מדיניות של משרד החינוך - לא מלמדים אבולוציה

  • פותח הנושא dbn
  • פורסם בתאריך

dbn

New member
מדיניות של משרד החינוך - לא מלמדים אבולוציה

מתוך התחשבות ברגשות של הדתיים...

זה כנראה לא חדש, אבל זה שוב בכותרות

כתבה במעריב
 
אני חושבת שהמאמר מתייחס לחטיבת הביניים קשה מאוד לשלב את האבולוציה בכיתות חטיבת הביינים כיוון שלא לומדים את זה וזה מושג זר לתלמידים. בנוסף יש הרבה דעות קדומות גם לתלמידים וגם להורים ולכן, בחטיבת הביינים, לא הזכרתי את הנושא כמעט. הנושא מאוד תיאורטי ולדעתי קשה ללמד אותו בחט"ב. עדיף שלימדו גוף האדם, רביה, גנטיקה וכדומה.

בחטיבה העליונה לימדתי אבולוציה כשהיה ספר. כשהספר אזל ולא היה לתלמידים טקסטבוק, החלטתי לעבור לנושא אחר. ראיתי בהוראת הנושא שליחות. מכל מקום- בחטיבה העליונה, כן שילבתי קצת אבולוציה, למרות שלא למדנו את הנושא משום חשיבותו.
 

Sophalin

New member
אם את חושבת שהנושא חשוב,

אז למה לא לימדת את הפרק כולו לבגרות? היית יכולה להצליח מאוד ולו רק משום שאין הרבה מורים שמוכנים לעשות זאת...
 
לימדתי את כל הפרק בהחלט- חוץ מאשתקד כל השנים שילבתי גם נושאים חשובים שלא בתוכנית הלימודים ולא רק דרווין. בהתחלה לימדתי ללא ספר, אבל היה לי ממש קשה. בשנה האחרונה הספר אזל סופית מהחנויות ואז החלטתי לעבור לנושא אחר חשוב לא פחות ( רביה) . אני אהבתי את נושא האבולוציה וחושבת שזה חשוב ללמד את הנושא נכון. לדעתי , גם ספר הלימוד לא מלמד את הנושא נכון, אלא יותר טכני. בהוראה שלי הסתמכתי מאוד על הספר של דוד וול וגם על הספרון המעולה של דן גראור.

אפשר ללמד בכיתה ללא ספר. הספר אינו נחוץ לי בכיתה, הוא נחוץ לתלמידים כהכנה לשיעור ולמבחנים. בכיתה פותחים ספר רק לאיורים טבלאות, תמונות וכו ולא פחות חשוב- שיכירו את הספר. אם לא פותחים בכלל ספר בכיתה, הם גם לא יפתחו אותו בבית. ושיעורי בית? אל תצחיקו אותי, רובם לא עושים (למרות שהם עם ציון על כל עבודה) . היום כשיש לוח חכם, הספר פחות חשוב, אבל לנו אין. בלי ספר, התלמידים לא יתמדו למבחן. קשה לסמוך על כך שיקראו את המחברת וקשה לסמוך על כתיבתם בשיעור.
 

רון סי

New member
ואם היו מלמדים אבולוציה בחטיבת הביניים

היו צריכים להתרכז יותר בניתוח המחלוקת שיש מסביב לאבולוציה, ופחות בצדדים הטכניים שלה.
 

Sophalin

New member
למה?

המחלוקת לא נובעת ממניעים מדעיים אלא מבורות של אנשים.
הרבה אנשים לא מאמינים בחיידקים, בגרוויטציה ובזה שהעולם עגול (כן, אני באמת נתקלתי באנשים כאלה!)

אתה רואה דיונים על ספקות כאלו בשיעורי פיסיקה, ביולוגיה וגיאוגרפיה?
 
נכון ועוד - בחטיבת ביניים לומדים "מדעים" שזה מקצוע המורכב מביולוגיה , כימיה ופיזיקה. מאחר שרמת התלמידים מאוד נמוכה, נותנים להם את הבסיס ההכרחי לחטיבה עליונה. חלק מן התלמידים לא ילמדו מדעים בהמשך ועל כן לימודי מדעים אלו, הם ההשכלה המדעית היחידה שהם יקבלו בחיים ( לאלו שלא ילמדו מדעים בהמשך והם אולי הרוב ). עדיף שילמדו את מקצועות היסוד כמו שצריך ולא אבולוציה. יש נגיעה לאבולוציה קצת בדימיון הפיסי בין קבוצות בעלי חיים, אבל לא מחדדים עניין זה.

