מותו של רובוט - דרמה מכוכב (לכת) אחר...

אמנון כ

New member
מותו של רובוט - דרמה מכוכב (לכת) אחר...

בצער רב וביגון קודר הודיעה נאס"א שהיא תפסיק לנסות ולתקשר עם הרובוט 'ספיריט' זצ"ל שנמצא על המאדים וזאת אחרי כשנה מאז התקשורת האחרונה עם הרובוט. ועדיין ספיריט הרובוט "חי" חיים ארוכים הרבה יותר ממה שציפו בתחילה. למעשה בערך פי 25 (!) מהתכנון המקורי. זה בהחלט הישג מדהים! מאז 2004 צילם הרובוט 127,000 תמונות באיכות גבוהה כולל תמונות צבע ותמונות פנורמה. אנו יודעים היום הרבה יותר על המאדים בזכות הרובוט המדהים הזה. הסיבה ל"מותו" בשיבה טובה לא ממש ידועה. החורף האחרון היה קשה במיוחד על המאדים וסביר להניח שהרובוט פשוט לא הצליח לשמור על "חום הגוף" שלו משום שלא הצליח לאסוף מספיק אנרגיה כדי להפעיל את התנורים המובנים שלו. הקור כנראה הוביל לתקלה באחת המערכות הפנימיות ומכאן הסוף היה קרוב. אחותו של 'ספיריט' היא רובוט בשם 'אופורטוניטי' שממשיך להסתובב בצידו השני של המאדים ולשלוח מידע חשוב לכדור הארץ. מי יודע - אולי יום אחד ימצאו אסטרונאוטים על המאדים את "גופתו" של 'ספיריט'. אולי הם אפילו יקימו אנדרטה במקום שבו הוא "נפל". אישית הייתי שמח לבקר שם בעצמי...
 

penholders

New member
אז אם נמצא רובוט על מאדים...

נניח שהוא התפתח באופן טבעי...
?
 

Rtitan

New member
ספיריט לא מתה, היא פשוט לא יכולה לנוע יותר.

מעבר לעובדה שהיא כבר נכה תקופה לא קצרה (גלגל שמאלי קדמי תקוע - לכן היא החלה מאז בתנועה לאחור כשהיא גוררת את הגלגל המשותק על הקרקע, מהלך שהוביל לתגלית של קרח של דו תחמוצת הפחמן תחת פני הקרקע שחיזק דעה שמתחת לקרקע יש מצבורי קרח גדולים) של כמה שנים, לפני כשנה בעת תמרון פשוט יחסית התברר שהרכב לא נע לנקודת היעד שהוצבה לו. בדיקות העלו שהיא פשוט לא נוסעת יותר. עלתה הדעה שיש לה בעייה במערכת ההנעה שלה - אולם בדיקות של התנגדות המנועים החשמליים העלתה שאין בעיה בהם - אלא שיש מכשול שמונע מספיריט לזוז. סקירה מסביב לא העלתה דבר - הכל נראה נקי מסביב, אולם מבט קצר עם המצלמה המצויה על הזרוע הטלסקופית מתחת לכלי, העלתה את העובדה המרה שספיריט פשוט עלתה עם גחונה עם בליטה בקרקע ותלויה עליה ולא יכולה לזוז. במהלך חודשים ארוכים נערכו ב-NASA-JPL במעבדת ההנעה שלה שבה מדמים את תנועות ספיריט ואופורטיוניטי על מאדים (בתמונה המצורפת), ניסויים שאמורים היו לתת לנהגים את התמרון שיחלץ אותה מהמלכודת. אולם ספיריט רק הלכה והתחפרה יותר ויותר עד שהגיע החורף על מאדים. בדיונים שנערכו ב-JPL לקראת האביב על מאדים, הגיעו צוות הרכב למסקנה שאין אפשרות מעשית לחלץ אותה והחליטו לכבות אותה סופית... ספיריט היתה כלי מחקר מדהים. אמין מאד, שהביא נתונים שהדהימו את החוקרים פעם אחר פעם. אבל כבד ירד על JPL ביום חמישי האחרון כשכדור הארץ שלח לה את השידור האחרון: "תודה".
 

