מתווה לחזרה ללימודים בחטה"ב-תיכונים - מה דעתכם?

kolerabi

New member
ילדינו יושבים בבית חודשים ארוכים, משתדלים ללמוד דרך הזום, מתמכרים למסכים, מתנוונים מבחינה פיזית, חברתית ורגשית.
אם נחשוב קצת מחוץ לקופסא, וניפטר ממגבלות והרגלי חשיבה מיותרים, נגלה שאפשר להתארגן אחרת.
המטרה: שילדינו, תלמידי החטיבה והתיכון, יוכלו לחזור לאינטראקציה לא וירטואלית עם מחנכים, מורים ובני כיתתם, ועם העולם הממשי, החיצוני,
וכמו כן יחזרו למסגרת של פעילות גופנית. בקיצור יחזרו לבי"ס.
ייתכן שדווקא בגלל מגבלות הקורונה נגלה דרכים חדשות, ומערכת החינוך תזכה לניעור הרציני שמדברים עליו כה הרבה שנים.
אני רוצה להציע מתווה לחזרה ללימודים בתקופת הקורונה, שברור לי שמשרד החינוך ידחה על הסף.
אבל אם יהיה מתווה הגיוני ובטיחותי שיאמצו אותו ארגוני הורים ומורים,
אולי תחת לחץ ציבורי כבד אפשר יהיה להזיז את המשרד המאובן והמשותק להגיב. כי אנחנו במצב חירום ולכן דרושים פתרונות דרסטיים.

המתווה
- כל כיתה תחולק לקפסולות של 7 ילדים (למה 7 ולא 6 או 8? לא יודע. אפשר לדבר על זה).

- לכל קפסולה יוצמד מבוגר: מחנכ/ת הכיתה, מורים מקצועיים. אם אין מספיק מורים: רכז שכבה, סייעי הוראה, בנות שירות לאומי, הורים מתנדבים,
גמלאים מתנדבים בעלי ניסיון חינוכי, הדרכתי, ניהולי (שיסוננו לאחר ריאיון עם מנהלת בי"ס).

- לכל קפסולה+מורה/מבוגר יוקצה חלל למידה בשטח בי"ס:
קפסולה בחדר הכיתה, קפסולה בחדר מחשבים, במעבדת מדעים, חדר מוסיקה, חדר מורים, מקלט, ספריה, חלל משותף בהתאם לאפשרויות כל בי"ס...
- אם אין מספיק חללי למידה בשטח בי"ס, יאתרו חללים פנויים במבני ציבור אחרים באיזור:
מתנ"ס, ספרייה ציבורית, מוזיאון, שסגורים למבקרים בכל מקרה.
מקלט ציבורי, משרדי עיריה, תחנות כיבוי אש: בכל מבנה כזה אפשר למצוא חדר שאינו בשימוש, פינה באולם כניסה, וכן הלאה.
- לפי תנאי מזג האוויר, בחלק מהימים אפשר ללמוד במרחב הפתוח של בי"ס וסביבתו
- סביר שיימצאו בכל כיתה הורים שיסכימו לארח קפסולה של שבעה ילדים ומורה ליום לימודים בביתם.
- סביר שיימצאו תושבים אחרים בשכונה שיסכימו לארח קבוצת ילדים ומורה בביתם, ואולי יקבלו בתמורה תשלום מסויים מהמועצה/עיריה או משרד החינוך.
אפשר למצוא פתרונות אם מגדילים את הראש!

- כל קפסולה תילמד במשך שבוע שלם מקצוע אחד או שניים לפי יכולות המורה/מבוגר שהוצמד אליהם.
למשל שבוע מתמטיקה, שבוע תנ"ך, שבוע אזרחות, שבוע אמנות. אם הוצמדה סייעת או מתנדבת, הורה או גימלאי, אפשר ללמוד ביחד נושא כלשהו.

- כל שבוע יהיה סבב של מורים וסבב של מקומות לימוד. כלומר קפסולה א' תלמד עם המחנכת בחדר הכיתה בשבוע 1,
בשבוע 2 היא תלמד עם המורה למדעים במעבדה וכן הלאה

- [אופציונלי] בסוף כל שבוע יעברו המורים בדיקת קורונה.

- [אופציונלי] פעם בשלושה שבועות יעברו הילדים בדיקת קורונה, ואז המחנכ/ת יחלקו את התלמידים לקפסולות חדשות

- בנוסף ללימודים, יהיו כל יום שיעורים והפסקות עם פעילות גופנית - באוויר הפתוח אם מזג האוויר מאפשר - ו/או פעילות חברתית
(יכול להיות משולב למשל משחקי כדור)

- ההפסקות יתוזמנו כך שתלמידי שכבה מסויימת מקפסולות שונות לא ייפגשו בהפסקות בחצר בי"ס ובמסדרונות

בטיחות בריאותית
- קפסולות של 7 ילדים ומורה
- אופציונלי: בדיקות קורונה שבועיות למורים וכל שלושה שבועות לילדים

הנחות ומוסכמות שעליהן מוותרים

- מערכת שעות יומית ושבועית חייבת להיות מגוונת:
אני לא רואה בעייה שיהיה שבוע מתמטיקה, שבוע תנך, שבוע מדעים, שבוע אזרחות. להיפך, אפשר להתקדם המון.
כמו שראינו שאפשר לצפות בסדרה שלמה בצפייה מרוכזת, והעולם לא נחרב.

- חייבים ללמוד רק בחדר הכיתה:
נכון, יש מקצועות שחייבים ציוד, לוח, מחשב, מקרן.
אבל עם קצת יצירתיות אפשר להסתדר גם בפינה של הספריה, במקלט, בחדר מורים וכדומה.
אפשר להתארגן עם לפטופ ומקרן נייד. אפשר להביא לוח מתקפל.
אם מתאמצים מוצאים פתרונות.

הערה אחרונה (סליחה על האורך):
בבי"ס מסויים אין מספיק מורים וא/או חדרים לכל קפסולה של כל כיתה?
שילמדו רק ארבעה ימים במתווה, ויום אחד בזום מהבית. זה עדיין שיפור ענק על המצב היום.
 
נערך לאחרונה ב:
למעלה