מה דעתכם?

יהב11

New member
מה דעתכם?

חשבתי לרשום את הילדון לחוג הכנה לכיתה א'. החוג מיועד לילדי גן חובה ובחוג הזה אמורים בשורה התחתונה ללמד קריאה/כתיבה כהכנה לכיתה א'. סיפרתי לאחותי המלומדת שנמצאת במערכת החינוך שאני חושבת לרשום אותו לחוג כזה. היא הזדעזעה, אמרה שזה מיותר. שיגיע ל א' ילמד לקרוא ולכתוב. ולי מהדהד כל הזמן המשפט שאמרה לנו פרופסור שאני מאוד מעריכה. היא אמרה -"שיגיע ל-א' קורא וכותב". מה דעתכם? יהב
 

spidergirl

New member
נראה לי לענין

אם הילד בשל וזה לא מעמיס עליו, למה לא? אני למדתי לקרוא בגיל 4 רק כי הייתי קרציה על ההורים שלי, זה היה בזבוז לחכות עוד שנתיים לכיתה א'.
 

רונתי

New member
מנסיוני האישי

רק ילד שמביע עניין רב בלימוד קריאה לפני ביה"ס יש ללמד. ילד שלא רוצה- לא צריך. היתה לי אותה התלבטות ממש לפני שנה והיו לי המון חששות, אבל את הילד זה לא עניין אז ויתרתי. הוא הגיע לכיתה א כשהוא מזהה חלק מהאותיות בלבד ויודע לכתוב את שמו, ומה שלא היה נראה הגיוני רקה- בחנוכה הוא כבר הקריא לי סיפורים בכתב ובכתיב ובפסח ללא ניקוד, ובקלות רבה. כמובן שללא הריטאלין ספק כמה הוא היה זריז.
 

zivadina

New member
ללמוד קריאה לפני כתה א'?

אני, כאמא, ממש לא בעד. אצלנו, כאשר ילדי הגן כתבו סיפורים שלמים, הילדים שלי בקושי ידעו לכתוב את שמם ועוד 4 ספרות. זה לא מנע מהם ללמוד יפה מאוד בבית הספר ולהיות תלמידים מצטיינים בלי אף מורה פרטי. לפי הידוע לי, בגילאים הצעירים יש המון דברים חשובים יותר מאשר לימוד הקריאה והכתיבה, אשר מפתחים את האינטליגנציה הסנסו-מוטורית (חושית-תנועתית) של הילד. אם הילד בעל רמת משכל סבירה, אין סיבה שילמד את החומר של שנה הבאה לפני כולם ואחר כך ישתעמם בכתה. אשמח לקרוא כאן דעות של מורים מקצועיים.
 
כעיקרון מסכימה מאד עם דברי הפרופסור

ילדי ADHD מגיעים לביה"ס עם כל כך הרבה דברים שבולמים אותם ומקשים עליהם כך שכל יתרון שתוכלי לתת לו על האחרים הוא מצויין ויחפה במשהו (גם אם זה לזמן קצר בלבד) על הקשיים האחרים. כמוכן, זה ייתן לו בטחון עצמי בבי"ס ואומרים שהחוויה שנותנת כתה א' נשארת אח"כ להרבה שנים בזכרון ומשפיעה מאד על המוטיבציה ללמוד גם בגילאים בוגרים יותר. אבל אם הילד לא ירצה להשתתף בחוג הזה עדיף שלא תלחצי עליו ותעזבי את זה כדי לא לגרום לתחושת אנטי ללימודים. אם הוא יהנה בחוג וישתף פעולה אז ברור שעדיף להגיע לכתה א' עם כמה שיותר ידע בכל תחום שהוא. זה נכון לגבי כל ילד (למרות שמורים תמיד יכחישו את זה) ועל אחת כמה וכמה לילד עם ליקוי למידה. בהצלחה
 

דליה.ד

New member
קריאה לפני כתה א'

יש כל כך הרבה דברים חוץ מקיאה וכתיבה שחשוב לבסס לפני כתה א' והם עומדים בבסיס הקריאה והכתיבה ובכלל ההתמודדות עם בית הספר ואעלה כמה עכשיו (אני מבצעת קורסי מוכנות לא' ואלה התחומים בהם אני עוסקת). בתחום ההתנהגות: מילוי הוראות, סדר פעולות, ארגון ותכנון לפני ביצוע מטלה,התארגנות במהלך מטלה, סיום, בקרה,משוב עצמי ומשוב עמיתים, הקשבה ועוד. בתחום המוכנות לקריאה: מודעות פונולוגית (צליל פותח, צליל סוגר, סגמנטציה, מיזוג צלילים, מניפולציות שונות בצלילים ועוד), העשרה שפתית (הפכים, נרדפות, סיפורים וכו'), פיתוח אוריינות (מבנה סיפורי), הכרת האותיות והספרות, העתקת דגם וכו' בתחום הגראפומוטורי: מוטוריקה עדינה, אחיזת עיפרון, העתקת דגמים, פסיכוגרפיה, העתקת אותיות, ספרות, צורות, מלים וכו'. בתחום החשבון: מנייה, ספירה, הבנת מושג המספר, קשרבין כמות למספר, סדרתיות, רצפים, מושגי מרחב ויסוד, עבודה על עקרונות שימור כמות, חיבור וחיסור ברמת גדול באחד, קטן באחד, ספירה בדילוגים ועוד ועוד...
 

