מחפש חבר לעזרה בפירוש ארמית במייל !

איקו

New member
מחפש חבר לעזרה בפירוש ארמית במייל !

שלום, בזמני הפנוי (בשעות הבוקר ) אני מנסה ללמוד מסכת ברכות לבד , וקצת מתקשה בפירוש של ארמית , אולי יש למישהו חשק לעזור במייל ? מצאתי שני אתרים לפרושים ואבל מסתבר שאין שם הכול ... אן כן תרשמו את המייל ואודה לכם מקרב לב ! משה.
 

mgb

New member
עזרה בארמית

בס"ד אשמח לעזור בתירגום או הבנת המילים בארמית ככל שאוכל. מגב
 

spirit18

New member
בשביל זה יש עזרים

קנה מילון ארמית עברית. 2. קנה גמרא שוטנשטיין.
 

איקו

New member
תודה למגב - אכן יש לי מילון ארמית א

אבל זה מספיק מסתבר - ישנם הרבה מילים או יותר נכון משפטים שלא מופעים - ולכן קשה מאוד ההבנה .. עם שוטשטן זה לא חוכמה ... לקבל הכל במגש של כסף זה הכי קל .. אבל לטרוח בתורה ולהתאמץ זה כל החשיבות! לאיזה מייל אפשר לכתוב לך ? או שתרצה דרך אחרת . תזכה למיצוות.
 

spirit18

New member
כל הכבוד איקו

"אבל לטרוח בתורה ולהתאמץ זה כל החשיבות!" אבל דע לך שיש הרבה עומק בדברי התורה בין אם בע"פ ובין אם בכתב. אי לכך, אפילו אם נלמד עם שוטנשטיין שלכאורה זה יותר קל כפי שציינת אזי בעזרתו נוכל להתפנות כבר לעוד יותר פלפולים ומימלא אולי ב"ה גם לחידושים. כך למשל המשנה במסכת אבות: "הסתכל ב-שלושה דברים ואי אתה בא לידי עברה. דע מאין באת ולאן אתה הולך ולמי אתה עתיד ליתן דין וחשבון. מאין באת מטיפה סרוחה ולאן אתה הולך למקום רימה ותולעה ולעתיד מי אתה עתיד ליתן דין וחשבון לפני מלך מלכי המלכים הקב"ה". לכאורה משנה ברורה שאפשר להבינה תוך דקה ולעבור למשנה הבאה, אבל לא כך הדבר. מסתבר בכלל שיש 6 שאלות במשנה זו ולא 3 שאלות ומדובר במשנה זו על שני דברים ולא על אחד. הפירוש בקצרה כפי ששמעתי בהרצאתו של אורי עמוס שרקי מאתר מכון מאיר. הוא אומר כך: קודם כל הוא מעלה שאלה: למה ישנה חזרה על אותן השאלות וכי לא מספיק פעם אחת? למה לחזור על השאלה מאין באת ולאן אתה הולך וכו'? ההסבר כך: הסתכל תחילה להבין או יותר נכון השכל להבין 3 דברים - ודע אותם והם דע מאין באת ולאן אתה הולך ולמי אתה עתיד ליתן דין וחשבון. ולכאורה ישנה כאן שאלה אבל למעשה היא גם תשובה והיא מופנית לנשמת האדם ככתוב: "מאין - באת" דהיינו מהאין אני באתי, מהאין סוף. ולאן-- אתה הולך דהיינו ולאין (יש כתבי יד שכתוב לאין ולא לאן) כלומר לאין סוף אני הולך - בעתיד לבוא אחרי המוות. ולמי - אני נותן דין וחשבון. דהיינו אותו המי שלך, האישיות שלך אני עתיד ליתן דין כי אותו מי שלך יש לו תפקיד בעולם הזה ומתוקף תפקידך אפשר להעמיד אותך לדין דהיינו אם קיימת את תפקידך כראוי או לאו. לכן כתוב: "ולמי - אתה עתיד ליתן דין וחשבון" כלומר לפני המי. עד לכאן זה מופנה לנשמה - שהיא באה מהאין סוף ולאין סוף היא הולכת ומתוקף תפקידה דהיינו המי, היא נשפטת. בחלק השני זה מופנה יותר לגוף האדם, לצד הגשמי וזה על מנת לעורר את היראה, יראת ה'. תחילה היה זה מדובר על אהבה - נשמת אין סוף וכו' אבל כאן זו יראה שג"כ חיוני לעבודת ה'. לכן, כדי שלא תיכשל במידת הגאווה וכד' - המשנה מזכירה לך מי אתה. מטיפה סרוחה באת, ולמקום רימה ותולעה אתה הולך ולבסוף אתה עומד לדין לפני הקב"ה.
 
למעלה