"משחק מקדים" - שמות אלות אלים

Bartal j

New member
איזיס

שם מצרי : אאוסת שם יווני: איזיס. בפנתאון המצרי איזיס היא אימם האלוהית של בית המלוכה הפרעוני, היא אלה שמימית, המלכה של בית החיים המקושרת לחיי נצח כשהיא אוחזת בשרביט האנק שלה ועוטה את כס המדרגות על ראשה שמסמל את העלייה של האדם במדרגות החיים הרוחניות והזלת הדמעה על מה שנגמר ולא ישוב תוך כדי קבלה והשלמה ויכולת להמשיך הלאה ולעלות במדרגות. תפקידיה הבולטים של איזיס הוא כאלת פריון ופטרונית האמהות, והיא מוצגת כאישה ישובה על כס מלכות כשהיא מניקה משדייה את הורוס בנה התינוק. ועוטה לעתים על ראשה את כתר קרני השפע ודיסקית השמש של רה. בניגוד לאלים אחרים, איזיס לרוב מיוצגת כאישה ולא כאישה בעלת ראש חיה, אם כי בתקופה מאוחרת יותר לאחר שדמותה מוזגה עם חתחור האלה הפרה התייחסו אל שתי האלות כישות אחת אם כי במקור הן שתי אלות נפרדות לחלוטין. איזיס ידועה בזכות כשפייה כאלה מגוננת רבת עוצמה המקושרת למאגיה, ריפוי ושינוי צורה ואף החייאת מתים (היא זו אשר יצרה את המומיה הראשונה כשחנטה את חלקי גופתו המבותרת של האל אוזיריס בעלה המת וסוככה עליו בכנפיה ואף הצליחה לעבר את עצמה ממנו בדרך מאגית מאחר והוא איבד את איבר מינו כשהיא עדיין בגוף הציפור שלה) מסופר כי כוהנותיה (והמפורסמת בהן היא המלכה קלאופטרה) היו מיומנות בריפוי , והתמחו בעיקר בלחשים נגד רעלים, עקיצות קטלניות של עקרבים והכשות נחשים. הלוטוס המצרי נחשב כצמח המקודש לה ביותר והוא משמש לעתים כשרביטה. האבנים המקודשות לה הן: הלאפיס לזולי אבן האמת אשר הייתה ענודה על צווארם של כהנים רבים במצרים העתיקה, ו"דמה של איזיס" אבן הקרלניאן אשר עשו בה שימוש במצרים העתיקה גם בתור חותמי מלוכה. החיה המקודשת לה הוא: נחש הקוברה הנחשב כמגנה ונענד על כתר הפרעונים צאצאיה.. איזיס היא צאצאית של רה, היא הבת של נוט אלת השמיים וגב אל האדמה שנולדה ביום השישי כתוצאה מזיווגם. היא רעייתו היפה והנאמנה של האל היפה אוזיריס ומסופר כי היא זאת אשר החזירה אותו לחיים לאחר שסת אחיו רצח אותו. כאן היא מוצגת כס'ותיס/סופדת האלה המקוננת על לכתו של אהובה וגורמת לנילוס לעלות על גדותיו. איזיס אימו ומגנת האל הבז המוזהב הורוס ואוזיריס הוא אביו. היא אחותם של האלים המלכותיים סת ונפטיס (ובגרסאות אחרות גם של חתחור ותות) איזיס היא אלה מצריה שהייתה אהודה על רבים בעולם העתיק ולכן פולחנה זכה לפופולריות רבה ואף יצא מגבולות מצרים ואומץ בתקופה ההלניסטית ע"י היוונים ולאחר מכן ע"י הרומאים במקדשים. כמה מקיסרי רומא, בהם וספסיאנוס וקומודוס, נמנו על חסידיה. דמותה של איזיס כאם הנושאת את בנה שימשה מאוחר יותר כבסיס לאיקונוגרפיה הנוצרית של מרים, אם ישו.
 

