מה היה קורה אם איידס היה מתפרץ ב 1600?

מה היה קורה אם איידס היה מתפרץ ב 1600?

יובל הררי, מקיצור תולדות האנושות, העלה טענה שלפיה התפרצות כזאת באירו-אסיה היתה מחסלת 90% מהאנשים היות ואנשים לא היו קולטים מה בכלל פגע בהם.
האם יש ביסוס לטענה שכזאת? משום מה זה נראה לי מאוד לא סביר ולא עיקבי עם אבולוציה של נגיפים לפיה הקטלניים ביותר, כמו אבולה, לא מספיקים להתפשט היות ואין להם כמעט שונות לאדפטיביות כלפי הנשא.
 
הרשה לי להתרשם פחות

קודם כל, איידס הוא מחלה מדבקת בעלת קצב התפשטות איטי מאד. בעולם המערבי של ימינו היא התפשטה בעיקר באוכלוסיות המקיימות יחסי מין עם בני זוג רבים, טראומטיים או שניהם גם יחד (זונות והומואים) וכן באוכלוסיות הנזקקות לעירויי דם תכופים. עירויי דם לא היו במאה ה-17, זונות והומואים כן, אבל הניידות הגיאוגרפית שלהם היתה קטנה בהרבה מהיום. מעטים האנשים שהיו יכולים לשמש כוקטור בין אוכלוסיות, ביניהם חיילים, מלחים וסוחרים ובתנאים של מסעות ארוכים בין נקודה לנקודה רוב הסיכויים הם שאדם נגוע היה מתפגר ממחלה מידבקת כבר בדרך.
התוצאה היא שקים סיכוי לא רע שהמגיפה היתה דועכת מעצמה. יש סיבה להניח שהיתה לפחות מגיפת איידס אחת בעבר שדעכה מעצמה. בקרב עולי אתיופיה בארץ, ואני מניח שגם אוכלוסיות אפריקאיות נוספות, יש שכיחות גבוהה של רצפטור פגום לנגיף האיידס. יכול להיות שהסיבה היא לא מגיפת איידס מהעבר אלא מגיפת דבר (אותו רצפטור משרת גם את חיידק הדבר) אבל אם כן- למה העמידות התפתחה דווקא באפריקה, מולדתו של נגיף האיידס ולא באירופה שספגה מגיפות דבר רבות (המגיפה המפורסמת של 1348 לא היתה ראשונה ולא אחרונה)?
 
גם אני חשבתי שהטיעון פשטני

"מזל שלא היה איידס ב 1600"
הטענה שאיידס היה מחסל 90% מהאוכלוסיה אולי מתבססת על ההנחה השגויה שאיידס מתפשט כמו אותו דבר קטלני (שאכן חיסל את רוב אוכלוסיית אמריקה שהודבקה ע"י האירופאיים).

יובל הררי הזכיר שהבעיה עם איידס הוא זמן דגירה ארוך שמסתיר את העובדה שהנשא נגוע. אבל כפי שציינת, איידס לא היה מתפשט היטב ב 1600
 
אנסה להתייחס לאפידמיולוגיה כאל בעיה אקולוגית

פשוט מפני שאקולוגיה למדתי ואפידמיולוגיה לא.
קודם כל, מה ידוע לנו על האוכלוסיה האנושית במאה ה-16? הרבה מאד אוכלוסיות מבודדות במידה רבה. איידס (ומחלות אחרות) יכול להתפשט בקלות יחסית בין ערים ולהדביק את אלה העוסקים במגע מיני "מסוכן"- קודם כל זונות והומואים, אחת כך לקוחות של זונות, במעגל השלישי נשותיהם של לקוחות הזונות, ברביעי כאלה הנואפים עם נשות המעגל השלישי וכן הלאה.
אני מניח שמי שגם חשוף למחלה ביותר וגם מפיץ אותה בין אוכלוסיות שונות הם קודם כל מלחים. גם מפני שהם לקוחות של זונות בנמלים אליהם הם מגיעים, וגם מפני שהם שוהים בים במשך זמן רב- מה שמעלה את הסיכוי שיעסקו במעשי סדום ביניהם. מי שנושא את המחלה בערים ומפיץ אותה לפנים הארץ הן הזונות, המקבלות אותה מהמלחים. מאחר וזונות בדרך כלל אינן אוכלוסיה ניידת במיוחד (מלבד אלה המכונות "ההולכות בעקבות המחנה") די צפוי שהמחלה תתפשט לאיטה ברבעי העוני של ערי הנמל.ברבעים עשירים, בהם מין מחוץ לנישואין מבוסס קודם כל על פילגשות או בכפרים בהם אם יש זונות אז הן מקומיות המחלה תתפשט בקצב איטי עוד יותר.
אבל כאן נשאלת השאלה: האם האיידס כבר פגע באירופה במאה ה-16 או בתקופה קדומה יותר? למרבה הצער, איני יכול לחשוב על דרך לבדוק את השאלה. אמנם כפי שהזכרתי יש מוטציה הפוגעת ברצפטור של נגיף האיידס, אבל קודם כל מוטציה זו גם מחלישה את מערכת החיסון ולכן אם מחלת האיידס תיעלם הסלקציה תפעל נגדה, ושנית- אותו אלל בדיוק גם מגן חלקית מדבר, ולכן גם אם תמצא אותו באוכלוסיה אינך יכול לדעת האם זו עדות לאיידס או לדבר.
קשרים מסחריים (כולל יבוא עבדים) בין אפריקה ואירואסיה (מאוחר יותר גם אמריקה) היו לאורך כל ההיסטוריה האנושית. היית מתפלא אם נשא איידס אכן הגיע לאירופה, הודו או פרס לפני המאה ה-20?
 

