מד מן- הפרק הראשון

Don Nirtin

New member
מד מן- הפרק הראשון


לפני הכל, הכינוי שלי אינו מתקשר לדמות המרכזית של הסדרה. הוא מבטא משהו אחר.

שיעמום של אמצע הלילה. מה לעשות? בכל הפורומים כבר ביקרתי. בכל האתרים כבר גלשתי. כמה אפשר לקרוא על אונס קבוצתי/אכזרי/מחריד בווינט?

הרגל מתנדנדת לה בשיעמום על המדף שמחזיק את המחשב. אני בוהה בשיעמום. ואז נזכרתי- יש לי קישור לאיזשהו משהו לא חוקי. יש שם את מד מן (עד עונה 4 באיזשהו פרק). אז ננסה.

הפרק נפתח עם פתיח קצת זריז לטעמי. השיחה על הסיגריות ולאחר מכן השיחה של הגבר עם האישה. רק לאחר שלוש או ארבע סצינות יתברר לנו כי מדובר בדון דרייפר, פרסומאי מצליח. במקביל אנו מקבלים את פגי אולמן, מזכירה חדשה שנוטים לרדת עליה. דווקא דון סוג של מגן עליה כאשר הוא מבהיר לפיט קמפבל את עתידו הלא מזהיר.

20 הדקות הראשונות מעניינות דווקא. אבל אני חייב להגיד בתור לא מעשן מוצהר שריח הסיגריות דוחה אותו- קצת מדאיג אותי כמות העישון שמוצג בסדרה הזו. קצת קשה לי עם העובדה שלא רק מעשנים שם, גם שותים. ניחא, עם שתייה הייתי מסתדר. אבל עם סיגריות קשה לי להסתדר. זה מחריד, זה מגעיל, וזה כמובן לא בריא.

הסצינה שגרטה נכנסת לחדרו של דון דרייפר והוא משליך את הדוח שלה לפח- נהדר


הסצינה של פגי עם הרופא לא ברורה לי. אני מניח שצריך להמשיך ולראות לאן זה מוביל.

הסצינה של דון דרייפר עם בעלת החנות "מנקן" מריחה כולה שוביניסטיות. ואולי זה המאפיין העיקרי שסובב את דון דרייפר. אני תוהה בעצמי באיזה שנים מיקמו את הסדרה. אם לפי מכונת הכתיבה הישנה אני מסיק שזה בשנות החמישים לפני המלחמה הארורה ההיא שלימים תיוודע כ"השואה".

הסצינה בה דון מגיע לתובנה ומציל את הפגישה- קצת התישה אותי אבל החזקתי מעמד.

הסצינה בה דון מבבהיר לפגי שהוא לא חבר שלה אלא הבוס- באיזשהו מקום זה קצת אירוניה כי בעולם של היום שיש נשיא אנס שמנצל את העובדות שלו, הסיטואציה הזו נראית תמימה בתקופה שעדיין- איכשהו- כיבדו נשים.

כיבדו נשים? ובכל זאת, ידוע שמקצוע הזנות היא המקצוע העתיק ביותר בעולם..... באופן אירוני, הסצינה הבאה היא זה של מועדון חשפנות בה פיט מנסה להתחיל עם בחורה ולא מצליח לו. במקביל דון מנהל שיחה עם ההיא של "מנקן". שיחה שכמובן לא הבנתי מה רצה המשורר, אבל נו מילא.

פיט מגיע לדירה של פגי (איך? הם מכירים עוד מלפני? או שהוא חיטט במשרד בפרטים האישיים שלה וכך גילה איפה היא גרה?) והיא דוחה אותו. יחסית לרווק שעומד להתחתן, הוא לא ממש זוכה "להיפרד" מהרווקות. או שהיא כן מכניסה אותו.... מזל


דון מנשק בחורה בלונדינית. אני אסיק שהיא אשתו לפי המשפט "יש ארוחה בתנור"..... ואז בינגו. צדקתי. הוא עולה במדרגות ונכנס לחדר של הילד (או ילדה, לא ראיתי) ומלטף אותו (או אותה, עדיין לא ראיתי). זה מה שפותר את התעלומה למה דון לא נתן לפגי לפתות אותו.....

זהו, הפרק עבר לו די מהר לדעתי. כנראה כי הייתי עירני מספיק וכנראה כי פשוט כתבתי דעות תוך כדי.

