מה בעצם עושים מהנדסי חשמל בהיי טק?

Metacor

New member
מה בעצם עושים מהנדסי חשמל בהיי טק?

אני מתכנן ללכת לעתודה, וההתלבטות היחידה שלי היא בין נושא החשמל (רגיל או פסגות) או תוכנה (פסגות). רק בטכניון. תוכנה אני יודע מצוין מה זה - אני אוהב את זה (אם כי אני לא רוצה רק לשבת ולכתוב קודים 30 שנה, להוסיף לזה עוד עיסוקים יהיה מאוד נחמד), ולדעתי אני מאוד טוב מבחינת הלוגיקה של זה (לפחות בשפת C) ואני מצליח להגיע בצורה טובה לפתורונות לכל מיני בעיות (היה לי כבר ניסיון במסגרת תכנות יותר רציני ממה שבדרך כלל מקבלים בבית ספר במסגרת פרויקט). והאפשרות השניה זה חשמל. הנושא בהחלט נשמע מאוד מעניין - הבעיה היא, שאני לא מבין בדיוק מה אנשים עושים אם זה אחרי זה בהיי טק. אני יודע שמדמח"ניקים ומהנדסי תוכנה מתכנתים. מהנדסי מכונות מסרטטים רכיבים ומכונות ומתכננים אותם מהבחינה המכנית (גם בזה היה לי טיפה ניסיון - איכסה). אבל מה בדיוק עושה מהנדס חשמל אם כל הידע שהוא צובר במהלך הילמודים? מסרטט מעגלים? במה זה בדיוק כרוך? אני פשוט לא מבין איך הולכת שגרת העבודה הממוצעת של בן אדם שסיים הנדסת חשמל ועובד בהיי טק. מאמרים וכל זה גם יתקבלו בברכה. תודה מראש על העזרה.
 

PooKiPsiT

New member
מהנדסי חשמל (או יותר נכון - אלקטרוניקה)

אחראיים על זה שכל מכשיר אלקטרוני שנמצא בסביבתך עובד. אתה רואה טלויזיה? יש איזשהי מצלמה שיודעת לקלוט תמונה, לשמור אותה ולשדר אותה למקום אחר? יש במקום אחר מכשיר שיודע לקלוט את המידע שהמצלמה שלחה ולתרגם אותו בחזרה לתמונה על המסך אצלך? (על אותו עקרון אפשר לתת כאן גם דוגמה של רדיו וקול בתמקום תמונות) כנראה שמהנדסי אלקטרוניקה היו בתמונה. יש לך דיסק און קי שיודע לשמור מידע? את זה מהנדס אלקטרוניקה תכנן. יש לך פלאפון שאפשר לדבר בו בלי שהוא מחובר לשום דבר. איך הוא עובד? VOD אומר לך משהו? איך אתה יכול לראות מה שאתה רוצה מתי שאתה רוצה? שמת לב גם שהכול הולך ונהיה קטן ומהיר יותר כל הזמן? זה התפקיד של מהנדס אלקטרוניקה לחשוב איך אפשר לעשות את זה. אפילו כשאתה כותב קוד במחשב, ויש לך שורה שכתוב בה נניח a&b. איך המחשב יודע לבצע את הפעולה הזו? גם את זה עושה רכיב אלקטרוני כלשהו שיושב בתוך המחשב. סתם זרקתי כאן כמה דוגמאות כמובן, וברור שלא כל מהנדס אלקטרוניקה יודע לעשות הכול. אבל זה חלק קטן מאוד ממה שמהנדס אלקטרוניקה יכול לעשות. וכן, הרבה מזה מגיע בסופו של דבר לתכנון מעגל שיעשה את מה שאתה רוצה שהוא יעשה, אבל זה לא המעגלים שלמדת בתיכון של נגד-קבל-סליל. אפילו לא קרוב לזה. מאחורי כל דבר כזה יש כל כך הרבה עומק שקשה להסביר עד שלא מגיעים לשם. רוב מהנדסי האלקטרוניקה אגב גם כותבים קוד ביום יום. גם בשביל "לשרטט" מעגל מתחילים מלכתוב קוד. יש שפות מיוחדות לתיאור חומרה (שפות HDL), אבל זה שלב יחסית התחלתי של תכנון מעגל. אין דבר כזה "שגרת עבודה ממוצעת". כל אחד עושה משהו אחר והשגרה שלו נראת בהתאם.
 

