מקבץ עדכונים סביבתיים מהדרום

מקבץ עדכונים סביבתיים מהדרום

כתבה ב-YNET מבשרת, באיחור של שבוע, על הכרזת שמורת מדבר יהודה ועל שדה התעופה במכרות תמנע (במקום בעברונה), אך מוסיפה ומבשרת על אישורה להפקדה של שמורת נחל אפעה, הנמצאת בגבול אזור התעשייה של מישור רותם ומשמרת נוף ייחודי של חולות פנימיים ובהם פריחת אירוס ירוחם וחבצלת הנגב.
 
ועוד כמה מהמרכז ומהצפון

לפי הפרוטוקולים האחרונים שהועלו היום לאתר מינהל התכנון (כוללים בעיקר פרוטוקולים של ולנת"ע (ועדה לנושאים תכנונים עקרוניים) מדצמבר - ינואר): (נראה לי שזה הולך להיות מדור קבוע בפורום, שיופיע בערך פעם בשבוע-עשרה ימים, לפי עדכוני הפרוטוקולים באתר מינהל התכנון, ויתמקד בשטחים פתוחים ובתוכניות בנייה בעלות השפעה מהותית על שטחים פתוחים). * הרחבת העיר ירושלים מערבה: נערך דיון בולנת"ע לגבי שטחים פתוחים בהרחבה המערבית של ירושלים. המגמה המסתמנת בוועדה היא שבתמורה לקיצוץ הגן הלאומי המוצע בהר חרת, תסיר עיריית ירושלים את התנגדותה להכרזת הגנים הלאומיים באזור (הר חרת - סטאף, הר צובה, ואזור עין לבן - עינות וולג'ה), ובכך יובטח שהם יישמרו לטווח ארוך לטובת הציבור הרחב. רכס לבן: תוקם שכונת מגורים. עין לבן ועינות וולג'ה יסופחו לגן הלאומי המוכרז בנחל רפאים, ממנו ייגרעו כמה עשרות דונמים לצורך קווי תשתיות. הר חרת: הבנייה המתוכננת תורחק מאזור מעיינות סטאף, באופן כזה שלא תיראה מכביש סטאף, ותהיה יותר בכיוון מזרח למחנה הצבאי באזור. הר צובה: ההחלטה שהתקבלה מרחיבה את שטח השימור מהגן הלאומי המצומצם בפסגת ההר, לאזור שסביב הפסגה, ויוצרת רצף מוגן בין הגן הלאומי הר צובה והגן הלאומי סטאף. * שמורת נחל דולב הרחבה: הוועדה המחוזית ירושלים פטרה את רשות הטבע והגנים מהמצאת כתב שיפוי, המתחייב לפצות את הוועדה המקומית על כל תביעה של בעלי קרקע כתוצאה משינוי ייעוד השטח לשמורה. הודגש שההחלטה אינה תקדים (נובעת מנסיבות מקלות של שמורה מרוחקת יחסית מיישובים, שאינה כוללת שטחים חקלאיים), ועל רשות הטבע והגנים להיערך להתחייבויות כאלו בעתיד. * שמורת מורדות הגלבוע: נערך דיון בולנת"ע על תוכנית השמורה + תוכנית מחצבת רווייה. חלק מהשטח המאושר למחצבה, שאינו מתאים לכרייה, יועבר לתחום השמורה. המתנגדת העיקרית לשמורה (יותר מ-20 אלף דונם, בין נחל יצפור בצפון לנחל בזק בדרום) היא קק"ל, בטענה שהשמורה כוללת שטחי יער נטוע בהר אבנר מדרום למלכישוע, בסדר גודל של 1500 דונם, שאין הצדקה לכלול בשמורה. ראוי לציין ששטחי היער הנ"ל אינם נכללים בתוכנית המתאר הארצית ליער ולייעור כשטחי יער קק"ל. התוכנית הוחזרה להמשך דיונים בוועדה המחוזית צפון. * גן לאומי ברעם הרחבה: הוועדה המחוזית צפון אישרה להפקדה הרחבה לגן הלאומי ברעם. אין לי פרטים על מיקום, שטח וגבולות מדוייקים של הרחבה זו ביחס לגן הלאומי המוכרז.
 

רפי עשת

New member
ואיזה נזק ייגרם למיכרות??

האם יש חשיבה מערכתית או מקומית רדודה בלבד??
 
מדובר בתוכנית המקובלת על הירוקים

חלופת מכרות תמנע היא אחת מהחלופות שהוצעו כדי לא להרוס את מלחת עברונה הייחודית. מדובר על השטח שבין מכרות תמנע המודרניים לכביש הערבה (או המקביל לו בין כביש הערבה לגבול ירדן), אזור פגוע סביבתית שגם זוהם בעבר בשפכי המכרות כאשר עוד היו פעילים. בקרבת מקום גם הוקם מאגר למי השפכים של העיר אילת, והמזבלה האזורית (אתר סילוק פסולת נימרה) - כך שיש כאן מהלך די הגיוני של ריכוז כל המפגעים הסביבתיים באזור אחד. מי שפחות יהיה מרוצה מההחלטה, אלו תושבי היישוב המתוכנן באר אורה, הנמצא כיום בתחילת בנייתו בצמוד למחנה הגדנ"ע הנטוש, ששדה התעופה יגרום להם למטרדי רעש. תנוח דעתך: פירי הכרייה הקדומים של תמנע נמצאים ברובם בשמורת הטבע המוכרזת של בקעת תמנע, ואלו שלא נכללים בה נמצאים בפארק תמנע. גם המכרות המודרניים עצמם לא ישמשו כשדה תעופה (לשדה תעופה תמיד בוחרים אזור ישר ולא אזור כמו המכרות, המלא בורות כרייה וערימות עפר המערימות קשיים על סלילת מסלול המראה רציני).
 
למעלה