משך חיים של מנוע טורבו

tzalemet7

New member
היי
שאלה לי
רכב עם כמה שנות ותק. מנוע טורבו.קילומטראז לא גבוה.
מה צפי משך החזקת המנוע? האם מחזיק פחות ממנועים רגילים? יש מספיק נסיון בזה?

כמו כן..לגבי טויוטה קורולה החדשה......אשמח לשמוע המלצות על הדגמים.בהקשר לאמינות ונוחות מושב.בעיות גב..
אגב שמתי לב שרובם עם מרווח גחון מאד נמוך יחסית.מוזר.
מעדיפה לא היברידי או חשמלי..בגדול יש דגם אחד כזה מכולם.

תודה
 
היי
שאלה לי
רכב עם כמה שנות ותק. מנוע טורבו.קילומטראז לא גבוה.
מה צפי משך החזקת המנוע? האם מחזיק פחות ממנועים רגילים? יש מספיק נסיון בזה?

כמו כן..לגבי טויוטה קורולה החדשה......אשמח לשמוע המלצות על הדגמים.בהקשר לאמינות ונוחות מושב.בעיות גב..
אגב שמתי לב שרובם עם מרווח גחון מאד נמוך יחסית.מוזר.
מעדיפה לא היברידי או חשמלי..בגדול יש דגם אחד כזה מכולם.

תודה
היו מספיק מנועים לאורך השנים שהוכיחו שאורך חיי מנוע טורבו לא קצרים יותר משל מנוע רגיל - למרות מה שיסבירו לך על לחצים ועומסים גבוהים יותר במנוע טורבו. הכל אומנם נכון - מנועי טורבו עובדים בלחץ ועומס גבוהים יותר - אבל בתכנון נכון, אין בעיה לבנות מנוע טורבו עתיר הספק שישרוד מאות אלפי קילומטרים. בדיוק באותה מידה שאין בעיה לבנות מנוע אטמוספרי שיקרוס אחרי מאה אלף ק"מ...
 
שאלה טובה לגבי הטורבו. איך עונה יהודי? - זה תלוי... ;)

הטורבו במנועים הקטנים המודרניים עובד קשה מאד - יכול להגיע עד 150,000 סל"ד. משמע - אתגר רציני ביותר של שימון וסיכוך באזור של המיסב שלו.
השורה התחתונה היא היא זו: כדי שטורבו ישרוד את חיי המנוע, יש צורך בהקפדה יתרה על 3 כללים;
1. להחליף שמן + מסנן בזמן, ובאיכות/תקן שהוגדרו ע"י היצרן בלבד.
2. רצוי לתת למנוע להגיע לטמפ' עבודה לפני שמאיצים חזק. רק שמן שהגיע לטמפ' הנכונה יכול להגן על המיסב.
3. רצוי לתת למנוע לעבוד בניחותא את הדקה האחרונה של כל נסיעה מאומצת, ע"מ לתת לשמן הרותח להתפנות מהמיסב ע"י משאבת השמן, ולתת לשמן פחות חם להגיע במקומו בעת הכיבוי.
למי שרוצה את הגירסא הארוכה - הנה הפוסט שכתבתי בנדון .

כך שבשורה התחתונה, מאד תלוי איך תוחזק ואיך ננהג המנוע ברכב שאת מתעתדת לקנות.
כשאני ניגש לרכב טורבו כהכנה לקנייה - אני מקדיש זמן לבדיקה אחר סימני נזילת שמן מאזור הטורבו. אם ישנה נזילה, זה אחד הדברים שיסתכלו עליהם במיוחד במוסך...
רכב שתוחזק כראוי וננהג תוך הקפדה על הכללים הבסיסיים דלעיל - יוכל להגיע לק"מ גבוה מאד בלי בעיות מיוחדות.
מכרתי בזמנו סיאט טולדו TDI 2.0 עם למעלה מ-270,000 ק"מ, עם המנוע והטורבו המקוריים, כמובן, שסחבה עדיין כמעט כמו כשהיתה חדשה.
 
נערך לאחרונה ב:
שאלה טובה לגבי הטורבו. איך עונה יהודי? - זה תלוי... ;)

הטורבו במנועים הקטנים המודרניים עובד קשה מאד - יכול להגיע עד 150,000 סל"ד. משמע - אתגר רציני ביותר של שימון וסיכוך באזור של המיסב שלו.
השורה התחתונה היא היא זו: כדי שטורבו ישרוד את חיי המנוע, יש צורך בהקפדה יתרה על 3 כללים;
1. להחליף שמן + מסנן בזמן, ובאיכות/תקן שהוגדרו ע"י היצרן בלבד.
2. רצוי לתת למנוע להגיע לטמפ' עבודה לפני שמאיצים חזק. רק שמן שהגיע לטמפ' הנכונה יכול להגן על המיסב.
3. רצוי לתת למנוע לעבוד בניחותא את הדקה האחרונה של כל נסיעה מאומצת, ע"מ לתת לשמן הרותל להתפנות מהמיסב ע"י משאבת השמן, ולתת לשמן פחות חם להגיע במקומו בעת הכיבוי.
למי שרוצה את הגירסא הארוכה - הנה הפוסט שכתבתי בנדון .

