מישהו יכול לספר

nivir

New member
שים לב שלא אמרתי

שמי שפועל מתוך אשמה הוא אנוכי, אלא שהפעולה עצמה היא אנוכית. וזה לא בהכרח דבר רע. לכן גם האנשים שלך בשני קווי הזמן מין הסתם אנוכיים או לא אנוכיים באותה מידה- כי הם בעצם אותו איש, אבל הפעולות של האיש השני נבעו מתוך אנוכיות- וזה לא הופך אותו בכלל לאנוכי!!! זאת אנוכיות בריאה שקיימת בכל אחד ועוזרת להניע את העולם. ובטח שהאדם הזה אנוכי פחות מאדם שלא היו לו בכלל רגשי אשמה. לגבי הסיפור הראשון, יכול להיות שהמקרה של חסר הבית שמת פשוט עורר את האדם וגרם לו לראות מקום בו הוא יכול לעזור ואז הוא התחיל לתרום מתוך טוב ליבו, ובלי שהיו מעורבים בעניין רגשי אשמה. המקרה הזה מתאים בדיוק כדי להבהיר מה שהתכוונתי להגיד על אנג'ל.
 

nick at noon

New member
בסדר

אז אני מעדיף שהעולם יהיה מלא באנשים שעושים פעולות טובות אנוכיות מאשר שהעולם יהיה מלא באנשים שעושים מעשים שהם לא טובים ולא אנוכיים.
 

nick at noon

New member
כמובן שאז גם צריך לשאול מה נחשב מעשה טוב

כלומר יש דברים ברורים אבל יש הרבה שלא. מצטער לערב את מציאות חיינו וקצת פוליטיקה, אבל הנה דוגמא: כשקראתי על הטרוריסט היהודי טייטל קראתי שמייצג אותו עורך דין מאגודה מסוימת ואז קראתי עליה. זו אגודה שמגנה על אנשים שמאושמים בעבירות כמו רצח ערבים, דקירת הומואים וכאלו. אדם בהחלט יכול להתנדב לאגודה הזאת ולראות בזה מעשה טוב. אני לא אראה את זה כאילו אותו אדם עושה טוב.
 

nick at noon

New member
אגב, ראית דוקטור הוריבל?

אפשר לדון הרבה על המוסריות של דוקטור הוריבל לעומת המוסריות של קפטן האמר והאנוכיות והאלטרואיזם של כל אחד מהם.
 

nivir

New member
ודאי שיש תחומים

הניתנים לפרשנות ואפשר לראות לכאן או לכאן, אבל זה כבר דיון אחר (ומאוד ארוך כשלעצמו
) אני, באופן כללי, כששאני מדברת על "טוב", אני מתכוונת לקונצנזוס. ולצערי לא ראיתי *עדיין* דר' הוריבל
 

darthziv

New member
המקרים האלו לא באמת מייצגים

נסה בן אדם מכה חסר בית למוות למשל (סוג של התפוז המכני) אחרי שנים הוא משתקם ומנסה לכפר על זה, אתה באמת רוצה להגיד לי שהוא דוגמא ומופת? זה פשוט המעט שהוא יכול לעשות אחרי מה שהוא עולל לאנשים כאלו
 

nick at noon

New member
לגבי אנג'ל וה100 שנים

זה לא ממש נכון לדעתי מה שאת כותבת. יש לא מעט דוגמאות לכך שאנג'ל כן עזר לאחרים לפני וויסלר. בשנת 1900 הוא ניסה להציל משפחה ואחר כך אפילו הרס את מערכת היחסים שנותרה לו עם דרלה כדי להציל תינוק. כך שהוא נשאר לגמרי לבדו. בתקופת מלחמת העולם השניה הוא עזר לבני אדם. נכון שהכריחו אותו לרדת לצוללת אבל הוא לא היה צריך לדאוג לבני אדם שם. ב1952 הוא ניסה לעזור לאישה במלון ההיפיריון. מעבר לזה יש סיבות לכך שהוא לא עזר יותר לאנשים. מה שקרה בהיפיריון ב1952 שדי גרם לו לאבד כל אמון בבני אדם אחרי שהם ניסו להרוג אותו, כולל האישה שהוא ניסה לעזור לה. הוא גם פחד מאוד שאם הוא בכלל יתקרב לבני אדם הוא יתפתה לאכול מהם. זה לא שהיה לו מישהו לדבר על זה. היו לו סיבות טובות לחשוש אחרי שמה שקרה בצוללת גרם לו להפוך בן אדם לערפד ושבשנות ה60/70 הוא לא הצליח להאפק ואכל מאדם גוסס. באופן בסיסי הבעיה הייתה מה שדויל דיבר איתו עליו בפרק הראשון של עונה 1 של אנג'ל. אם הוא רק עוזר לאנשים אבל לא מוצא דרך ממש להתחבר אליהם בשלב מסוים הוא יסכן אותם. אז היה לו את דויל שעזר לו ואת קורדיליה וווסלי שהוא הכיר מלפני כן. 100 שנים לפני כן לא היה לו אף אחד כזה.וכשהוא כן התחיל ליצור חיבור אנושי עם מישהי ב1952 אותה אישה בגדה בו.
 

darthziv

New member
כלומר על ידי זה שהוא לא אכל תינוק?