כדי ללמד אבולוציה ברמה סבירה וברורה, צריך גם בגרות נפשית וגם בגרות שכלית. החומר תיאורטי והוא אינו מדבר לרוב התלמידים אפילו בחטיבה העליונה. התלמידים לא יבינו אותו והם יספרו בבית שטויות וזה יקומם גם את ההורים. עדיף לא להתחיל עם זה, מה גם שחלק מן המורות בבתי ספר הממלכתיים הן בעצמן דתיות ומעדיפות לא ללמד נושא זה. בחטיבה העליונה, אבולוציה היא נושא בחירה. לא כל מורה יכולה להתמודד עם הנושא. בכל שנותי לא היתה לנו אפילו השתלמות אחת בושא הזה, אני חושבת שאולי בגלל שיש מעט מורות שמלמדות את הנושא וחבל להשקיע בו. אני לימדתי אבולוציה ( בחטיב עליונה) בגלל שחשבתי שזה נושא חשוב, אבל חייבת לומר שלא כל התלמידים אהבו את הנושא.
 

Gidi Shemer

New member
שלום תולעת הגשם

בתור אחת עם נסיון, את לא חושבת שאפשר "לזרוע את הזרעים" וללמד אבולוציה ברמה המאד בסיסית שלה?
אני לא מתכוון להתחיל לדבר על גנטיקה של אוכלוסיות, אלא על עקרון של ברירה טבעית ושינויים באוכלוסיה בהתאמה למשתני סביבה.

דווקא מה שאת כותבת על כך שזה יהיה הפרק המדעי היחידי בחייהם של חלק מהתלמידים נשמע לי שמעודד להשקיע בהוראה של אבולוציה, גם אם בצורה מאד בסיסית.
 
לדעתי לא בחטיבת ביניים אלא אם זה עולה מהם אין לכם מושג כמה נמוכה רמת התלמידים בחטיבת הביניים. צריך לדבר איתם קונקרטית, על תופעות שהם יכולים לראות. חשוב לערוך ניסויים. אין לכם מושג כמה קשה להם לתאר משהו שהם רואים ( אני לא מדברת על הסקת מסקנות מהניסוי) , אז תופעות מופשטות כמו ברירה טבעית, נו באמת! התלמידים של היום מסרבים לקרוא משהו יותר ארוך מכותרת של תמונה. הכל אצלם מהיר ותזזיתי. הלוואי שהיו קוראים טקסט של 10 שורות ברציפות. כמובן שבכיתות רגועות וטובות, כן אפשר לשלב את נושא האבולוציה בעקיפין, אבל כיתות כאלה נדירות, אלא אם זו כיתה מדעית. היום כשהתלמידים בחטיבה נבחנים בבחינות חיצוניות, אין טעם ללמד אותם מה שלא שייך לתוכנית, כי אין למורה אפשרות לשאול על זה שאלות לבחינה. ומה שלא כתוב בספר- אפשר לומר שלא קיים. תלמידים על פי רוב לא יפתחו מחברת לבחינה, אולי ספר וגם זה בקושי. אין טעם לתת שאלות שהם ייכשלו בהם, כי יש לחץ מגבוה לתת להם ציונים טובים.
 

Gidi Shemer

New member
מעניין. אצלנו פה

מלמדים אבולוציה במסגרת חטיבת הביניים. מעט וכללי בכיתה ח' ויותר בכיתה ט' (שפה היא אמנם נחשבת כבר חלק מהתיכון, אבל עדיין מדובר בילדים בכיתה ט').

אצלנו = בבתי הספר הציבוריים שבאזור שלי בארה"ב. זה כמובן משתנה בתוך סטטיטס ובין סטייט לסטייט.
 

Sophalin

New member
תגובה

בהחלט אפשר (ואפילו רצוי עד כדי חובה!) ללמד ילדים כבר ברמת החטיבה את האבולוציה - נכון לא ברמות הגבוהות אבל את הבסיס אפשר בהחלט.

בגרות נפשית? זאת טענה בעלמא. אין צורך בבגרות נפשית בשביל ללמד תאוריה מדעית ולילדים בתיכון כבר יש את הבגרות השכלית.

הנושא לא מדבר אליהם? מה זה בכלל רלוונטי - הרבה נושאים לא מדברים אל תיכוניסטים - רוב הנושאים לא מדברים אל תיכוניסטים. נושא הופך להיות מעניין אם המורה הופך את השיעור למעניין.
התלמידים בבית לא מדברים עם ההורים שלהם על החומר הלימודי ואם כן אז לרוב ההורים לא ממש מבינים. אם הורים דתיים יתקוממו זו תהיה בעיה שלהם. אם הילדים לא ילמדו את זה הם יכשלו. נקודה.

