מהימנות אלפא קרונבאך

מהימנות אלפא קרונבאך

למה מודדים מהמנות אלפא קרונבאך בשאלון? לראות אם יש עקיבות פנימית?תמיד מודדים מהימנות זו בשאלונים שמעבירים? ומודדים את זה אחרי שכבר כל הנבדקים מילאו את השאלון ,נכון?
 

Surveylyzer

New member
בדר"כ מודדים כחלק תהליך הבניה של השאלון

בעיקרון מה שמעניין בכלי מדידה (בכלל ושאלונים בפרט) הוא התוקף. כלומר, עד כמה הכלי אכן מצליח לנבא את התכונה שאותה הוא מתיימר לזהות. מהימנות היא מדד שמראה עד כמה הכלי "עקבי" במדידה שלו, כלומר נותן את אותה תוצאה בהנתן אותו מקרה - זה יכול להיות מהימנות בין שופטים (עד כמה אנשים שונים שבוחנים על פי אותם קריטריונים אכן מצליחים להגיע לאותו ציון), מהמנות על פני זמן (לפני-אחרי) האם מדידות חוזרות יניבו את אותו ציון, והן מהימנות פנימית - עד כמה תת-חלקים של המבחן מגיעים לאותה מסקנה כמו המבחן כולו (אפשר לראות את זה כמעין מהמנות בין שופטים כאילו כל תת-מבחן הוא שופט). אלפא-קרונבך הוא מבחן סטטיסטי לחישוב מהמנות פנימית. מהימנות נמוכה מראה שיש אלמנט של אקראיות או אלמנט אחר (ארטיפקט) כלשהו שאיננו התכונה שאותה רוצים למדוד. אם מודדים את התכונה הדרושה נטו אז כל השופטים, או כל תת-המבחנים או כל המדידות החוזרות היו מניבים בדיוק את אותו ציון, עצם השונות בין השופטים/חלקי-מבחן/מדידות-חוזרות מראה שנמדד אצל כל אחד משהו נוסף. מהימנות היא למעשה חסם עליון לתוקף. לא נוכל לקבל תוקף טוב יותר מהמהימנות אלא רק זהה או נמוך מזה. לכן חשוב להראות מהימנות גבוהה, במיוחד במצבים בהם לא ניתן לחשב תוקף-ניבוי (שהוא המעניין באמת). אם בונים מבחן שאמור לזהות תכונת אישיות מסויימת, אפשר להעביר אותו ולחשב מה המהימנות שלו, ואם היא נמוכה מידי - מומלץ לשקול לבנות מבחן חלופי. זו מדידה יחסית קלה כי היא מבוססת רק על פי תוצאות המבחן, ולא אל מול התכונה האמיתית. אם השאלון קיים, בדר"כ מה שמעניין זה התוקף שלו, ובדיקה האם יש מתאם בין התוצאה במבחן לתכונה האמורה, על ידי מדידות חלופיות שהן מקובלות כתקפות. למשל, משווים שאלון דיווח עצמי לתוצאות אבחון פסיכולוגי מתמשך. אם השאלון תקף נצפה לקבל מתאם גבוה בין הניבוי של השאלון להערכה של האבחון הפסיכולוגי המתמשך. אם המתאם הזה גבוה בצורה מספקת - נוכל לקבל את השאלון כתקף, וכתחליף מספק (מהיר יותר וזול יותר) יחסית לאבחון. לעיתים אין יכולת אמיתית לתקף, ומסתפקים בתוקף נראה - כלומר עד כמה נראה לנו שהמבחן רלוונטי מבחינה תאורתית בלבד, מבלי יכולת למדוד את זה. בהחלט יתכן מבחן מאוד מהימן שאינו תקף. למשל, מדידת גודל הנעל כדי לנבא מהירות קריאה. זו מדידה מאוד מהימנה במובן הזה שמדידות חוזרות, ועל ידי שופטים שונים יניבו את אותה תוצאה. אבל התוקף הוא נמוך - גודל הנעל לא ממש מנבא את מהירות הקריאה. דוגמה נוספת- שופטי "כוכב נולד" כמודדי איכות שירה. מי מכם שעוקב וודאי שם לב שהשופטים השונים לא מגיעים כולם לאותה מסקנה, ולעיתים השופט בעצמו יכול לא להסכים עם עצמו מיום אחר. כאן ברור שהמהימנות היא בינונית או אפילו נמוכה, וסביר שהמדידה כוללת גם מדידה של מצב הרוח של השופט, הערכה של אלמנטים חיצוניים שאינם בהכרח שירה (במיוחד "סקסיות") וכו'. התוקף של המדידה הזו לא יכול להיות טוב שהרי הוא כולל דברים נוספים שכלל לא קשורים לתכונה. * בניית השאלון מתחילה עם יצירת שאלון בעל תוקף-נראה גבוה. * העברה של השאלון וחישוב המהימנות - אם היא איננה מספקת יש לבנות שאלון חדש. * אם השאלון מהימן, ויש מדד נוסף לבדיקת התכונה - יש לחשב תוקף ניבוי. בפועל זה לא תמיד אפשרי. * בעבודה אקדמית בה שמתמשים בשאלון קיים, אין צורך לעשות בדיקות מהימנות או תקפות, ואפשר להסתפק ברפרנס אל המקור של השאלון שם הוא נבדק, ואפשר לקחת אותו כמו שהוא. * שאלון שאינו מהווה כלי מדידה לתכונה אחרת - אין צורך לחשב לו מהימנות (למשל, סקר עמדות פוליטיות בציבור - אין צורך, שאלון שמנסה להסיק תכונה אישיותית של המשיב - יש צורך).
 
