ניצול נפגעי נפש בטבריה

ניצול נפגעי נפש בטבריה

ניצול נפגעי נפש בטבריה: שלום רב לקוראי ועוקבי הדף. הפעם אני הולך לפרסם סקופ. אומנם מה שאתם הולכים לקרוא יעצבן אותכם, אך אני מבקש לקרוא עד הסוף. בישראל יש מפעלים לנפגעי נפש אשר נקראים מפעלי "שווים". מפעליי "שווים" נמצאים בכמה מקומות בארץ מהצפון ועד הדרום: בקריית שמונה, טבריה, קריית ביאליק, חיפה, נתניה, כפר סבא, פתח תקווה, חולון, קריית גת, באר שבע. המפעלים נקראים "מפעלים מוגנים". המטרה במפעלים אלה לשקם את נפגעי הנפש ולעזור להם למצוא עבודה בשוק החופשי (בשכר יותר גבוהה). אך מה שקורה בפועל במפעל בטבריה (אינני יודע מה קורה במפעלים אחרים בארץ) זה ניצול! במפעל בטבריה משלמים לנפגעי הנפש הרבה הרבה פחות משכר מינימום. בהמשך אני ישתף גם את תלושי המשכורת של חבריי. מפעל "שווים" בטבריה נמצא באזור התעשייה בטבריה לא רחוק מתחנה המרכזית בטבריה.
במפעל שווים בטבריה, מרוויחים הרבה הרבה פחות משכר מינימום. אני מכיר אישית אנשים אשר עובדים במפעל 8 שנים למשל, האם זה נקרא שיקום? 8 שנים לשקם? תחליטו אתם. אחרי שנתקלתי בכך שבמפעלים אלה משלמים פחות משכר מינימום פניתי לחברי כנסת וביקשתי לבדוק זאת: פניתי לכול חברי הכנסת וביקשתי שיעשו משהו בנדון, אלה התוצאות: ח"כ מירב בן ארי קיבלה את המייל, אך לא חזרה אליי יותר, היועצת שלה הבטיחה לסייע. שולי מועלם - רפאלי גם היא קיבלה את המייל, הבטיחה לסייע אך נעלמה. ח"כ חיים ילין אמר שבתלונה שלי מטפלת חברת הכנסת יעל גרמן, (אך עד היום לא קיבלתי תשובה ממנה. ח"כ פנינה תמנו גם היא הבטיחה לסייע אך נעלמה. תמר זנברג ממרצ לפחות ענתה תשובה עניינית וזאת התשובה: " מבדיקה שערכנו עלה כי דמי שיקום בבריאות הנפש ניתנים לאנשים עם 40% נכות על של מגבלה נפשית אשר מקבלים הכשרה תעסוקתית במסגרת תעסוקה מוגנת, בנוסף וללא קשר לקצבת הנכות לה הם זכאים מהביטוח הלאומי. בהתאם לחוק ולתקנות הנגזרות ממנו, בתעסוקה מוגנת לא מתקיימים יחסי עובד-ומעביד. יחד עם זאת, המסגרת התעסוקתית משלמת למשתקמים גמול בעד פעילותם. אופן חישוב הגמול משתנה ממסגרת למסגרת ואינו מעוגן בחוק אך בממוצע עומד על 7-10 שקלים לשעה. למקבל השירות ישנה יכולת להשפיע על גובה דמי השיקום שלו על ידי הגדלת שעות התעסוקה ולמידת מיומנויות ותפקידים נוספים במיזם.

נחדד - בתעסוקה מוגנת לא מתקיימים יחסי עובד-ומעביד. עם זאת המפעל מחויב לשלם לעובדים גמול בעד עבודתם (גב”ע). אופן חישוב השכר משתנה ממפעל למפעל ואינו מעוגן בחוק. על פי רוב גובה הגמול מושפע מגובה ההכנסות של המפעל ומהתפוקה האישית של כל עובד." גם ח"כ אילן גילאון ענה תשובה : " את צודקת בהחלט, יש בעיה בחוק כזה, שמלכתחילה תומך בהעסקה מתחת לשכר המינימום.
למיטב ידיעתי ישנם מקומות שאין יחסי עובד- מעסיק, כרגע עדיף שיהיו מסגרות כאלה מאשר כלל לא, למרות שזה אינו מצב אידיאלי.

ח"כ אילן גילאון לא מסכים עם המצב הקיים ופועל כדי לשנות אותו.
באם יש משהו נוסף בו אוכל לעזור, אשמח."
ח"כ דב חנין שלח תשובה ממשרד הבריאות על המפעלים, בתשובה כתוב את כול מה שאני כותב עכשיו (לא הרבה מאמץ עשה דב חנין).
גם ח"כ ינון אזולאי מש"ס ענה, אך אחרי ששלחתי לו את תלושי המשכורת, הח"כ נעלם.
אינני יודע מה איתכם....אך אותי הנושא הזה מרתיח ומעצבן! בישראל שנת 2019 נפגעי נפש מנוצלים ומקבלים הרבה מתחת לשכר המינימום בחודש. שיהיה לכם יותר קל להחליט בנושא, אני משתף בנוסף לתמונה של המפעל בטבריה, גם את תלושי המשכורת ממפעל "שווים" בטבריה. אותי זה מקומם....מקווה שגם אותכם.



 

פנינה21

New member
מתשפת את נקודת המבט שלי

אני בת 30.לראשונה אי פעם מעל 9 חודשים בלי עבודה.

מכוון שאני זכאית סל שיקום ברור שהאפשרות עלתה .
לא רחוק מהמקום שאני גרה יש כמה אפשריות כשהממוצע החודשי הוא 2000 ש"ח .

מצד אחד מבחינה חברתית אני לא מוצאת סיבה שמישהו ירווח כל כך מעט ולא יקבל את הזכויות לפי חוק כמו כל עובד אחר.
מצד שני כשיש נכות מורכבת (שלי הפכה כזאת בשנה האחרונה) ואי אפשר למצוא עבודה והברירה היא לשבת בבית ולחיות רק מהקצבה שלא מספיקה לכלום ולא לנהל חיי שיגרה.. אני חוששת שאני מעדיפה להרוויח רק 2000 ש"ח בחודש . ולדעת שיש לי מסגרת לצאת אליה בבוקר.

אני חושבת שאם רוצים לשנות צריך להבטיח שיהיה עדיין מקום להגיע אליו כשלא יכולים לעמוד יותר בתנאים של שוק העבודה הרגיל .
 
למעלה