מסיבת עיתונאים עם בועז צפריר - מנכ"ל ר"י
היום בבוקר התקיימה מסיבת עיתונאים עם בועז צפריר, מנכ"ל רכבת ישראל במשרדי ההנהלה שברכבת מרכז. במהלך הפגישה העביר מנכ"ל הרכבת מצגת שסוקרת את השינויים שעוברת ר"י בתקופה האחרונה והצפי לשנים הקרובות. צפריר רצה להציג לדבריו את "הרכבת האמיתית" שמשרתת עשרות אלפי נוסעים מדי יום, וסקר בעיקר פרוייקטים שמטרתם שיפור השירות לנוסע. כמו בפגישה הקודמת, גם היום הפגין בועז צפריר בקיאות רבה בכל הקורה בחברה אותה הוא מנהל וגם ענה לאחר המצגת לשאלות הקהל.
רכבת ישראל נמצאת בתקופה של יציאה מהסטגנציה במס' הנוסעים. מספר שעומד על כ-37 מליון נוסעים בשנה. עד סוף השנה ברכבת ישראל תעלה את מס' נסיעות הרכבת מ- 340 ל-500. עקב הוספת הנסיעות צפוי מס' הנוסעים לעלות עד סוף השנה לכ- 40 מיל'. עד סוף העשור מס' נסיעות הרכבת יעלה ל720, מס' הנוסעים יוכפל ויעמוד על 80 מיל' וגם מס' המושבים ברכבות יוכפל. אורך המסילות של הרכבת יעמוד על 1700 ק"מ ולרשות הנוסעים תועמדנה 63 תחנות.
הרכבת נמצאת היום בשלב של שינוי ניהולי, תרבותי וארגוני. הרכבת פועלת על מנת להכניס תוכן לאמירה "הרכבת היא מוביל עיקרי לאומי של נוסעים" אעפ"י שכיום מס' הנוסעים הרכבת עומד על כ- 6% ממס' הנוסעים באוטובוסים (לדברי המנכ"ל התמונה שונה מאוד כאשר מסתכלים על נתוני נסיעות בינעירוניות). בין השינויים ייערך שיפור משמעותי של מערך התחזוקה של הציוד הנייד וחיזוק השדרה הניהולית. הקמת חברת בת לנדל"ן תסייע בידי ר"י לממש את הפוטנציאל הנדל"ני של השטחים העומדים לרשותה על מנת לשפר את תזרים ההכנסות של החברה ולשפר את השירות לנוסע. ב- 3 השנים הקרובות צפויים להבשיל 4-8 פרוייקטים של חברת הבת, ב- 8 שנים הקרובות 15 פרוייקטים מתוך 30 פרוייקטים בסה"כ. אחד מפרוייקטי הדגל שמקודם על ידי הרכבת הוא מתחם סבידור. בנוסף, תוקם חברת בת למטענים בשיתוף עם משקיע מהמגזר הפרטי שיעזור לר"י לפתח את תחום שינוע המטענים ולהגדיל פי 3 את כמות המטענים המשונעת על ידי הרכבת עד סוף 2015. כיום מהווה שינוע המטענים על ידי רכבת ישראל 8% מסך שינוע המטענים בישראל, המטרה היא להגיע ל- 25%. שיתוף הפעולה יכלול גם הקמת שלוחות לרכבות משא ועבודה עם חברות שינוע פרטיות שיעבירו את המטענים מ/אל המסופים של הרכבת.
הרופרמה בתחזוקת הציוד הנייד תכלול העברת 30% מהתחזוקה של הנייד החשמלי שיגיע בשנים הקרובות. המכרז הראשון לרכישת רכבות חשמליות יצא כבר ברבעון הראשון של 2013. שני המוסכים הראשיים של הרכבת יעברו שדרוג טכנולוגי, שינוי נהלי העבודה לפי דרישות התקן ועבודה במשמרות מסביב לשעון (עבודה במשמרות קיימת כבר במוסך הדיזלים בחיפה כיום). טרם הוחלט מי יהיה הגורם שיקבל את תחזוקת הקרונועים מסוג IC3 שברשות הרכבת.
