מפלס אדום עליון שונה בעבר בשל

רפי עשת

New member
מפלס אדום עליון שונה בעבר בשל

הצפות בטבריה? מי יודע משהו על ההיסטוריה של המפלס? כנ"ל לגבי זה התחתון - (בלי להסתכל לו בתחתונים) - גם הוא שונה, נכון?
 
הורד המיפלס התחתון

לפני כשנתיים בעקבות מחקרים חדשים הובר שאין כנראה מעיינות מים מלוחים בתחתית הכנרת שלצורך עצירתם היה המפלס התחתון. התיאוריה היום אומרת שמתחת לכנרת יש שכבת מלח שמי שטפונות שבאים ממערב לכנרת כאשר הם מחלחלים לקרקע הזרימה התת קרקעית שלהם היא הגורם למליחות. עצירת מי השטפונות היא הפתרון הנכון ולא גובה המים. לכן המפלס הורד בשנתיים האחרונות לזכוני בכ- 15 סנטימטר בפעמיים. המפלס העליון היה בעיה או נקודה לדיון לזכורני בשנת 1992 שאז גם נפתח הסכר של הירדן במוצע הכנרת (ששיך אגב במקור לתחנת החשמל של רוטנברג בנהריים)
 

shapira meir

New member
בהשתלמות מורי דרך

לפני כחודשיים, שמענו מאנשי מנהלת הכנרת שעדיין מחזיקים בדיעה שיש מעיינות מלוחים בכנרת (לטובתם נבנה המוביל המלוח...) הבעיה עם הורדת מפלס הכנרת היא בחלקה ענין המליחות, ובעיקרה מי שפכים שככל שהמים בכנרת מתמעטים אחוז השפכים עולה (מי שהרשה שפכים לכנרת היה צריך לקבל פרס של מאסר עולם ועבודת-פרך, ושיגיד תודה שאין במדינה עונש מוות) והבעיה האחרת היא עלייה בעכירות המים , מה שעלול להביא אותם למצב בלתי הפיך של אי יכולת להשתמש בהם. ניסו לפתור חלק מהבעיה בהפסקת תנועת הספינות בכנרת פרט ל-8 ספינות לתיירות (בתוך מאגר מי השתיה הלאומי...) לכן אפשר היה עד לפני שבועיים לראות את בית הקברות לספינות ליד טבחה (הצלחתי לצלם חלק ממנו)
 
יש עוד שיקולים

מהבחינה הסביבתית, ירידת המפלס ניתקה מהימה את הלגונות בשפכי הנחלים של בקעת בית-ציידה. בלגונות אלו מתרבה עיקר הדגה בכינרת, ופגיעה ברביית הדגים עלולה להביא להתפשטות אצות ברחבי הימה - ובכך פגיעה באיכות המים. שיקול אחר הוא השיקול הנופי, והמראה של חוף שנסוג אחורנית בהחלט אינו משובב נפש.
 

רפי עשת

New member
בדיוק על זה מדבר עמית - אם ייבשו את

האגן מעל ומצפ' לכינרת, שם איזור הרביה של הדגים, האוכלים את האצות הללו - אז יתרבו האצות והעכירות... (לגבי דרכי הרבייה - פנה למייל ואסביר לך...
)
 
המוביל המלוח נבנה לטובת מעיינות

המים המלוחים שנמצאים סביב לכנרת ונשאבים אכן לאמת מים המלוחים, כוונתי הייתה לתיאוריה שאמרה שמשקל המים עוצר את יציאת המים המלוחים ממעיינות הנמצאים בתחתית הכנרת. בהשתלמות עם גיאולוג שאכן אינו קשור למנהלת הכנרת הועברה תיאוריה זאת למשתתפים
 
גבירצמן הוכיח שניתן להוריד קו אדום.

המחקרים של גבירצמן הוכיחו שההמלחה תלויה בתנועת המים מהגליל אל הכינרת בתוך האקויפר. על ידי קידוחים אפשר להקטין מאד את הנביעה של מעינות מלוחים בכינרת וזה מאפשר הורדה של הקו האדום. הוא הצליח לשכנע את מקורות לבצע את הרעיון שלו, ואכן - הורידו את הקו האדום ולא נגרם נזק למי הכינרת. דרך אגב - לגבירצמן יש דעות מאד מענינות על רזרבות המים שיש למדינת ישראל בנגב. לדבריו, כמויות המים שיש באקווה הפוסילית בנגב יכולות להספיק לכל המדינה למאות שנים. אולי תזמינו אותו לפורום לדיון בדעות שלו?
 

רפי עשת

New member
מנגד - יש את בעיית האצות והעכירות

ויש לקחת בחשבון, דבר שאולי הוא עשה, שלכל מערך אקולוגי אינספור משתנים, שכל שינוי באחד עלול/עשוי להשפיע על האחרים. + האם יש לך, משה, קישור למאמר בו הוא דן על כך? תודה מראש!!
 
למעלה