מחפשת המלצה לספר על בודהיזם

shira chan

New member
מחפשת המלצה לספר על בודהיזם

שלום לכולם, אני מחפשת ספר על בודהיזם שיעשה סדר בכל הבלגן שיש לי עכשיו בראש: בודהה, זן-בודהיזם, בודהיזם טיבטי, ויפאסאנה וכו'. ספר שמביא את ההיסטוריה של הבודהיזם והזרמים השונים. אפשרי באנגלית, אך רצוי בעברית. תודה, שירה.
 

קוכולין

New member
קשה למצוא ספר טוב על כל הזרמים

אבל על הזרמים העיקריים מומלץ לקרוא את הספרים הבאים: על הבודהיזם הקלאסי: 1. "ראשית הבודהיזם" מאת שלמה בידרמן (נקודת מבט פילוסופית) 2. "מה שלימד הבודהה" מאת ולפולה רהולה- ספר מצויין שסוקר את הבודהיזם הקלאסית מנקודת מבט בודהיסטית. על הבודהיזם הטיבטי: "ספר החיים והמתים הטיבטי" מאת סוגיאל רינפוצ'ה. ספר מרתק, חזק ומומלץ. על הזן בודהיזם: אני לא מכיר היסטוריה שיטתית של הזן-בודהיזם בעברית, אבל יש קובץ מצויין של סיפורי זן. "שיחות מטורפות, מעשי זן" מאת יעקב רז- עם הקדמה קצרה על ההיסטוריה של הזן. היסטוריה של הזן בודהיזם ניתן למצוא גם בהקדמה לספרו של יואל הופמן, "לאן נעלמו הקולות". היסטוריה שיטתית ומפורטת של הזן תוכלי למצוא באנגלית, באחד מספריו הרבים של מורה הזן הגדול D.T. Suzuki. נקודת מבט מעניינת על זן קוריאני יש בספריו הלא שגרתיים של המורה הקוריאני זן מסטר סונג סאן, "A Compass to Zen" ו-"Throwing ashes on the Buddha".
 

קוכולין

New member
ועוד משהו

אם תרצי לראות כיצד נראה בודהיזם לא רק בפילוסופיה הגבוהה, אלא גם בחיי היומיום של מאמיניו היפנים, כדאי לקרוא את הספרים "Religion in contemporary Japan" ו-"Japanese Religion: Past and Present" מאת Ian Reader.
 
ספרים

חוץ מהספרים שהוצעו הייתי ממליץ על הבאים בחום רב (אנגלית): בוהיזם קלאסי-- The message of the Buddha, BPS, Jayatilleke מהאיאנה-- Mahayana Buddhism; The Doctrinal Foundations זן בודהיזם-- Hoofprint of the Ox : Principles of the Chan Buddhist Path as Taught by a Modern Chinese Master שלושת אלה ייתנו לך מידע מעולה מבחינת ההיקף והעומק של הבודהיזם כפי שביקשת. בהצלחה
 

shira chan

New member
בתודה רבה לשניכם. אמנם פינטזתי על

ספר אחד שמרכז את הכל, אבל כנראה שאני אצטרך להתאמץ קצת בכל זאת...
שירה.
 

דהאמא

New member
דווקא יש ספר שמרכז הכל

"בודהיזם", מאת לידיה ארן, בהוצאת דביר (מסדרת הספרים "מה? דע!")
 
אני לא שכחתי

אבל אני מכיר מעט את "הארץ הטהורה" במסורת הסינית ולא היפנית. אני מציע שתבדוק מסורת זו לעומק, שכן יש לה המון להציע, הן מבחינת הפילוסופיה שלה ואף חשוב יותר מבחינה פרקטית.
 

תמיר302

New member
אני דווקא

כרגע נמשך יותר למסורת היפנית ולא הסינית. אני מוצא את הפירוש של שינראן כקולע יותר לכוונה האמיתית של הטקסט (-:
 
איזה טקסט?

האם קראת קודם כל את הסוטרות (ישנן 3 כמדומני) של הארץ הטהורה?
 
והבעת דעה אישית:

לעניות דעתי ובאופן כללי, המסורות הסיניות של הזן, הארץ הטהורה והט'יאן-טאי הרבה יותר עמוקות, רחבות ומדויקות ממקבילתן היפנית. אבל זאת שוב, עניות דעתי.
 