עדיף מאוד להתחיל עם זה.
ואם מורה דתית מרגישה לא נוח ללמד את זה ולכן מחליטה שלא, אז צריך לפטר אותה. גם אצלי בעבודה יש דברים שאני לא מרגיש נוח לעשות. עדיין אני עושה אותם כי אני נדרש להם מתוקף תפקידי.

ושוב זה לא רלוונטי אם התלמידים אוהבים את הנושא או לא.
 
כל עוד למורה יש זכות בחירה

זה מאוד מאוד רלוונטי אם התלמידים אוהבים או לא.

זאת עבודה הרבה יותר קשה ללמד מה שהתלמידים לא אוהבים.

מה שכן - בגרות נפשית - זה צריך רק בישביל להכיל גם את המדע וגם את התורה , כי הם ניראים סותרים זה את זה ( והם , לטעמי ף אכן סותרים) .

ילד חילוני - כבר בגיל 5 - יכול להבין שמוצא האדם מקוף קדום שנכחד , עם מסבירים לו את זה בפשטות.

להיפך, ככל שמתחילים ללמד זאת יותר מאוחר - כך זה נהיה יותר קשה לקליטה.
 
אין לנו רשות ללמד מחוץ לסילבוס כפי שאמרתי הבחינות הסופיות הן חיצוניות. אף מורה לא יכולה ללמד מעבר למה שהחלטנו בצוות ועלינו למסור דוחות התקדמות. אין לי רשות ללמד מה שמתחשק לי וכיום, התוכנית מאד לוחצת ואין לנו חופש פעולה.
ועלינו ללמד את החומר שבתוכנית. אם לא, התלמידים לא יעברו את המבחנים. כדי ללמד אבולציה ברמה סבירה ( לחט"ב) התלמידים צריכים להבין את מה שאני אומרת (כאשר שומעים את קולי בכלל, כלומר כשיש שקט בכיתה...). כדי להבין אבולוציה הם צריכים להבין חומר בסיסי יותר.

מה זה לפטר מורה? על מה אתה מדבר בכלל? ואני לא דיברתי רק על מורות דתיות. כדי ללמד אבולוציה צריך לעשות השתלמות בנושא. זה לא נושא קל ללימוד. אם יש לי בחירה בין גוף האדם /רביה/גנטיקה/ כימיה ופיזיקה בסיסית לבין אבולוציה, אני הראשונה שלא (!) אבחר באבולוציה. סופלין אין לך מושג וחצי מושג בחטיבת ביניים!! אין לך מושג מהי רמת התלמידים, מה רמת הקשב שלהם, מה יכולת הבנת הנקרא שלהם, מה יכולת הריכוז שלהם. צריך לדבר איתם ברחל בתך הקטנה. צריך לתת להם ניסויים, שילמדו לעבוד ביידים, לרשום מטרת הניסוי, תאור ומסקנות. הם אינם מסוגלים לתאר במשפטים ברורים את כלי העבודה שהם מקבלים , הם אינם מסוגלים לתאר בע"פ תמונה פשוטה במשפטים ברורים. ובכתב רמתם עוד יותר נמוכה. התשובות שלהם הם מילים יחידות. עם רמה כזו - אי אפשר לעבור לנושא כה תיאורטי וכבד כמו אבולוציה. הם לא יבינו אותו, הם ישתעממו ויפריעו.

ואני כותבת כאחת המורות הבודדות בארץ לדעתי, שלימדה אבולוציה
כ-ש-ל-י-ח-ו-ת! כאחת שזה גם מעניין אותה ולא רק בגלל שזה "נושא מצומצם " יחסית לנושאים אחרים לבחירת המורה. לימדתי גם כאשר התלמידים לא אהבו את הנושא, אבל זה היה בחטיבה עליונה, שם יש לי חופש בחירה מסויים ושם היה להם רקע בגנטיקה, באקולוגיה, בתורת התא ובגוף האדם.

סופלין, כשתלך לללמד בחטיבת ביניים - תראה מה זה ואז תוכל להציע הצעות לתוכנית הלימודים. אין לך מושג עם מה מתמודדים שם.
 
מהמאמר של מעריב מצטיירת גם תמונה של צנזורה

כלומר לא רק שלא מלמדים את הנושא, אלא אסור אפילו להזכיר את קיומו. מעניין אם נתקלת בתופעה כזו בעצמך?

ציטוטים נבחרים:

"נאמר לנו מפורשות שאסור לנו לומר על זה מילה בכיתה, אסור להשתמש במילה אבולוציה ואסור לערוך השוואה לגורילות".