אמנון כ

New member
תגובה מרגשת! ועוד קצת על רובוטים

"ספיריט היתה כלי מחקר מדהים. אמין מאד, שהביא נתונים שהדהימו את החוקרים פעם אחר פעם. אבל כבד ירד על JPL ביום חמישי האחרון כשכדור הארץ שלח לה את השידור האחרון: "תודה". באמת שלחו לרובוט מסר "תודה"? אם כן - כל הכבוד להם. זה באמת מרגש! ואגב, ברור שרובוט לא יכול באמת למות ממש כמו יצור ביולוגי, אבל מעניין לראות את ההשפעות שיש לרובוטים על חיינו כבר כיום. אין לנו את רוזי עוזרת הבית הרובוטית (כמו שחשבו פעם) אבל יש לנו שואבי אבק רובוטים, אסטרונאוטים ומדענים רובוטים ויש גם צבא שלם של רובוטים שנלחם בשבילנו (או לפחות בשביל ארה"ב) בקרבות עקובים מדם. יש שיתהו מתי הרובוטים האלה יתחילו לרדוף אחרינו....
 

sivan120

New member
האם לדעתך תיתכן השתלטות רובוטים?

אתה מאמין שהרובוטים ישתלטו לנו על החיים אי פעם. ברור שהנוכחות שלהם תלך ותגבר, אולי בכל תחום אבל מכאן ועד להשתלטות על האדם, עד לאבולוצייה שבה יישרדו האנדרואידים (חצי רובוט-חצי אדם) ואולי רובוטים שלמים... לי נראה שזה לעולם לא יקרה כי לרובוט, מה שלא יהיה, אין לו משמעות, אין לו נשמה-זאת אומרת שאין לו דחף ומשמעות שיש ליצור אנושי ואולי במקום מסוים לכל בעל חיים (ברמה הגשמית יותר).
 

אמנון כ

New member
מה זו נשמה אם לא קומץ נוירונים?

