מחוננות נמדדת ע"פ רמת האיי קיו?

מצב
הנושא נעול.
מחוננות נמדדת ע"פ רמת האיי קיו?

מחוננות נמדדת ע"פ רמת האיי קיו?
כיצד נמדדת רמת האיי קיו? ע"י יכולת אנליטית גבוהה? חשיבה מתמטית? רגישות? כישרון מוסיקלי? כישרון אומנותי אחר? יכולת אסטרטגית? רהיטות וכושר מילולי?
 
אממ..הלו?../images/Emo4.gif

מחוננות נמדדת ע"פ רמת האיי קיו?
כיצד נמדדת רמת האיי קיו? ע"י יכולת אנליטית גבוהה? חשיבה מתמטית? רגישות? כישרון מוסיקלי? כישרון אומנותי אחר? יכולת אסטרטגית? רהיטות וכושר מילולי?
אממ..הלו?
 

גרא.

New member
מחוננות נמדדת בשני סוגי אבחונים:

מחוננות נמדדת ע"פ רמת האיי קיו?
כיצד נמדדת רמת האיי קיו? ע"י יכולת אנליטית גבוהה? חשיבה מתמטית? רגישות? כישרון מוסיקלי? כישרון אומנותי אחר? יכולת אסטרטגית? רהיטות וכושר מילולי?
מחוננות נמדדת בשני סוגי אבחונים:
הסוג הראשון,הנפוץ והההמוני, הוא סוללת המבחנים של מכון סאלד, המועברת בשני שלבים לילדים בסוף כתה ב', או תחילת ג'.זוהי סדרת מבחנים בתחומי השפה,הבנת הנקרא,חשיבה מתימטית, חשיבה צורנית ועוד. המבחנים רובם ככולם אמריקאים,וכל אחד מהם אינו אורך יותר מכמה דקות.הבעייה העיקרית במבחנים הללו,שההצלחה בהם, מותנית בעיקר ביכולת קריאה מהירה, ידע מוקדם על בחינה אמריקאית,ויכולת הנבחנים לעמוד במצב הלחץ של זמן מוגבל. המבחנים הללו אינם מקנים לילד ציון של IQ כלל, אלא אם הוא עבר בסופו של דבר, ושייך לאותם 2%-3% הגבוהים ביותר באותה אוכלוסיית הנבחנים.הסוג השני, הוא מבחני אינטליגנציה פרטניים, החל מויפסי המיושן, דרך ויסק R95,דרך הויסק (עד גילאי 16.4 ש',וכלה בוייס, המבחן החדיש מגיל 8 ועד 80 ..