לתת בקבוק לתינוק יונק

מצב
הנושא נעול.

michal@gal

Active member
מנהל
להוציא את השד מהבקבוק – כל מה שרצית לדעת על בקבוקים ותינוקות יונקים
מאת: Ronnie Tal IBCLC


מתי להציג בקבוקים לראשונה?

מומלץ לחכות עם הצגת בקבוקים לתינוקות יונקים עד גיל 4-6 שבועות, או עד שההנקה מתבססת לחלוטין. ההמלצה הזו קיימת בשביל להפחית את החשש שהתינוק יתחיל להעדיף את פטמת הבקבוק על פטמת אמו, ויסרב לשד. במקרים מיוחדים, יש צורך בהזנה מבקבוק לפני גיל זה, למשל כשמדובר בפגים או בתינוקות שלא יונקים באופן יעיל.

השכנה ממול אומרת שאם לא אתן לו עכשיו בקבוק, הוא לעולם לא יקח!

זה לא בהכרח נכון. מה שנכון זה, שתינוק מאוד צעיר יקח בד"כ בקבוק בקלות רבה יותר מתינוק בוגר יותר. מה שלא נכון, היא ההנחה שתינוק שלקח בקבוק בעבר ימשיך לקחת אותו לנצח. תינוקות משתנים כל הזמן, ותינוקות רבים מפסיקים להסכים לבקבוק בשלב מסויים (באורח פלא, זה תמיד קורה שבוע לפני שאמא חוזרת לעבודה...). מכיוון שכך, אין שום חובה להתחיל לתת בקבוקים לתינוק יונק בשביל ש"יתרגל". את הצגת הבקבוק אפשר להשאיר עבור המטפלת, ובינתיים ליהנות מהתינוק ומההנקה כמה שיותר בזמן שיש לכם לבלות ביחד.

אז איזה בקבוק מומלץ?

בשביל לשמר את אופן היניקה שעל השד, מומלץ לבחור בבקבוק שלפטמתו שלוש תכונות חשובות:

1. פטמה רחבה: בשביל לאפשר לתינוק לפתוח את פיו לרווחה בעת היניקה, כשם שהוא פותח אותו על השד. פטמה צרה מידי עלולה לגרום לתינוק להתרגל למפתח פה צר מידי ולנסות לינוק כך גם על השד. זה עלול להוביל לכאבים בפטמות ולכך שהתינוק לא יקבל את החלב הדרוש לו מהשד.

2. פטמה נוקשה: בשביל שהפה לא רק יהיה פתוח רחב בתחילת ההאכלה, אלא יישאר רחב לכל אורכה. פטמה רכה מידי עלולה לקרוס בפי התינוק במהלך ההאכלה, ולגרום לו להסגר באופן ששונה לחלוטין מהיניקה על השד.

3. פטמה איטית ביותר: בחרו בפטמת ניובורן, זו שמומלצת ליילודים רכים וממוספרת 0+ או 1. זרימה מהירה מידי של החלב מהבקבוק עלולה לגרום לתינוק להעדיף אופן האכלה זה על פני ההאכלה מהשד, ולסרב לינוק. גם אם התינוק גדול יותר, אין צורך לעבור לפטמה מהירה יותר לפי טבלת הגילאים שעל אריזת הבקבוק. לתינוקות יונקים יש שרירי פה ולסת חזקים במיוחד! הם יכולים לאכול מבקבוק איטי גם בגיל שנה! פטמת האם גם היא לא משנה את גודלה וזרימתה.

קנינו בקבוק, עכשיו איך מתחילים?

כדי ללמד את התינוק לאכול מבקבוק, חשוב לזכור כמה דברים:

1. תזמון: התינוק יתקשה ללמוד פעולה חדשה כשהוא עייף מידי או רעב מידי. אל תשעו לעצת השכנות או הדודות כי "כשהוא יהיה מספיק רעב הוא יקח" – זה בד"כ מתגלה כלא נכון. כדאי לנסות להציג את הבקבוק לתינוק בין הנקות, או לאחר שאכל מעט מהשד ובטנו חצי מלאה, וגם כאשר הוא ערני וטוב לב.

