משנה א' פרק א, אבות

spirit18

New member
משנה א' פרק א, אבות

ניסיון להאיר בזווית אחרת את הפס': "הם אמרו שלושה דברים: הוו מתונים בדין, והעמידו תלמידים הרבה, ועשו סייג לתורה": השאלה המתבקשת כאן היא, למה הדיבר הראשון הוא דווקא: "הוו מתונים בדין"? 2. למה זה רשום דווקא בסדר הזה ולא בסדר אחר? והגעתי למסקנה ש-3 הדיברות הללו מסכמים את הדרך איך להיות חסיד ולדעת את ה' (ככל יכולתי). ראשית, אבסס את דברי על הפס': "ואהבת לרעך כמוך": במשפט הנ"ל יש 3 אהבות - אהבת המקום, אהבת האדם (עצמו) ואהבת הזולת בסוף כ"ש: "ואהבת" -- איך אני מתחיל פתאום לאהוב? אם אני אוהב את עצמי, אני צריך לדעת עלי דברים כגון: איך נבראתי, מי ברא אותי וכו' - שכן, אם אני יודע שנבראתי בצלם אלוקים - אני אכבד זאת ואז אוהב את עצמי, אעריך את עצמי. משמע: "ואהבת" - אהבת ה',ידיעת ה' קודם כל. "לרעך כמוך" משמע, קודם אני אוהב עצמי ורק אח"כ את אחרים כ"ש: "כמוך" כ... על בסיס זה, ניתן לומר שהמשפט: "הוו מתונים בדין" משמע ------ יש בך גם אהבת ה', גם אהבת עצמך (מידות וכו') וגם (קל וחומר) אהבת הרע (הזולת). דהיינו, "הוו מתונים בדין" = ואהבת לרעך כמוך. וזאת מכיוון שאם אני אוהב את חברי אזי אני צריך קודם כל לאהוב/להעריך את עצמי ואם אני מעריך את עצמי, אני צריך לדעת על אלקים אשר ברא אותי - שכן,אדם לא יעריך חפץ אלא אם כן ידע את יוצרו. כמו כן זהו הבסיס אשר חייב להיות מושלם מכל הבחינות הווה אומר: אהבת ה', עצמי והזולת ורק אז אפשר להתקדם הלאה. בגלל זה כתבו: "הוו" משמע, קודם כל תהיה - כל הזמן תהיה כך (ואהבת לרעך כמוך). "והעמידו תלמידים הרבה" - כאן יש יותר התייחסות לאהבת המקום - ה', שכן אתה מפיץ את תורתו בארץ. אך יחד עם זאת יש גם אהבת החבר/הרע שכן עצם העובדה שאני מלמדו תורה אזי אכפת לי ממנו ופועל יוצא שאני אוהב אותו - ואם אני אוהב אותו משמע אני אוהב את עצמי/מעריך עצמי. כלומר, גם פה יש "ואהבת לרעך כמוך" אך עם מגמת עלייה: "דעת ה'", אהבת המקום, שכן אלוקים לא ברא את בנ"א על מנת לעשות משפט --- אלא, דרך זה בנ"א ידעו את ה' - וכ"ש: "בכל דרכיך דעהו" שכן זהו תכליתו של האדם - לדעת את ה' (הרמב"ם). בגלל זה רשום "והעמידו" ----- הוו והעמידו --- הוו ותתקדמו עם זאת קדימה לדעת ה'. "ועשו סייג לתורה": אם אתה השכלת להבין את "הוו מתונים בדין" דהיינו ואהבת לרעך כמוך כפי שביארתי, ויחד עם זאת אתה גם היפצת את תורת ה' - מלמד אנשים תורה --- בסופו של דבר כלומר בדרך זו אתה תוכל להיות חסיד - "ושמרתם את משמרתי" - דהיינו את משמר ה' אני שומר - זו התעלות האדם מעל החומר - זהו "אדם מלאך". וכתוב: "ועשו" משמע מהכוח אל הפועל - כלומר כבר ברגע ההתחלה (גיל 13) אתה יכול להיות חסיד אם במידה ואתה השכלת להבין ולהפנים ולעשות את שתי הדיברות הקודמות - וזה מה שביארתי בפעמים קודמות בעניין התרי"ג מצוות - שכן: "תר" (מחפש) י"ג (י"ג מידות ה' אשר נצרכות ללימוד תורה) - עד גיל 13 האדם צריך להפנים את י"ג מידות ה'. * יש כאן מגמת עלייה - עלייה לקודקוד שבפרמידה - אשר כל נדבך ונדבך מתבסס בסופו של דבר על: "הוו מתונים בדין" דהיינו - ואהבת לרעך כמוך. אשמח לקבל תגובות.
 

spirit18

New member
תוספת קטנה

"ועשו סייג לתורה" - כאן יותר מתייחס לאהבת האדם את עצמו - שכן הוא נזהר שלא לחטא.
 

mgb

New member
יישר כוחך!(רק זו משנה ולא פסוק../images/Emo8.gif)

 
למעלה