"מערת הסודות" - עילי פלד

א ר נ ה

New member
"מערת הסודות" - עילי פלד

מערת הסודות / עילי פלד
אוריון הוצאת ספרים 2012
124 עמ'
ז'אנר: ספרות ילדים / פנטזיה

אתם כבר יודעים שאני אוהבת ספרי פנטזיה, זאת הסיבה שבקשתי את הספר לסקירה.
גיבור הספר הוא דן, המספר את הסיפור בגוף ראשון. דן בן העשר הוא הבן האמצעי במשפחה הכוללת אבא, אמא חברמנית, אחות גדולה ואחות קטנה, שגם היא חברמנית, אמיצה, ודי חכמה. שני כלבי המשפחה משתתפים אף הם בכל ההרפתקאות.
הסיפור מתחיל בספר שדן קבל במתנה מסבא שמוליק, ספר פנטזיה כמובן, שאמא קוראת לו ולאחותו לפני השינה. הספר מספר על משפחה כפרית שנפלה קורבן לגנבים שגזלו את כל רכושם. לבן ג'ון נודע על מערת אוצר הקיימת בסביבתם. הוא לווה כסף מחבר, וקונה ספר המספר על המערה, ומשכנע את בני משפחתו לצאת להרפתקה הגדולה בחייהם – גילוי מערת האוצר. כמובן שלא כל כך פשוט לזכות באוצר, המערה מלאה מכשולים שצריך להתגבר עליהם באומץ, חוכמה וזריזות.
תוך כדי קריאת הספר של סבא שמוליק, קורה דבר מוזר: דן פוגש את ג'ון, המזהיר אותו מפני אסון מתקרב. דן מבין שגיבור ספרותי אינו יכול להפוך אמיתי, ומנסה להתעלם מן האזהרה, אך הבלתי יאמן אכן קורה. גם משפחתו של דן נופלת קורבן לאסון. דן מחליט שאם הספר הפך למציאות, גם משפחתו צריכה לחפש את מערת האוצר. דן ומשפחתו אכן מגיעים למערת האוצר, שם דן נעזר בנסיון של ג'ון, ומנחה את משפחתו במסע אל האוצר.
בסופם של דברים – שני הספורים נשזרים זה בזה, ומובילים אל סוף משותף.
מן הכריכה האחורית: "עילי פלד כתב את הספר מערת הסודות באנגלית בהיותו בן 8, ובגיל 10 השלים את הגרסה העברית. חלק מהציורים צוירו על ידי חברו של עילי, תמיר שפירר, כשהיה בן 11".
הספר פשוט, בלי בשורות גדולות, אבל חביב ביותר, עתיר הרפתקאות , שכל אחת מהן קצרה ולא מכבידה על סבלנותו של הקורא הצעיר. נראה לי שהספר ימצא חן בעיני ילדים בכתות ב' – ד'.
כמובן שמגיעות מחמאות לסופר הצעיר, שבגיל צעיר ביותר כבר הצליח לכתוב ספר נחמד, עם עלילה מגובשת ומתכנסת. מגיעות מחמאות גם לתומר שפירר, על האיורים המקסימים (הייתי אומרת – ברמה מקצועית אפילו) שתרם לספר. (רוב האיורים נעשו ע"י אינה קצב).
פינת הפולניה: פספוס קטן במשפט האחרון בספר. שמו של גיבור הספר הוא דן, אבל במשפט האחרון בספר פונה אליו אמא בשם עילי.
 
למעלה