"מסבירים לנו על אבולוציה, אבל כל הזמן מסייגים שזה רק לטובת ההבנה שלנו, שבכיתות אסור להשתמש במילה הזו."

"קיימת בעיה בתחום האבולוציה מול משרד החינוך בגלל הרגישות לבתי ספר דתיים. בהשתלמויות אנחנו עדיין מלמדים את זה, אבל נוקטים ברגישות הנאותה, למורים אומרים שהנושא לא מיועד לתוכנית הלימודים אלא רק להבנה שלהם."

אגב, עושה רושם שהמורה בכתבה דווקא חושבת שהתלמידים שלה היו יכולים להתמודד עם הנושא: "אני מלמדת תלמידים, חלקם מבריקים, שרוצים לחקור בעתיד ולהוביל במדע, אבל אסור להם להשוות בין כרומוזומים שלנו לשל גורילה"
 
לאני רק עובר- לא שמעתי על זה קודם כל מה שכתוב במאמר חדש לי. ואני לימדתי אבלוציה מספיק שנים, לא נתקלתי בדיקטטורה או צנזורה.יש לנו חופש מסויים איך ללמד ואני אכן אפילו הרחבתי את היריעה לתיאוריות מדעיות נוספות שאף הן תומכות באבלוציה אבל המנגנון שונה (לא רק דרווין, למרות שהוא באמת באמת היה גאון). מצד שני - יש מחוייבות לסילבוס כי על זה התלמידים ייבחנו בבגרות ואין טעם ללמד מה שלא צריך .
מי בכלל משווה כרומוזומים? ועל איזו מין השוואה מדובר? ממש לא ברור. בשיעור גנטיקה בכיתה ט, דווקא עושים השוואה בין מספר הכרומוזומים של האדם לזה של בעלי חיים אחרים וזה כן בספר הלימוד ואף מסיקים מסקנות מכך, אם כי לא מקשרים את זה לאבולוציה.

איני יודעת על מה אותה מורה מצוטטת. לאדם יש קרבה גנטית רבה לשימפנזה יותר מאשר לגורילה. אלה ואלה אינם אבותינו הקדמונים.
 
אני שמח שזו לא תופעה נפוצה

ואולי היא באמת משהו חדש ו/או מוגבלת לבתי ספר דתיים. קשה לי להאמין שזה פיברוק גמור כי בכתבה זה מבוסס על ציטוט של שלושה מרואיינים שונים (שתי מורות ומדריך של משרד החינוך).

לגבי השוואת כרומזומים, אני מנחש שהכוונה היא שלאדם יש זוג כרומוזומים אחד פחות מאשר לקופי האדם, ושזו תוצאה של התאחות שני כרומוזומים ליצירת כרומוזום מס' 2 בבני אדם (לגבי השגיאה בנושא האב הקדמון, אני לא מחזיק את זה נגד אותה מורה מנסיוני זו יכולה להיות גם אי הבנה של העיתונאי).

איזה מסקנות מסיקים מהשוואת כרומוזומים בכיתה ט אם לא מקשרים את זה לאבולוציה?
 
טבלת מספר הכרומוזומים בספר תורשה -ט אני מנצלת את הטבלה להסיק ממנה מסקנות. שילמדו לקרוא טבלה פשוטה של שם בעל החיים או צמח ומספר הכרומוזומים שלו בכל תא.
הם אמורים לדעת להסיק את המסקנות הבאות ואני מקדישה לזה לפחות חצי שיעור ( עד שהם קוראים, עושים טובה) עד שהם מבינים, עד שמישהו מסיק מסקנה... א. לכל בע"ח ולצמחים גם כן, יש כרומוזומים [בכל תא , בגרעין]
ב. מספר הכרומו' תמיד זוגי - כפול [מחצית מן האב ומחצית מן האם]
ג. אין קשר בין גודל בעל החיים למספר הכרומוזומים שלו
ד. אין קשר בין הקרבה המשפחתית של בעלי החיים לבין מספר הכרומו' שלהם
 
אני חייב להעיר שהמסקנות האלו די משעממות אותי

כאשר עושים השוואה כלשהי, ומתוך ארבע מסקנות שלה, שתיים הן שאין הבדל והשתיים האחרות שאין קשר, יש קצת הרגשה של מחסור בפואנטה.

שתי המסקנות הראשונות חשובות בתור עדות לאוניברסליות של החיים, אבל השאלה היא אם מגיעים להשלכות המעניינות באמת של האוניברסליות הזו (במקרה זה שלבעלי חיים וצמחים אב קדמון משותף).
 

Sophalin

New member
נו, חכמה גדולה

ברור שהמסקנות האלה משעממות אותך - אתה כבר מכיר אותן...
 
למעלה