משל הגן בעדן

גלבטרון

New member
משל הגן בעדן

רובנו, אם לא כולנו, מכירים את משל הגן בעדן שמופיע בספר בראשית פרק ב´ ואילך. אבל לפי מה שאני הבחנתי, למרות שהרבה מאוד אנשים מכירים את הסיפור הם לא מדייקים בפרטיו וכתוצאה מכך ובעיקר כתוצאה של קריאה/צפייה/שמיעה של גירסאות מקוצרות/ערוכות של הסיפור לא מבינים את משמעותו ובעיקר את התפקיד של כל דמות ודמות בסיפור. למשל... אם תערכו סקר בו תשאלו אנשים אקראיים מי הנבל שבסיפור הגן בעדן צפוי שתקבלו כמעט תשובה גורפת שהנחש הוא הנבל. כי הנחש גרם לחוה לאכול מן ´התפוח´ והיא שיכנעה את אדם לאכול מימנו גם כן. השגיאה השנייה שהרבה אנשים עושים זה לומר בטעות כי הנחש שיכנע את חוה לאכול מן ´התפוח´ במקום פרי עץ הדעת טוב ורע(מקורה של שגיאה הוא בכך שלרוב במופעים, סרטים וספרים משתמשים בתפוח כדי לייצג את פרי עץ הדעת טוב ורע). הרבה אנשים גם שוכחים את שמו המלא של עץ הפרי, שהוא עץ הדעת טוב ורע ומכנים אות רק עץ הדעת. אבל נחזור רגע אחורה ונשאל את השאלה המתבקשת, האם הנחש באמת הוא נבל הסיפור? מי שקרא את בראשית ב´ בעיון יבחין כי הסיפור מסביר, באופן ברור, מדוע ה´ יוצר את אדם וחוה. ה´ מחליט לנטוע גן במקום ששמו עדן מקדם. עדן נמצא על כדה"א וניתן תיאור המיקום שלו. ה´ בורא אדם מעפר על מנת שיעבוד וישמור את הגן. ה´ מרשה לאדם לאכול מכל פירות עצי הגן פרט לפרי עץ הדעת טוב ורע ומזהיר/מאיים כי אם יאכל מימנו הוא ימות. ה´ לא רוצה שאדם יהיה לבד ורוצה שיהיה לו עזר כנגדו על כן יוצר ה´ את בעלי החיים השונים ואומר לאדם לתת להם שמות על מנת שכך יכיר אותם וימצא בינהם את עזר כנגדו. אדם לא מוצא בין החיות עזר כנגדו ולכן ה´ מפיל עליו תרדמת ומהצלע שלו יוצר אישה ואדם, כשהוא מתעורר, מרוצה. מצויין כי אדם ואשתו היו ערומים אבל הם לא התביישו במערומיהם ומצויין כי הנחש היה ערום (מלשון ערמומי - חכם) מכל החיות האחרות שיצר ה´. הנחש בא לאישה ושואל אותה מדוע שלא תאכל מפרי עץ הדעת טוב ורע, האישה משיבה לו כי אז היא תמות. הנחש מסביר לה שהיא לא תמות אלא ברגע שתאכל מהפרי עיניה יפקחו והיא ואדם יהיו כמו אלוהים, יודעי טוב ורע. האישה (חוה) אכלה מן הפרי ונתנה גם לאדם. עיניהם נפקחו, הם ראו את מערומיהם והתביישו בכך ולכן הכינו בגדים. אדם ואישתו שמעו את קול ה´ מתהלך בגן בתוך עץ הגן והם התחבאו. ה´ שאל את אדם היכן הוא וכאשר זה השיב כי הוא מתחבא כי הוא ערום ה´ הבין כי הוא אכל מפרי עץ הדעת טוב ורע. אדם תירץ את מעשין בכך שזו היתה אישתו, שה´ יצר עבורו, שנתנה לו לאכול מהפרי והאישה אמרה שהנחש שיכנע אותה לאכול. ה´ מקלל ומעניש את הנחש, האישה ואת אדם. ה´ מבין כי כעת האדם כמוהו, יודע להבדיל בין טוב ורע ומפחד שהאדם יאכל מפרי עץ החיים ויחייה לעולם ולכון גירש את האדם ואישתו מן הגן והציב כרובים ואת להט החרב המתהפכת כדי לשמור על הדרך לעץ החיים. אז.. מה אנו למדים מן הסיפור? 