לתת לילד לנגן?

לתת לילד לנגן?

אני אמא לילד בן 12 ויש לי שאלה: הבן שלי מנגן כעשרה חודשים בסקסופון. הוא כנראה מאד מוכשר (לדעת המורה ולפי ההישגים שלו בזמן יחסית קצר) אבל הוא ממש לא אוהב להתאמן. הוא מנגן אולי 5 דקות ביום וזה אחרי הרבה לחץ. גם לשיעורים הרבה פעמים לא בא לו ללכת. אבל בכל פעם שמדובר על הפסקת השיעורים (וזה קרה הרבה במהלך השנה) הוא מחה בתוקף. אני לא מצליחה להבין למה והוא גם לא יכול להסביר לי. בכל מקרה, מכיוון ששיעורי נגינה זה לא סתם "עוד חוג", אלא מדובר בהוצאה ניכרת גם על השיעורים וגם על השכרת הכלי, הבטחתי לו ולעצמי שבסוף השנה הוא יפסיק ללמוד. אתמול היה לו קונצרט לסיום השנה והוא היה ממש ממש טוב (לדעתי הבלתי מקצועית ביותר. אני מעולם לא ניגנתי) ועכשיו ממש חבל לי להפסיק לו את השיעורים. האם יש טעם בהמשך השיעורים עם אימונים של 5 דקות ביום? (כמובן שאיני מצפה שיגדל להיות נגן מפורסם אבל הייתי רוצה שישאר לו משהו מהנגינה בהמשך חייו) האם יש סיכוי שעם השנים פתאום "יבוא לו הצורך" להשקיע יותר? מה הייתם עושים במצבי? תודה
 

eloshi

New member
אולי הבעיה היא במורה?

כשאני למדתי גיטרה אני גם לא אהבתי ללכת לשיעורים בגלל שהמורה היה קשוח ומעצבן. כדאי לבדוק אם הילד לא אוהב את המורה או שהוא צועק עליו וכו'.
 
כמה שאלות

הראשונה כמו שאמרו בתגובה מתחתי- אולי הבעיה היא במורה? ניסתם להחליף אותו? דבר שני, והרבה יותר חשוב מזה- האם הילד בחר את הכלי? או שאולי היה מעדיף לנגן דווקא על פסנתר? או גיטרה? ודבר נוסף- מי בחר עבורו את הסקסופון הספציפי שעליו הוא מנגן? זה מאוד חשוב. אם לי היתה גיטרה שאני לא אוהבת לנגן עליה, גם אני הייתי מנגנת 5 דקות ביום. ובאשר לזמן- כן, גם בחמש דקות ביום אפשר לראות שיפור, בתנאי שזה כל יום. כמובן שהשיפור יהיה איטי מאוד, אך יהיה.
 

Funky Giraffe

New member
סקסופון מנקודת המבט שלי

אני מנגן כבר שנה שישית בעוד 3 חודשים, ואני אגיד לך את האמת - בכתה ה'-ו' התאמנתי פעם בחודשיים... זה לא תמיד בא. רק בסוף ו', לקראת ז', ממש נכנסתי למתכונת אימונים והתחלתי להתעניין בנגינה ובמוסיקה בכלל. לא יודע, אם זה מכביד עליכם כספית, תציבי לו אולטימטום או משהו כזה, אם לא, תני לו את הזמן שלו להתפתח.
 

Drorrrrrr

New member
לדחוק בו ולהכריח אותו לנגן

לא יעזור, כי אם לא מנגנים בגלל הכיף ובגלל הרצון לדעת, זה לא טוב. מצד שני ,אם הוא עצמו לא רוצה להפסיק את השיעורים, כדאי איך שהוא להסביר לו שחמש דקות זה רק הזרת מתוך כל היד. שיש צורך להתאמן קצת יותר, ולמרות שהוא מצוין, שיגדיל את הזמן כל יום. יום אחד חמש דקות, יום שני עשר דקות, יום שלישי עשרים דקות, יום רביעי חצי שעה ויום חמישי- הפסקה. כן כדאי לתמוך בו, כי זה כל כך יעזור לו בעתיד, גם כמקצוע וגם בשביל התחביב והזמן שזה ממלא.
 

