משמעות התפילה "שלום עליכם"

משמעות התפילה "שלום עליכם"

התפילה היא: המילים ניכתבו על ידי שמיעה בלבד, לא ידוע לי המקור?? "שלום עליכם מלאכי השלום מלאכי עליון מי מלך ? מלכי המלכים הקדוש ברוך הוא בשיבתכם לשלום מלאכי השלום מלאכי עליון"... לשם מה שרים? מה המשמעות? אשמח לקבל את ההמשך והמקור תודה מרשא אורי
 

spirit18

New member
והנה התשובה

שלום עליכם פיוט ביהדות, שאומרים או שרים בסדר ליל שבת כששבים הביתה מן התפילה, לפני הקידוש והסעודה. הפיוט בנוי מארבעה בתים, שההבדל ביניהם הוא רק במילים הראשונות שבכל בית. בפיוט פונים למלאכים שבאו אל הבית, מברכים אותם ומבקשים את ברכתם: שָׁלוֹם עֲלֵיכֶם מַלְאֲכֵי הַשָּׁרֵת מַלְאֲכֵי עֶלְיוֹן מִמֶּלֶךְ מַלְכֵי הַמְּלָכִים הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא בּוֹאֲכֶם לְשָׁלוֹם מַלְאֲכֵי הַשָּׁרֵת מַלְאֲכֵי עֶלְיוֹן מִמֶּלֶךְ מַלְכֵי הַמְּלָכִים הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא בָּרְכוּנִי לְשָׁלוֹם מַלְאֲכֵי הַשָּׁרֵת מַלְאָכִי עֶלְיוֹן מִמֶּלֶךְ מַלְכֵי הַמְּלָכִים הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא צֵאתְכֶם לְשָׁלוֹם מַלְאֲכֵי הַשָּׁרֵת מַלְאָכִי עֶלְיוֹן מִמֶּלֶךְ מַלְכֵי הַמְּלָכִים הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא שמו של מחבר הפיוט לא ידוע, ומקורו מן המאה ה-17. הפיוט מבוסס על אגדת חז"ל בתלמוד הבבלי, מסכת שבת קיט, ב: "תניא, ר' יוסי בר יהודה אומר: שני מלאכי השרת מלוין לו לאדם בערב שבת מבית הכנסת לביתו, אחד טוב ואחד רע. וכשבא לביתו ומצא נר דלוק ושלחן ערוך ומטתו מוצעת, מלאך טוב אומר: יהי רצון שתהא לשבת אחרת כך, ומלאך רע עונה אמן בעל כרחו. ואם לאו - מלאך רע אומר: יהי רצון שתהא לשבת אחרת כך, ומלאך טוב עונה אמן בעל כרחו". אחרי הפיוט יש מוסיפים פסוק מתהילים קכ"א, כדי להדגיש שהתפילה הכלולה בפיוט איננה מופנית למלאכים, אלא לה' שישלח לנו ברכה על ידי מלאכיו: כִּי מַלְאָכָיו יְצַוֶּה לָךְ לִשְׁמָרְךָ בְּכָל דְּרָכֶיךָ, ה' יִשְׁמָר צֵאתְךָ וּבוֹאֶךָ מֵעַתָּה וְעַד-עוֹלָם. ישנה מחלוקת בהלכה לגבי מספר פיוטים הכוללים פניה למלאכים שיפעלו עבור המבקש, ביניהם גם הפיוט שלום עליכם, מאחר ותפילה לכל כח שאינו הקב"ה אסורה. המתירים ובראשם החת"ם סופר מבארים שמדובר בפניה מליצית להקב"ה שיטיב לנו על ידי מלאכיו. פיוטים אחרים הכוללים פניה למלאכים הם הפיוט מכניסי רחמים, שנאמר בסוף הסליחות לימים נוראים לפי מנהג אשכנז, וקטע הפיוט "מידת הרחמים עלינו התגלגלי", המופיע אף הוא בסליחות לפי מנהג אשכנז.
 

הטייסת

New member
שמעתי שבבית שבו השלום רעוע

לא עלינו , עדיף לא לומר את הבית האחרון של- "צאתכם לשלום",שישארו המלאכים ויעזרו להקל בשולחן השבת ע"מ שלא י'היו מחלוקות. האם יש מקור לזה?
 