1) הסיבה שה´ יצר את אדם היא כי הוא רצה שמישהו יטפל וישמור על הגן שה´ נטע בעדן. 2) ה´ יצר לאדם אישה שתהיה עזר כנגדו כי הוא לא רצה שאדם יהיה לבדו. 3) ה´ נהג לטייל בגן. 4) ה´ לא רצה שאדם ואישתו ידעו להבדיל בין טוב ורע (בדיוק כמו שאר החיות). למעשה ה´ לא ראה שום הבדל בין אדם לשאר בעלי החיים שיצר. ה´ אף קיווה שאדם ימצא עזר כנגדו מבין החיות השונות. 5) הנחש היה החכם מבין כל החיות שיצר ה´. הוא הבין כי אם חוה ואדם יאכלו מפרי עץ הדעת טוב ורע, עיניהם יפקחו והם יכלו להבדיל בין טוב לרע (יהיה להם מצפון וע"י כך מוסר - תכונה יחודית לאנשים). 6) ה´ לא רוצה שאדם וחוה יפתחו מצפון וידעו את ההבדל בין טוב ורע ואף מאיים עליהם במוות באם יאכלו מן הפרי. 7) ברגע שאדם וחוה אכלו מפרי עץ הדעת טוב ורע ה´ מפחד שמע הם יאכלו גם מעץ החיים ויחיו לנצח (כמותו) ולכן מסלק אותם מן הגן ומונע מהם להגיע לעץ החיים. אז מי בדיוק הנבל של הסיפור? אלוהים מעוניין ולמעשה יצר את אדם כדי שיטפל וישמור על הגן שהוא נטע בעדן ורואה בו כעוד חיה מיצירותיו. למעשה אלוהים יצר את אדם כדי שיהיה משרתו ויעשה מה שאומרים לו בלי לשאול שאלות (צייטנות עיוורת). אלוהים אבל לא רשע מוחלט שכן הוא מספק תנאיי מחייה טובים לאדם ואף יוצר לו חברה כדי שאדם לא יהיה בודד. ה´ לא אהב את העובדה שמשרתיו, לאחר שאכלו מפרי עץ הדעת טוב ורע, נהיו מודעים לסביבתם ולעצמם ושרמת ההכרה והחשיבה שלהם כשלו ואף פחד שמע הם יאכלו מעץ החיים יחיו לנצח ולכן סילק אותם וקילל אותם - אבל לא הרג אותם. הנחש, מהיותו החכם מבין כל החיות שיצר ה´, ידע כי ה´ מעוניין כי אדם וחוה יהיו רק משרתיו ולא יממשו את הפוטנציאל שלהם. הוא רצה לעזור לשחרר את אדם וחוה מקיום סטמי ועזר להם לפקוח את עיניהם לעולם שמסביבם. אז, האם הנחש הוא הנבל שבסיפור? התשובה היא לא. הנחש לא עשה את אשר עשה מתוך רשעות, אלא הוא רצה לעזור לאדם וחוה. אז, האם ה´ הוא הנבל? ובכן, ה´ בהחלט לא רשע בסיפור אבל הוא אכן הנבל. כדי להסביר ולהמחיש זאת אספר שוב את המשל בצורה מודרנית: מדען ה´ יוצר גן בעדן ויוצר לו יצור א´ שיעבוד וישמור על הגן. המדען לא רוצה שא´ יהיה בודד ולכן יוצר לו כל מיני יצורים בתקווה שהוא ימצא עזר כנגדו אך א´ לא מוצא. לכן המדען לוקח חלק מ-א´ ויוצר את ב´ וא´ מאושר. המדען מסתובב בגן שיצר וממשיך את ניסוייו. אחד היצורים שלו, החכם ביותר שביניהם, מבין כי המדען מתעניין רק בעצמו ורצונותיו ומרחם על א´ וב´ שממשיכים לעבוד ולטפל בגן. לכן מחליט היצור החכם לעזור לא´ וב´ להתעלות מעל מצבם ולהיות מודעים לעולם כמו המדען אך כאשר המדען מגלה זאת הוא מעניש, מקלל ומסלק את א´ וב´ כי הוא חושש למקומו. חושש פן יהיה יום שבו א´ וב´ יעלו עליו ויחליפו אותו. המדען, ה´, הוא כמו מנהל גן חיות. הוא אומנם דואג לחיות אבל מונע מהם לחיות את חייהם כפי שהם צריכים ומסוגלים. הוא משתמש בהם לצרכיו האנוכיים ולא שם את צריכהם לפניו. על כן, במשל הגן בעדן, הנבל, איננו הנחש אשמח לשמוע את דעותיכם לנושא
 

