצת לפי כמה מקורות לריאות ולסכרת? אם כן, על פי איזה סולם כמויות לפי גילאים? יש אמנם תוסף מזון בכדורים לקנייה מכרכום, אך אם אפשר לחסוך בהוצאה ולהגיע לאותה תוצאה, עדיף.
 

orii

New member
כורכום

כמה מילים על כורכום CF ואיך לתת אותו:

אינדיקציות ליעילות של כורכום והבטיחות שלו:

עד היום אין הוכחה שכורכום עוזר לחולי CF. היו ניסויים שלא הראו תועלת. יש ניסוי שממשיך להתנהל בריכוזים גבוהים של החומר.
במעבדה הראו פעילות ספציפית של כורכום על תאים של חולים עם המוטציה DeltaF508. הראו שלכאורה ברמה של התא הבודד כורכומין גורם ליותר מחלבון ה CF להגיע לממברנה. אבל כאמור, בניסויים בחולים בריכוזים שבדקו לא ראו שיפול במצב הקליני של החולים. אולי הניסוי בריכוז גבוהה של כורכומין יראה אפקט.

כורכום נחשב לחומר אנטי דלקתי. מבינים איך הוא עושה את זה מולקולארית, בחלק מהמקרים, בכל אופן, בהרבה מחלות עם דלקת כרונית כגון דלקת פרקים כורכומין נחשב לטיפול מקובל.

כורכום הוא אנטיאוקסידאנט חזק ולכן יכול לעזור להקל על הלחץ החימצוני הראיות של חולי CF.

כורכום יעוד כחומר שמקל על בעיות בכבד. ולכן אולי הוא יכול לעזור לחולים עם מחלת הכבד של CF

כורכום ידוע כחומר בטוח - אין לו כמעט תופעות לואי. על פי מה שקראתי ניתן לקחת עד 8 גרם כורכום ללא סיכון.

איך לתת כורכום:
לחומר הפעיל בכורכום קוראים כורכומין. כחצי מהמשקל של התבלין כורכום הוא כורכומין והחצי השני הוא חומרים אחרים. לכן כשנותנים טבלייה של כורכום ששולקלת למשל 1 גרם כאילו נותנים 2 גרם שלהתבלין כורכום.

כורכום נפסג פי 2000 יותר אם הוא מלווה בכמות קטנה של תמצית פלפל שחור (פיריפין). הטבליות המודרניות של כורכום יש את שניהם.

ציפוי אנטרי: לחלק מהתכשירים המודרניים יש ציפוי אנטרי (שאינו מתפרק בקיבה החומצית אלא רק במעיים) השומר על חומרים הפעילים. אני לא מכיר מחקרים שהראו שהציפוי האנטרי עוזר - אבל גם לא חיפשתי כאלו.

הענות: היכולת לתת תוסף תזונה לאורך זמן בכמות גבוהה. יש קושי רק לעשות זאת בצורה מדודה לאורך זמן רב. למשל 2 גרם של אבקת כורכום ביום, כחלק ממזון - באיזה שהוא שלב זה ימאס.

הנקודה האישית: אני נותן לבן שלי טבליה אחת של כורכום: כורכומין+פיריפין 1000מ"ג, עם ציפוי אנטרי, של סופרהרב (קישור). (גם למוצר C3 של אלטמן יש ציפוי אנטרי.)
 

danadany

New member
כרכום שני

תודה על התשובה המעמיקה, אורי.
נושא אחד שעליו מנסה לקבל תשובה: האם כמו המלח, שניתן לתת אותו בתוך הקפסולות המרוקנות של הקריאון, האם מומלץ לעשות זאת עם הכרכום? אם כן, לפי איזו כמות לפי הגילאים?
בנוסף למידע המחקרי על סיאף, קראתי שיש קשר יעיל בין כרכום לסכרת. כך שיש פה אולי שתי ציפורים בקפסולה אחת?
 

orii

New member
כורכום שני

להבנתי יש יתרון לטבליות של הכורכום שקונים על קפסולות עשויות בבית מהסיבות:
1. יש בה את הכורכומין ולא כורכום. יותר חומר פעיל בפחות משקל. (על זה אפשר לפתות ע"י הכפלת הכמות)
2. יש בו את הפיריפין (פלפל שחור) בכמות שתעלה משמעותית את הספיגה (גם על זה ניתן להתגבר בכך שמוסיפים פילפל שחור ביחס של 0.5%)
3. ציפוי אנטרי - אין לקפסולות ציפוי אנטרי. המשמעות ככל הניראה היא שחלק משמעותי מהכורכומין תהרס בקיבה החומצית. (על זה אולי ניתן להתגבר גם בהגדלת הכמות)

מה המינון למתן כורכום: אין לזה תשובה רשמית. הם הייתה זו הייתה תרופה ולא תוסף מזון. כל מה שניתן לעשות זה לתת מנה בטוחה (פחות מ 8 גרם ליום) ולנסות לראות אם יש אפקט. רצוי להתחיל במינון נמוך ואם אין תופעות לואי ואם הכורכום מתקבל ללא בעיות, לאט להעלות את המינוון. בתקווה שלאחר תקופה יכול שיפור בעקבות המתן.

אני לא מודע להשפעות על סוכרת (יש אלפי מאמרים על ההשפעות של כורכום). אני בהחלט מאמין שלכורכום תיתכן השפעה על מספר גדול של מחלות כי הוא פועל על מנגנון מולקוארי המשותף לתאים רבים בגוף. בגלל שלא ניתן יהיה לרשום אותו כתרופה, לא מתבצעים מחקרים בסדר גודל שיאפשרו לבחון את החומר הזה כתרופה ולקבוע את המימנון הרצוי לכל מחלה בה הוא פעיל.
 
למעלה