מדוע שמש מתפוצצת בסופרנובה?

guprnds

Active member
היות ורדיוסו קטן מאוד

הכוח מתכונתי לאחד חלקי הרדיוס בריבוע (בקירוב ניוטוני).
 
מדוע שמש מתפוצצת בסופרנובה?


ברגע שנגמר לשמש המימן (ואם היא מספיק גדולה) היא תיקרוס לתוך עצמה ואז תתפוצץ בפיצוץ אדיר... אבל מה בעצם גורם לפיצוץ הזה? איזה כוח גורם לכל החומר לעוף פתאום החוצה?
 

guprnds

Active member
עד כמה שידוע לי זו שאלה פתוחה

במהלך הקריסה מתרחשת דחיסה מיידית של כמויות עצומות של חומר. הטמפרטורות מגיעות למאות מיליארדי מעלות ומתאפשר היתוך לגרעינים כבדים (דוגמת אורניום, זהב). כתוצאה מכך מתחדש בבת אחת מלאי הדלק הגרעיני (כל החומר הקורס) וכמות אדירה של אנרגיה משתחררת בזמן קצר ביותר. רוב האנרגיה מושקע ביצירת ופליטת ניטרינים, חלק קטן יותר באנרגיה קינטית. אנרגיה זו משגרת החוצה במהירויות רלטיביסטיות כ- 70% ממסת הכוכב. זו פחות או יותר התמונה שיש לי בראש בעניין זה.
 
הבנתי, כי לפי ההסבר שקראתי תהליך ההיתוך "נתקע" בברזל

ורק הפיצוץ של הסופרנובה גורם ליצירת יסודות יותר כבדים. אז לפי מה שאתה אומר התהליך של יצירת יסודות כבדים יותר מברזל בעצם מתחיל עוד לפני הפיצוץ, והוא זה שגורם לפיצוץ... הבנתי נכון? ואללה מעניין!
 

BigBadWolf

Member
יצירת הכבדים יותר לוקחת אנרגיה ולא מייצרת אותה

בחלק מהכוכבים אכן נוצרת ליבת ברזל עוד לפני הקריסה, אבל צריך לזכור שהכוכב גדול בהרבה מליבתו. בשכבות החיצוניות יותר נוצרים רק גרעינים קלים יותר כי הלחץ לא גבוה מספיק. כשהכוכב קורס השכבות האלו נדחסות ומתחילות תהליך של היתוך (עד ברזל) שמייצר אנרגיה. היתוך מעבר לברזל לא מייצר אנרגיה ולכן יכול רק לקרר את התגובה. זה קורה רק בזמן הפיצוץ עצמו.
 

BigBadWolf

Member
הקריסה פנימה גורמת להיתוך גרעיני של אטומים כבדים יותר

התגובה הגרעינית המחודשת מייצרת גרעינים כבדים עוד יותר וגורמת לחימום מהיר של כל האטומים בסביבה. החום הרב גורם להתפשטות שהיא הפיצוץ.
 
ועוד שאלה


אם בסופרנובה כל החומר מועף כלפי חוץ, אז איך בעצם נוצר שם חור שחור? האם החומר שממנו מורכב חור שחור לא היה אמור לעוף החוצה גם? למה הוא נשאר שם? אשמח לתשובה גם על זה. תודה.
 

BigBadWolf

Member
בסופר נובה מתפזרת רק המעטפת. עיקר החומר נשאר בפנים.

בכוכב קטן יחסית כמו השמש שלנו נוצר במרכז ננס לבן שמכיל את רוב המסה של הכוכב. כשהכוכב גדול יותר נוצר באמצע כוכב ניוטרונים וכשהכוכב עוד יותר גדול נוצר באמצע חור שחור. בכל המקרים רק המעטפת החיצונית של הכוכב מושלת.
 

guprnds

Active member
לעניות ידיעתי

כשבעים אחוז ממסת הכוכב מועפת החוצה ורק קצת יותר מעשרים אחוז ממנה קורסת פנימה. ההפרש הופך לאנרגיה טהורה.
 

BigBadWolf

Member
נראה לי שזה תלוי במסה ההתחלתית של הכוכב

ראה גרף בתשובה לשאלה הזו: [URL]https://physics.stackexchange.com/questions/171617/how-much-mass-is-typically-ejected-from-a-supernova[/URL] להבנתי השטח בין שני הקווים השחורים העבים הוא מה שנפלט בזמן הסופרנובה והשטח שמתחת לקו השחור התחתון הוא מה שנשאר במרכז. לפי הגרף הזה, בכוכבים קטנים רוב המסה נפלטת בעוד שבכוכבים גדולים רוב המסה נשארת בתוצר המרכזי. מה שמעל הקו השחור העליון נפלט להבנתי לפני הסופרנובה כרוח סולארית.
 

guprnds

Active member
שים לב לסקלה הלוגריתמית בציר y

אם אני מבין את הגרף נכון, אפילו כוכב של 100 מסות שמש נשאר עם חור שחור שמסתו פחות מ-20 מסות שמש. הבה ניקח לדוגמא כוכב קורס בן 20 מסות שמש. כוכב הניטרונים שישאר ממנו יהיה בן 1.5 מסות שמש, כ- 15 מסות שמש יועפו לחלל (המרחק בין הקווים השחורים), והשאר לדעתי יאבד כקרינת נייטרינים וחום.
 

BigBadWolf

Member
שני הצירים לוגריטמיים, רק שאחד מ-1 עד 100 והשני 10-100

לפי הגרף, כוכב שמסתו 100 מסות שמש ישיל במהלך חייו כ-72 מסות שמש (בערך, הערכה גסה מהגרף) עוד לפני הסופרנובה, כרוח סולארית. בסופרנובה יעופו עוד כ-7 מסות שמש ומסת החור השחור שישאר הוא כ-21 מסות שמש (עזוב לרגע הפיכת מסה לאנרגיה, זו כמות קטנה יחסית ואנחנו מדברים על הערכות גסות פה). לעומת זאת, כוכב שמסתו ההתחלתית היא 10 מסות שמש ישיל במהלך חייו כרוח סולארית כמות זניחה של מסה. תוך כדי הסופרנובה יעופו כ-8.9 מסות שמש (שוב, הערכה גסה מהגרף) וישאר כוכב ניוטרונים שמסתו כ-1.1 מסות שמש. כפי שאתה רואה הסופרנובה מעיפה רק קצת מהמסה כשמסת הכוכב גדולה אבל את רוב המסה כשמסת הכוכב קטנה. אני מסתמך פה רק על הגרף שצרפתי, שבא מפרסום בעיתונות מדעית, כי אינני אסטרופיזיקאי.
 
למעלה