מבחינתי זה מובן מאליו
את ממש לא צריכה לתהות אם זה מה שאני חושבת עליך, כי אני תמיד חושבת עליך את זה
לגבי מה שאמרת- תראי, אני לא מכחישה שאפשר ללמוד דברים מהתכנית הזאת- ברצינות אוקי. אפשר. אני רק שואלת אם המחיר החברתי לא גדול מדי, כי לדעתי הוא כן. כי בסופו של דבר זה ניסוי בבני אדם, אמיתיים- שלא רק מושמים בסיטואציות דיי מורטות עצבים (גם בקרב זרים כל הזמן, גם כביכול במלחמות מתמידות כי יש אחד שזוכה, וגם לשפיטה וביקרות מתמדת של הצופים), אז כן, אולי בסופו של דבר אפשר ללמוד מאינטראקציות האלה דברים, נגיד יחסים בין עדתיים- אבל אנחנו מתעלמים מהעובדה שאנחנו בעצם "מקריבים" אנשים בשביל הלמידה הזאת.
אני אתן השוואה פרועה, אני יודעת שזה קיצוני. אבל זה כמו נגיד שתעשי ניתוח ללא הרדמה על בן אדם חי כדי ללמוד על גוף האדם- ברור שאפשר ללמוד מזה, פשוט לא יעשו את זה, כי הנזק שיגרם לו לא מצדיק, בגלל זה ינתחו גופות.
ומלבד זה אני חייבת להזכיר- התכנית הזאת בראש ובראשונה - תכנית בידור, המפיקים לא יושבים וחושבים, הממ.. איך נלמד את הצופים שיעורים מעניינים על החברה, אלא- הממ... מה יביא יותר רייטינג. גם אם אנחנו לומדים משהו על הדרך, עצם המטרה של התכנית הזאת היא סוג של- בואו ניתן לצופים להתענג על דינימיקה בין אנשים, ריבים, אינטריגות, רומנים וכו'. בעצם העובדה שהחברה אומרת שפעילות כזאת היא בסדר גמור, היא בעייתית בעיני.
ובנוסף זה לא כאילו נקי וחף משיקולים. המתמודדים נבחרים כאלה שיכולים להביא עניין- לכן מראש יש להם בד"כ איזו תכונה דומיננטית קיצונית. מעונה לעונה זה מקצין ומביאים עיוור, חירש, גמד. אני לא אתפלא אם יום אחד יביאו לשם מישהו עם פיגור שכלי.
ושלא לדבר על זה שהעריכה היא מגמתית. היא לא מנסה להציג אנשים מורכבים, אלא להכניס אנשים לתוך משבצת מאוד מסוימת: המאמי, הנבל, האנדרדוג וכו', לכן בעזרת עריכה היא מרדדת דמויות לתכונה אחת בלבד.
עכשיו פה כתבתי חפירה ענקית על מחוברים- זוכרת שאמרתי לך שאני אכתוב עליהם? אבל אני אפרסם את זה בהודעה אחרת, כדי שיהיה סדר כי זה ממש סוטה מהנושא. והפעם באמת, נשבעת שאפרסם, כי הכל כבר כתוב, אני רק צריכה לעשות קופי פייסט.
אז מה שאני אומרת, שגם אם בצורה כלשהי לומדים מזה, עצם ההתרה של זה עושה יותר נזק, גם למתמודדים וגם לנו כחברה.