2. עדינות: המנעו מהכנסת פטמת הבקבוק לפי התינוק בלי הזמנתו. הכירו לו את הפטמה בעדינות, כמו שנתתם לו להכיר את פטמת אמא לאחר לידתו. דגדגו את שפתיו עם הפטמה, ותנו לו ללקק ולטעום אותה מעט ו"להזמין" אותה אל פיו. טבילת פטמת הבקבוק בחלב יכולה לעזור להיכרות עם הבקבוק בגלל הטעם המוכר לו גם מחוץ לפטמה ולא רק בתוכה.

3. סבלנות: כמו שצריך להתאמן כדי להתמקצע ברכיבה על אופניים או שחייה, וכמו שהתינוק היה צריך זמן כדי ללמוד לינוק ולהתחבר היטב אל השד, ייתכן שהוא יצטרך גם קצת זמן ללמוד לאכול מהבקבוק. התאזרו בסבלנות, ואל תצפו ממנו שבפעם הראשונה הוא מיד יגמע מנה שלמה ויילך לישון... כמובן שיהיו תינוקות שיעשו זאת, אבל רוב התינוקות צריכים היכרות הדרגתית עם הבקבוק. יהיו תינוקות שלא ישתו ממנו כלל בנסיונות הראשונים, יהיו שיקחו מעט חלב וישלימו עם השד, ויהיו שגם אם יסיימו את כל המנה עדיין יזדקקו לשד כדי להירגע עליו כמו שהם רגילים בסיום ארוחה. זרמו עם התינוק ותנו לו זמן – הסבלנות משתלמת!

4. בלי בכי: השתדלו שלא להגיע למצב של בכי או כעס של התינוק בעת מתן הבקבוק. אם הוא מתחיל להביע את מורת רוחו, עשו הפסקה ותנו לו לינוק או הסיחו את דעתו עם צעצוע או פעילות אחרת. תהליך הצגת הבקבוק צריך להיות חיובי ומזמין, לא מלחיץ ועצוב עבור התינוק. חבל יהיה אם התינוק ילמד לקשר את הבקבוק עם רגשות שליליים, בכי וצעקות.

מה לעשות אם התינוק מסרב לקחת בקבוק?

יש תינוקות שלוקח להם קצת יותר זמן להתרגל לאכילה מבקבוק, או שהם מפתחים תגובה של "אנטי" לבקבוקים. אפשר לנסות שיטות שונות להכרת הבקבוק וחיבובו על התינוק:

1. סוגי בקבוקים שונים: אם ניסיתם בקבוק מסוג אחד והתינוק מסרב, נסו להחליף בקבוק או פטמה. אצל תינוקות גדולים שיונקים היטב, החשש להעדפת פטמות פוחת ואפשר לנסות גם בקבוקים שלא עומדים בשלושת התנאים שצוינו בראש המאמר, ורק לעקוב אחר תגובות התינוק והתנהגותו על השד כדי לוודא שאין פגיעה בהנקה.

2. תנוחות האכלה שונות: יש תינוקות שיסרבו לאכול מהבקבוק כאשר תנוחת ההאכלה מזכירה להם את תנוחת ההנקה החביבה עליהם. נסו תנוחות שונות ומצבים שונים להאכלה – אפשר להניח את התינוק בטרמפולינה או בסלקל ולהציע לו כך את הבקבוק, אפשר להושיב אותו כשגבו מופנה אליכם ושעון עליכם ופניו קדימה, אפשר לטייל איתו במנשא ולהציע את הבקבוק תו"כ טיול כשהתינוק מתעניין בסביבתו, וכל תנוחה שעולה בדעתכם לנסות. כמובן שישנם גם תינוקות שדווקא ההיפך נכון עבורם, והם יצליחו לאכול מהבקבוק רק אם ההאכלה תזכיר להם את ההנקה. תינוקות אלו זקוקים לערסול וחיבוק בזמן ההאכלה, ולעתים אף לתחושת גוף האם או הדמות המאכילה כנגד פניהם (עור החזה או היד, למשל).