כך שבשורה התחתונה, מאד תלוי איך תוחזק ואיך ננהג המנוע ברכב שאת מתעתדת לקנות.
כשאני ניגש לרכב טורבו כהכנה לקנייה - אני מקדיש זמן לבדיקה אחר סימני נזילת שמן מאזור הטורבו. אם ישנה נזילה, זה אחד הדברים שיסתכלו עליהם במיוחד במוסך...
רכב שתוחזק כראוי וננהג תוך הקפדה על הכללים הבסיסיים דלעיל - יוכל להגיע לק"מ גבוה מאד בלי בעיות מיוחדות.
מכרתי בזמנו סיאט טולדו TDI 2.0 עם למעלה מ-270,000 ק"מ, עם המנוע והטורבו המקוריים, כמובן, שסחבה עדיין כמעט כמו כשהיתה חדשה.
כמה תיקונים קטנים - כדאי לתת למנוע ולטורבו להתחמם לפני שמתחילים להעמיס את המנוע לא בגלל השמן - השמן מגיע לכל מקום במנוע כבר אחרי שניה או שתיים מההתנעה - אלא כי החלקים עדיין לא התחממו, משמע הם עדיין מעט קטנים יותר מהגודל שבו הם אמורים להיות בזמן העבודה, כך שהמרווחים "לא נכונים".
כדאי לתת למנוע לעבוד בעומס נמוך לפני הכיבוי (מספיק להוריד רגל מהגז כשמתקרבים לחניה - במילא לא חכם להיכנס לרחוב בפול גז). לא כדי ששמן קר יחליף את השמן החם בטורבו - השמן בטורבו מתחליף כל הזמן, כך שהטמ' של השמן במיסבי הטורבו לא גבוהה בהרבה מהטמ' הכללית של השמן - אלא כדי שהטורבו עצמו יספיק להתקרר. אחרת, כאשר מכבים את המנוע, הטורבו הלוהט עלול "לבשל" את השמן שנמצא במיסבים, ולגרום למשקעים שעם הזמן יפגעו בטורבו. במנועים מודרניים, אגב, בדרך כלל יש משאבה חשמלית שדואגת להמשיך להזרים שמן דרך הטורבו עוד כמה דקות אחרי הכיבוי, כדי למנוע את אותו בישול.
מהירות הסיבוב של הטורבו לא קשורה לנפח המנוע. היא תלויה בגורמים רבים כגון לחץ הגדישה וקוטר הטורבו - ולא בנפח המנוע דווקא.
 
מהירות הסיבוב של הטורבו לא קשורה לנפח המנוע. היא תלויה בגורמים רבים כגון לחץ הגדישה וקוטר הטורבו - ולא בנפח המנוע דווקא.
צודק גם בקשר לזה, אלא שהמהירויות הסופר-גבוהות של היום מגיעות רק במנועי טורבו קטני נפח, שבהם מותקנים מכלולי טורבו עם אינרציה קטנה במיוחד, קטני-קוטר, שנועדו להאיץ לגדישה מלאה במינימום זמן (ובכך להתגבר על פער הזמן הזכור לרע מהדורות הראשונים של הטורבו, המכונה TURBO LAG) ומצד שני הם נדרשים למהירות הגבוהה הזו ע"מ לספק כמות אויר מספקת לתאי השריפה שתעלה את ההספק משמעותית. לכן כתבתי מנועים עם נפח קטן.
מהירות הסיבוב במנעים עם טורבו גדול יותר היא כיום 100-120,000 סל"ד - וגם זה מספיק מכובד ומצריך את תשומת הלב שנזכרה לעיל בנהיגה ובתחזוקה.
 
צודק גם בקשר לזה, אלא שהמהירויות הסופר-גבוהות של היום מגיעות רק במנועי טורבו קטני נפח, שבהם מותקנים מכלולי טורבו עם אינרציה קטנה במיוחד, קטני-קוטר, שנועדו להאיץ לגדישה מלאה במינימום זמן (ובכך להתגבר על פער הזמן הזכור לרע מהדורות הראשונים של הטורבו, המכונה TURBO LAG) ומצד שני הם נדרשים למהירות הגבוהה הזו ע"מ לספק כמות אויר מספקת לתאי השריפה שתעלה את ההספק משמעותית. לכן כתבתי מנועים עם נפח קטן.
מהירות הסיבוב במנעים עם טורבו גדול יותר היא כיום 100-120,000 סל"ד - וגם זה מספיק מכובד ומצריך את תשומת הלב שנזכרה לעיל בנהיגה ובתחזוקה.
הסיפא שלך מדויק - המהירות תלויה בגודל המגדש, לא בגודל המנוע. יש למשל מנועים גדולים עם 2 או אפילו 4 מגדשים קטנים.
 
למעלה