משבר הקורונה משפיע על כולנו

משבר הקורונה משפיע על כולנו

כולנו חווים אותו, מי מקרוב ומי מפחות, אבל הוא משפיע על כולם.

אחת ההשפעות הניכרות מורגשת בתחום הכלכלי - רבים הוצאו לחל"ת, אחרים בסכנה למצוא את עצמם ללא עבודה גם אחרי שהמשבר יסתיים, ולא צריך לפרט יותר מדי לגבי המשמעות הכללית. לא עבר הרבה זמן עד שצצו קריאות מצד שוכרים לציפיה להקלה בשכ"ד ואפילו לויתור, מה שהוביל לכל מיני שמועות על בעלי דירות שויתרו לשוכרים שלהם על שכ"ד של חודש, וטענות של אחרים שבמצב הנוכחי יש צפי להתחשבות.
במקביל, יש דיבורים על כך שרבים יאלצו לעזוב את שוק השכירות ולעבור להורים (באם זה מתאפשר) או למצוא פתרונות אחרים, כי נראה שלא יוכלו לעמוד בתשלום שכ"ד בעקבות כל מה שהולך פה.

איך אתם מסתדרים עם המשבר? מה יש לכם לשתף בנושא?
 

קלייטון.ש

Well-known member
אני לא רואה סיבה שמשכיר יוותר על שכר דירה

מי שלא יכול לשלם באמת צריך למצוא פתרון דיור אחר, שלא עולה כסף. אני דווקא בעד שאנשים צעירים יגורו אצל ההורים כאשר אין ברירה. יש צעירים שמוציאים על שכ"ד משכורת שלמה והם יכולים לחסוך מאות אלפי ש"ח אם ימשיכו לגור אצל ההורים עוד כמה שנים.
מעבר לכך המצב הוא (עוד) שיעור בהתנהלות כלכלית נכונה ואחראית. מבחינה כלכלית דבר ראשון צריך לדאוג ליתרה חיובית שמספיקה לכלל ההוצאות לכמה חודשים לפחות. עכשיו כל אלה שבוכים שאין להם איך לשלם שכ"ד ויוצא באלה רק מוכיחים שהם חסרי אחריות, לפחות מהבחינה של התנהלות כלכלית.
 

1Shir

New member
מסכימה (אמנם לא נעים כלפיהם אבל מסכימה)

 
אני מסכימה ומעבר לזה

עצם זה שהטענות התחילו כבר עכשיו, מעידות עד כמה ההתנהלות הכלכלית של שוכרי הדירות שמובילים את זה, לא תקינה. המשבר הכלכלי למעשה צפוי להתחיל בחודש הבא, גם רוב מי שהוצא לחל"ת, עדיין קיבל את משכורת פברואר ויקבל חלק ממשכורת מרץ, כשכל מי ששוכר דירה אמור לדאוג לרזרבות כלשהן, ואם אין לך - עם כל הכבוד, אל תשכור דירה ועוד מהסוג היקר.
&nbsp
וכן, אין שום סיבה לוותר על שכ"ד במיוחד בהתחשב בעובדה שכולם חווים את המשבר, וגם המשכירים זקוקים וזכאים להכנסות, במיוחד לאור כך שחלקם גם מצאו את עצמם בחל"ת.
 

galorr

New member
אני מבינה אבל תחשבו על הנכים והזקנים
שהם יותר מתקשים. אני אמורה לקבל מענק מהמדינה בסך של 500 שח בגלל נכות. אני עובדת אבל רוב חבריי או הוצאו לחופשה בתשלום או לחלת ואם הם הוצאו לחלת אז סיכוי סביר שלא יוחזרו לעבודה.גם אני בסיכון בגלל מחלות רקע.
 
הנכים והזקנים דווקא מחוץ למשבר הזה

לזקנים לא נפגעה ההכנסה בכלל, כי ההכנסה שלהם לא קשורה לשוק התעסוקה וליציאה לחל"ת.
נכים - מי שיצא לחל"ת זכאי לדמי אבטלה כמו כולם, למרות הסייגים שקיימים בדרך כלל בתחום, משבר הקורונה כלל שינויים והתאמות גם למי שבדרך כלל אינו זכאי לאבטלה.
לא רק לנכים יש חשש שלא יחזרו לעבודה לאחר החל"ת, עסקים רבים צפויים לקרוס, אחרים יצמצמו כוחות, והבעיה כאמור לא ייחודית לנכים.
&nbsp
ואם נתעקש - ממה שידוע לי, נכים מעל אחוז מסוים זכאים לסיוע בשכ"ד ולהנחות בארנונה. ונכון ש500 ש"ח מענק לקצבה זה לא כזה וואו, אבל ספציפית במשבר הנוכחי וספציפית בהשפעה על שוק השכירות, אני לא רואה קושי משמעותי של נכים מול אחרים.
ממה שנראה, שמרבית השוכרים שמצפים להקלה בשכ"ד, הם צעירים ובריאים.
 