פשש ממש צריך להיות מלאי הערכה לזה... המערכת יחסים עם דרלה הייתה דיי חסרת סיכוי, היא התעמתה איתו כדי להראות את זה במלחמת העולם השניה היוזמה הכריחה אותו לעזור, אם הוא היה אלטרואיסט הוא היה נוסע לגרמניה ומתחיל להציל אנשים מנאצים, תורם את היכולת שלו למאמץ המלחמתי. הוא לא בדיוק סיכן את חייו כדי להציל את האנשים שם, הוא פשוט הסביר לערפדים יפה שהם צריכים אותם בחיים כדי לעלות לפני השטח מה שקרה בהיפריון זה שהוא נטש אנשים למות רק בגלל שתחת השפעה של שד, הם הפכו להמון זועם... זה לא היה באשמתם. הוא בעצמו אפילו הכיר בכך שהוא היה לא בסדר ושלמרות שהמקום הזה מייצג את הדבר הנורא שהוא עשה, הוא ישתמש בו כדי להציל אנשים כל אלו נשמעים כמו תירוצים נחמדים ללמה לקח לו 80 שנה לנסות לכפר על המעשים שלו. אצל ספייק זה היה תוך פחות משנה (אחרי שהוא השתגע וחזר לעצמו לאט לאט)
 

nick at noon

New member
יש הבדל בין לא לאכול תינוק

ובין לקחת אותו ולברוח מערפדה. הוא גם ממש לא היה צריך להכריח את ספייק והערפד שהוא יצר לצאת מהצוללת לפני שהיא הגיעה ליבשה. לא שזה אלטרואיסטי אבל לא טענתי שהוא היה כזה אז. מדהים עד כמה התירוץ הזה של שד גרם להם לעשות את זה יכול להשמע אידיוטי. זה לא ששד השתלט להם על הנשמה. הוא פשוט עורר אותם קצת יותר. זה לא ששד יצר את שנאת הקומוניזם, הומופוביה וגזענות. וממש לא ראו שהאישה הושפעה על ידי השד לפני שהיא עשתה מה שעשתה. הוא הבין שהוא היה צריך לעזור בגלל שהוא הבין את העניין שהוא הסביר לקונור בתחילת עונה 4. משהו על זה שגיבור צריך לשאוף שהעולם יהיה כמו שהוא רוצה שיהיה ולא כמו שהוא. כי העולם הוא חרא. לספייק הייתה את באפי ומערכת שלמה של אנשים שתמכה בו במידה מסוימת אחרי שהוא קיבל את הנשמה שלו חזרה. זה די ברור שבלי כל זה הוא לא היה מצליח להתעשת. לאנג'ל לא היה אפילו משהו קרוב לזה. אתה חושב שאם ספייק היה מקבל את נשמתו ב1898 הוא לא היה עובר תהליך דומה מאוד לזה של אנג'ל? אגב, מה הקטע של 80 שנה? 1898 עד 1997 זה 99 שנה. אני מרגיש רע שאני צריך לציין את הנקודה, כי זה לרעתי כביכול.
 

darthziv

New member
שוב, הוא לא עשה את זה תוך סיכון עצמי

הוא פשוט לקח אותו איתו, מה הוא היה אמור לעשות? להשאיר אותו אצל מי שיאכל אותו? אתה היית משאיר תינוק בבית של קניבל? זה לא שדרלה בדיוק רדפה אחריו, גם אם כן, זה רק התינוק שהיה בסכנה, הוא היה מסוגל להגן על עצמו מפניה ספייק ירד מהצוללת ללא כל נסיון להלחם, הוא פשוט הקשיב למרות של אנג'לוס, הוא קנה את הבלוף שלו השד גרם לכל האנשים לפארנויה קשה, כזו שהובילה להתאבדות, חשדות בכל מי שסביבם וכן הלאה, זה מצב שפסיכיאטרים היו מגדירים כסוג של סכיזופרניה, אז כן, הם לא אשמים במצבם, אפילו לא מעט לספייק הייתה רק באפי, כל האחרים לא בדיוק היו בעדו... אם הוא מקבל את הנשמה בזמנו? מי יודע מה היה קורה... אולי הוא היה נשאר בלתי שפוי, אולי הוא היה עושה משהו, כל מה שאנחנו יודעים זה שהוא בחר לצאת מזה ולחזור לעזור לבאפי זה היה 1898? טוב... אומרים שג'וס גרוע במתמטיקה, דיי בטוח שהמספר 80 הוזכר באיזה פרק
 
זה מעלה שאלה מעניינת.../images/Emo54.gif

האם מישהו בעולם עושה טוב לא ממניעים אנוכיים? כלומר, האם אפשר להיות אלטרואיסט מוחלט? אני חושבת שהרבה אנשים שפועלים למען הזולת עושים זאת כי זה נותן להם הרגשה טובה, ואפשר לקרוא לזה אנוכיות, אבל זה לא הופך את זה לרע.
 
למעלה