חוץ מזה שאני מאמינה שאת אותם דברים בדיוק אפשר ללמוד דרך יצירות בדיוניות- סדרות מתוסרטות, סרטים, ספרים. זה הרבה יותר נכון לדעתי. נגיד כשהייתי בתיכון ראיתי את הסדרה "הכי גאים שיש" וזה ממש שינה את היחס, לפחות הרגשי שלי כלפי הומואים. עד אז, אני יכולה להגיד שבתיאוריה כאילו ברור שידעתי שאסור להפלות הומואים והכל, אבל מבחינה רגשית- זה היה לי מוזר. זה נגיד היה מרגיש לי מוזר לראות שני גברים מתנשקים, זה היה נראה לי מוזר בגלל להכיר מישהו הומו. הסדרה הזאת ממש שינתה את זה לגמרי - כי הסדרה (אם את לא יודעת) מתמקדת בחיים של 6 גברים הומואים שהם חברים אחד של השני (חלק מהם זוגות)- ונראה לי שזאת בין הפעמים הראשונות שממש הציגו דמויות מלאות של הומואים, כאילו עד אז, כשהראו הומואים בטלוויזיה וסדרות, בד"כ הראו רק אדם שכאילו מתמודד עם השוני החברתי שלו וזהו, כאילו זה שהוא הומו התכונה היחידה שהתמקדו בה, או שהוא הוצג כ-קומיק ריליף (כאילו ההומו אוחץ' שמספק צחוקים). פה ממש נתנו נפח לכל דמות. כן, כאילו היו הרבה עלילות שקשורות לעובדה שהם הומואים (נגיד אחד מהם התלבט אם לצאת מהארון בעבודה, אחד מהם עבד בחברת פרסום והגיע אליו לקוח הומופוב ועוד), אבל זה כי אי אפשר לנתק את זה וגם לא צריך. הדברים האלה הוצגו כחלק מההתמודדות של הדמויות בנוסף לעוד הרבה תכונות אחרות ועלילות שונות. זה הוצג כמכלול (נגיד לאחד הייתה עלילה שבה הוא התמכר לסמים, לאחד אחר הייתה עלילה שגילו לו סרטן באשכים- שתי עלילות שלא מחייבות דמות של הומו), וגם לכל אחד הייתה השקפה אחרת על מונוגמיה, מערכות יחסים, הורות וכו' וכו'. הסדרה הזאת ממש שינתה את היחס הרגשי שלי להומואים כי היא פשוט גרמה לי להכיר דמויות שהם גם הומואים, יש לזה השפעה גדולה.
עוד סדרה נגיד שאני יכולה להגיד שהייתה לה הרבה השפעה היא סדרה שנקראת "הסמויה" ששודרה ב-HBO. הסדרה הזאת נוצרה ע"י כתב בעיתון שעבד בבוליטימור- עיר עם אחוזי פשיעה מטורפים וכמעט כל האירועים והדמויות בה מבוססים על אנשים אמיתיים. הסדרה הזאת נחשבת ע"י רבים כסדרה כי טובה ששודרה אי פעם בטלוויזיה. הייחוד שלה הוא שהיא פחות מתמקדת על דמויות, כאילו כן- יש שם דמויות, אבל כל המטרה שלה היא להראות את המערכות השונות שפועלות בחברה ואת הפאקים שבהם- אז הוא נותן זמן לכמה עלילות במקביל- יש עלילה של משטרה שחוקרת פושעים, ויש עלילות גם לפושעים עצמם- ואנחנו רואים איך הם עובדים. יש עלילה גם לפוליטיקה- אנחנו רואים את ראש העיר ואת הסנקציות שהוא מטיל על המשטרה, שפוגע בתפקוד שלה. ובעצם אנחנו רואים יותר את המערכות השונות ואת כל הפאקים שלהם והסיבות שהם לא מצליחות לעשות שינויים. וכן זה מן הסתם דרך דמויות- שוטרים, עבריינים וכו', אבל הדגש הוא לא על הסיפור האישי, אלא על הסיפור הגדול יותר. יש גם עונה שמתמקדים בבתי הספר ורואים שם איך המערכת הזאת של בתי הספר דופקת ילדים עם צרכים שונים שנאלצים לפרוש ולהפוך לעבריינים כי המערכת לא יודעת איך להתמודד איתם. בקיצור, זה קשה להסביר, פשוט צריך לראות את הסדרה כדי להבין. אבל שמעתי שאחרי שהסדרה נגמרה הזמינו את היוצרים והקאסט להרצות בהארוורד כדי לנסות לשפר את המערכות הפועלות השונות. אני לא יודעת מה ייצא מזה, אבל הפואנטה בסוף שרציתי להגיד (סליחה קצת חפרתי), שאני חושבת שאת כל מה שאפשר "ללמוד" מדברים כמו האח הגדול- אפשר באותה מידה ללמוד מיצירות כתובות, וזה לא שווה את המחיר. אבל ברור לי שהרשתות מעדיפות ריאליטי מאשר דברים מתוסרטים, כי זה יותר זול- לא צריך כותבים, ההפקה נורא זולה (טוב תלוי איזה, השרדות והמירוץ למליון יותר יקרים מהאח הגדול) משלמים לאנשים הרבה פחות ממה ממה שהיו משלמים לשחקנים מקצועיים. אז משתלם יותר לערוצים לעשות ריאליטי ולא סדרות.
באמת סיפור החיים שלה מעניין. היא הייתה באח הגדול לפני שהיא הלכה לעיתונות או אחרי?
וואלה? לא ידעתי שהם מקבלים משכורת שבועית. אבל בכל מקרה, זה כולה כמה? 4-5 חודשים לא? אז כמה כבר הם מרוויחים מזה? (כאילו ברור שיש את המליון אבל זה רק אחד זוכה, ונראה לי שהרוב לא הולכים בשביל המליון כי הסיכויים לזכות לא גדולים).