em28

Well-known member
כמשכיר אני הולך לקראת השוכרים: דחייה, ויתור חלקי והתחשבות

נכון, מזה ההורים שלי חיים, אבל קשיחות במצב כזה תותיר אותם ללא הכנסה בכלל.
אף אחד לא יודע איך לאכול את המצב החדש הזה, כשיש שוכר טוב עדיף לשמר אותו גם בפחות כייסף.
 

em28

Well-known member
לאחר הידברות, שני שוכרים שילמו בזמן, שוכר שלישי נדחה בינתיים

 
מעניין

במקור זה היה פורום של שוכרים בעיקר, המשכירים הצטרפו בקטנה בהמשך.
נראה שיש פה איזון, או אולי אפילו רוב של בעלי דירות?
&nbsp
אחת הטענות נגד הציפייה של שוכרים מסוימים להקלה בשכ"ד, מזכירה שחלק מהמשכירים שוכרים דירה במקביל, ושכ"ד שמקבלים מממן להם את שכ"ד שהם משלמים.
 

קלייטון.ש

Well-known member
אני שוכר ולא משכיר גם לא במקביל

אבל כמו שאני נכנס למרכול ולא מצפה שיוותרו לי על התשלום בקופה בגלל מצב זה או אחר, ככה גם עם שכר דירה.
יכול להיות ששוכרים פיתחו ציפיות לוויתור על שכ"ד כי שמעו וקראו שמשכירים עסקיים כמו קניונים ויתרו על שכ"ד לשוכרים העסקיים שלהם, לחנויות. אבל שם המצב שונה לגמרי כי בקניון מלכתחילה עסקת ההשכרה תלויה במחזור של העסק השוכר. אם אין מחזור אז גם אין שכ"ד, או שהוא מופחת. עסק שלא יכול לפעול בקניון סגור צודק כשהוא אומר לקניון שישתתף איתו בהפסדים. אבל דייר רגיל בדירה ממשיך לגור ולהשתמש בנכס, מעבר לכך שחוזה שכירות כזה אף פעם לא קשור למידת השימוש בנכס. אז מה פתאום שיוותרו לו על שכ"ד.
 
אני מסכימה איתך לגמרי

וזה גם הטיעון שאני מביאה - כמו שאף אחד לא מצפה לקבל מצרכים בסופר בחינם בגלל המצב, אותו הדבר עם שכ"ד. אפשר להוסיף גם שכמו שאף אחד לא היה מוכן לעבוד בשביל המעסיק שלו במשרה מלאה ללא קבלת שכר בטענה שבשל המצב קשה לו לשלם, אותו הדבר עם שכ"ד.
יש לאנשים מסוימים תחושה שכל מי שמשכיר דירה הוא מליאן ששכ"ד עבורו זה כסף קטן, מה שממש רחוקה מהמצב.
&nbsp
 

Nemesis001

New member
קצת בעייתי לוותר

אנחנו משכירים ושוכרים, וזקוקים לדמי השכירות כדי לשלם עבור הדירה בה אנחנו גרים.
מעבר לכך, רוב היוצאים לחלת אמורים לקבל דמי אבטלה, אז לפחות בחודשים הראשונים אמורים להיות מכוסים.
 

