מורים ושגיאות כתיב

מורים ושגיאות כתיב

ו/או שגיאות כתיב של מורים האם קיימת במשרד החינוך מדיניות לגבי שגיאות כתיב של מורים תודה וערב טוב
 

מיכל שב

New member
אני לא מכירה מדיניות כזו

שווה להתייעץ גם בפורום מורים. האם מדובר בשגיאות כתיב הנובעות מדיסלקציה?
 

זהבה נ

New member
למורים מותר להיות דיסלקטיים ויש כא

במיוחד היום עם כלי האבחון והאיתור המוקדם של הבעיות בקריאה וכתיבה. תלוי מאיזה צד את מסתכלת על נושא טעויות הכתיב של מורים. ידוע זה מכבר שלא מורידים ניקוד בבחינות על טעויות כתיב ואם מקלים עם התלמידים מדוע לא להקל גם על המורות??? גם הן היו התלמידות של אתמול... לדעתי אין מדיניות כזו לגבי מורים אלא רק לגבי תלמידם ואולי זו הזמדמנות לתת למורות הקלה או התאמה בנושא טעויות כתיב. חלק מהמורות הן עולות חדשות וחלק אחר פשוט יכולות לטעות קלות, למה צריך לעשות ענין מזה כבר מזמן לא עושים ענין מהנושא לתלמידם. היום יש ספלר בתוכנת הוורד לכל מחשב הנמצא כמעט בכל בית, אני מקווה שהטעויות של אותה מורה לא היו קרדינליות.
 
פיתוח הנושא לצורך ויכוח

נראה לי מיותר מקומם אותי לחשוב שיש מי שחושב שהגיוני שמורה שאמון על לימוד כתיבה וקריאה יכתוב בשגיאות כתיב מזעזע יותר לראות שיש מי שחושב שהפתרון יגיע מתוכנון מחשב כאלו ואחרות
 

פלגיה

New member
תלוי לאיזה מקצוע

אני מצפה שמורות בכיתה א'-ב' יכתבו ללא שגיאות (וגם ינקדו ללא שגיאות). אבל אם ניקח למשל מורה לכימיה בכיתה י' - לא בטוח שהטעויות הן כזה עניין קרדינלי.
 

מיכל שב

New member
אני מסכימה איתך

אני מודה שיש לי תחושה לא נעימה עם מורה שכותבת בשגיאות כתיב בכל גיל
 

פלגיה

New member
גם לי היתה תחושה כזאת

אבל בלימודי ההוראה היתה איתי בחורה מאוד אינטיליגנטית, ודיסלקטית, שכתבה בשגיאות כתיב (ומהיותה דיסלקטית כל הספרים שקראה לא עזרו לה למגר את השגיאות), ומאז נהייתי רגועה יותר ביחס לזה.
 

גורסוזה

New member
שגיאות לשיפוטכן:

מורה בכתה ב' שכותבת כך: העשה במקום אעשה. עראי במקום ארעי. תישרי במקום תשרי. (סליחה על הקטנוניות בתשרי.) דיסלקציה? התפלקות? בורות? האם אלה שגיאות שמתאימות לדיסלקציה? ואם כן, האם יתכן שמורה דיסלקטית תלמד לשון ושפה בכתה ב'? (עם כל הכבוד הראוי לדיסלקטים! אין בכך משום זלזול בהם, חס וחלילה.) מסכימה אגב למה שנכתב על שגיאות של מורה לכימיה בכתה י'. זה אכן מצב שונה שמזמין סלחנות. ילד בכתה י' שלא יודע איך כותבים אעשה, שיעור בכימיה זה לא מה שיעזור לו...או שכן. יש לי ילדים קטנים. כתה י' זה נראה עוד נצח מעכשו. (סתם. בכוונה כתבתי עכשיו בלי י'. להעיר את מי שנרדם מאורך ההודעה.)
 

פלגיה

New member
עראי זאת צורה תקינה של ארעי

גם לי זה עושה חום, אבל גיליתי שיש הכותבים כך, וזה תקין. תישרי - יש נטיה להוסיף י' מיותרים (בעיקר לדיסלקטים, אבל גם ל"סתם אנשים") על העשה לא הייתי שותקת (ובכל זאת עדיף מ"יעשה")
 

גורסוזה

New member
הפתעת אותי!

ורק אז הלכתי ובדקתי במס' מילונים ומסתבר שאכן, ארעי ועראי הם אחד. כמה מוזר! וכשאת אומרת "על העשה לא הייתי שותקת" למה את מתכוונת? איזו פעולה תביא את המורה לא לשגות כך בעתיד? הרי גערה ממני או מהמנהלת לא תשפר את כישוריה בעברית. (זה מחזיר אותי לשאלה שפתחה את הדיון הזה: מהי מדיניות משרד החינוך לגבי שגיאות כתיב של מורים?) ותודה לך על ההשקעה בתשובה ובהבאת הקישורים.
 

פלגיה

New member
קרו לי כמה הפתעות כאלה

קיטרתי פעם שאנשים בפורומים שוגים ואומרים "זעטוטים" ולא "זאטוטים", והנה הסתבר לי שהמילה "זעטוט" היא מילה תקינה. לגבי "העשה" לא הבנתי ממך אם זו היתה דוגמה חד פעמית או שגיאה קבועה של המורה. בשלב ראשון נראה לי שהייתי מעירה למורה, ואחר כך הייתי מיידעת את המנהלת. גערה מהמנהלת לא תשפר את כישורי המורה, אולי, אבל יכולה לתת למנהלת שיקול דעת נוסף בנוגע לשנים הבאות ולכיתות שאותה מורה תלמד. אני לא יודעת מה מדיניות משרד החינוך. יכולה להיות גם מדיניות "בלי שינייים" כלומר שברמת ההצהרה מורים אמורים לעמוד בתקן עברית מסויים, אבל שבפועל אין מספיק מורים שעומדים בו, ואז נותנים גם למורים שאינם עומדים בתקן ללמד. (כך זה בחשבון למשל)
 
למעלה