בכל המבחנים הללו, שהם כאמור מועברים על ידי פסיכולוג בפגישה אישית עם הילד,יש שתי מערכות מבחנים: מבחנים מילוליים,בהם יש תחומים כמו הבנה,אוצר מילים, חשבון,ועוד, בהם הילד מתמודד למעשה עם פתרון בעיות אקדמאיות.ומערכת מבחנים ביצועיים,כמו השלמת תמונות, סדור קוביות, זכירת מספרים וכדומה.. כאן נבדקים מספר פרמטרים, כמו זכירה חזותית לטווח קצר,יכולת רכוז,יכולת עמידה בתנאי לחץ,מהירות מוטורית (אכן יש תרומה מסויימת לשונות של ציון האינטליגנציה,לאיכות הקואורדינציה עיו-יד של הילד),וגם רמת המוטיבציה של הילד בכלל להתמודד.בניגוד למבחני סאלד הקבוצתיים,המבחנים הללו,מכמטים את יכולת הילד, למוגים מספריים של IQ .כאשר,טווח המחוננות, נע בין הציונים IQ 130 ועד 160 IQ .מבחינת ההתפלגות באוכלוסייה, מדובר על לא יותר מ-2,7% לערך. מי שקורא נכון את הנתונים, מבין כי המחוננים ע"פ המבחנים הללו אינם עשויים מקשה אחת..כי ההבדל בין המחונן בסף התחתון (130),לסף העליון הנמדד במבחנים הללו (160), הוא 2 סטיות תקן. כלומר הבדל בעל משמעות של ממש מבחינת התוחלת האינטלקטואלית של השונות הזאת. מבחני האינטליגנציה, בודקים רק את היכולת האינטלקטואלית של הילדים,ולא מביאים בחשבון משתנים רבים,בעיקר תלויי תרבות..אבל גם לרקע הרגשי יש משמעות רבה להצלחה או לכשלון.מה שחסר במבחנים הקבוצתיים, מעבר לקביעה הסטנדרטית, של שייכות לקבוצה נבחרת, הוא מדד האמיתי של אינטליגנציה.. ומכאן אפשר להבין, חלק מכל מיני תגובות, או התיחסויות חיוביות או שליליות של ילדים שאובחנו במבחנים הללו, ונהנו, או התקשו במסגרות הלמידה היחודיות הקיימות לילדים מחוננים. גרא שכטר פסיכולוג חינוכי מומחה בכיר חבר החטיבה ההתפתחותית מנהל פורום ייעוץ פסיכולוגי
 