TauberiT

New member
אני לא יודעת אם הבנתי אותך...

אבל לדעתי תני לילד להתאמן כמה שמתאים לו. אני לומדת כמעט שנה לנגן על גיטרה. ויש תקופות שלא הייתי מתאמנת. אם שיעור הוא פעם בשבוע, אז יום לפני או באותו יום של השיעור הכרחתי את עצמי להתאמן קצת... אבל זאת היתה תקופה, ואח"כ, כמו בהתחלה, חזר לי החשק הזה. הרי לא סתם התחלתי לנגן. אני רציתי. אני התחננתי לאמא. ועכשיו אני לא מתנתקת מהגיטרה... אז או שתתני לזמן לעשות את שלו. והשאלה היא איך בכלל הוא הגיע ללהתחיל ללמוד?
 
שימשיך לנגן

מגיל 6 נכנסו ויצאו מהבית שלי מורים פרטיים (קלידים), ועם כל זה שלמדתי לנגן מגיל מאוד צעיר (אני בת 18 כיום) אין שום שיר בעולם שאני פשוט אצליח לנגן משמיעה מוזיקלית... את השיעורים לא אהבתי,חזרות הכריחו אותי לעשות, וממש לחצו עליי בכל העיניין, בגיל 12 החלטתי שדי נמאס לי לעשות מה שמאלצים אותי ושהגיע הזמן לפטר את המורה . מאז נגעתי באורגן אולי 10 פעמים... אבל פתאום בחודש האחרון אני מוצאת את עצמי יושבת עליו רוב שעות היום, ופשוט מנגנת את כל אותם לחנים שאז פשוט שנאתי, פתאום אני מחפשת תווים ברשת וממש משקיעה בכל העיניין. אולי הבן שלך מגלה דחיה לכל העיניין משום שהוא חש שמפעילים עליו לחץ? ככה אני הרגשתי בכל אופן. אם את אומרת שהוא לא רוצה להפסיק את השיעורים, אז זה כבר אומר "דרשני",תני לו את הזמן שלו את כבר תראי מה הוא יעשה איתו. רק דבר אחד: אל תפסיקי לו את השיעורים,אם באמת לא היה בא לו ללמוד הוא היה מפטר את המורה כמו שאני עשיתי.
 

Beautiful Scar

New member
:) ../images/Emo199.gif

היי. אמ.. אני לומדת גיטרה בשנה הראשונה שלי.. אני נורא אוהבת לנגן, במיוחד שזה מדובר על לנגן מהר, אבל המורה תמיד מביא לי שירים שאני לא אוהבת. וזה לא נותן לי את הרצון לנגן. שהוא נתן לי שיר אחד שאהבתי, חרשתי עליו כל היום ואהבתי לנגן אותו ואני עדין ממשיכה, זה עכשיו בא יל בטבעיות. וגם המורה יכול להיות קשוח ומצפה לשלמות. את צריכה לחפש מורה שיבין את דרך הלמידה של הבן שלך, ויתחבר אליה. זה יתן לו רצון D:
 

A N I g M A

New member
לפי הניסיון שלי,

ורק לפיו - הייתי מכריחה אותו לנגן. ושוב, רק בגלל שזאת אני. כשהייתי קטנה לא היו לי מספיק אפשרויות והזדמנויות לחזור לנגןף וזה די הרס לי את השמיעה בהמשך. אם הוא לא רוצה לנגן עכשיו הוא בטח ירצה לנגן אחרי שיקנו לחבר הכי טוב שלו חשמלית
סתם. אבל אם הוא ירצה בהמך.. פשוט תשאירי את זה פתוח ותתני לו להחליט.
 
