לקראת תואר במדעי מחשב (אולי גם מתמטיקה דו חוגי), ביקור חוזר

Mishkafofer

New member
לקראת תואר במדעי מחשב (אולי גם מתמטיקה דו חוגי), ביקור חוזר

שלום לכולם.
בקצרה על עצמי. אני בוגר תואר בחשבונאות וחטיבה בכלכלה של הפתוחה, סיימתי ב-2011. למדתי גם שנת השלמה בחשבונאות, ניגשתי למבחני מועצה, נטחנתי בהתמחות והיום אני כבר רואה חשבון כשנה.

מסיבות שונות אני מגיע למסקנה שכדאי לי ללמוד מדעי מחשב (ואם אעיז אז אולי דו חוגי עם מתמטיקה, אבל זה בגדר אולי).
מכיוון שתואר במדעי מחשב הוא בפקולטה שונה ממדעי חברה, אני מרגיש קצת אובד עצות.

רקע מתמטי שלי הוא לא חזק. החלטתי עצמאית ללמוד מתמטיקה 5 יחידות כדי להיות מוכן לכל דבר וכבר התחלתי עם צעדים ראשונים.
רקע בתכנות: אין. קצת שיחקתי עם VBA באקסל. להכריז קצת משתנים, לקרוא לפונקציות וכו'. לצערי אין לזה שימוש בעבודה ולכן לא היה תמריץ להתמיד. כלומר, לכתוב קוד לא מפחיד אותי. אני כנראה אקח איזה קורס ב-UDEMY או Coursera כדי לא להיות שוקיסט (אולי תמליצו על משהו?)

Gama Plan
בסמסטר סתיו הקרוב אני רוצה להתחיל באיזי. כלומר, לבנות בסיס איתן ולא לעבור קורסים ב-60.
לכן אתחיל עם קורס JAVA (המשולב, בן סמסטר 1) ואנשב למתמטיקה.
בסמסטר ב' אני אתחיל עם
חשבון אינפיטסמלי 1
אלגבר לינארית 1
ואולי עוד קורס שאתם תמליצו לי. אולי קורס קליל במדעי מחשב.

אשמח לדעות ועצות.
תודה רבה.
 

Mishkafofer

New member
תודה

שוחחת עם יועצת וגם עשיתי עוד כמה בדיקות וזה אכן הקורסים המומלצים.
בינתיים אני אתחיל במסלול מובנה בקמפוס רמת אביב. אתחיל שנה א' למדעי מחשב.
אח"כ אקבל החלטות.
 

DAHUJI

New member
אותי דווקא מעניין מה הסיבות השונות הללו...

יש מצב שאתה משתף אותנו קצת?
תגמול שכר? שעמום בעבודה? הכסף המבטיח בהיי טק?
 

Mishkafofer

New member
קצת מהכל

אכתוב פוסט מנומק בעוד כמה ימים.
מה אין כסף בהיי-טק? חחח
 

DAHUJI

New member
אשמח לקרוא את החוויה האישית והפוסט שלך כשתכתוב אותו...

מעניין אותי לדעת למה רואה חשבון עוזב את המקצוע.
אישית, אני ביולוג, לא קשור לכך... אבל שוקל הסבה מקצועית ולכן מתעניין בנסיבות ובסיבות.
 