הסבר מפורט תודה אבל עוד שאלה אחרונה

למה אני בעצם שואלת? כי בשאלון שלקחתי זה תרגום של שאלון מקורי. מי שתרגם את השאלון כתב בעבודת תזה שלו שהוא חישב מהמנות קרונבאך במחקר הנוכחי שיצא 0.7 מהמנות בינונית, ובשאלון המקורי יצאה מהימנות שונה. אז למה הוא חישב שוב את קרונבאך אם זה היה שאלון קיים שכבר חושבה המהמנות? האם זה בגלל שהוא תירגם או ביצע שינויים בשאלון? אם השינוי היחידי שאני עשיתי זה היפוך פריטים,אין צורך לחשב קרונבאך נכון? תודה!!
 

Surveylyzer

New member
יתכן שהוא חשש (ובצדק) שיש הבדל בין הנוסחים

יתכן שהוא חשש (ובצדק) שיש הבדל בין הנוסחים של השפות השונות. התרגום יכול לשנות את השאלון בגלל נואנסים בשפה או היבטים תרבותיים בקהלי היעד וכו'. אם להיות קפדן הייתי אומר שכל שינוי (אפילו שינוי הפונט המודפס) עשוי לשנות את מהמנות המבחן ושתמיד יש לחשבה מחדש, אבל פרקטית פשוט יש להפעיל שיקול דעת האם השינוי הוא מהותי. עליך לשקול בצורה הגונה האם היפוך הפריטים הוא שינוי מהותי או לא. הייתי שולח אותך להתיעץ עם המנחה אבל זה כנראה יהיה שאלת קיטבג. אני משער שאת בכל מקרה מעבדת את הנתונים בתוכנה סטטיסטית אז לא צריכה להיות בעיה להפעיל עוד פרוצדורה אחת ופשוט לראות מה המהימנות. בכל מקרה לא נראה לי שהנתון הזה יזיק. אם במקרה המהימנות נמוכה זה עשוי לספק לך הסבר אפשרי לממצאים אם הם לא יהיו כפי שציפית.
 

22ק ו ס ם

New member
תמיד כדאי לבדוק מהימנות

גם אם מדובר בשאלון זהה לגמרי, כדי להשוות אותה למהימנות המדווחת. אם יש הבדל אז משהו לא בסדר בשאלון שהעברת. למשל, יכול להיות שהמדגם שלך לא טוב או זהה למקור. אבל גם אם אין מהימנות מדווחת כדאי לבדוק מהימנות בשאלון שלך כי מהימנות נמוכה יכולה להוות בעייה בפרשנות של הניתוחים הסטטיסטיים שלך.
 
אבל ברור שהמדגם לא יהיה זהה

הרי מדובר במחקרים שונים.. חוץ מזה שאם מחשבים מהימנות לאחר שהנבדקים מילאו את השאלון, אז סביר שהמהימנות תשתנה לפי תשובות הנבדקים לא?ולכן יהיה הבדל בין המהימנות שנבדקה במקור, לבין המהי' במחקר שלי..
 

22ק ו ס ם

New member
הכוונה היא שהאוכלוסיות שונות

נניח המדגם המקורי היה על סטונדטים בארה"ב והמדגם שלך הוא על סטודנטים בארץ. יתכן שהנבדקים במדגם האמריקאי היו יותר רציניים וענו ברצינות, ואילו הנבדקים בארץ זילזלו בשאלון. מהימנות בודקים כמובן אחרי מילוי השאלון, אבל המטרה שלה היא לגלות עקביות בתשובות שלהם. בלי קשר למהימנות המקורית, אם השאלון שלך סובל מבעיית מהימנות אז זה מטיל צל על המחקר (וכמובן, הגדרתבעיית המהימנות משתנה ממחקר למחקר).
 
למעלה