3. האכלה ע"י אנשים שונים: אם התינוק כועס מאוד כשאמו מציעה לו את הבקבוק, נסו לתת למישהו אחר להאכילו. לפעמים אבא יצליח, ולפעמים רק סבתא או המטפלת. יש תינוקות שיכולים לחוש בנוכחותה של אמם בבית, גם אם היא בחדר אחר, בזמן ההאכלה. אם התינוק מרגיש שאמא בסביבה, נסו לדאוג לכך שהיא תצא מהבית לזמן מה ולא תסתובב סביבו בזמן שמנסים ללמד אותו לאכול מהבקבוק.

4. שנו את תכולת הבקבוק: תינוקות יונקים רבים מתקשים להתרגל לטעמן של תרכובות החלב המלאכותיות, ומסיבה זו מסרבים לקחת בקבוק. אם הצעת לתינוק תמ"ל והוא לא מוכן לטעום אותו, ואין באפשרותך לספק לו חלב שאוב, נסי לשאוב בכל זאת למשך תקופה קצרה ולמהול את החלב השאוב במעט תמ"ל. לאט לאט אפשר להגדיל את כמויות התמ"ל ולהפחית את כמות החלב השאוב בתערובת, עד שמגיעים למנת תמ"ל שלמה. באותו מטבע, ישנם גם תינוקות שלא מוכנים לשתות חלב שאוב של אמא מהבקבוק, ומעדיפים את המקור.
חלקם יסכימו לשתות חלב-אם שבושל, בתהליך שאינו מומלץ בדרך-כלל מכיוון שהוא פוגע במרכיבים החיים שבחלב, אלא אם כן זהו האופן היחיד בו הם מסכימים לשתות אותו. צריך לבשל את החלב מיד לאחר השאיבה (לא לאחר קירור או הקפאה כמובן) על הגז, עד לסף-רתיחה כאשר מתחילות להווצר בועות קטנות בשולי הסיר. לא להגיע להרתחה מלאה - כשהבועות מתחילות לבעבע בשוליים, יש להסיר את החלב מהגז ולצננו. אני ממליצה להשתמש בסיר קטנטן או פינג'ן משום שהכמות המורתחת בכל פעם היא לא גדולה. כמובן, חשוב להשתמש בכלים נקיים להרתחה בדיוק כפי שמנקים את המשאבה וכלי האחסון.
חלקם יסכימו לשתות תמ"ל או מים מבקבוק, רק לא חלב שאוב. אם אין בעיה מבחינתכם לתת לתינוק תמ"ל (חלק מההורים מעדיפים להמנע מאפשרות זו), אפשר לנסות אותו במקום השאוב ולראות אם זה ישפר את התוצאות. לתינוקות מעל גיל 6 חודשים שמתחילים מוצקים, אפשר להציע גם חלב אורז, חלב שקדים, או חלב שומשום בבקבוק במקום חלב אם או תמ"ל. יש לזכור רק שמשקאות אלו לא יכולים להזין תינוק תזונה מלאה, ולכן מומלץ להשתמש בהם רק בלית ברירה או כתוספת קטנה להנקה הרגילה שלהם. בקבוק אחד מידי פעם, או כמה שלוקים בנוסף לארוחת מוצקים, זה בסדר גמור (כמובן, עם שימת לב לנושא האלרגיות והחשיפה המתונה).
ואם ניסינו הכל והוא פשוט לא לוקח??...