את יוצאת מנקודת הנחה שלאנשים יש משהו מיוחד - נשמה. משהו שאין לבעלי חיים אחרים ובוודאי שלא למכונות. אבל מהי נשמה אם לא קומץ נוירונים, חומרים כימיים וקצת חשמל? מה מונע ממחשבים לפתח "נשמה" או לפחות לקבל דחפים מסוימים? אנחנו עברנו כ- 2 מליארד שנים של אבולוציה שהובילה אותנו להיות יצורים חושבים. זה די מדהים, אבל לא עד כדי כך מיוחד. גם לבעלי חיים יש מחשבות, דחפים, רגשות וצרכים. חלקם ברמה בסיסית יותר וחלקם פחות, אבל לכל החיות שיש מוח כלשהו יש גם "נשמה" כלשהי. המוח הוא דבר מסובך מאוד ויש עוד כברת דרך לעבור עד שנבין את כל הדקויות של המוח על בוריין, אבל אנחנו מתקרבים לשם בצעדי ענק. אנחנו יודעים היום המון על המוח. ממש המון. ומחקרים חדשים יוצאים חדשות לבקרים שמלמדים אותנו עוד ועוד. גם אם הסיבוכיות של מוח של אדם בוגר היא מורכבת מאין כמותה, הרי שאת המוח בונה הגנום כך שככל שנבין את הגנום ואת דרך בניית המוח נוכל לבנות מוחות בעצמנו וזה כיוון מדעי אחר. כבר היום פועלים מחקרים שונים לבניית מוח מלאכותי. אחד מהם הוא "המוח הכחול" (במימון של חברות שונות כולל חברת IBM). בפרויקט הזה בונים מודל ממוחשב מורכב של המוח וערמה של תוכנות שמאפשרות ל"שחק" ולעשות סימולציות לפרמטרים שונים. הם מנסים לבנות יחידת נוירונים אחת שמרכיבה חלק זעיר של המוח. אם אני זוכר נכון עד 2020 הם מקווים לבנות מוח בסדר גודל של עכבר ולעאחר מכן לעבור לכלב ובסוף להגיע לרמת מורכבות של מוח אנושי. ריי קורצוויל, העתידן המפורסם ביותר בימינו טוען שעד שנת 2020 בערך יהיו לנו מחשבים שיצליחו להיות בעלי כוח חישוב דומה למוח האנושי. לדבריו ב- 2045 מחשב בעלות של $1,000 יהיה בעל כוח חישוב גדול יותר מכל האנושות כולה וזה יביא אותנו אל "הסינגולריות" - נקודה בהיסטוריה שאין לדעת מה יבוא אחריה כי האינטליגנציה המלאכותית תיקח פיקוד על העולם. קשה להאשים אותם - למה שהאדם "יכלא" אינטליגנציה סופר-מתקדמת? זה יהיה בערך כמו שפרעושים ינסו להגביל ולכלוא בני אדם. מארווין מינסקי כתב פעם: Will robots inherit the earth? Yes, but they will be our children. אנחנו למעשה סוג של "באג" באבולוציה. האנושות עצרה הלכה למעשה את האבולוציה הטבעית של בני האדם (לפחות בעולם המערבי) אבל ייתכן שהאבולוציה תמשיך בקרוב בצורה מואצת הרבה יותר באמצעות הברואים שלנו - האינטליגנציה המלאכותית. האם אני בטוח שזה יקרה? לא. אבל לדעתי יש סבירות לא מבוטלת שזה יהיה המצב. אחרי הכל התקדמות אקספוננציאלית של המחשבים זה כוח עצום. לשם ההדגמה כשהייתי ילד היה לי את קונסולת המשחק טלוויזיה הפופולארית - אטארי (פקמן / קומבט ושאר משחקים קלאסיים). לקונסולה הזו לא היה דיסק קשיח והזיכרון של כל משחק היה מקסימום 1.5KB. היום במחשב הביתי הפשוט שלי יש דיסק קשיח שמכיל 2,147,483,648KB וזיכרון זמין (RAM) של 2,097,152KB. הזינוק הבלתי נתפס הזה הוא בדיוק הכוח שמאיץ את המהפכה הבאה. אני לא יודע מה יהיה, אבל די בטוח שיהיה מעניין...
 

sivan120

New member
קיומה של נשמה???

ממה שאתה אומר, עצם זה שהמוח מורכב כמו שהוא מורכב יוצר "נשמה", כמו שמחוגי שעון יוצרים תנועה של השעון. זאת אומרת שאם יקחו נוירונים וירכיבו מוח כמו שהוא האמת אצל אדם מסוים- נניח יעשו העתק, אז תהייה לו אותה "נשמה"... השאלה אם באמת המוח זה בסה"כ חישוביות מאוד גדולה ולא משהו נוסף (אני סתם מהרהרת לעצמי, גם אם זה נשמע קצת לא מדעי...).
 

אמנון כ

New member
זו אחת השאלות הפילוסופיות החשובות ביותר!

אל תזלזלי בשאלה שלך - היא הטרידה אלפי פילוסופים לאורך השנים. הפילוסופים קוראים לזה סוגיית הגוף והנפש - האם אנחנו אך ורק חומר כפי שטוענים הרדוקציוניסטים או שמא יש לנו נשמה רוחנית כלשהי כפי שטוענים הדואליסטים. הנה הרצאה שהעברתי לפני כמה חודשים בחנות ספרים מדליקה במיוחד בסידני. ההרצאה נקראה "הפילוסופיה של הסייבורגים" ודיברה על החיבור בין המוח למחשב מאספקט פילוסופי ועל סוגיית הגוף והנפש. איכות הסאונד בווידאו הוא לצערי לא מדהים אבל אני מקווה שמספיק בשביל לעקוב אחרי השקפים המצורפים. השורה התחתונה: הדואליזם מת! יחי המטריאליזם!
 
אולי אפשר (עקרונית) לבדוק ?