אמא לי

New member
מה עלות המבחנים אלו?

מחוננות נמדדת בשני סוגי אבחונים:
הסוג הראשון,הנפוץ והההמוני, הוא סוללת המבחנים של מכון סאלד, המועברת בשני שלבים לילדים בסוף כתה ב', או תחילת ג'.זוהי סדרת מבחנים בתחומי השפה,הבנת הנקרא,חשיבה מתימטית, חשיבה צורנית ועוד. המבחנים רובם ככולם אמריקאים,וכל אחד מהם אינו אורך יותר מכמה דקות.הבעייה העיקרית במבחנים הללו,שההצלחה בהם, מותנית בעיקר ביכולת קריאה מהירה, ידע מוקדם על בחינה אמריקאית,ויכולת הנבחנים לעמוד במצב הלחץ של זמן מוגבל. המבחנים הללו אינם מקנים לילד ציון של IQ כלל, אלא אם הוא עבר בסופו של דבר, ושייך לאותם 2%-3% הגבוהים ביותר באותה אוכלוסיית הנבחנים.הסוג השני, הוא מבחני אינטליגנציה פרטניים, החל מויפסי המיושן, דרך ויסק R95,דרך הויסק (עד גילאי 16.4 ש',וכלה בוייס, המבחן החדיש מגיל 8 ועד 80 ..בכל המבחנים הללו, שהם כאמור מועברים על ידי פסיכולוג בפגישה אישית עם הילד,יש שתי מערכות מבחנים: מבחנים מילוליים,בהם יש תחומים כמו הבנה,אוצר מילים, חשבון,ועוד, בהם הילד מתמודד למעשה עם פתרון בעיות אקדמאיות.ומערכת מבחנים ביצועיים,כמו השלמת תמונות, סדור קוביות, זכירת מספרים וכדומה.. כאן נבדקים מספר פרמטרים, כמו זכירה חזותית לטווח קצר,יכולת רכוז,יכולת עמידה בתנאי לחץ,מהירות מוטורית (אכן יש תרומה מסויימת לשונות של ציון האינטליגנציה,לאיכות הקואורדינציה עיו-יד של הילד),וגם רמת המוטיבציה של הילד בכלל להתמודד.בניגוד למבחני סאלד הקבוצתיים,המבחנים הללו,מכמטים את יכולת הילד, למוגים מספריים של IQ .כאשר,טווח המחוננות, נע בין הציונים IQ 130 ועד 160 IQ .מבחינת ההתפלגות באוכלוסייה, מדובר על לא יותר מ-2,7% לערך. מי שקורא נכון את הנתונים, מבין כי המחוננים ע"פ המבחנים הללו אינם עשויים מקשה אחת..כי ההבדל בין המחונן בסף התחתון (130),לסף העליון הנמדד במבחנים הללו (160), הוא 2 סטיות תקן. כלומר הבדל בעל משמעות של ממש מבחינת התוחלת האינטלקטואלית של השונות הזאת. מבחני האינטליגנציה, בודקים רק את היכולת האינטלקטואלית של הילדים,ולא מביאים בחשבון משתנים רבים,בעיקר תלויי תרבות..אבל גם לרקע הרגשי יש משמעות רבה להצלחה או לכשלון.מה שחסר במבחנים הקבוצתיים, מעבר לקביעה הסטנדרטית, של שייכות לקבוצה נבחרת, הוא מדד האמיתי של אינטליגנציה.. ומכאן אפשר להבין, חלק מכל מיני תגובות, או התיחסויות חיוביות או שליליות של ילדים שאובחנו במבחנים הללו, ונהנו, או התקשו במסגרות הלמידה היחודיות הקיימות לילדים מחוננים. גרא שכטר פסיכולוג חינוכי מומחה בכיר חבר החטיבה ההתפתחותית מנהל פורום ייעוץ פסיכולוגי
מה עלות המבחנים אלו?
 