וסליחה על השעה המאוחרת בה נכתב ההודעה
........
שלכם,
ניר
 

lollapalooza

New member
זה כן

כשפגי נמצאת אצל הרופא, היא מסתכלת על לוח השנה וכך אנחנו מגלים את תקופת ההתרחשות.
 

Don Nirtin

New member
אה, צריך לשים לב לדברים כאלה בסדרה הזו?


באסה. אני לא טוב בזה
 

lollapalooza

New member
זאת שאלה רצינית?

זו ה-סדרה לשים בה לב לכל פרט קטן, אחרת מפספסים חלק גדול מהעלילה. הכח של הסדרה הוא ממש לא בדיאלוגים או במה שנראה על פני השטח. אז בהצלחה...
 
כמה הערות

לגבי העישון מסכימה שזה מאוד מוגזם. זה היה ככה בעונה הראשונה ואחר כך התמתן, למרות שעדיין כן מעשנים שם עד עכשיו אבל פחות.
בתור מעשנת לשעבר זה מאוד הפריע לי כי זה הוצג בצורה מאוד מוקצנת, אבל הם השתפרו עם זה.
תחילת העונה הראשונה ובמיוחד הפרק הראשון הם בעיקר מציגים סטיגמות של התקופה, ממקמים אותך בעולם שהיא נמצאת בו, שזה העישון, השתיה, השוביניזם והרבה חוסר מודעות להרבה דברים שאנחנו לוקחים אותם היום כמובן מאליהם.

לדעתי האישית לוקח כמה פרקים לעבור את מחסום הסטיגמות ולהתחיל להכנס יותר לקרביים של הדמויות, אז הסדרה מתחילה לתפוס תאוצה ולאט לאט נהיית מרתקת.
כל מה שראית בינתיים הוא פשוט הצגת עולם וקונטקטסט של איפה הדמויות האלו חיות.

ופגי אולסון לא פגי אולמן :)
 
אה ועוד הערה

"אני מסיק שזה בשנות החמישים לפני המלחמה הארורה ההיא שלימים תיוודע כ"השואה"."

השואה נגמרה עם מלחמת העולם השניה ב-1945
 

Don Nirtin

New member
אולסון אולמן..... 5 וחצי בבוקר, מה ציפית?


העישון שיגע אותי. אין לי בעיה שיעשנו, אבל לא בצורה כזו שכמעט כל סצינה הם מעשנים ושותים.......

לגבי המחסום הסטיגמות, כשנגיע לשם נספר.
אני מתכוון להמשיך את הסדרה הזו, אבל מתישהו
 

oleyashan

New member
מה הכוונה העישון מאוד מוגזם??

אני גר בארה"ב וכול מי שדיברתי איתו (אנשים שעבדו במדיסון אווניו בתקופה המדוברת כמו השכן שלי בן ה-75 ובכלל) אמרו שזה משקף ב ד י ו ק את התקופה המדוברת, כולם עישנו בכול מקום, נשים עישנו ושתו בהריון וגם במהלך ביקורי רופא וכו..., גברים שיצאו ללאנצ' שתו שלוש מרטיני, הגברים היו שוביניסטים ובוגדים, היה הרבה אנטישמיות מוסווית וגזענות לא מוסווית. אני חי ליד עיירות שבהם מתרחש הסיפור ( RYE, OSSINING) ובהם מצולם חלק מהמתרחש ויש כאן קאונטרי קלובס שכיום חברים בהם הרבה יהודים ואפילו עושים בהם בר מצוות ובשנות השישים לא היתה בהם דריסת רגל ליהודים.
הסדרה מנסה להיות ראי התקופה והם מאוד מנסים להיות נאמנים לתקופה המדוברת עד לפרטי פרטים הכי קטנים.

אני ואישתי מכורים לסדרה מהפרק הראשון וכמובן מכבדים את האירוע בשתית כוסית וויסקי או בורבון כשאנחנו צופים בסדרה, כמו"כ בהשקת העונה החדשה עשינו מסיבת מד מן שכולם הגיעו לבושים בסגנון התקופה והגשנו אוכל מהתקופה(היה כאן בעיתונים הצעות לאוכל ושתייה ולבוש מהתקופה לאלו שרוצים לשות מסיבת מד מן) והיה מאוד מוצלח.

צפייה מהנה
http://www.amctv.com/shows/mad-men
 
למעלה