Mishkafofer

New member
זהירות חפירה

למה החלטתי ללמוד מדעי מחשב
בזמן האחרון חשתי לא מעט תסכול בעבודה. היו חיכוכים עם הבוסים. אחד החיכוכים היו על שכר. כבר כמה שנים ידעתי שיש בעיית שכר בתחום אבל כנראה הגיעו מים עד נפש.
בקצרה על הדינמיקה של תחום ראיית חשבון היא כזו:
1. משרדים קטנים: נלחמים בשיניים. הלקוחות לא מבינים ביקורת, הם פשוט רוצים לשלם פחות מיסים.
2. משרדים גדולים: עושים כסף מביקורת בזכות סטאז'רים או כאשר יש הנפקה או מכירה וא משחילים ללקוחות שכר טירחה מפולפל. מי שעושה שם כסף הם כמובן השותפים.
לפתוח היום משרד עצמאי זה לא פשוט בכלל. הלקוחות בדרך כלל עובדים עם רואה חשבון אחד כמה שנים טובות. מבחינת הלקוחות, שירותי ביקורת זה שירות גנרי שכדאי לרכוש במחיר הכי נמוך. אז מה עושים רואי חשבון צעירים עצמאיים? מורידים מחירים.
האמת עד לפני כמה חודשים הייתי במצב רוח קרבי להמשיך ולהיות רואה חשבון כמה שיותר טוב. הבעיה שזה לא מעניין אף אחד. כשכיר מצפים ממך לעשות פס ייצור של דוחות ועם זה בא בקטנה על חשבון לקוחות אז שיהיה כי הלקוחות רוצים בזול.
הבעיה היא שאני פשוט מתקשה לשרטט עתיד במקצוע שימצא חן בעיני. כמובן שיש חברה שעושים חיל וכסף. הבעיה מחינתי היא שככל שעובר הזמן הפירמידה מאוד צרה, למשוך עוד עשור בשכר זעום?
רק תבדוק כמה מודעות יש לרואי חשבון. אין הרבה. יש כמה מודעות מקצועיות שבהם מחפשים מומחים בעלי התמחות מסויימת או בעלי ניסיון עשיר. שלחתי כמה קורות חיים אבל זה לא הולך כרגע. שלא תחשוב שאני רבע עוף, אני עושה דוחות באנגלית, דוחות לחו"ל, מתכתב עם חו"ל וכו'. בכללי, אני עושה דברים שמתמחים ורואי חשבון צעירים לא זוכים לעשות אבל מה לעשות שזה לא מעניין אף אחד.
מזמן דגדג לי רעיון של מחשבים אבל מכיוון שידעתי במה זה כרוך העדפתי לראות כיצד יתפתח ראיית חשבון.
בינתיים אני אמשיך להיות רואה חשבון אבל אבשל בצד גם מדעי מחשב.
מה הציפיות שלי ממדעי מחשב? אני לא חושב ישר על הסבת מקצוע. כבר במהלך התואר אנסה למצוא עבודה בתחום ניתוח דוחות ובתי השקעות. אולי בהמשך עבודות תכנות קטנות או רציניות שבהם יש צורך בעובד שמבין בפיננסים וחשבונאות. בינתיים אני עם הראש פתוח, נראה כיצד יתחיל התואר. כמובן יש לי כמה רעיונות משל עצמי (אולי אפתח סטארטאפ).
בקיצור, הטוקבקים המרירים שנרשמים כל פעם שיש כתבה על לימודים בתחום, הם לא הגזמה פראית. אני יותר מתכוון לאכזבה מתגמול. יש כמובן כאלו שכל ביקורת חשבונות ממש שנואה עליהם (אני עדין לא הותשתי).
האם משהו יכול לשנות את דעתי? צ'מע, אם פתאום אתקבל לעבוד תבחום מיסים עם שכר שעובר 10,000, אהיה רגוע אבל אני לא שם (למה מיסים? לי יש אשליה ששם יש יותר כסף).
בכללי, יש לי הרגשה לא נעימה שכל המשק הישראלי בצרות. לא מעט חברה שסיימו כלכלה ומנהל עסקים פונים ללמוד ראיית חשבון וחושבים, הנה מקצוע שיפרנס אותי בכבוד אבל זה לא כך. רואי חשבון עצמם מתוסכלים מהמצב. אפילו הבוס שלי אמר שלא ישלח את הילדים שלו לתחום הזה.
כשעשיתי סמינרים, זכור לי מאמר על תיאוריית הטורנמט (tournament). התיאוריה מנסה להסביר למה נותנים שכר גבוה למנכ"לים לעומת מנהלים זוטרים. לפי התיאוריה, הזוטרים מנסים להגיע לתפקיד מנכ"ל ומתחרים ביניהם כאילו זה היתה תחרות. אפשר לקחת את התיאוריה לתחומים אחרים כגון משחק. לא מעט שחקנים ממלצרים בציפייה שיגיע התפקיד המיוחל. יש כמה סיפורי סינדרלה אבל תכל'ס, לרוב זה לא קורה. בשלב מסויים אנשים מבינים את הרמז ופורשים מהמקצוע. אני אישית לא פגשתי הרבה רואי חשבון ותיקים. עבדתי במשרדים קטנים ולפגוש רואה חשבון שכיר בן 50-60, זה משהו שעוד לא יצא לי.
אז למה אנשים סבורים שרואי חשבון עושים כסף? קודם כל, נראה לי שלא כולם סבורים כך. שנית, למה לדבר על כך שעובדים תמורת פרוטות? מתמחים ורואי חשבון צעירים במשרדי גדולים מגיעים לעבודה לבושים כאילו הם עושים 10K עד 20K בחודש כשבפועל מתמחה מרוויח 5K ורואה חשבון צעיר 7-8K. זה לא שכר שצריך בשבילו להתלבש כמו חתן אבל הנה עובדה.
אפשר לכתוב עוד הרבה ולהתבכיין עד הונולולו. מבחינתי האישית, אני לוקח אחריות על עצמי. כנראה האשמה בי, אולי לא נולדתי להיות רואה חשבון טחון. מי שרוצה להיכנס לתחום שיכנס, אבל אני רוצה לבנות לעצמי אפשרות לעתיד חלופי. כמובן שבמשך השנים הקרובות אני רואה חשבון לכל דבר, אבל לאט לאט אבנה לעצמי אלטרנטיבה.
 

DAHUJI

New member
ממש לא חפירה. נהנתי מאוד לקרוא את לבטיך.

אתה מתנסח יפה ובצורה ברורה. היה לי כיף לקרוא את מה שכתבת, אבל פחות כיף היה לחוש דרך הכתיבה שלך את הסיטואציה שאתה נמצא בה.
לא קל.
לבטים תמיד גורמים לנו להרהר במוסכמות שנדמה לנו משום מה שהן, ובכן, "מוסכמות".
לתחושתי, איפשהוא במהלך הדרך והגדילה שלנו בעולם, הבטיחו לנו גדולי שכל ורבי מוח בעל פה שהשכלה=הסתדרות בחיים... משמע ביטחון תעסוקתי, ביטחון מקצועי, כלכלי וגם תגמול ראוי.
לי ולאחרים סביבי מסתבר היום שהמשוואה הזו לא נכונה היום פרט אולי לתחום ההיי-טק.
אני במצב לא שונה ממך בהרבה, רק שלמדתי ביולוגיה לתואר ראשון (באוניברסיטה העברית) במקום חשבונאות. רבים מחבריי עם תואר שני אוניברסיטאי בביולוגיה (תואר מחקרי עם תיזה) חשים גם הם כנ"ל.
מה קוראים אותו מצב פקקטה.
בלי להתבכיין יותר מדי, זה די מבאס. עם להתבכיין, זה ממש חרא.
 
למעלה