יש תינוקות שפשוט לא מוכנים לקחת בקבוק בשום אופן, גם לאחר נסיונות רבים ומגוונים. אם תינוקכם מסרב נחרצות, נסו להציע לו את החלב בכוס קטנה – מכסה הבקבוק יכול לשמש למטרה זו, במידה ואין בו חורים. הושיבו את התינוק על הברכיים שלכם או בטרמפולינה/סלקל, והטו את הכוס בעדינות אל פיו. וודאו שמעט חלב נמצא בגובה הפה שלו שממנו הוא יוכל ללגום בעצמו, אבל אל תשפכו לפיו כמויות גדולות של חלב. רוב התינוקות ילגמו בכוחות עצמם מהחלב. אפשר גם להציע לתינוק את החלב בעזרת כפית, אם כי אופן האכלה זה עלול לקחת זמן רב. יש תינוקות שיצליחו לשאוב את החלב גם דרך כוס פטנט בעלת שסתום נגד נזילות. אפשר להשתמש בכוס הפטנט ללא השסתום, אם התינוק מתקשה בשאיבת החלב דרכו, אך יש להזהר שהחלב לא יישפך במהירות רבה מידי אל פיו וכמו עם כוס רגילה, להטות את הכוס בעדינות ובזהירות אל פיו ולעזור לו לשלוט על הכמות שהוא שותה. חלק מהתינוקות לומדים אפילו לשתות מקש בגיל צעיר מאוד, אפילו בגיל ארבעה חודשים! צריך פשוט להציע שוב ושוב עד שהתינוק לומד לשתות בדרך כלשהי.

האכלת תינוקות צעירים מאוד מבקבוק

לפעמים נוצר צורך להאכיל את התינוק בגיל צעיר מאוד מבקבוק, או בדרך אחרת שאיננה הנקה. זה קורה לעתים עם פגים, או עם תינוקות שכושר היניקה שלהם נפגע מסיבה זו או אחרת, או עם תינוקות שאמותיהם לא מייצרות מספיק חלב. כדאי להתייעץ עם יועצת הנקה בנוגע לדרך הטובה ביותר להאכלה במקרה הספציפי שלכם, אם אתם נתקלים בצורך שכזה. יועצת ההנקה תסביר לכם כיצד להאכיל את התינוק ותלמד אתכם את הטכניקה. הנה מספר אפשרויות להאכלה של תינוק צעיר במקום או בנוסף להנקה (כאשר חשוב להוריו לשמר את ההנקה ככל שניתן):

1) האכלה מכוסית: ישנן כוסיות קטנות שמיועדות להאכלת יילודים ותינוקות, וניתן גם להשתמש בכל כוס קטנה ורכה או מכסה של בקבוק תינוקות. ניתן להאכיל כך גם תינוקות שזה עתה נולדו, אם מנסים להמנע מהשימוש בפטמת הבקבוק המלאכותית.

2) האכלת אצבע: כאן משתמשים באצבע המורה או הזרת של אחד ההורים, אליה מצמידים צינורית קטנה או מזרק עם חוד מאורך דרכם מאכילים את התינוק בחלב, בעודו מוצץ את אצבע ההורים.

3) האכלה מבקבוק: כשנותנים בקבוק ליילוד או תינוק צעיר מאוד, חשוב להקפיד על פטמה איטית, נוקשה, ורחבה. יש להושיב את התינוק במאונך ולא להשכיבו על גבו למשך זמן ההאכלה (כשהוא נשען כמובן עליכם) ולאחוז את הבקבוק במאוזן כך שהחלב ממלא כמחצית מהפטמה. באופן זה התינוק יכול לשלוט יותר על הכמויות ועל זרימת החלב. יש לעשות לתינוק הפסקות במהלך ההאכלה כדי להאריך את זמן ההאכלה וגם לתת לו הזדמנות להוצאת אוויר ("גרעפס"). אפשר להחליף צדדים באמצע ההאכלה בשביל שלתינוק תהיה תחושה דומה לזו שבהנקה, במעבר משד אחד לשני.

לשאלות נוספות בנושא, פנו לפורום הנקה.

בהצלחה!
 

michal@gal

Active member
מנהל
מה עושים עם סרבני בקבוק
מאת: מרב.

סרבני בקבוק...


