משמעויותיו השונות של החיסור והוראתן

משמעויותיו השונות של החיסור והוראתן

שלום. אני מנסה ללמד את בני מתמטיקה (הוא בכתה ב') ולאחרונה אני נעזר מאד בחוברות מתמטיקה יסודית. אני מתקשה כנראה להעביר נכון את המשמעויות השונות של החיסור באופן שהוא יוכל להמציא שאלות בעצמו באופן חפשי ולנקוב במשמעות המתאימה לכל שאלה שהמציא. קראתי את ההדרכה במדריך למורה ואת המאמרים באתר העמותה וכתוצאה מכך אני חושב שאני בעצמי מבין את המשמעויות השונות היטב אך כנראה אני לא מעביר את ההבנה הזאת היטב. אודה לכם על רעיונות והצעות והדרכה כיצד לעשות זאת ולקריטריון הצלחה (נדמה לי שקריטריון הצלחה טוב יהיה יכולתו להמציא שאלה לפי המשמעות שאתן לו או בהנתן שאלה להסביר את המשמעות של החיסור בהקשר -- כמובן אלה בנוסף ליכולת לפתור באמת תרגילים ובעיות). תודה
 
כדי להקנות את היכולת להמציא בעיות צריך לקרוא

שלום רב לך, נכון, חשוב ביותר שהילד יידע בעצמו להמציא סיפורים חשבוניים. זה קריטריון למידת הבנתו. באתר שלי במדור המאמרים תמצא מאמר שמפרט כיצד להקנות את היכולת להמציא בעיות חשבוניות (המאמר של חני גביש). אם זה לא יספיק לך , תוכל לטלפן אלי 8387131 - 04 ואדריך אותך בע"פ. בהצלחה תלמה
 
העברתי אתמול זמן בכיף עם בני בעניין בעיות

חיסור מילוליות. הגדרנו את המושגים חיסור במשמעות של גריעה ובמשמעות של הפרדה וגם של ספירה לאחור. נעזרתי בחוברת של כתה א' של מתמטיקה יסודית לשם כך ובמדריך למורה של כתה א' בנושא חיסור. הוא נהנה מאד והצליח בקלות להמציא בעיות חיסור במשמעויות הללו. האתגר הבא, חיסור במשמעות של השוואה. לא מצאתי חומר בנושא בחוברות של כתה א'. האם יש נושא שכדאי להתחיל איתו לפני חיסור במשמעות של השוואה או שאפשר לדלג ישר לשם? אודה על הדרכתך. אה! הוא כ"כ נהנה שהוא ביקש שנמשיך "לשחק" ככה, הוא בכלל לא מתייחס לזה כאל למידה. הוא ממש נהנה. הוא שאל אותי אם בפעם הבאה שאסכים לשבת איתו כך הוא יכול להזמין חבר שיצטרף. אני שמח שהוא רוצה לצרף חברים, אבל גם קצת חושש. הבנתי מהמאמרים שהנחייה ותיווך בקבוצה היא יתרון לעומת הנחייה ותיווך 1 על 1. יחד עם זה אני חושש שהשניים לא יגלו עניין באותם דברים ושבסוף המפגש לא יצא דבר. אז, בעצם אני גם שואל, האם יש דברים שעלי לעשות אחרת כשמדובר בזוג ילדים ולא בילד אחר שלומדים בשיטה? תודה רבה.
 
זו אמנות ללמד חיסור של השוואה

אני מוכנה להנחותך בע"פ.טלפן אלי 8387131 - 04 . באשר להוראת שני ילדים יחד. אם מדובר בילד האישי שלך, הרי הוא כבר עשה צעד אדיר קדימה בעצם ההבחנה בין סוגי החיסור ובבניית בעיות.אינני בטוחה אם צירוף ילד נוסף לא יחבל בתהליך, כי עלול להיווצר מצב של תיסכול . אם אתה רוצה ללמד עוד ילד או שניים (לא יותר), תצטרך לעשות חזרה על הכל ובזהירות, כדי שחבריו של הבן לא ייפגעו מהיתרון שיש לו. צריך גם לבחור חברים מתאימים. בעבודה בקבוצה, לדיון יש יותר מקום: יותר בעיות, יותר רעיונות, כמו: יצחק יספר לנו עכשיו בעייה של חיסור של הפרדה.. יעקב יספר בעיה של חיסור של השוואה אנחנו נפתור וישראל יסביר איך הוא חשב, וכו'. תצטרך להפעיל יותר יצירתיות. אם שניים או יותר ילדים מאותה כיתה יחשבו כבר אחרת תהיה לזה כבר השפעה על הכיתה ובמשך הזמן גם על ההוראה. הרבה הנאה וסיפוק תלמה
 
למעלה