גרא.

New member
העלות של מבחני אינטליגנציה ,שונה

כן גם אותי זה מעניין
העלות של מבחני אינטליגנציה ,שונה
כמובן מפסיכולוג לפסיכולוג. בעוד שבמכונים העוסקים בכך, היא יקרה יותר, אצל פסיכולוג מומחה , בדיקה כזו עשוייה לעלות בין 1300-1700 ש"ח לערך. אם כמובן עשוייה להיות תנודה לכאן או לכאן. גרא-מנהל פורום "ייעוץ פסיכולוגי".
 

m43

New member
שאלה לגרא גם אחרים יכולים להתייחס):

מחוננות נמדדת בשני סוגי אבחונים:
הסוג הראשון,הנפוץ והההמוני, הוא סוללת המבחנים של מכון סאלד, המועברת בשני שלבים לילדים בסוף כתה ב', או תחילת ג'.זוהי סדרת מבחנים בתחומי השפה,הבנת הנקרא,חשיבה מתימטית, חשיבה צורנית ועוד. המבחנים רובם ככולם אמריקאים,וכל אחד מהם אינו אורך יותר מכמה דקות.הבעייה העיקרית במבחנים הללו,שההצלחה בהם, מותנית בעיקר ביכולת קריאה מהירה, ידע מוקדם על בחינה אמריקאית,ויכולת הנבחנים לעמוד במצב הלחץ של זמן מוגבל. המבחנים הללו אינם מקנים לילד ציון של IQ כלל, אלא אם הוא עבר בסופו של דבר, ושייך לאותם 2%-3% הגבוהים ביותר באותה אוכלוסיית הנבחנים.הסוג השני, הוא מבחני אינטליגנציה פרטניים, החל מויפסי המיושן, דרך ויסק R95,דרך הויסק (עד גילאי 16.4 ש',וכלה בוייס, המבחן החדיש מגיל 8 ועד 80 ..בכל המבחנים הללו, שהם כאמור מועברים על ידי פסיכולוג בפגישה אישית עם הילד,יש שתי מערכות מבחנים: מבחנים מילוליים,בהם יש תחומים כמו הבנה,אוצר מילים, חשבון,ועוד, בהם הילד מתמודד למעשה עם פתרון בעיות אקדמאיות.ומערכת מבחנים ביצועיים,כמו השלמת תמונות, סדור קוביות, זכירת מספרים וכדומה.. כאן נבדקים מספר פרמטרים, כמו זכירה חזותית לטווח קצר,יכולת רכוז,יכולת עמידה בתנאי לחץ,מהירות מוטורית (אכן יש תרומה מסויימת לשונות של ציון האינטליגנציה,לאיכות הקואורדינציה עיו-יד של הילד),וגם רמת המוטיבציה של הילד בכלל להתמודד.בניגוד למבחני סאלד הקבוצתיים,המבחנים הללו,מכמטים את יכולת הילד, למוגים מספריים של IQ .כאשר,טווח המחוננות, נע בין הציונים IQ 130 ועד 160 IQ .מבחינת ההתפלגות באוכלוסייה, מדובר על לא יותר מ-2,7% לערך. מי שקורא נכון את הנתונים, מבין כי המחוננים ע"פ המבחנים הללו אינם עשויים מקשה אחת..כי ההבדל בין המחונן בסף התחתון (130),לסף העליון הנמדד במבחנים הללו (160), הוא 2 סטיות תקן. כלומר הבדל בעל משמעות של ממש מבחינת התוחלת האינטלקטואלית של השונות הזאת. מבחני האינטליגנציה, בודקים רק את היכולת האינטלקטואלית של הילדים,ולא מביאים בחשבון משתנים רבים,בעיקר תלויי תרבות..אבל גם לרקע הרגשי יש משמעות רבה להצלחה או לכשלון.מה שחסר במבחנים הקבוצתיים, מעבר לקביעה הסטנדרטית, של שייכות לקבוצה נבחרת, הוא מדד האמיתי של אינטליגנציה.. ומכאן אפשר להבין, חלק מכל מיני תגובות, או התיחסויות חיוביות או שליליות של ילדים שאובחנו במבחנים הללו, ונהנו, או התקשו במסגרות הלמידה היחודיות הקיימות לילדים מחוננים. גרא שכטר פסיכולוג חינוכי מומחה בכיר חבר החטיבה ההתפתחותית מנהל פורום ייעוץ פסיכולוגי
שאלה לגרא גם אחרים יכולים להתייחס):
באלו מקרים, ולמי אתה ממליץ לעשות אבחון כזה?
 