לתת לילד לנגן../images/Emo13.gif

קודם כל, בגלל שנגינה זה אחד העיסוקים היותר מהנים, ואם הוא ימשיך ויהנה, יש יכוי לא רע שזה יילווה אותו בעתיד, וזה שווה את זה, וזה כיף :). אני חושבת שנושא הנגינה בבית יישתנה, אם הוא באמת נהנה לנגן. יכול להיות שמה שהוא מנגן קל לו מדי, או סתם משעמם אותו? מנסיוני, יש הרבה יותר התלהבות מנגינה כשממנגנים יצירה אהובה. גם אם זה לא זה, אני חושבת (ומקווה) שבשלב מסויים הוא ינגן לגמרי מרצונו, גם אם אלו יצירות שהוא לא מת עליהן, כדי להתקדם. זה באמת כיף :) נראה לי שכדאי לעודד אותו לנגן יותר בבית, אולי בהדרגה ובלי לחץ. אם הוא מנגן כי מכריחים אותו זה מאבד מטעמו לדעתי.
 
תודה על התגובות -

האמת היא שהעליתם כאן המון נקודות חשובות שבעצם עלו, כל אחת בנפרד, במהלך השנה, אבל עכשיו התחברו לי לתמונה הרבה יותר ברורה: המורה שלו - היא קרה כזו. הילד מאד אוהב שמחמיאים לו (ובאמת יש על מה) והיא אף פעם לא עשתה את זה. אני מניחה שזה הפריע לו למרות שאף פעם הוא לא ציין את זה, אבל לאחר הקונצרט ביום רביעי היא נתנה לו מחמאה מאד רצינית וראה זה פלא - הוא רוצה להמשיך אצלה בשנה הבאה... היצירות שהוא מנגן - כנראה באמת לא מעניינות אותו מספיק. בשבוע שעבר הוא קיבל לנגן יצירה שהוא אוהב ומאז הוא לא מפסיק לנגן את זה בבית. עכשיו ברור לי שאם היו לו דברים יותר מעניינים לנגן - הוא היה מתעניין יותר. הכלי שלו (כלי בהשכרה), מסתבר בדיעבד, היה דפוק לגמרי. מההתחלה הוא התלונן שמאד קשה לו לנגן אבל אני באמת לא מבינה כלום בזה והמורה שלו בדקה אותו כמה פעמים ואמרה שהכל בסדר איתו. בדיוק לפני הקונצרט (שעה לפני!) הכלי התקלקל והוא קיבל כלי חלופי לנגן עליו ופתאום - הצלילים יצאו בקלות. לדעתי זה ממש נורא שהוא היה שנה שלמה עם כלי דפוק ובטח היה לזה תרומה גדולה לרתיעה שלו. בכל מקרה - הוא זה שבחר את הכלי ובסה"כ, יחסית לכמה שהוא התאמן במהלך השנה, הוא ממש מנגן טוב. אני באמת אנסה לרדת ממנו בקטע של האימונים ואתן לזמן לעשות את שלו. או שהוא ימשך לזה יותר עם הזמן או שיוותר מיוזמתו (כי עכשיו, כאמור, הוא רוצה להמשיך). בשנה הבאה הוא ינגן גם בהרכב ויכול להיות שזה יתן לו יותר מוטיבציה (וגם יותר מחוייבות) אז אני מקווה שיהיה טוב. אני גם אעודד אותו להיכנס לפורום המקסים הזה. תודה לכולכם
 
אני הייתי בדיוק כמוהו בגיל שלו

ואולי גם קצת עכשיו. אני כל הזמן מעוצבן על עצמי שאני לא מתאמן ומשאיר את עצמי רק ברמה סבירה בגיטרה ופסנתר. ניגנתי פסנתר כבר שנה בגיל 9-10, ובגלל מורה ואי-רצון להתאמץ פשוט הפסקתי. הלוואי עלי שההורים שלי היו מוצאים דרך לגרום לי להשקיע יותר. רק תזהרו לא להפוך לו את המוזיקה לעבודה.
 
למעלה