im mitzi

New member
דעתי

אני כבר שנה+ לא נמצאת במעמד של שוכרת או משכירה, אבל ה2 סנט שלי
&nbsp
1. כמשכירה שילמתי משכנתא על הדירה שהשכרתי, הבנק לא היה מוותר לי על המשכנתא, הכי הרבה הוא היה נותן לי לקחת גרייס, מה שהיה מוריד לי נקודתית את המשכנתא באותו חודש אבל מעלה לי את התשלום החודשי לחודשים הבאים. הנקודה הזאת נכונה גם עכשיו כשאני גרה בדירה משלי.
2. כשוכרת אני ידעתי שיש לי חוזה שאני צריכה לעמוד בו, בעל הדירה שלי אמור לקבל את הכסף עבור השכירות בתמורה לשירות רציף שאני מקבלת ממנו (דירה, תיקונים וכו)
3. מה שמרגיז אותי במדינה עכשיו זה שהממשלה מייצרת בעיה כלכלית באופן מכוון ומצפה שהתושבים ינקו אחריהם, אם זה בתשלום לגנים פרטיים על התקופה שאין שירות כי אחרת הם יקרסו, אם זה בויתור של בעלי הנכסים על שכ"ד או כל אספקט אחר.
&nbsp
אני חושבת שהמדינה צריכה לבוא לקראת כולם, הבעיה היא לא רק של השוכרים, גם בעלי הדירה עלולים לאבד את עבודתם ולהפגע מהמשבר הכלכלי המתקרב.
אפשר לתת יותר עזרה לעסקים הקטנים, להקל בתשלומים הארנונה אולי אפילו לוותר עליהם חודשית, להפחית את תשלומי החשמל וכו'. הפתרון לא צריך להיות על חשבון התושבים אלא להגיע באופן כוללני מהמדינה.
&nbsp
בנימה זו, אני אגיד שההורים שלי ויתרו על שכ"ד על אחד הנכסים שלהם שפועל בו גן ילדים, אני מורידה בפניהם את הכובע, אבל הם מסוגלים לכך, לא כל בעל נכס יכול לוותר על ההכנסה הזאת.
 
הזכרת לי נקודה נוספת שעלתה

שמתקשרת למה שכתבת - אני מסכימה איתך שנוצר מצב שהאזרחים נדרשים לנקות אחרי הבעיה שנוצרה, כשספציפית זה פוגע בלא מעט עסקים עצמאיים. בהיבט שרלוונטי אלינו, השכ"ד, זה מתבטא בכך שבעוד מי ששוכר דירה אין לו באמת סיבה ממשית לצפות להקלות בשכ"ד, לאור העובדה שניתנת לו תמורה מלאה לכספו בצורת שימוש בנכס, אצל עסקים זה יותר מורכב, כי בעלי עסקים עצמאיים שמשלמים שכ"ד מוצאים את עצמם במצב בו נמנע מהם להשתמש בנכס - בין אם מדובר בחנות, קליניקה או גן ילדים, כשמדובר אמנם בהנחיה הגיונית, אבל אני מניחה שאין שום ביטוח שמסייע במצב כזה בו גם אין הכנסות וגם בעל העסק נדרש לשלם שכ"ד, אם כי אפשר לטעון לכוח עליון ובמצב כזה לעתים החוזה נחשב למבוטל. אני מניחה שבתי המשפט ימצאו את עצמם בהמשך דנים בלא מעט מקרים שכאלו.
וכמובן שיש לקחת בחשבון אפשרות של עסקים שיקרסו כתוצאה מהמשבר, מה שאומר שגם ככה לא ימשיכו להפעיל את העסק ככה שלא רק שלא יהיה להם איך לשלם את החוב לבעל הנכס, עתיד ההשכרה של המקום לוטה בערפל (להשכיר חנות/קליניקה וכדומה אחרי המשבר לא יהיה כל כך פשוט).
&nbsp
במקרים של גני ילדים ושל קליניקות, לא אחת מדובר בדירות פרטיות שהוסבו למטרה זו, והמשכירים הם בעלי דירות לכל דבר שההכנסה שלהם נפגעת באם השוכרים לא ישלמו. אני לא חושבת שאי פעם היה מצב כזה של עסקים שנסגרו באופן טוטאלי שכזה.
ממה שידוע לי, במצב כזה ניתן לקבל פטור מארנונה, אבל זה כסף קטן ולא עוזר יותר מדי לאותם עצמאיים שמוצאים את עצמם משלמים שכ"ד בזמן שאין להם הכנסות.
&nbsp
מה אני אגיד... אני לא מקנאה במי שנמצא באף אחד מהצדדים האלו בימינו. לא קל.
&nbsp
&nbsp
 
אנחנו הולכים לקראת תקופה קשה

מחירי הנדל"ן, שזה כולל מחירי קנייה ומכירה של דירות ומחירי השכרה- יצנחו. בסופו של דבר מה שמכתיב את המחיר של נכס, הוא השוק, והשוק הולך להיות על הפנים אחרי שכל עניין הקורונה יסתיים. תהיה אבטלה גבוהה, תהיה אינפלציה ותהיה ירידה במחירי נדל"ן.
אפשר לנסות להיצמד למחיר השכירות שנקבע בחוזה, אבל זה לא ייתפוס מים, כי אם אין לשכור מאיפה לשלם, הוא יעזוב ולא בטוח בכלל שלשוכר הבא יהיה מאיפה לשלם, אם כי אפשר לנסות להחליף שוכרים אבל לא בטוח שזה יעזור. יקח לשוק כמה שנים להתאושש מזה.
 
