מספר שאלות לי.

llljn

New member
מספר שאלות לי.

1.האם תקני להתחיל משפט בו' החיבור? ובאותו הקשר- האם תקני להתחיל מילה בו' החיבור לאחר פסיק? דוגמא- "אכלתי,שתיתי,ונהנתי". דוגמא נוספת: "לך לבית ההוא,המשך לשם,ופנה ימינה בסיבוב". 2.האם תקני בעברית להשתמש במילה "ההוא" או "ההיא" וכו'? 3.האם לאחר מבע כ-"מספר שאלות לי" צריכה לבוא נקודה? שהרי זהו לא משפט מושלם(עם נושא ונשוא)? 4.כשאני מערב סוגריים במשפט,כפי שעשיתי בשאלה 3,האם הנקודה או הסימן צריך לבוא בתול הסוגריים או שמא מחוצה להן? 5.מה פירוש הצירוף-"לא כל שכן"? 6.האם אפשר להשתמש במילות שאלה גם לא לצורך שאלה? דוגמא- "מתי שהלכתי לרופא". 7.כשאני משתמש במרחאות,האם הנקודה צריכה לבוא אחרי סגירתן או בתוכן? 8.מה ההבדל בין גרשיים למרחאות? תודה לעוזרים
 

llljn

New member
ואחת אחרונה:

9.בניקוד,לפי מה מבדילים בין קמץ לפתח? מתי לנקד כל אחד מהם?
 

אִיתַי

New member
מספר תשובות... ../images/Emo13.gif ../images/Emo26.gif

1. שני המשפטים שכתבת כאן נקראים "משפטים בעלי נשוא כולל". במשפטים אלה יש נושא אחד ומספר נשואים. בדומה לשאר המשפטים המכילים פירוט, הכלל אומר שאחרי כל מילה המהווה החלק מהפירוט יבוא פסיק, אך לא לפני ו' החיבור (כלומר לא לפני המילה האחרונה). לדוגמה: "נסעתי לחיפה, לירושלים ולטבריה". לפיכך לא צריך לבוא פסיק לפני הנשוא האחרון במשפטים שהבאת ("ונהניתי", "ופנה"). סוג אחר של משפטים הם "משפטים מחוברים" (או "מאוחים"), המכילים לפחות שני איברים, בעלי נושא ונשוא שונים. במקרה זה יבוא פסיק לפני ו' החיבור, המקשרת בין שני האיברים. לשאלתך הכללית - אינני יודע אם תקני להתחיל משפט עצמאי ב-ו' החיבור. 2. התשובה היא כן. הצורות "ההוא", "ההיא" - תקניות, ויש לכך אישור במקורות. 3. "מספר שאלות לי" הוא דווקא משפט תקין, ולהלן ניתוחו התחבירי: מספר שאלות - נושא (מספר - לוואי), לי - נשוא. מדובר במשפט המשתייך לקבוצה מצומצמת ונדירה יחסית של משפטים, בהם מילת היחס משמשת כנשוא (לפי הכלל הקובע כי נושא לא יפתח לעולם במילת יחס). אחרי משפט זה הייתי מעדיף לרשום נקודתיים, ולא נקודה (מן הסתם צפוי לבוא פירוט של השאלות). 4, 7, 8. שאלות אלה עוסקות בפיסוק, ולכן אני ממליץ לך לקרוא את העמוד הבא. 5. "לא כל שכן" = בוודאי ובוודאי, על אחת כמה וכמה. 6. לא. שימוש זה אינו תקין, ויש לומר: "כאשר הלכתי לרופא..." (או להשתמש במילת שעבוד אחרת). 9. ההבחנה בניקוד בין קמץ לפתח היא די סבוכה, וקשה להסביר אותה על רגל אחת. את מלאכת הניקוד עצמה לא מלמדים בשיעורי לשון בתיכון.
 

or99

New member
2. ההוא וההיא אולי תקניים...

אבל איך אפשר להתחיל בהן משפט? "ההוא ש", "ההיא ש" תקניים? לא נראה לי... בארמית הרבה סיפורים שמתחילים כך: "ההוא גברא" (אותו האיש), "ההיא איתתא" (אותה האישה), אבל בעברית לא קיים מבנה כזה. 6. אבל יש מילות שאלה אחרות שכן תקניות במשפט רגיל: "מה שעשיתי", "מי ש..." ועוד. 9. אפשר גם לעיין כאן...
 

Yuvalenko

New member
ניקוד לימדו אותי בכיתה ט'...

ב-י' כבר לא עסקו בזה בשיעורי הלשון. ולגבי משפט הפותח בו' החיבור, אכן לא תיקני בעברית בת ימינו - אך בלשון המקרא היא היתה תקנית ואף נפוצה מאוד, כידוע לכולם. לדוגמא, משפטים שהתחילו ב "ויאמר", "וילך", "ויפן", "וישת משה מן המים".. (בכוונה, אני מתלהב מהשורשים האלה, נל"ה, שבתנ"ך נשרה לה"פ בזמן עתיד..
)
 

mochama deaf

New member
זה לא נכון

זהו תיקון יתר. בד"כ התקניות נקבעת ע"פ התנ"ך ולא בניגוד למה, מה גם שיש הבדל בין ו"ו החיבור לו"ו שציינת. הגיע הזמן לשים קץ לשמועה הזו. מותר לתפוח משפט בו, ואפילו באבל.
 

Yuvalenko

New member
זה לא מה שהתכוונתי, אבל לא משנה.

לגבי ו' החיבור בראש משפט - אתה צודק, זה אכן לא ו' החיבור, לא במובן הרשמי לפחות. אני אשמח אם תפרט לגבי ו' החיבור בראש משפט, כי לא ידעתי שזה מותר על פי חוקי הלשון המודרנים.
 

mochama deaf

New member
התכוונתי שו"ו ההיפוך (המקראית)

היא לא ו"ו החיבור. אמנם למעשה היסטורית היא ו"ו החיבור, אבל זה סיפור סבוך מאוד. למעשה, לא היה מעולם חוק נגד ו"ו החיבור בתחילת המשפט. זו הייתה שגיאה של מחנכים, שלא היו בלשנים או מדקדקים במלוא מובן המילה. מה הוא משפט מחובר למעשה? שני משפטים מחוברים, בד"כ מפרידים אותו בפסיק בגלל הקרשר הקרוב בין שני המשפטים, אך זו לא שגיאה גם להפריד ביניהם בנקודה. אך בד"כ נהוג לדעתי לפתוח משפט בו"ו החביור כדי לקשר בין פסקות (אינני זוכר דודמה כרגע). המצב היחידי שאין לשים בו פסיק לפני ו"ו החיבור הוא בחלקים כוללים: דני, יוסי ואנוכי.
 

or99

New member
היום קראנו בביכנ"ס את קוהלת...

ושם המון משפטים פותחים בו' החיבור (ושם זו ממש ו' החיבור). לדוגמה - כאן.
 

llljn

New member
תודה-תודה לכולכם../images/Emo13.gif

אך עדיין שאלת ו' החיבור בראש משפט נשארה פתוחה. למי להאמין?
 
למעלה