Sophalin

New member
אם אפשר להיות פוליטיקאלי קורקט

יחסי מין הומוסקסואלים אינם מעשי סדום. תודה.
 
עדיף לא.

ספינות מפרש במאה ה-16 לא היו מקומות מפגש רומנטיים להומואים, ולא ספינת האהבה של שנות ה-70'. הן היו הרבה יותר כמו כלא צף. ואיני רואה סיבה להניח שהתנהגותם של מלחים היתה שונה מזו של אסירים: החזק אונס את החלש, כאשר ברוב המקרים שניהם הטרוסקסואלים כשהם חופשיים. הקשר בין זה ובין יחסי מין הומוסקסואליים הוא כמו הקשר בין אונס ליחסי מין הטרוסקסואליים, ולכן אני מעדיף את המונח מעשי סדום.
 

Sophalin

New member
אבל אז במקרה הזה

אתה לא יכול להגיד שהאונס או האנס הם "הומואים".
 
נכון, אבל האיידס לא מתפשט רק בקרב מלחים

את המלחים ציינתי בפירוש בתור מועמדים לתפקיד הוקטור בין אוכלוסיות מבודדות גיאוגרפית.
 

Sophalin

New member
אוקיי אבל הומואים באותה התקופה

לא היו מחליפים ככך הרבה בני זוג.
 
בעקרון החלפת בני זוג

היתה ענין הרבה פחות נפוץ בכל האוכלוסיות, אבל היו מקומות בהם הומוסקסואליות היתה גלויה בחלק ניכר מימי הביניים והרנסנס, כמו למשל איטליה. מאחר והומואים לא נישאים בדרך כלל לבני זוגם סביר להניח שהם החליפו בני זוג יותר מההטרואים, ובכל מקרה יחסי מין אנליים הם טראומטיים (כלומר כוללים פגיעה בכלי דם) בחלק גדול יותר מהמקרים מיחסי מין וגינליים.
 
ודרך אגב, הקושי היחסי של החלפת בני זוג

הוא אחת הסיבות בגללן אני סבור שאם האיידס היה מופיע במאה ה-16 המגיפה היתה דועכת מעצמה. באותו מטבע אני יכול גם להעלות את הטענה שאם הסיפיליס היה מופיע בשנות ה-60 של המאה ה-20 הוא היה עובר את הסלקציה שהפחיתה את הוירולנטיות שלו הרבה יותר לאט.
 

Sophalin

New member
הנקודה שלי היא

שיחסי מין הומוסקסואליים אינם מעשה סדום.

אונס הוא מעשה סדום. וכל יתר הדברים שהצגת הם נכונים אבל יחסי מין הומוסקסואליים אינם מעשי סדום מעצם היותם הומוסקסואליים.
 
מימדי המגפה המבהילים באפריקה?

איך אפשר להסביר אותם כשמדובר בחברה יותר "משומרת" ביחס לזאת שלפני מאות שנים?

נראה מנגנוני ההפצה של איידס, לעומת דבר למשל, לא יעילים ביותר. בעיקר יחסי מין אבל גם הדבקה מאם לתינוק בסיכוי שקטן מ 50 אחוז. ברור שהפצה בקהילה הומוסקסואלית היא יעילה במיוחד משום מנגנון ההדבקה (מין אנאלי) והחלפת הפרטנרים התדירה יחסית להטרו או לסביות.

"היתרון" של איידס לעומת דבר הוא זמן דגירה ממושך (2-15 שנים) כך שלא ברור מי נגוע ומי מפיץ פוטנציאלי וכמו כן איידס כשלעצמו לא הורג באופן ישירות. לדעתי גם באפריקה יש גילוי מהיר יחסית של נשאים ובכל זאת ממדי המגפה עצומים - 70% באיזורים מסויימים.

כדי להכחיד 90% מאוכלוסיה על הנגיף לפגוע משמעותית בפיטנס ולא ברור ממש כמה זה נכון לגבי איידס.
 
החברה של אפריקה היא חברה במצב של

מהפכה מתמדת- מה שאומר הרבה הגירה, מלחמות פלוס האונס שהן מביאות איתןושבירת טאבואים, כולל מיניים. בנוסף יש במקומות רבים מסורת של מתירנות מינית- גם הטרוסקסואלית וגם הומוסקסואלית או מנהגים של הומוסקסואליות טקסית. לזה יש להוסיף גם את המלחמה של הנסיה הקתולית בקונדומים, מה שאנימקוה שישתנה בשנים הקרובות לאחר בחירתו של אפיפיור ישועי.
 
למעלה