מלחמת האזרחים לאיתמר

pilot23

New member
מלחמת האזרחים לאיתמר

שלום, האם תוכל בבקשה להסביר לי שני מושגים שראיתי בסיכומים : " קונפדרציה" ו"הפשרה הגדולה". תודה רבה!
 

TaL53

New member
קונפדרציה זה איחוד רופף של מספר

מדינות עמצאיות כאשר כול מדינה שומרת על אוטונומיה כלכלית וצבאית והקונפדרציה מטפלת בענייני חוץ משותפים. הכוונה כאן היא לברית בין מדינות הדרום ב-1861. הפשרה הגדולה, אאל"ט, מתייחסת לפשרה בין מדינות הדרום לצפון בעניין העבדות כאשר נקבע באיזה מדינות כן תורשה עבדות ואיזה לא. הפשרה נדונה כאשר היה חשש מהפרת האיזון עם כניסת מדינות חדשות לתוך ארצות הברית.
 

pilot23

New member
תודה :) ! ויש לי שאלה נוספת

איך אפשר לסכם את התיקון ה- 14 של החוקה בכמה מילים, כי פשוט בספר של פלורסהיים זה ממש ארוך ואין סיכוי שאני זוכרת את זה.
 
התיקון ה-14

אין ספק שמדובר בתיקון ארוך ולכן יש לצמצם אותו במובן המשמעויות הנובעות ממנו: הסעיף הראשון בתיקון הוא המהותי ביותר לענייננו - סעיף זה קובע שכל מי שנולד בארה"ב או התאזרח בארה"ב הוא בעצם אזרח ארה"ב. למדינות הברית אסור לחוקק חוקים שיגבילו את הזכויות של אזרחי ארה"ב ולפיכך אין לשלול מאדם את חייו, חירותו או קניינו בלי הליך הוגן ולא תפקיד על אכיפה שוויונית של החוק. הסעיף השני נוגע לאופן חלוקת כמות חברי בית הנבחרים/בית הנציגים ע"פ מפתח של גודל האוכלוסיה בכל מדינה. עד התיקון נספרו העבדים לצורך חישובי האוכלוסיה כ-3/5 אדם (והם לא הורשו להצביע). התיקון בעצם הביא לכך שאפרו-אמריקנים נספרו כאזרחים לצורך חישוב הקצאת מס' הנציגים מכל מדינה לבית הנבחרים (על הסעיף חלות מס' הגבלות כשהבולטת היא אי הכללת האינדיאנים שלא נגבה מהם מס). הסעיף השלישי נוגע למגבלות על משרות שלטון נבחרות אם בעבר כנושא משרה ציבורית היה מעורב במרד או התקוממות נגד ארה"ב (עניין זה נובע כמובן ממלחמת האזרחים ופרישת הדרום). גם על סעיף זה יש הגבלה המאפשרת את פריצתו ברוב של 2/3 בכל אחד משני הבתים. סעיף 4 נוגע להמשך דבקות ארה"ב בחובות שלה כלפי אזרחים, אך מחויבות זו לא תחול על מי סייעו להתקוממות או למרד או בגלל אבדן עבדים. לסיכום, התיקון ה-14 אוכף את ניצחון הצפון בכך שלכל אזרחי ארה"ב ולמי שנולד בה (כלומר, גם לאפרו-אמריקנים) יש זכויות שהמדינה מחויבת לקיים, שאפרו-אמריקנים נספרים כחלק מהאוכלוסיה בענין חלוקת מס' הנציגים לכל אחת ממדינות הברית ובהטלת סנקציות אזרחיות כלפי מי שמעורב בהתקוממות או מרד נגד ארה"ב (שלילת אפשרויות להיבחר למשרות שלטון וביטול תוקף של חובות המדינה למורדים/מתקוממים.
 

pilot23

New member
לאיתמר הבהרה

תודה רבה על תשובתך. לגבי מלחמת האזרחים, התיקונים הרלוונטים הם רק 13, 14 ו- 15 , נכון?
 

TaL53

New member
כמו שהסביר איתמר

המטרה העיקרית של התיקון הייתה למנוע את המשך אפליית האפרו-אמריקאים במדינות הדרום. זה נעשה ע"י תיקון לחוקה שאסר למנוע הצבעה ממי שנולד בארה"ב.
 
התיקון ה-14 והתיקון ה-15

ועוד הבהרה, בהמשך לדיון שהמשיך טל, התיקון ה-15 הוא המגדיר במפורש את זכותם של כל אזרחי ארה"ב להצביע בבחירות (וללא הבדל גזע, צבע-עור או מצב של עבדות בעבר), כאשר התיקון ה-14 הוא מי המגדיר לצורך העניין מיהו אזרח אמריקני.
 
למעלה