לא יודעת כמה שנים זה ייקח

אבל אכן אנחנו הולכים לקראת תקופה קשה ולקראת משבר כלכלי שהולך להשפיע על רבים מאוד, ובהתאם זה ישפיע על כל המשק כולל שוק הדיור.
כשחוזים יסתיימו, כל מי שיוכל לחזור להורים סביר להניח שיעשה את זה, אחרים שלא יכולים יצטרכו למצוא פתרונות אחרים, וכשמוסיפים לזה את דירות הנופש שהתפנו, היות שייקח זמן לא קצר עד שהתיירות תחזור, מה שמגדיל את ההיצע הקיים בשוק השכירות (בניגוד למה שנוטים לחשוב, דירות airbnb קיימות לא רק בתל אביב). בנוסף עסקים פרטיים קטנים ועוסקים עצמאיים צפויים לקרוס, כשחלק מהעסקים משתמשים בדירות מגורים מושכרות שגם הן יתפנו ויצטרפו להיצע הקיים.

הירידה צפויה גם במחירי הדירות לרכישה, כי הביקוש צפוי לרדת משמעותית - רבים שתכננו לרכוש דירות יאלצו לדחות את התכנית כי לא יאשרו להם משכנתא ו/או ההון העצמאי שלהם במידה ומושקע, יכלול הפסדים שייקח זמן עד שיתוקנו. קבלנים שהוציאו פרויקטים חדשים יאלצו להוריד מחירים על מנת שלא להיתקע עם דירות ריקות, כאשר גם מי שתהיה לו את האפשרות לרכוש דירה - במידה והדירה תהיה להשקעה, סביר שיחשוב פעמיים לפני שייכנס להרפתקה.

אני מודה שכל העסק הזה גרם לי לחשוב ברצינות על ניצול ההזדמנות, מול כל האנשים שלא יוכלו לקנות דירה למרות שתכננו, יש את אלו שכן יוכלו להרשות לעצמם למרות שלא תכננו, במיוחד באזורים פחות מרכזיים.
 
במשבר של 2008

שהיה קל יותר מהנוכחי, לקח 4 שנים לשוק להתאושש. אין שום סיבה לחשוב שכאן זה יקח פחות זמן.
נכון שיהיו יותר נכסים פנויים וכנראה גם ירידת מחירים בענף, מצד שני הכסף שיש לך יהיה שווה גם הרבה פחות. לא יודעת בת כמה היית ב 1984, כשהייתה כאן אינפלציה מטורפת, אבל בשורה התחתונה זה אומר שכל מה שיש לך יהיה שווה הרבה פחות ותוכלי לקנות איתו פחות ביומיום. מן הסתם להוציא את הפחות על דירה יהיה בעדיפות פחותה להרבה אנשים.
 
אכן אני לא מכירה אישית את המשבר של 84

אבל שמעתי עליו לא מעט, בתור בעלת רקע רלוונטי אני מודעת למה שהיה שם.
המשבר של 2008 היה שונה, ובא לידי ביטוי באופן שונה. משבר הקורונה עושה רושם שהולך להיות משהו ייחודי ומורגש הרבה יותר.
&nbsp
לא שאנחנו חלוקות - למעשה סיכמת את מה שכתבתי בצורה פשוטה - מחירי הדירות ירדו כי להרבה אנשים לא תהיה את האפשרות הכלכלית לרכוש. מהצד השני, תמיד יש את אלו שכן יש להם את האפשרות ועדיין תהיה להם למרות המשבר, מי שכן יוכל לקחת משכנתא ומי שיש לו הון עצמי שלא הוביל להפסדים.
אותם אנשים יוכלו לרכוש דירה במחיר זול יחסית למה שהיה לפני המשבר, מדובר אמנם בפלח לא גדול ובאנשים מבוססים יחסית, אבל הוא קיים.
&nbsp
אשתף בכנות שהמחשבה הזאת עברה לי בראש באופן אישי - לא חשבתי בכלל על הכיוון בשנים הקרובות, אבל ייתכן שיהיו הזדמנויות שיהיה ממש חבל לפספס.
 
למעלה