מומחים לחינוך ולניהול סיכונים: סגירת בתי הספר תהיה איוולת

מומחים לחינוך ולניהול סיכונים: סגירת בתי הספר תהיה איוולת

נוראה https://www.israelhayom.co.il/article/767181 " מומחים: "סגירת בתי ספר תהיה איוולת נוראה - יש לתת למנהלים עוד סמכויות" לדעת חלק מהגורמים במשרד הבריאות, יש לסגור את מערכת החינוך בהקדם נוכח מקרי התחלואה שהתגלו • אך מומחים לחינוך ולניהול סיכונים סוברים אחרת התפרצות הקורונה במספר בתי הספר בישראל מעלה מחדש את השאלה האם עדיף לסגור את מוסדות החינוך. ישנם גורמים במערכת הבריאות הטוענים פתיחת בתי הספר הייתה טעות מרה. אך המומחים לחינוך ולניהול משברים אומרים ל"ישראל היום" כי יש להשאיר את המוסדות פתוחים. לטענת אותם מומחים, הדרך הנכונה לניהול המשבר היא לרדת לשטח ולסמוך על מנהלי בתי הספר בכל רשות מקומית שיפעילו שיקול דעת נכון. "לא לסגור, אלא לאפשר לה גמישות" מנכ"לית משרד החינוך לשעבר דלית שטראובר, מתנגדת לסגירת בתי הספר ואומרת כי "המידע שמגיע אלינו מהעולם מראה שאין הדבקת יתר בבתי הספר, לכן זו טעות לסגור שוב את כל המערכת". לטענתה יש לתת לרשויות המקומיות ולמנהלי בתי הספר מנדט רחב לארגון מסודר יותר של מערכת השעות. "כך הם יוכלו לחלק כיתות, להעביר חלק מהלימודים לאחר הצהריים, לנצל את המרחב הבית ספרי יותר טוב. הכיתות בארץ הם גדולות ולכן מה שצריך לעשות זה לא לסגור את המערכת אלא לאפשר לה ללמד באופן דיפרנציאלי תוך חלוקת ימים בשבוע". עוד היא מציינת כי יש התרופפות בכל נושא ההפקדה על כללי הריחוק וחבישת המסכות, ומדגישה כי במערכת החינוך, ההפקדה על ההנחיות היא חשובה ביותר. "מה שצריך זה לסמוך על הצוות ולפעול לשיתוף פעולה יחד עם ראש הרשות וההורים. כל מנהל מכיר הכי טוב את היכולות שלו, את בית הספר, צריך לתת לדרג השטח את החופש הזה להתנהל ולהפעיל את המוסדות בצורה הכי טובה" "סגירת בתי הספר היא איוולת נוראה" מומחה ניהול הסיכונים ד"ר אמיר פרי מאוניברסיטת אריאל בשומרון קובע כי "סגירת מערכת החינוך עכשיו תהיה איוולת שרק תיצור נזק גדול יותר". לטענתו, החולים הקלים לא מהווים שום בעיה, ומכיוון שרוב החולים במערכת החינוך הם צעירים וחולים קלים בלבד, אין טעם לסגור את בתי הספר. פרי הסביר כי המצב של ניהול סיכונים לבחון ולקבוע מהי רמת הסיכון ומה הן נקודת הייחוס?. "כאן הסיכון הוא הדבקה המונית שתביא לחולים מורכבים רבים ולקריסת המערכת מבחינה בריאותית". עם זאת הוא מדגיש: "חולה שנמצא בבית והוא במצב קל לא הוא בעיה ולא מהווה סיכון. הבעיה היא רק החולים המורכבים מאד. האם אנחנו מוצפים חולים קשים? ממש לא. האם יש לנו מכונות הנשמה פנויות? בטח שיש. אנחנו מאד רחוקים ממצב של סיכון כללי". לכן, הוא טוען, צעד של סגירת מערכת החינוך כרגע, כמו כל מערכת אחרת, הוא טעות חמורה. לשיטתו, צריך למנוע הדבקה נרחבת באמצעות מנגנוני ריחוק, בדיקות מקיפות של כל נקודת התפרצות ומחקר של כל מי שבא במגע כל חולה מאומת. "כך נשלוט במצב ונשלוט בו באופן מבוקר. בניהול סיכונים אתה לא מביא פתרונות שמזיקים אלא לומד איך לנהל את המצב נכון". "לא לתת הוראות תלושות ומנותקות מהשטח" ענבל פיקהולץ שילה, מנהלת תיכון ברנקו וייס דרור משלב בצור הדסה, קובעת כי אין שום צורך לסגור את שנת הלימודים אלא להפוך את כל המערכת לגמישה ומודולרית על בסיס הכרת השטח של מנהלי בתי הספר השונים במדינה. "לא צריך לתת הוראות תלושות ומנותקות מהשטח כמו לשבת כיתה עם מסכות או לא להתערבב. זה לא קורה מחוץ לשערי בתי הספר כמו בכל החברה הישראלית. זה לא יקרה גם אם המורים מהווים משטרה כל היום", היא טוענת. היא מדגישה כי יש לקבוע דרך אחרת לגמרי. "יש לתת למנהלים בשטח לפצל כיתות כשחלק לומדים מרחוק וחלק בבית הספר, לעשות משמרות שונות ופשוט לייצר מודל שכבר קיים במערכת החינוך". עוד היא טוענת כי משבר הקורונה הוא דווקא הזמנות למערכת החינוך. "משבר הקורונה הוא הזדמנות למערכת לשנות מצב וללמוד שלא הכל צריך להילמד בכיתה, אלא אפשר גם ללמד מרחוק. אפשר לשמר רצף לימודי גם כשחלק מהזמן לומדים מהבית". עוד ציינו מרשת ברנקו וייס :"נערכנו ובנינו מודל של בתי ספר היברידיים שיודעים לשלב למידה מרחוק ולמידה מהבית בפדגוגיה מותאמת ומשולבת. בכוונתנו בשנה הבאה להרחיב את המודל ולמנף אותו ללמידה עצמית ואנו ערוכים למעבר מהיר גם במצב כזה. מודל של בתי הספר ההיברידיים הוא בשיתוף עם "ערי חינוך" של יעקב הכט". " __________________________________________________________________ "לרדת לשטח ולסמוך על מנהלי בתי הספר בכל רשות מקומית שיפעילו שיקול דעת נכון." "לא לסגור, אלא לאפשר לה גמישות" "כל מנהל מכיר הכי טוב את היכולות שלו, את בית הספר, צריך לתת לדרג השטח את החופש הזה להתנהל ולהפעיל את המוסדות בצורה הכי טובה" "המצב של ניהול סיכונים לבחון ולקבוע מהי רמת הסיכון ומה הן נקודת הייחוס?" "צריך למנוע הדבקה נרחבת באמצעות מנגנוני ריחוק, בדיקות מקיפות של כל נקודת התפרצות ומחקר של כל מי שבא במגע כל חולה מאומת." "אין שום צורך לסגור את שנת הלימודים אלא להפוך את כל המערכת לגמישה ומודולרית על בסיס הכרת השטח של מנהלי בתי הספר השונים במדינה." אמירות שמזכירות לי דברים שמישהו כתב וכותב בפורום, ולא לא דברים שדיברגנט כותב...
 
למעלה