גרא.

New member
m43,מבחני אינטליגנציה פרטניים,כאלה

שאלה לגרא גם אחרים יכולים להתייחס):
באלו מקרים, ולמי אתה ממליץ לעשות אבחון כזה?
m43,מבחני אינטליגנציה פרטניים,כאלה
שהתקפות שלהם מקובלת (כלומר שהם מודדים את מה שהם אמורים למדוד), אפשר להעביר עוד לפני גיל 4.בגילאים הצעירים, גן טרום חובה, וחובה,אין סבה מיוחדת להעביר את המבחנים הללו..אם כי אריקה לנדאו, בשנים האחרונות החלה לקבל לחוגי ההעשרה שלה באונ' תל-אביב, גם ילדים בני חמש.ולכן, הורים המעונינים לצרף את ילדיהם לחוגים הללו,יכולים לקבל באמצעות הבדיקה הערכה ובעיקר המלצה פסיכולוגית מתאימה,באם אכן הילד מתאים לחוגים. כדאי להדגיש, שבניגוד למבחנים קבוצתיים, פסיכולוג מיומן,מסוגל גם להעריך במהלך הבחינה,לעיתים בעזרת מבחני ציור בעיקר,את רמת הבשלות הרגשית של הילד, שהיא,חייבת להיות לפחות מתאימה למצופה מבני גילו, כתנאי הכרחי להצלחה בחוגים הללו.באזור ת"א,לשני בתי ספר היחודיים: בית הספר לטבע, ולאמנויות להם יש מבחני כניסה,עם ציון סף מינימאלי של IQ=125,יש הורים המבקשים באמצעות בחינה מקדימה, לדעת אם לבנם יש סיכוי בכלל להתקבל. במקרים רבים בתי הספר הללו מקבלים את ההערכת הפסיכולוג הפרטי. במעבר בגן חובה לכתה א',קרוב ל-5% מההורים,מבקשים להדליג את בנם שנולד אחרי התאריך הקובע לעלייה לכתה א' (ל' בכסלו), כלומר ילדין שנולדו בדרך כלל בסוף דצמבר, ולאחר מכן.ילד כזה חייב לעבור אבחון פסיכולוגי/רגשי כולל,ברמת אינטליגנציה של %140 לפחות .בהמשך הדרך בבית הספר,לעיתים מורים בעיקר, אבל גם הורים, המבקשים להדליג ילד לכתה יותר גבוהה לגילו, חייבים בבדיקה פסיכולוגית פרטית.לעיתים ילד מתקשה בלימודיו,ו/או בהתנהגות מתגלה בבדיקה פסיכולוגית, שנועדה לאתר את קשייו, כילד עם יכולת אינטלקטואלית מעולה ביותר, כשל ילד מחונן בשכלו..הסובל מליקויי למידה/ או בעיות רגשיות כלשהן.מבחני סאלד, כבר צויין,אינם מאתרים את כל אוכלוסיית המחוננים.משום כך לחלק מהילדים שעל פניו נתפסים כמאד מוכשרים, ניתנת האפשרות להגיש ערעור, המסתמך על תוצאות מבחן פסיכולוגי פרטי. כדאי להזכיר, שלקראת חודש מאי,בו מתכנסות וועדות ההשמה, הדנות בזכאות לחינוך המיוחד,נבדקים ילדים רבים בבדיקה פסיכולוגית פרטנית..וגם כאן לעיתים,מתגלים ילדים מחוננים, כלומר בעלי IQ מעל 130,עם ליקויי למידה ו/או בעיות רגשיות/התנהגותיות קשות. מעבר לכך,מדי פעם, מתבצעות בדיקות כאלה, לילדים, הבולטים במיוחד בלימודיהם . אם ביוזמת המורים, ו/או ההורים. לדעתי, המתבססת על נסיון של שנים בעבודה עם גני ילדים ובתי ספר,בדיקה פסיכולוגית פרטנית במהלך גן חובה, יש לה ערך סגולי רב במיוחד. לאו דווקא בכדי לאתר מחוננות, אלא ובעיקר לזהות את תחומי הקושי והחוזק של הילד,מאחר ואינטליגנציה, מתפתחת הדרגתית עד גיל 17 לערך,גילוי מוקדם של תחומי קושי שיש להם השפעה ישירה על הלמידה,בגילאי גן החובה, מאפשר תיקון ושדרוג היכולת.כולל איתור מוקדם של ליקויי למידה אפשריים,שאפשר להקל עליהם, לעיתים גם להחליש מאד את השפעתם,אם הליקוי מאותר בגיל שלפני בית הספר. הבעייה העיקרית בכל הנושא הזה,היא כמובן העלות הגבוהה יחסית..שאינה מאפשרת להורים דלי אמצעים לבחון את ילדיהם.אם כי במקרים רבים האיבחון ניתן על ידי פסיכולוג/ית מהשירות הפסיכולוגי החינוכי, כחלק מהשירות, ללא תשלום. גרא,מנהל פורום ייעוץ פסיכולוגי.
 

m43

New member
תודה רבה על התשובה המפרטת.