Bartal j

New member
אפופיס או עאפפ

מתואר כנחש אפעה ענקי מפותל השוכן במצולות הנילוס ומהווה הפרעה לנשמות השטות בשאול בדרכם אל לשכתו של אוזיריס.. הוא מסמל את הכאוס והחושך הוא אל מבית המוות ויריבו המושבע של רה, מידי יום הם נלחמים אחד בשני ללא ניצחון. אפופיס בולע את ספינת השמש של רה ואז השמש שוקעת בים וחושך יורד על העולם.. זמן לילה. וכשרה מצליח לחלץ את עצמו מהשאול ומבטנו של אפופיס האור חוזר והשמש זורחת. לעיתים מתוארת האלה בסת כנלחמת בו ומנסה לחתוך אותו עם סכין.
 

5halo

New member
גאיה

שמה של האדמה ואלת האדמה במקור מהתרבות היוונית.
 

RainBird

New member
הקטה אלה ממוצא מסופטמי שעברה דרך מצרים והגיעה ליפן, תחומי עיסוק רבים אך בעיקר פסייקופומפ (ישות מעבר בין העולמות) מופיעה במיתוס של ירידת פרספוני לשאול. נחשבת למגינה על המכשפות, התפרסמה בעיקר בשל כוהנתה מדיאה.
 

kagome10

New member
וולס

אל בהמות הבית, פטרון הנוודים והמשוררים, אל העושר. מופיע באחד מהמיתוסים כמי שמנצח את מורונה-חורף ומשיב את הקיץ. במיתוס אחר, מאוחר יותר, מייצג הוא דווקא את החורף ואת צידו של הקיץ במאבק הנצחי נוטל פרון. בן זוגה של מוקוש. מיתולוגיה סלאבית
 

Bartal j

New member
וודג'ת/ וודחת אלת הקוברה.

אלת קוברה פופולרית בתקופת פילוג הממלכות (כשמצרים התחלקה לממלכה תיכונה וממלכה עליונה) מתוארת כנחש קוברה ענקי או כקוברה מכונף מקושרת להגנה, ריפוי, אמהות\ אלה של צדק, גורל ושל חיים ושל מוות המסוגלת לרדת ולעלות מבית החיים לשאול של בית המוות כרצונה. מזכירה במאפיינה את אלת הקוברה הגורל והשמות רניוטט (רן במצרית= שם) בכתבים מסוימים היא מתוארת כזו שהגנה על איזיס ההרה שעה שנשאה את הורוס התינוק ברחמה ולימדה אותה את סודות הריפוי של הנחש.
 

אום נטע

New member
וישנו

'המקיים'. אחד משלושת האלים ההינדים הראשיים. בעל ארבע זרועות.
 

kagome10

New member
ז'יוה

שמה בא מהמילה ז'יזן, חיים. מתוארת כאישה עירומה וצעירה, בידיה פירות. אלת אהבה, פיריון, נעורים, אביב. חגה - חג תחילת האביב.
 