במסגרת שיפור חווית השירות לנוסע, יפורסם במהלך הקיץ לו"ז חדש שיכלול בתוכו גם את פתיחת הקו המשודרג והמוכפל לבאר שבע. במסגרת ההכפלה יקוצר זמן הנסיעה מ- 76 דקות כיום ל-55 דקות. כמו כן, במסגרת הלו"ז החדש מתוכננת הפעלת רכבות לילה בקו אשקלון ת"א. אנחנו מתחילים להנות מכניסת הציוד הנייד שהגיע במהלך השנה, בתחילת השנה היו לר"י 35,000 מושבים ובסופה יהיו 49,000. עד סוף שנת 2014 צופה ר"י גידול במס' המושבים ל- 57,000 מושבים. בנוסף נכנסו גם 40 קטרים חדשים. כניסת הנייד החדש הרב הביאה לצוואר בקבוק בעיקר בתחום הנהגים שיפעילו אותו.
רכבת ישראל החלה ליישם את פרוייקט האינטרנט המהיר ברכבות. כיום ישנן שתי רכבות שמהוות פיילוט לפרוייקט, אך בזמן הקרוב צפויות להשתדרג כל הרכבות. בפרוייקט זה הושקעו 26 מיל' ש"ח והמנכ"ל רואה בו השקעה מצויינת. גם האפליקציה של רכבת ישראל לטלפונים סלולריים תושק בקרוב.
העלאת אופניים רגילות (לא מתקפלות/ארוזות) תותר בכל הקווים בשעות השפל, 9:00-15:00 ואחרי 19:00 ובימי שישי.
החל בספטמבר ועד סוף השנה יוכנס הרב-קו לשימוש בכל תחנות הרכבת בארץ ויאפשר שימוש בכרטיס ה"חכם".
רכבת ישראל ממשיכה בפרוייקט "שילובים" שמטרתו שיפור התיאום בין חברות האוטובוסים ורכבת ישראל. מטרת הפרוייקט היא לתכנן לוחות זמנים ומסלולים של קווי הזנה של אוטובוסים מ/אל תחנת הרכבת כך שיאפשרו לנוסע נסיעה חלקה ומהירה מדלת אל דלת ככל האפשר. בין היתר משתתפת רכבת ישראל ביוזמות של שאטלים למוקדי בילוי, אזורי תעשיה, חברות, אוניברסיטאות, ערים ומועצות מקומיות.
מדד הדיוק (המוכר גם בשם "הרמזור של חקי") עומד לעבור מתיחת פנים משמעותית ביותר: הזמן המוגדר לאיחור ישאר 5 דק' כפי שהיה קיים עד היום. המדידה של האיחורים משתנה מתחנת הקצה בלבד לכל התחנות שבדרך. בעבר הרכבות שחושבו במדד היו רק הרכבות שפעלו, כעת יחושבו במדד גם רכבות שבוטלו. המשקל שהיה בעבר לרכבות היה אחיד, כעת רכבות עמוסות נוסעים תקבלנה משקל גבוהה יותר במדד מאשר רכבות שנוסעות עם נוסעים בודדים. מדד הדיוק נמצא בבדיקה בהנהלת הרכבת בחודש האחרון וייכנס לאתר האינטרנט של הרכבת בשבועות הקרובים.
יעד הדיוק של רכבת ישראל כיום הוא 92%. מדד הדיוק של הרכבת מתחילת השנה עומד על מעט יותר מ- 92%, למרות השביתות והעיצומים. השיפור במדדי הדיוק החל בחודש נוב' של שנה שעברה ומתבטא במיוחד בשעות השיא. תוצאה זו הושגה באמצעות שיתוף הפעולה של גורמים רבים ברכבת ובהם המוסכים, הנהגים, המפקחים ועוד עובדים רבים אחרים. נושא הדיוק עומד במקום גבוהה מאוד בסדר היום של ר"י.
אני שאלתי האם צפוי שיפור בשעות הפעילות של קווים כמו ראשונים, כ"ס, וירושלים שהשירות בהם מסתיים בשעות יחסית מוקדמות ומקשה על נוסעים רבים מלעשות בהם שימוש? התשובה הייתה מפורטת: הקו לראשונים יוארך עד לתחנת רכבת מרכז במקום עד לתחנת לוד/ההגנה. שדרוג הקו לכפר-סבא צפוי להסתיים עד סוף השנה, אז ייבחן הקו מחדש בחינת השימוש, הלו"ז והתפעול שלו ויוחלט כיצד ניתן לשפר את השירות. קו ת"א-ירושלים יזכה להארכת שעות הפעילות בשעה נוספת.
תודה רבה לדוברות הרכבת על שיתוף הפעולה וההזמנה לפגישה!