אגב , אם דיברנו כבר על שלום

את יודעת ש-חג סוכות מכונה : " חג השלום " , כי הוא חג אוניברסלי , ובו ישפטו הקדוש ברוך הוא באחרית הימים את כל העמים על הר הזיתים . ( חודש תשרי = מזל מאזניים ) לעומת חג פסח שהוא חג רק של עם ישראל , ומסמל את החרות והחופש ( חודש ניסן = מזל טלה ) . " תרנגול כפרות " , הוא לא רק חג של יהודים ! , אתמול הזמנתי ארוחת צהריים עם אמא שלי במסעדת ננדוס והיה כתוב על המגש ש-" התרנגול " , הוא סמל של שלום , צדק ו- אמונה , גם אצל הפורטוגלים .
 

סוריאל

New member
ועיין עוד

בדברי גרשום שלום בספרו 'פרקי יסוד בהבנת הקבלה וסמליה' בפרק העוסק במנהגים קבליים שם הוא מתייחס גם למנהגי קבלת שבת וסעודות השבת, ובין השאר גם לפיוט זה (לצערי הספר אינו מולי כרגע ועל כן איני יכול לתת הפניה מדויקת).
 

asaf2000

New member
אין מקומו בפורום שלנו

"גרשם שלום נולד כגרהרד שלום למשפחה בורגנית מתבוללת בעיר ברלין שבגרמניה. אביו, ארתור שלום היה יהודי מתבולל, פטריוט גרמני ואדם אמיד שבבעלותו בית דפוס גדול. בביתו של ארתור שולם חגגו את חג המולד..."
 

הטייסת

New member
תודה על המידע - קי'ימת עכשיו

ולפני עיוור לא תיתן מכשול. תזכה למצוות.
 
למה אתה מדבר על עברו של האדם?

אם היית יודע פסיק מהידע והתרומה שלו למחקר היהדות ולחקר הקבלה היית כותב זצ"ל אחרי שמו.
 

אלי ו.

New member
גרשום שלום היה חוקר חשוב

אבל בפורום הזה עוסקים ביהדות מנקודת מבט אמונית ומה לעשות שגרשום שלום לא היה אדם מאמין.
 

סוריאל

New member
אני מבין

אם אין לי כיפה - אני יכול לעוף. שלום ולהתראות. אידיוטים.
 

אופירA

New member
מנהל
אתה יכול לכתוב בפורום זה

כמו שאתה יכול לכתוב בפורום צמחונים וטבעוניים (גם אם אינך). רק שאינך יכול למצוץ להם עצמות של עוף מול העיניים, ולהסביר כמה זה טוב ובריא.
 
ואגב, רק בשביל שתראה.

כי הרי לא יכלת לציין מאפיה לקחת את הטקסט שהעתקת כאן ,וכמובן שלא העתקת אותו בשלמותו רק בכדי להוציא את האדם כפי שרצית, סוג של הלבנה עשית לו ,לא חושב ? הנה המשך הטקסט ועוד כמה פרטים חשובים מהטקסט שאתה העתקת . "אך הוא ראה בהתנצרות "אקט מתרפס וחסר עקרונות" והתנכר לקרוביו שהתנצרו" "גרהרד לעומתם חיפש "שורשים" ו"אותנטיות יהודית", וכבר בצעירותו נמשך לציונות ולמחשבת היהדות בימיו בבית הספר והיה חבר בארגון "יהודה הצעיר". שלום עמד בקשרי ידידות עם אישים גדולים רבים בתקופתו כגון ברל כצנלסון, ש"י עגנון, י.ח ברנר, ואף הרב קוק" גרשם שלום טען ביומנו שהוא חילוני. שלום זכה בפרס ישראל לשנת תשי"ח במדעי היהדות.
 
האם גרשום שלום ניפטר בתור יהודי ../images/Emo35.gif

הוא קבור בבית קברות יהודי ? ..................... לא , כי עכשיו רוצים לקבור בהר הרצל גם את הבן המיתנצר של הרצל .
 
למעלה