Metacor

New member
תודה על התושבה. הקוונה שלי בשיגרת עבודה רגילה

הייתה בעצם - אני יודע שזה דברים שמהנדסי אלקטורניקה לוקחים בהם חלק. כמו שלוגמא, מערכת ההפעלה שלי היא תוצר של עבודה של מהנדסי תוכנה (בחלקה כמובן). אבל איך מהנדס התוכנה בנה אותה? הוא כתב אותה באמצעות קוד בשפת תוכנה כלשהי. אז בעצם מה שהמתכנתים עושים, למרות שהמטרה, הדרכים והשפה שונים מתפקיד ותפקיד, זה לכתוב קוד בתוכנה תוך שהם חושבים מה הדרך הטובה ביותר לבצע פעולה X (כמובן שיש עוד הרבה דברים אחרים, זה בצורה הפשתנית ביותר). או מהנדס מכונות לדוגמא מתאים רכיבים שיתאימו למה שהוא צריך, ואז מסרטט הכל באיזה תוכנת סירטוט סטייל אינבנטור. איך בעצם מהנדס חשמל עובד? התכנות שאתם עושים גם דורש הגיון מהסוג של מתכנתים רגילים (מן הסתם רוב הפעמים בתדירות נמוכה יותר). נקח לדוגמא שלך אם הפאלאפון. אני מניח שמהנדס החשמל צריך לתכנן רכיב כלשהו שיבצע את הפעולה הזאת. איך, בצורה הפשטנית ביותר שאפשר לתאר את זה, מהנדס החשמל עובד על רכיב כזה (אני לא מבקש תיאור מסובך ואני בטח גם לא אבין כלום אם אקבל אחד, רק תיאור פשוט ביותר). מה בעצם עושים?
 

PooKiPsiT

New member
אי אפשר לתאר תכנון של פלאפון בצורה פשטנית

התכנון עצמו מתפרק לכל כך הרבה חלקים קטנים, שעל כל אחד מהם עובד צוות אחר של מהנדסים עם ידע אחר לגמרי. ובשביל לתאר לך "שגרה" של עבודה צריך לתאר לך מה עושה בן אדם אחד, לא מה עושים 2000 (אם אני מבינה אותך נכון). אני אנה להתחיל, ואני בטח לא אצא מזה אז באיזשהו שלב אני אפסיק ואז אתה כנראה תצטרך לשאול משהו קצת יותר ספציפי
אבל נתחיל מזה שאני לא מתכננת טלפונים סלולריים ככה שאני לא יכולה לתאר לך איך בדיוק מתכננים אותם. אני יכולה לנסות להקביל את זה לדברים שאני כן מכירה ולקוות שזה יעזור לך במשהו. אז מה צריך טלפון סלולרי לעשות? (ונתעלם כרגע מזה שהיום טלפון סלולרי זה גם מצלמה, MP3, טלווזיה ו-GPS) הוא צריך לדעת לקלוט ולשדר מידע, הוא צריך לדעת לשמור מידע, נניח מספרי טלפון אחרים והודעות טקסט, גם כשאתה מכבה את הפלאפון והוא גם כנראה צריך איזשהי תוכנה שתדע לנתב את המידע לאזורים מסויימים בזכרון. כל אחד מהדברים האלו זו תורה ענקית בפני עצמה, וגם כאן אין מישהו אחד שעושה את כל העבודה. אז יש מספר מסויים של אנשים שעובד על החלק התקשורתי של העניין - אז צריך לתכנן משהו שיקלוט קול של בן אדם ויהפוך אותו למשהו שאפשר לשדר. אבל אי אפשר סתם לשדר איך שבא לנו באויר ולקוות לטוב, כי יש עוד 100,000 אנשים שמדברים בטלפון ביחד איתך וגם הם משדרים גלים. איך תדע את מה לקלוט? ומה קורה אם יש בניין בדרך? או עץ? או כל הפרעה אחרת? בקיצור, צריך לתכנן מערכת שתדע לעבד את המידע בצורה שבה גם המקלט ידע לזהות את המידע שמשדרים לו מבין עוד מליון גלים שעוברים באויר, וגם צריך שהוא ידע לזהות אותו למרות שהוא לא יגיע בדיוק כמו שהוא שודר, כי יש הפרעות בדרך שמעוותות אותו. ואז כמובן צריך מקלט שידע להתמודד עם המידע שהוא מקבל, לשחזר את המידע המקורי שניסו לשדר אליו. וחוץ מזה יש מספר מסויים של אנשים שמתכנן את הזכרון שיושב בתוך הטלפון, וביחד עם כל רכיב זכרון כזה צריך שתהיה איזשהי לוגיקה כדי שהזכרון ידע מתי מנסים לכתוב אליו משהו, למחוק אותו או לקרוא ממנו. אז צריך לתכנן את הלוגיקה. וצריך לתכנן זכרון שיודע לשמור מידע גם כשהוא לא מקבל מתח. הזכרון הזה זה משהו שמורכב מאלפי תאי זכרון שיש להם השפעות פיזיקליות אחד על השני, אז צריך לחשוב איך לסדר את התאים בצורה שתהיה אופטימלית גם מבחינת השפעות וגם מבחינת גודל פיזי. ואתה גם מצפה שהזכרון הזה יעבוד במשך כמה שנים. אם אתה מייצר משהו עכשיו איך אתה יכול להבטיח שהוא יעבוד במשך תקופה ארוכה כל כך מבלי לשבת ולחכות את הזמן הזה? בקיצור, עכשיו כשאתה מבין קצת יותר כמה גדולה השאלה ששאלת, אם אתה רוצה אתה יכול לנסות למקד אותה קצת יותר. אבל בעקרון העבודה של כל אחד מהאנשים שעושה כל אחד מהדברים שתיארתי כאן היא שונה מאוד, ככה שאם אתה מנסה לחפש איזשהי שגרה בסטייל "יושב מול המחשב וכותב קוד", אתה לא תמצא אותה כאן. הנדסת אלקטרוניקה זה תחום גדול מידי בשביל שיהיה אפשר לסכם אותו בצורה כזו.
 