"תינוקות יונקים חכמים יותר" אומרת אסתר גרוניס, אז הם בוודאי מבינים שהציצי הרך, הריחני והנעים של אימא עדיף בהרבה על בקבוק, לא?
אבל בכל זאת, כשרוצים להמשיך להניק ולחזור לעבודה, בקבוק יהיה הפיתרון היחיד שיקשר בין התינוק לחלב של אימא. הנה כמה עצות שיעזרו ליונק הקטן שלכן להתרגל לקבל חלב-של-אימא ולא מהציצי:


1. מומלץ לתת בקבוק לא לפני גיל 6 שבועות, הגיל בו מתבססת ההנקה, כדי למנוע בלבול פטמות.
2.כדאי שנותן הבקבוק לא יהיה האם עצמה אלא אבא, סבתא או מטפלת- או כל דמות אחרת. חשוב כדי לא לבלבל את התינוק שרגיל לינוק מאימא ישירות מהציצי.
3.רצוי שהאם לא תהיה בבית בזמן נתינת הבקבוק. יש להם חוש ריח מפותח ליונקים הללו- הם מריחים את אימא, לעיתים גם אם היא מסתתרת בחדר השני.
4.כדאי לתת את הבקבוק לא כאשר התינוק רעב, בוכה ונסער, אך גם לא כאשר הוא שבע. מומלץ לנסות כשעה לאחר שינק.
5.מומלץ שנותן הבקבוק ייתן את הבקבוק לא בתנוחת הנקה- אפשר בתוך הסלקל, או כאשר התינוק יושב על ברכי המאכיל בגבו אליו, מתבונן החוצה.
6.אפשר לנסות לתת את הבקבוק מחוץ לבית.
7.אפשר לנסות טמפרטורות שונות של החלב- בטמפרטורת הציצי או בטמפרטורת החדר.
8.כדי לשוות לבקבוק טעם רך ונעים יותר ניתן לעטוף אותו בחיתול בד (טטרה).
9.אפשר להרטיב את פיטמת הבקבוק עם מעט מהחלב- כדי שהתינוק יכיר את הטעם.
10.על מנת שהיונק לא יתרגל לזרימה מהירה מדי, מומלץ להשתמש בפטמות איטיות, המווסתות את זרימת החלב (באוונט למשל- פטמה מס. 1).
11.בקבוקים מומלצים הם אוונט, MAM או נוק שהפיטמה שלהם היא רחבה, נוקשה ומתרחבת בהדרגה.
12.תינוקות גדולים יותר אפשר לנסות להרגיל לכוס- גם תינוקות קטנים יכולים לשתות מכוס, ואילו הגדולים יכולים להתמודד עם כוס שיוכלו להחזיק לבד. לאוונט יש כוס שבה הנוזל אינו נשפך.
13.גם אם התינוק סרב לבקבוק- לא להתייאש ולנסות שוב למחרת. רצוי לא לנסות בלחץ, אם התינוק מסרב- לא ללחוץ ולא באגרסיביות. להמשיך ביום אחר- התינוק מרגיש את הלחץ שלכם!
14.אפשר לעשות "ניסוי כלים" - להשאיר את התינוק עם אבא/סבתא/מטפלת והבקבוק ולצאת מהבית לכמה שעות, אך להישאר בטווח קריאת פלאפון. כדאי שהדמות המטפלת תהיה מוכנה להתמודד עם הסיטואציה ולנסות שוב ושוב- ואם הסירוב ימשך , תוכלי להגיע במהירות.
15.אם מדובר בתינוקות שכבר אוכלים מוצקים, יכול להיות שיסתבר שהוא מסתדר עם המוצקים ואין צורך להשאיר חלב שאוב בבקבוק.
16.אם כלו כל הקיצין והתינוק אינו מוכן לקבל בקבוק, לזכור תמיד שתינוק לא ירעיב את עצמו. אם חוזרים למשרה מלאה, סביר להניח שהתינוק ילמד תוך זמן קצר שאין אימא בסביבה שתבוא להניק, ויתרצה ויקבל בקבוק. במידה והאם עובדת בחצי משרה- יכול להיווצר מצב שהתינוק יתאפק ולא יקבל בקבוק- אלא ימתין לאימא שתחזור מהעבודה.



בהצלחה!
 
מצב
הנושא נעול.
למעלה