נניח שאפשר לקחת חומר וליצור ממנו העתק מדויק של מוח של אדם מסויים (ושאר גוף האדם). אם חסרה לו נשמה, נקבל: 1) משהו מת או עם פחות יכולות מהאדם המקורי. 2) זומבי ~ כלומר אדם שזהה לאדם המקורי, אבל בלי תודעה או "בחירה חופשית", תלוי מה ההגדרה של נשמה. במקרה הראשון זה יאשש את קיומה של נשמה (אם נוכיח שההעתק מדוייק). במקרה השני, טענת קיום הנשמה היא לא מדעית, כי באותה מידה אני יכול לטעון שאת זומבית, כי אני לא חווה אותך. אפשר גם להגיד שלהעתק יש נשמה, כי היא נכנסה ברגע שיצרנו אדם, אבל אז 1) האם זה אומר שהאל הכניס את הנשמה כדי לעבוד עלינו ? 2) מתי אפשר ליצור משהו ללא נשמה ? 3) הנשמה היא בעצם מה שנוצר כתוצאה מהחומר, ואז זה סוג של מטריאליזם.
 

sivan120

New member
עשו פעם איזו בדיקה...

לקחו אדם חי ושקלו אותו במשקל מאוד מדוייק ולאחר מכן, לאחר שהוא מת, שקלו אותו שוב וראו שמשקלו ירד ממש מעט וזה משקלה של הנשמה...אבל יש הרבה הגיון ברעיון שהמודעות שלנו היא פשוט טריק של הטבע לשפר את האבולוציה...0טריק אקראי כמובן, לא טריק מכוון).
 

deathcaster

New member
הסיפור עם המשקל הוא אגדה אורבנית בריאתנית

ואם היה בה ממש, כל איש דת היה גם מטיל בה ספק, כי בכל דת מושג הנשמה הוא מטפיזי חסר מסה.
 
וויקי רומזת על יתרונות אבולוציונים של תודעה

ברנרד באארס, לדוגמה, אומר כי התודעה היא דבר מועיל מאוד מבחינה אבולוציונית, ומציע פונקציות שונות: החלטה לגבי אלטרנטיבות עתידיות, פתרון בעיות בצורה לא אמפירית, החלטות, שליטה על פעולות, גילוי טעויות, תכנון, למידה, התאמה לסביבה, יצירת קונטקסט וגישה למידע. נשאלת השאלה, אם ניצור מחשב שעליון על האדם בכל מובן, האם תהיה לו תודעה ? או במילים אחרות, האם philosophical zombie אפשרי ?
 

Rtitan

New member
ובני אדם יכולים למות ממש?...

רק תוספת אחת למשהו שכתבתי - בשיחה עם חבר, שהוא מאנשי הצוות של הרובוטים על מאדים (שני הרובוטים - לא רק ספיריט) הוא תיקן אותי ואמר שהמשקע הלבן שספיריט גילתה כשגררה את הגלגל הקדמי בהתחלה נחשב כקרח יבש עד שביצעו לו בדיקת דיפרקציה של קרני רנטגן, ואז התברר שמדובר במשהו שונה לגמרי: גבישי סיליקה כמעט טהורים. העדות שזה מעיד היא שבמכתש גוסב - סביבת המחקר של ספיריט - היו מעיינות של מים חמים בעבר, עדות תומכת להיות מאדים כוכב לכת "רטוב" בעברו. הוא מספר שהשידור האחרון אל ספיריט היה "הייה שלום רובוט קטן". העצב על ספיריט מתערבב לו עם התרגשויות גדולות במיוחד שאופפות את JPL על השיגור הצפוי של ה-MSL בעוד מספר חודשים. רק לפני כחודש עברה החללית שבתוכה יושב רובוט מחקר חדש שגדלו כגודל מכונית קטנה, אל מתחם השיגור בפלורידה וכעת עובדים שם צוותים להתקין את החללית על הטיל שישגר אותה אל מאדים. זמנים מרגשים!
 
למעלה