0Pandemonium0

New member
יפה מאוד, אבל אתה צריך לזכור שמדובר בפרשנות

שלך. אדם דתי יגיד שאלוהים אינו נבל גם אם לא רצה שאדם וחווה יאכלו מפרי עץ הדעת, כי אלוהים תמיד צודק, גם אם רצונותיו נראים לנו לא הגיוניים. אלוהים הוא הבורא הכל יכול ויש לציית לו. הנחש, לעומת זאת, שבא את האיסור ולא ציית להוראות, ולכן הוא הנבל. כאמור, אני מסכים איתך, אבל שים-לב שמדובר כאן רק בעניין של נקודת מבט, השקפה, וסמנטיקה. המשל שלך יפה מאוד מלבד טעות קטנה שהעיקה עליי לכל אורכו: אלוהים לא ברא את החיות בשביל האדם, כי האדם נוצר רק אחרי שהחיות כבר היו קיימות...
 

גלבטרון

New member
ברור זו פרשנות

המטרה היתה להציג עוד דרך לראות את הסיפור - דרך שיותר נאמנה למה שכתוב בבראשית ב'-ג' מאשר הפרשנות הדתית. + אין לי שום טעות. בסיפור הבריאה השני, האדם נוצר קודם, אחר כך החיות ואז חוה. קרא בעצמך: http://www.mechon-mamre.org/i/t/t0103.htm אתה התבלבלת עם סיפור הבריאה של פרק א'. שהוא סיפור בריאה שונה לחלוטין מסיפור הבריאה שבפרק ב'. שם אכן במין האנושי נוצר אחרי החיות ושם יש לו יעוד שונה והכי חשוב, שם אלוהים בורא את המין האנושי בצלמו כדמותו ויוצר בו זמנית זכר ונקבה. כל סיפור בריאה, לכל אחד מהמשלים הללו יש תפקיד אחר. כל אחד משיב מדרכו על שאלות אחרות אבל השניים לא זהים או משלימים זה לזה אלא שני סיפורים שונים שנכתבו ע"י אנשים שונים.
 

Y. Welis

New member
משמעות הסיפור היא לקח

כפי שהסיפור נערך בגירסה ששרדה בספר בראשית. מה הוא היה במקור - את זה ניתן רק לשער, אבל סביר שהיו לו עוד מסרים מעניינים על *האל* ומטרותיו השונות ביצירת האדם, ואולי גם אכזבתו מהתוצאה הסופית. אבל מאחר והעריכה כ"כ מונחית-משלים (הסבר מדוע בני זוג נפרדים מהוריהם, מדוע הנחש כפי שהוא כיום, מדוע הארץ מחייבת עבודה קשה כדי לגדל עליה מזון ועוד), קשה לנחש את משמעות הסיפור המקורית, ולכן כסיפור נטו ההגיון שבו לקוי, כמו שראית. כך למשל לפי הגירסה שקיימת, ניתן להבין שהאדם כשל כי המרה את רצון האל המפורש, והחליט לקבל דעה של יצור פחות יותר, שגם הוא נוצר ע"י האל = פרדוקס. קשה גם לדעת לפי הנוסח הזה, אם מה שמשך אותו ואת האשה היה המראה החיצוני של התפוחים (המשפט החסר הראשון שהזכרתי) או הסיכוי לקבל ידע עליון, שמבטיח להם הנחש (עליה בדרגה לרמת האל - פיתוי ההיבריס). מעניין גם מה הקשר בין ערום לידיעת ההבדל בין טוב לרע - אולי עוד אלמנט במקור שלא שרד את העריכה.
 

