נקודת היפוך השמש-מה הכוונה?

peach20

New member
נקודת היפוך השמש-מה הכוונה?

הבנתי שהיום או אתמול היה היום הכי ארוך בשנה- למה הכוונה? האם השמש מאירה יותר זמן בגלל המיקום שלה ואיך זה קשור לעונות השנה?
 

uzi2

Active member
מעל או מתחת לקו המשווה.

אנחנו נמצאים מעל לקו המשווה. קו המשווה הוא הקו האמצעי של כדור הארץ כאשר הוא מסתובב סביב ציר הסיבוב שלו. לכן כאשר השמש נמצאת מעל לקו המשווה, יש יותר זמן שבו כדור הארץ לא מסתיר אותה מאיתנו, וכאשר היא נמצאת מתחת לקו המשווה יש יותר זמן שבו כדור הארץ מסתיר אותה מאיתנו. כלומר כאשר היא מעל לקו המשווה יש יותר יום מלילה וכאשר היא מתחת יש יותר לילה מיום - וזה כמובן נכון לכל האזורים שממוקמים מעל לקו המשווה. עבור האזורים שממוקמים מתחת לקו המשווה, זה הפוך. ככל שהשמש נמצאת יותר גבוה מקו המשווה כך יהיה יותר זמן שבו השמש לא תוסתר על ידי כדור הארץ וכך משך זמן האור יתארך על חשבון זמן החשיכה, ולהיפך. כפי שאתה יכול להבין, בקו המשווה אין הבדל בין משך זמן היום ללילה, ולעומת זאת בקטבים, עוצמת האור לא משתנה במהלך היממה, שכן או שכל השעות היא מוסתרת (תקופת החורף) או שכל השעות היא גלויה (תקופת הקיץ). כמון שזה מקרין גם על עונות השנה. למשל בזמן שאצלנו קיץ, באוסטרליה (שהיא מתחת לקו המשווה) חורף, ובזמן שאצלנו חורף (אם אפשר לקרוא לזה חורף) אצלם קיץ. העובדה שהשמש נמצאת (בשיא היום) לפעמים מעל לקו המשווה ולפעמים מתחתיו נובעת מכך שמישור התנועה של כדור הארץ סביב השמש, אינו מקביל למישור של קו המשווה, כך שנקודות מסויימות במסלול כדה"א סביב השמש יהיו כך שהשמש תהיה מעל למישור של קו המשווה, ונקודות אחרות יהיו מתחת. אם הייתי יכול לשרטט כאן בתוך זמן קצר מאוד, ההסבר שלי היה יכול להיות יותר בהיר, אבל אני מקווה שעדיין אפשר להבין.
 

peach20

New member
אבל אנחנו לא בדיוק מעל לקו המשווה...

לכל מדינה יש זמן אחר שבו יש את היום הכי ארוך? הבנתי שאנחנו רואים יותר זמן את השמש כי היא מעלינו יותר זמן בגלל הזווית של כדור הארץ. הבנתי שיש גם את ימי השיוויון- איך כל זה כל כך מסודר ועקבי? (יום ארוך, שיוויון, לילה ארוך, שיוויון-באותם מרחקים של זמן...)
 

uzi2

Active member
הכוונה ב- "מעל" - חצי הכדור הצפוני.

הכוונה באמירה שאנחנו מעל לקו המשווה, היא שאנו נמצאים בקו רוחב שהוא מעל לקו הרוחב של קו המשווה. לא שאנחנו בקו המשווה. עבור כל המדינות שנמצאות בחצי הצפוני של כדה"א יכול להיות לכל היותר 2 ימים (סמוכים) שבאחד מהם יהיה היום הארוך ביותר (למעט מדינות שבהן אין לילה כי השמש גלויה כל הזמן). סך המחזוריות יהיה כמחזוריות של השמש (פלוס מינוס יום - בגלל אופן הגדרת הימים על פני כדה"א), אבל אני לא בטוח שהמרחקים ממש שווים, בין יום שוויון ליום שוויון, כיוןן שהמסלול של כדה"א סביב השמש אליפטי. נראה לי שהחלק של השנה שבו היום משך גדול ממשך הלילה יהיה גדול יותר עבור החצי הצפוני של כדה"א. לא קראתי את זה, אבל אני רואה את זה איכותית גאומטרית (ללא חישובים כמותיים).
 
למעלה