m43,מבחני אינטליגנציה פרטניים,כאלה
שהתקפות שלהם מקובלת (כלומר שהם מודדים את מה שהם אמורים למדוד), אפשר להעביר עוד לפני גיל 4.בגילאים הצעירים, גן טרום חובה, וחובה,אין סבה מיוחדת להעביר את המבחנים הללו..אם כי אריקה לנדאו, בשנים האחרונות החלה לקבל לחוגי ההעשרה שלה באונ' תל-אביב, גם ילדים בני חמש.ולכן, הורים המעונינים לצרף את ילדיהם לחוגים הללו,יכולים לקבל באמצעות הבדיקה הערכה ובעיקר המלצה פסיכולוגית מתאימה,באם אכן הילד מתאים לחוגים. כדאי להדגיש, שבניגוד למבחנים קבוצתיים, פסיכולוג מיומן,מסוגל גם להעריך במהלך הבחינה,לעיתים בעזרת מבחני ציור בעיקר,את רמת הבשלות הרגשית של הילד, שהיא,חייבת להיות לפחות מתאימה למצופה מבני גילו, כתנאי הכרחי להצלחה בחוגים הללו.באזור ת"א,לשני בתי ספר היחודיים: בית הספר לטבע, ולאמנויות להם יש מבחני כניסה,עם ציון סף מינימאלי של IQ=125,יש הורים המבקשים באמצעות בחינה מקדימה, לדעת אם לבנם יש סיכוי בכלל להתקבל. במקרים רבים בתי הספר הללו מקבלים את ההערכת הפסיכולוג הפרטי. במעבר בגן חובה לכתה א',קרוב ל-5% מההורים,מבקשים להדליג את בנם שנולד אחרי התאריך הקובע לעלייה לכתה א' (ל' בכסלו), כלומר ילדין שנולדו בדרך כלל בסוף דצמבר, ולאחר מכן.ילד כזה חייב לעבור אבחון פסיכולוגי/רגשי כולל,ברמת אינטליגנציה של %140 לפחות .בהמשך הדרך בבית הספר,לעיתים מורים בעיקר, אבל גם הורים, המבקשים להדליג ילד לכתה יותר גבוהה לגילו, חייבים בבדיקה פסיכולוגית פרטית.לעיתים ילד מתקשה בלימודיו,ו/או בהתנהגות מתגלה בבדיקה פסיכולוגית, שנועדה לאתר את קשייו, כילד עם יכולת אינטלקטואלית מעולה ביותר, כשל ילד מחונן בשכלו..הסובל מליקויי למידה/ או בעיות רגשיות כלשהן.מבחני סאלד, כבר צויין,אינם מאתרים את כל אוכלוסיית המחוננים.משום כך לחלק מהילדים שעל פניו נתפסים כמאד מוכשרים, ניתנת האפשרות להגיש ערעור, המסתמך על תוצאות מבחן פסיכולוגי פרטי. כדאי להזכיר, שלקראת חודש מאי,בו מתכנסות וועדות ההשמה, הדנות בזכאות לחינוך המיוחד,נבדקים ילדים רבים בבדיקה פסיכולוגית פרטנית..וגם כאן לעיתים,מתגלים ילדים מחוננים, כלומר בעלי IQ מעל 130,עם ליקויי למידה ו/או בעיות רגשיות/התנהגותיות קשות. מעבר לכך,מדי פעם, מתבצעות בדיקות כאלה, לילדים, הבולטים במיוחד בלימודיהם . אם ביוזמת המורים, ו/או ההורים. לדעתי, המתבססת על נסיון של שנים בעבודה עם גני ילדים ובתי ספר,בדיקה פסיכולוגית פרטנית במהלך גן חובה, יש לה ערך סגולי רב במיוחד. לאו דווקא בכדי לאתר מחוננות, אלא ובעיקר לזהות את תחומי הקושי והחוזק של הילד,מאחר ואינטליגנציה, מתפתחת הדרגתית עד גיל 17 לערך,גילוי מוקדם של תחומי קושי שיש להם השפעה ישירה על הלמידה,בגילאי גן החובה, מאפשר תיקון ושדרוג היכולת.כולל איתור מוקדם של ליקויי למידה אפשריים,שאפשר להקל עליהם, לעיתים גם להחליש מאד את השפעתם,אם הליקוי מאותר בגיל שלפני בית הספר. הבעייה העיקרית בכל הנושא הזה,היא כמובן העלות הגבוהה יחסית..שאינה מאפשרת להורים דלי אמצעים לבחון את ילדיהם.אם כי במקרים רבים האיבחון ניתן על ידי פסיכולוג/ית מהשירות הפסיכולוגי החינוכי, כחלק מהשירות, ללא תשלום. גרא,מנהל פורום ייעוץ פסיכולוגי.
תודה רבה על התשובה המפרטת.
 
מצב
הנושא נעול.
למעלה