zivadina

New member
לקרוא ולהדפיס, דליה

נכנס לספריית הפורום. תודה רבה!!!
 

מיליגו

New member
קריאה לפני כיתה א'

מנסיוני, כאשר בני ה- ADHD נכנס לכיתה א' ופגש שם כיתה שרובה כבר ידעו לקרוא ולכתוב, היה לו מאוד קשה הן להשלים את הקריאה והכתיבה והן להתמודד מבחינה רגשית עם העובדה שהוא יודע פחות מאחרים. בסופו של דבר אני לימדתי אותו לקרוא בעצמי ואני ממש מצטערת שלא עשיתי זאת לפני כיתה א'. בהחלט יכול להיות שכאשר מדובר בילדים רגילים שאין להם בעיית קשב לא צריך לדאוג לפני כיתה א' לידיעת הקריאה (למעט נושא של הכרת האותיות והספרות), אבל לפי דעתי לילד שגם ככה סובל מקושי ומתחיל מערכת התמודדות קשה בבית הספר, כדאי ואף רצוי להגיע לכיתה קורא (לגמרי או באופן חלקי) כדי לתת לו את ההרגשה הטובה שהוא במקום טוב ולא אחרון או פחות מאחרים. היום רוב הילדים מגיעים לביה"ס כשהם קוראים, ואם רוב הכיתה קוראים, יוצא שהילד שלך גם לא קורא והוא ברמה פחותה מאחרים וגם צריך להתמודד עם הקושי שלו כ- ADHD, ולדעתי חבל להעמיס עליו את הכל ביחד.
 

צונמית

New member
../images/Emo45.gif../images/Emo45.gifבייחוד לאור השיטה ה"גאונית"

ללימוד הקריאה והכתיבה הנהוגה היום בבתי הספר... יש לא מעט קשיים ועומס אדיר גם לילדים "רגילים"!!
 

דליה.ד

New member
קריאה לפני א'

גם אני מורה ולפחות בבית הספר בו לימדתי רוב הילדים אינם קוראים לפני כתה א' ורק המיעוט שבמיעוט קורא. השאלה היא למה אתם מתכוונים בקריאה, האם ממש לתהליכי פענוח מלים או שילד מזהה גלובלית מספר מלים. יש סיבה מדוע מלמדים קריאה רק בגיל 6-7 (ויש הטוענים שהגיל האופטימלי לבנים לרכישה מהירה של הקריאה הוא בסביבות גיל 8 !) אני מעדיפה ילד מוכן היטב ובשל (אז תהליך הרכישה יתבצע בתנאים נוחים ואופטימליים וגם אם יש קשיים הילד יהיה פנוי ללמידה משמעותית).מאשר לא מוכן, לא בשל וקורא (אז הוא עסוק בהפרעה, הסתובבות, הצקות ומי יודע מה ורוכש את תווית המפריע)...אבל, זו רק אני!
 

דליה.ד

New member
שיטות קריאה

אין שיטה אחת "גאונית" לרכישת קריאה, יש בארץ לפחות 20-30 שיטות הקניית קריאה ועד כמה שידוע לי יש היום החלטה חד משמעית להעדיף שיטות פונולוגיות להקניית קריאה.
 

צונמית

New member
ה"גאונית" בעירנו היא 'ליטף'

ומכל חברותיי שילדיהן בכיתה א' אני שומעת עד כמה השיטה קשה לילדים ולא הגיונית בעליל... זה מהניסיון הפרטי (המוגבל אומנם, אני מודה) שלי.
 

יהב11

New member
תודה לכולכן.

אכן הרבה חומר למחשבה. תחושת הבטו שלי אומרת שטוב יהיה אם הילדון יהיה מוכן. התקשרתי היום לבחורה שמעבירה את החוג ואכן היא חזרה על דברייך דליה:). עבודה על מודעות פונולוגית על הברה פותחת וסוגרת והכל תוך כדי משחק ללא לחץ. החלטתי לנסות כמובן בתנאי שהילד ירצה. שוב תודה יהב
 
להיות כמה שפחות תלויים במערכת

החינוך. אם תשאירי הכל בידי מורים שלפעמים הם טובים ולפעמים הם לא, הילד לא יגיע רחוק.
 
למעלה