Bartal j

New member
חתחור/ח'וואת ../images/Emo80.gif

חתחור היא אלת מבית החיים, אלת היופי, הפריון, האהבה, המוזיקה, היא חובבת משתאות, ריקודים, חגיגות, מעשי עונג ובעיקר בירה טובה (כנראה שכבר אז המצרים הקדמונים זיהו את השילוש של סקס, אלכוהול ומוזיקה טובה) וגם נחשבת כאלה מרפאת וכאלה היחידה המסוגלת לרדת לשאול ולעלות בחזרה לשמיים (לנדוד לפי רצונה בין בית החיים ובית המתים). חתחור היא אלה עתיקה ביותר אשר לעיתים מתוארת כאישתו וביתו של רה. מאוחר יותר היא מתוארת כאחות נוספת של האלים המלכותיים (אוזיריס, איזיס, סת נפטיס) והיום שבו נולדה הוא יום רביעי. פירוש שמה הוא "מגינת הבית הגדול (כלומר פרעה) והיא מגינת הפרעונים והורוס הבז המוזהב. היא מתוארת לרוב כפרה, וסמלה המובלט הוא דיסקית השמש וקרני השפע, אשר מהווה ייצוג לשפע שלה. לעיתים היא מתוארת כאישה יפייפה בעלת שיער אדום ואוזני פרה מחודדות אשר איש לא יכול לסרב לה בעיקר כשהיא עונדת את המנת' שלה, ולעיתים כפרה שמימית שלמה אשר כל הפרעונים יונקים משדייה חלב, ולכן היא מקושרת גם לשביל החלב. בסיפור הכחדת האנושות מסופר כי רה הנואש ממעשיהם של בני האדם שלח את חתחור בשמו כדי שתעשה סדר בעולם החדש אשר יצר וזאת ראתה את השחיתות וכעסה היה כה עצום עד שהפכה ללביאה זועמת אשר רצחה, טבחה, והותירה נהרות של דם מאחוריה כשהיא התמכרה להרג ולטעם הנקמה והדם, עד אשר רה המזועזע שפחד שכל האנושות תמחק, גרם לה לשתות במרמה שיכר בירה רימונים אותו חשבה בטעות כדם ולאחר שהתעוררה משכרונה חזרה להיות חתחור האוהבת. לכן המשקה המקודש לה הוא: בירה והיא ידועה כפטרונית השיכורים. חתחור ידועה כאלת יופי, היא אוהבת מאוד איפור, מראות ( המצרים נהגו לעצב ראי יד בצורת דיסקית השמש או בצורת גוף אישה לכבודה) הרבה זהב, קריסטלים ובעיקר אבן טורקיז המקודשת לה ובעיני כורי הנחושת היא הייתה דמות האישה האידיאלית, כליל השלמות וגם מושא תשוקתם של מצרים רבים. (מקדש לכבודה הוקם ע"י הכורים בבקעת תמנע) יש המקשרים את פולחנה אגב לפולחן עגל הזהב. הצמח המקודש לחתחור בדומה לאלות אחרות הוא הלוטוס המצרי. הכלי הפולחני המפורסם המקודש לה הוא הרעשן הטקסי הנקרא "סיסטרום" והשרשרת "מנת" אשר נענדה ע"י כוהנות יפות רבות שלה ונשות אצולה ולעיתים הוחזקה ביד כמחרוזת תפילה. פולחנה היה נפוץ מאוד בדנדרה. חתחור גם מזוהה כאלה בעלת 7 פרצופי הפרה. כינוייה הנפוצים שהתגלו על קירות קברים רבים הם: "את ממלכת השתיקה" "שיער אדום" "את מקנמיס" ( השם הקדום למצרים) מסופר כי אלכסנדר מוקדון בכיבושיו הרבים הגיע למקדש האלה במצרים נדהם מיופייה וזיהה אותה כאפרודיטה. בקבר המלכה נפרטיטי מופיעים תבליטים של האלה אשר מרמזים על היותה כהנת שלה. עוד כהנת מפורסמת שלה הייתה נפרטירי אישתו הראשונה והאהובה של רעמסס השני אשר הקים עבורה רעמסס השני את מקדש חתחור באבו סימבול בו המלכה היפה נפטירי מתוארת כדמות האלה חתחור ובציורים אחרים מתוארת חתחור האלה כמעניקה לה בעצמה חיי נצח והופכת אותה לאלה באמצעות בליעת האנק. בבקעת תמנע התגלה תחריט סלע מימי רעמסס השלישי. בתחריט, המלך רעמסס מעניק מנחה לאלה חתחור
 

Bartal j

New member
ח'ונסו

אל הירח המצרי מקושר לריפוי. פירוש שמו הוא המשוטט או המטייל ומתקשר למסעו של הירח המשוטט בשמיי הלילה. בגרסאות מסויימות מתארים אותו כבן של אל התנין סובח ושל חתחור.
 
למעלה