"מסע לתודעת הטבע" - צבי ינאי

טאסנים

New member
"מסע לתודעת הטבע" - צבי ינאי

לפני זמן לא רב התחלתי לקרוא את הספר המרתק הזה. וחששותי די התאמתו, הסקירה של צבי ינאי קשה למרות שהוא משתדל להקל על הקורא הלא מתמצה (אליו מופנה הספר). השאלות שלי רבות החלטתי להציג לכם שאלה אחת אשמח למענה ו/או להפנייה לספרות עזר. קודם הציטוט מהספר- לפי עקרון תורת הייחסות * "מהירות האור שווה לכל הצופים, יהיו מהירותם וכיוון תנועתם אשר יהיו. הפקעת האור מעקרון חיבור וחיסור המהירויות מילאה תפקיד מכריע בסילוק הזמן ממעמדו המוחלט. ...אם מהירות האור קבועה, ואין היא מתחברת ולא מתחסרת, אזי מתבטלת הבו זמניות: משקיף על פני כדור הארץ יראה שנדרש לאלומת האור יותר זמן כדי להגיע לחרטום החללית מאשר לירכתיה, מאחר שהחללית כולה נעה באותה עת קדימה - ועל כן חרטומה מתרחק מאלומת האור העושה דרכה לעברו. מכאן שאם מהירות האור קבועה, ואם נדרש לאלומת האור יותר זמן כדי להגיע לחרטום החללית מאשר לירכתיה, פירוש הדבר שהזמן בחללית נע לאט יותר מאשר על פני כדור הארץ." האסטרונאוט בחללית לעומתו, יראה שהמרחק בין הנורה לחרטום לא השתנה, עלומת האור תפגע בו זמנית בשני הקירות המנוגדים. (* מתוך "מסע לתודעת הטבע" - צבי ינאי) שאלתי - אם מהירות האור קבועה, איך זה משליך על אופן התצפית של הצופה על כדור הארץ? כלומר, איך מוסבר אופן התצפית שלו, שנדרש לאלומת האור יותר זמן כדי להגיע לחרטום החללית מאשר לירכתיה? ואיך כל זה מתקשר ומביא להבחנה שהזמן בחללית נע לאט יותר מאשר על פני כדור הארץ? זהו- תודה. אם השאלה לא ממש מובנת (בגללי) אשמח להצעות לספרי עיון או לחומר מתאים- יסודות בפיסיקה. בשפה פשוטה וברורה.
 

אמִיר

New member
ננסה

נתחיל רגע במקרה הקלאסי, ואז אני אנסה להסביר מה מיוחד כאן. במקרה הקלאסי, אנחנו רגילים לחבר ולחסר מהירויות באופן טבעי. אם נראה מישהו זורק כדור בתוך רכבת, אנחנו נצפה שמהירות הכדור תהיה המהירות של הרכבת, ועוד המהירות שהוא נתן לכדור. לכן אם הוא יזרוק את הכדור למעלה, הכדור יפול לידיו, למרות שהוא התרחק ביחד עם הרכבת כמה מטרים. כלומר, המהירות שנצפת מבחוץ היא המהירות של *הכדור ביחס לרכבת* ועוד *מהירות הרכבת*. במקרה של האור, זה לא מתקיים. מהירות האור קבועה לכל הצופים. אם נחליף את הכדור באלומת אור, גם מי שבתוך הרכבת יראה את האור זז במהירות האור, וגם מי שמחוץ לרכבת יראה אותו נע בדיוק באותה מהירות. עכשיו עושים את הניסוי הבא- מדליקים אור בדיוק באמצע החללית, והוא מתחיל לנוע לעבר הירכתיים ולעבר החרטום. גם אדם מחוץ לחללית, וגם אדם בתוך החללית יגידו את אותו הדבר- האור מתקדם באותו מספר מטרים כל שניה.עבור מי שבתוך החללית, מכיוון שהאור מתקדם באותו קצב לכל כיוון, והמרחק שהוא עובר שווה, אז הוא גם יגיע באותו זמן לקצוות. עבור מי שמחוץ לחללית, קצה אחד נע לכיוון האור, והקצה השני מתרחק ממנו. מצד שני, האור עדייין נע באותו קצב לכל כיוון, ולכן הוא ייפגש קודם עם הירכתיים, ורק אחר כך עם החרטום. כלומר, אירוע שקרה ב*אותו זמן* עבור מי שנמצא בתוך החללית, יקרה ב*זמנים שונים* עבור מי שנמצא מבחוץ. המסקנה היא, כנראה, שהזמן בתוך החללית משתנה. קצת יותר ברור?
 

טאסנים

New member
בואנה עכשיו קלטתי (-:

תודה תודה. הבנתי גם את הקשר למימד הזמן שמשתנה בתוך החלילית לעומת על פני כדור הארץ וגם את הקשר למהירות האור, לפי התאוריה שךל אינשטיין שנשארת קבועה (לעומת התאוריה של ניוטון שהיא קשורה למהירות הרכבת או כל כלי נייד אחר) הרבה תודה!!!!
 
למעלה