Y. Welis

New member
הגירסה השניה לסיפור מעניינת במיוחד

כי יש בה (לטעמי לפחות) יותר סימני עריכה מאשר בראשונה (פרק א'). בשעתו לפני עשור נסיתי לחקור קצת את העניין, במסגרת נסיון לבדוק איך יראה התנ"ך אם הוא יוצג כמו ספר מודרני, עם כל סימני הפיסוק וחלוקה, כמו שמקובל בחלק מתרגומיו. התוצאה העלתה כמה דברים מאוד מעניינים בעניין עריכתו, שאני חושש שקשה *לראות* בצורה המסורתית שבה התנ"ך מובא (אפילו בפירסומים חילוניים). נקודה למחשבה. עצם קיום שתי הגירסאות מראה שהיו (לפחות) שתי מסורות מקובלות בתקופה ההיא. נהוג לשייך את גירסת פרק א' למסורה הכוהנית, ואילו זו של פרק ב', כנראה למסורת של ממלכת ישראל (השימוש בשם 'אלוהים'). גם המיתוס עצמו שונה בין הפרקים (בשני אין בריאת שמים וארץ אלא רק 'ואד יעלה מן הארץ וישקה את כל פני האדמה'), ויותר פשוט בשני, כמו גירסה עממית. כמו מרבית הסיפורים בבראשית, הם הובאו בעריכה שמטרתה להראות לקח או מוסר השכל ('לזאת יקרא אישה - כי מאיש לוקחה') ועל כן הם נערכו בהתאם; אבל אני חושב שעוד ניתן לראות את האלמנטים הסיפוריים יותר שהיו בעבר, ובמקרה של פרק ב' במיוחד. למשל בקטע קריאת השמות לחיות וחיפוש ה'עזר שנגדו' - ניתן לפרש את זה כנסיון *חיפוש* בת זוג מקרב החיות באופן פיזי; או בקטעים האלה - * 'ויאמר [אדם] אל האשה: "אף כי אמר אלוהים 'לא תאכלו מכל עץ הגן'.... ותאמר האשה אל הנחש' (הנקודות המפרידות הן שלי). כאן למשל חסר קטע שבו אדם מתחיל לומר משהו, שמן הסתם אמור להביע התרסה כנגד הוראת האל, אם הוא מתחיל במילה 'אף'; ואילו החלק הבא מביא את *תשובת* האשה לנחש (שטרם הוצג בסיפור עד לנקודה זו), על משהו שהוא אמר. כך שניתן לשער שלפחות 2 משפטים נעלמו כאן, בהם האדם פיקפק בהוראת האל, והנחש הופיע בסיפור עם הצעה. * 'וישמעו את קול יהוה-אלוהים מתהלך בגן.... לרוח היום' גם כאן משהו חסר - מה הקשר של רוח היום? והאם הקול התהלך או שמא קול-ההליכה של אלוהים הוא שנשמע? אם המקרה האחרון הוא הנכון, אז יש סיבה טובה לקצץ כל רמז לדמות גשמית של האל (אם הליכתו נשמעת). עצם זה שהוא אינו יכול לראות את האדם ואשתו מתחבאים בעץ, מעידה על תפיסה גשמית יותר של מהותו - די בדומה לפגאנית. עוד חסר העיסוק במשמעות שם העץ, כמו שציינת 'דעת טוב ורע' - לדעת מהו טוב ומהו רע, או להבין מהו מוסר. נראה שהאדם ואשתו (עדיין ללא שם, רק בסוף היא נקראת 'חוה', עם הסבר קלוש למשמעות שמה - שבמקור היה שם של האלה אשרה, ומן הסתם נועד לטשטש את זה) לא רק הבינו שהם ערומים (כמו שהסיפור המקוצץ מראה), אלא גילו פתאום את המוסר - תכונה אלוהית שהאל ביקש לשמור לעצמו. רק בקטע הסיום נאמר ''הן האדם היה אחד ממנו, לדעת טוב ורע' - כלומר האדם כבר השיג משהו שהוא לא היה אמור להשיג. האל אז חושש שההישג הבא שלו יהיה לאכול מ'עץ החיים' - שגם משמעותו לא הוסברה עד לאותה פיסקה, כנראה בקיצוץ נוסף של הסיפור ('ואכל וחי לעולם...' נראה גם כקטע ממשפט ארוך יותר, שבו מוסברת *הסכנה* שבחיי הנצח של האדם). נהוג לומר שהתנ"ך קצר ותכליתי עד כמה שניתן. זה נכון במקרים רבים, כי השפה הכתובה אז היתה תכליתית; אבל במקרים כאלה (ואחרים בתנ"ך) אין ספק שמשהו ארוך יותר ומקיף קוצר, ושמישהו בחר מתוכו אלמנטים שנראו לו מתאימים יותר לדת המונותאיסטית שנוצרה (נסו להחליף את 'האשה' 'ואשתו' ' ב'האשרה' ו'אשרתו' ופתאום הסיפור נעשה פגאני לחלוטין).
 