תמיר302

New member
המעניין במסורות הסיניות

היא הנטייה שלהן לשלב בין כל הזרמים: "ארץ טהורה", יחד עם זן, יחד עם פולחן בודהיסאטוות ואפילו טאואיזם וקונפוציוניזם. יוצא מיקס מעניין למדי(-: המסורות היפניות, לעומת זאת, נוטות לאקסקלוסיביות (חוץ מטיינדאי): בזן אתה מסתמך על ה"כח העצמי" ומתרגל רק ישיבה;בארץ טהורה אתה מסתמך רק על ה"כח האחר" ורק "מתרגל" את הנמבוטסו; ובנישירן אתה רק אומר את המנטרה מסוטרת הלוטוס. אינני מומחה ומשכיל בכתבים הבודהיסטיים, אבל נראה לי שבעידן הדהרמה האחרון, עדיף לאדם להתמקד בתרגול אחד, ולא להתפרש על פני שלל תרגולים. דעתי המאוד צנועה. אגב, הונן הסתמך על המאסטר הסיני שאן-טאו, כך שגם פה המקור הוא סיני! (-:
 

קוכולין

New member
הונן הסתמך, אבל כרגיל

במסורות יפניות, הוא פיתח משהו די עצמאי. דווקא המסורות היפניות הן אקלקטיות למדי. נכון שלפעמים הן מתמקדות בתרגול בודהיסטי אחד (וגם זה בפועל לא ממש קורה), כמעט תמיד הן משלבות בתוכן מסורות של שינטו, דאואיזם ודת עממית יפנית. אני מאד ממליץ בהקשר זה על ספרו של איאן רידר- מבוא לדת עממית יפנית.
 

קוכולין

New member
ה"ארץ הטהורה"?

הקשר של הזרם הזה לבודהיזם הקלאסי קלוש ביותר... אבל בכל זאת מדובר בזרם מעניין מאד, שהתפתח בסין ולאחר מכן ביפן. ניתן לקרוא עליו בספרו של בן עמי שילוני, "יפן המסורתית".
 
לא מדויק חבר,

מה שאתה קורא לו "הבודהיזם הקלאסי" נמצא בכל האסכולות אחרת הן לא היו בודהיזם. כמו כן "הארץ הטהורה" היא אסכולה עתיקה מאוד והייתה אחת הראשונות להגיע מהודו לסין. דבר נוסף: אם תעיין בשיטות המדיטציה של הבודהיזם התראוודי תראה שמקורן של רוב שיטות המדיטציה של "הארץ הטהורה" נמצאים כבר שם. כמו כן הרעיון של תרגול הדהארמה למען לידה במישור קיום נעלה יותר ולאו דווקא לשחרור מוחלט הוא רעיון שחוזר על עצמו בבודהיזם התראוודי וגם בבודהיזם המהאייני (היוולדות ב"ארץ הטהורה" של הבודהא מאיטריה, למשל). זאת ועוד: ההבנה העמוקה ב"ארץ הטהורה" היא שהתודעה בכבודה ובעצמה במצב של התעוררות (הארה) היא היא הארץ הטהורה. כל מה שכתבתי עכשיו מבוסס על זכרוני שכן להביא כרגע ציטוט מכל מקור (לדברי) יהיה בלתי אפשרי לי כרגע. מה שכן אוכל לעשות הוא-- לתת לך שמות של שני ספרים נהדרים (שהם שניים מהמקורות עליהם סמכתי את דברי): The Way to Buddhahood/Yin Shun, Wisdom Pub. The Secrets of Chinese Meditation/Lu Kuan Yu, Samuel Weiser Pub. (מקווה שלא טעיתי באיות של שם ההוצאה)
 

קוכולין

New member
תן לי לתקן: הארץ הטהורה היפנית

אני לא מכיר את הארץ הטהורה הסינית ולכן לא אתייחס אליה. אבל קראתי קטעים ארוכים מכתביהם של הונן ושינראן, מייסדי הארץ הטהורה היפנית- ולא מצאתי הרבה קשר לבודהיזם. התורה של הארץ הטהורה מבוססת על אמונה ולא על גילוי ובדיקה עצמית, וכן על רחמיו של האל ולא על עשייה רוחנית. לדעתי זה נוגד את עקרונות הבודהיזם הבסיסיים ביותר- על כל זרמיו וכיתותיו.
 
למעלה