מס' שאלות על תקשורת רדיו

grish19

New member
מס' שאלות על תקשורת רדיו

*זה רק אני או שברוב המקרים כשצריך קשר לטווח של עשרות קילומטרים וצפונה אז נעשה שימוש בממסרים למיניהם? הרי לא כ"כ נפוץ הדבר שנניח יש מכשיר קשר שיכול "לדבר" ישירות עם המכשיר השני . (אני עדיין מדבר על טווחים של עשרות קילומטרים ומעלה) אני יודע כמובן שיש מקמ"שים שלא צריכים "עזרה" ממסרים,אבל זה פחות נפוץ,לא? (שלא נדבר על כך שסלולר ללא ממסר לא שווה כלום - טוב נו,ככה זה תוכנן) *האם ככל שהתדר גבוה יותר אז גלי הרדיו יזכירו בהתנהגותם גלי אור?
 

4Z7DHD

New member
ממסר

כעקרון - טווח הקשר תלוי ב-3 גורמים 1. ההספק האמיתי שמפיקה אנטנת המשדר 2. רגישות הקליטה של המקלט 3. פני השטח ממסר נדרש כל אימת שהמקלט לא קולט אות חזק מספיק , בגלל הסיבות שציינתי. פלאפון נכנס כבר לקטגוריה של רדיו-טלפון, שהוא שידור וקליטה בו זמנית. הרשת הסלולרית אכן מורכבת מהרבה "ממסרים" קטנים הפזורים כך שבכל מקום תיהיה מספיק קרוב לאחד מהמשדרים שלהם. הרעיון המרכזי של חובבי הרדיו הוא שימוש בשיטת שידור ותחום תדרים בהם שימוש בהספק קטן מגיע לטווחים ארוכים, ע'י שימוש בהתפשטות גלים של החזרה מהאטמוספרה ולא קשר ישיר בין האנטנות. זו גם התשובה לשאלה בעניין תדר - ככל שהתדר גבוה יותר הוא דומה בהתנהגות לאור - גם בעניין מכשולי קשר וגם בעניין החזרות. זו הסיבה שלעתים UHF מתפקד טוב יותר בשטח בנוי בצפיפות מאשר VHF .
 

עוז מ

New member
הגורמים שציינת הם נכונים אבל לא העיקריים.

כעקרון ומבלי להכנס לפיזיקה מורכבת. הגורמים החשובים לטווחי שידור הם : תדר השידור ושיטת השידור. ולאחר שאלו נקבעים ישנם גורמים נוספים כמו תנאים אטמוספריים וכד'. גלים קצרים שהם מ 3 מה"צ ועד 30 מה"צ מתפשטים על פני הקרקע ולכן ניתן לבצע איתם תשדורות למרחקים של אלפי ק"מ. הדבר אמנם תלוי באנטנה ועוד גורמים טכניים הקשורים לסוג האפנון, רגישות המקלט וכו' אך בראש ובראשונה בתנאי האטמוספירה או יותר נכון במצב כתמי השמש. (לא אכנס לפירוט). דוגמא בתקופות של שיא במס' כתמי השמש ניתן ליצור קשרים ישירים עם ארה"ב גם בתדרים של 28-29 מה"צ. גלים קצרים מאוד שהם מ 30 מה"צ ועד 300 מה"צ כבר אינם מתפשטים על פני הקרקע ולכן מרחק התשדורות בין משדרים יהיה קצר יותר. ישנן תופעות טבע מסוימות אשר גורמות במקרים מסויימים ליכולת יצירת קשרים של מאות ק"מ גם בתחום זה. לדוגמא שוחחתי עם חובבים ביוון, מלטה ויוגוסלביה (כשזו הייתה קיימת) תורכיה, ישירות ללא ממסרים עם 50 וואט שידור בתדרים של 145 מה"צ.
 

grish19

New member
תודה רבה על התשובות

האמת שאני מתעניין גם בתקשורת "הרגילה" ולא רק החובבים
 
למעלה