Y. Welis

New member
אני אגב נוטה להמשיך את הפסוק האחרון שצוטט

(פרק ג', פס' 22) כך: '...ועתה, פן ישלח ידו ולקח גם מעץ החיים, ואכל וחי לעולם... והיה כמונו'.
 
יש הבדל עקרוני בינינו, ווליס

הוא כזה: יש 2 אפשרויות לניתוח הטקסט במקרא. 1. הטקסט נכתב ע"י אדם, שיכול לטעות ולהיות גם פרימיטיבי. 2. הטקסט הוא אלוהי, או אושר ע"י האל. המטרה שלו היא לחנך וגם להקנות ערכים נשגבים. אין בו טעות, בכל אופן בבראשית, ובאיוב, שאותם בדקתי. הגישה השניה, שלי, מניחה מראש שהאל קיים, יחיד, מושלם, טוב חכם וכו' במידה אינסופית. הטקסט שהוא מקורו, גם כן מושלם. אימצתי את הגישה הזאת ואני בוחנת את הטקסט דרכה. הסיבה היא שבצורה כזאת אני יכולה להעלות שאלות. אם הכותב שגה והיה פרימיטיבי, השאלות שאני יכולה להעלות אינן מעניינות. לכן, ככה אני מלמדת את בראשית, וכמובן לומדת בעצמי. זה לא עניין של דת, אפילו לא של אמונה. זו בחירה בגישה שקשורה לחשיבה פעילה. בדרך הזאת גיליתי הרבה דברים מעניינים ויפים חלקם הצטלבו עם מסקנות של חכמי חז"ל (שלא הסבירו כיצד הגיעו אליהן) בצורה, שוב פעם, שמאוד עניינה אותי. לא הנחתי שמדובר בחזרות שגויות. זה סותר את ההנחה הראשונית שלי. גם לא כשקראתי 2 גירסאות שונות לגירוש הגר. באחת מהן, ישמעאל מוצג כילד בוגר, בלי שיהיה היגיון בכך. לא הסקתי מכך שהיו טעיות בעריכה. לפי הגישה שלי, אין טעויות. הכל מכוון, וגם כתוב בצורה מופלאה. חיפשתי תשובות אחרות לסתירות ומצאתי בהן עניין רב. כפי שאמרתי, הגישות שלנו מקבילות ולא יכולות להיפגש, עובדה שלא נפגשנו. ושתיהן לגיטימיות.
 
כבר מאוחר ולא קראתי את הפתיל

דעתי היא שה' רצה שאדם ואישתו יעזבו את הגן ויעברו לחיי עצמאות. הוא שם בגן את הנחש הערום ליד התמימים, ביודעו מה יכול להיווצר. האיסור רק מגביר את הרצון לעבור עליו. האדם וחווה היו אמורים למות בגלל החטא, אבל אדם ואשתו טענו שהאל אשם, מפני ששם בגן את הנחש, הפגום, שהאל עצמו יצר. ושהאל נתן לאדם את האישה הזאת, הפגומה, החוטאת, שהוא עצמו יצר. האדם נאלץ לאכול מהתפוח כדי שאשתו לא תהיה חכמה ממנו, והיא גם רצתה גבר יותר אינטליגנטי ממנה. האל מתנגד למצב של גן עדן, שבו האנשים לא יעשו כלום ויסמכו על הצלה פלאית מצידו. לכן הוא מסתתר בעצמו עכשיו.
 
למעלה