Metacor

New member
אוקי תודה, אני אנסה למקד.

לדוגמא החלק של הטלפון שמקבל את הגלי קול. האנשים שמתכננים אותו. איך הם מבצעים את העבודה הזאת? מדובר בבחירת רכיבים מתאימים שקיימים כבר וחיבורם ביחד כדי לפתור את הבעיה של המהנדס? ואם צריך ליצור איזה רכיב חדש, במה מתבטאת העבודה של המהנדס ביצירת הרכיב הזה? איך הוא מתכנן את זה?
 

BMWE

New member
אמשיך דוגמה עם טלפון סלולארי

חברת נוקיה לא בונה את המודם הסלולארי. היא בונה טלפון. את המודם בונה חברה אחרת לפי תקן - יש דרישות לביצועים. אז אותו מהנדס שמתעסק בבניית המודם, יושב ובונה את המעגלים. קיוביק (או משרד) לידו יושב מהנדס אחר שאחראי על כתיבת תוכנה לרכיבי זכרון שבתוך המודם. בנוקיה התבקשו לבנות טלפון שיתמוך בתקן GSM ו CDMA. שילוב של שני תקנים באותו טלפון זה דבר בעייתי מבחינת הפרעות RF. אותו מהנדס אחראי על ניתוח תיאורטי (גם ע"י סימולציה) של הפרעות שיכולות להגרם משילוב שני התקנים בהתאם לתחום התדרים הנדרש. אם קשה לו לבצע ניתוח תיאורטי, הוא יעשה ניסוי ע"י שימוש ב evaluation bpard. בסוף המהנדס הזה יכול להגיד למנהל שלו "תשמע, בדקתי. אין שום דרך שניתן לשלב את שני המודמים באותו הטלפון עם תדרים X Y Z. אבל אם תעבור לתדר T, תוכל לבצע שילוב תוך פגיעה ברגישות קליטה של הטלפון ברמה R". זו היתה סתם דוגמה למשהו שיוצא לי להתעסק איתו.
 

t0mer

New member
לא חושב שהבנתם אותו....

בסופו של דבר כמעט כל מהנדסי החשמל עובדים מול מחשב(נראה לי). זה לא משנה באיזה תחום הוא עובד אבל שזה לא יפחיד אותך היום כמעט כל מקצוע דורש עבודה מול המחשב לדוג' עורך דין רו"ח וכדומה... מי יותר ומי פחות
 

PooKiPsiT

New member
כן, אבל להגיד "עבודה מול מחשב" זה חסר משמעות

גם פקידה בצבא יושבת מול מחשב כל היום. השאלה היא מה עושים עם המחשב, וכמה אינטרקציה עם אנשים ועבודה איתם יש בנוסף למחשב.
 

t0mer

New member
כתבתי שהיום רוב העבודות מול מחשב

אמנם אני רק סטודנט שנה א אבל לא נראה לי שיש הבדל משמעותי במינון של מחשב/אינטראקציה עם אנשים בין העבודות של מהנדסי חשמל בקיצור מה שאני בא להגיד, שמבחינת סדר יום, רוב המהנדסים עובדים מול המחשב ועם אנשים באותו סדר גודל לא משנה מה הם מתכננים. מה שהוספתי שזה לא ידאיג אותו כי רוב העבודות העיקריות היום זה ככה
 

Danielovich

New member
השאלה הייתה צריך להיות מנוסחת אחרת

מה עושים מהנדסי חשמל בצבא? והתשובה זה לא היי-טק.
 

2inaroad

New member
גם לזה יש תשובה

יש איזה עמוד חשמל שלא עובד ואתה מתקן אותו עם 3 הנדסאים...
 
למעלה