סופרבוס תחליף את אגד בירושלים...

להבנתי הכוונה לאחד המכרזים של עיבוי הרשת. כלומר אגד תמשיך להפעיל את מרבית הקווים הקיימים, בעוד שסופרבוס תפעיל קווים חדשים וכן *חלק קטן* מהקווים של אגד.
 

GoldenEyes

Well-known member
להבנתי הכוונה לאחד המכרזים של עיבוי הרשת. כלומר אגד תמשיך להפעיל את מרבית הקווים הקיימים, בעוד שסופרבוס תפעיל קווים חדשים וכן *חלק קטן* מהקווים של אגד.
לפי התכנון, בתוך כשנתיים, עד קיץ 2023, חברת אגד תחדול מלהעניק שירותי ההסעה במרכז העיר ובחלק מהשכונות בירושלים, כאשר חברת ההיסעים סופרבוס תכנס במקומה ותפעיל שירותי הסעה, בעיקר באזור דרום העיר
למעשה, כניסתה של חברת סופרבוס לירושלים תתבצע בהליך מדורג כאשר בסופו חברת סופרבוס תפעיל כ-54 קווים בירושלים, בתחילה, לקראת סוף שנת 2021, בחודש נובמבר, תתבצע הפעימה הראשונה, ואז תחל החברה להפעיל כ-25 קווים ובהמשך את כל השאר
 

מיקלוש77

Well-known member
תנחומיי לתושבי ירושלים. עוד יתגעגעו לאגד.
בעיני לא נתפס. לא מאמין שחברה כלשהיא תצליח להחליף את אגד בפרק זמן כל כך קצר, על אף כל הבעיות של אגד. זה צריך להיות הרבה הרבה יותר הדרגתי. שיוכיחו את עצמם קודם עם 2 או 3 קווים למשך תקופה. אחר כך יקבלו עוד 5, וכן הלאה.

וממילא לא הייתי לגמרי מוציא את אגד אלא משאיר את שתיהן, כדי לא לשים את כל הביצים בסל אחד.
 

ניוטראל

Active member
בעיני לא נתפס. לא מאמין שחברה כלשהיא תצליח להחליף את אגד בפרק זמן כל כך קצר, על אף כל הבעיות של אגד. זה צריך להיות הרבה הרבה יותר הדרגתי. שיוכיחו את עצמם קודם עם 2 או 3 קווים למשך תקופה. אחר כך יקבלו עוד 5, וכן הלאה.

וממילא לא הייתי לגמרי מוציא את אגד אלא משאיר את שתיהן, כדי לא לשים את כל הביצים בסל אחד.
אז כפי המובא.
זה ימשך זמן...
 
בעיני לא נתפס. לא מאמין שחברה כלשהיא תצליח להחליף את אגד בפרק זמן כל כך קצר, על אף כל הבעיות של אגד. זה צריך להיות הרבה הרבה יותר הדרגתי. שיוכיחו את עצמם קודם עם 2 או 3 קווים למשך תקופה. אחר כך יקבלו עוד 5, וכן הלאה.

וממילא לא הייתי לגמרי מוציא את אגד אלא משאיר את שתיהן, כדי לא לשים את כל הביצים בסל אחד.
מכרזים לא באמת עובדים ככה.
יחד עם זאת, יש פעימות הפעלה כך שלא הכל יקרה במכה, ויש עוד מכרז על שליש נוסף מהשירות בירושלים שבו עוד אין זוכה.
בסופו של דבר יהיו בירושלים ארבעה מפעילי תחבורה ציבורית.
1. אגד - כשליש מהשירות באוטובוסים
2. סופרבוס - כשליש מהשירות באוטובוסים
3. מפעיל נוסף שעוד לא זכה - כשליש משירות האוטובוסים
4. מפעילת הרק"ל שתחליף את סיטיפס (שפיר וcaf הספרדית כמדומני, עוד אין להם שם ישראלי).

בהמשך, בכל הקשור להמשך פיתוח השירות באוטובוסים, בהחלט ייתכן מצב של גמישות בו קו חדש יינתן למפעיל כלשהו בין היתר על סמך שביעות הרצון ממנו.
 

DanBus43Maalit72

Active member
זה אחד המכרזים אך מה קורה עם המכרז השני הכולל את הרק"ל, הקווים בשכונות החרדיות והשכונות בצפון העיר?
 

Ccyclist

Well-known member
מצער לשמוע שאגד ירושלים מוחלפת ע"י זכיינית.

מה שטוב בתוכנית החדשה היא שורת קווי ה 5xx הירושלמיים בבגין ואם היו נותנים אותם לזכיינית לצד אגד דווקא הייתי בעד. רשת מהירה נפרדת על בסיס בגין, ידין וברעם ואולי גם רשת על בסיס הזז היו נותנות ערך נוסף של חיבורים פרבריים בלי מעבר במרכז העיר שראויים למיתוג נפרד.

מה שקצת מדאיג הוא שמדובר בזכיינית של בית שמש אז יתכן שתהיה חוסר התאמה מסויימת לציבור הכללי בעיר. אם יש מכרז נפרד לשכונות צפון מרכז העיר אולי היה עדיף שאותה החברה של בית שמש היתה זוכה במכרז לאוכלוסייה דומה.

אם סדר הגודל של הפעלה עירונית בירושלים מחייב זכיינית ליצור חברת בת אז אולי כדאי לחברת הבת להעלות מהאוב את שמה של "המקשר".

באיזה שלב אגד תוכל להתמודד על מכרזים כמו כל מפעילה אחרת ? אגד ללא ירושלים זו למעשה חברת ברירת מחדל לקווים ארציים ארוכים שאף מפעילה אזורית לא רוצה להפעיל.
 

connex

Active member
מצער לשמוע שאגד ירושלים מוחלפת ע"י זכיינית.

מה שטוב בתוכנית החדשה היא שורת קווי ה 5xx הירושלמיים בבגין ואם היו נותנים אותם לזכיינית לצד אגד דווקא הייתי בעד. רשת מהירה נפרדת על בסיס בגין, ידין וברעם ואולי גם רשת על בסיס הזז היו נותנות ערך נוסף של חיבורים פרבריים בלי מעבר במרכז העיר שראויים למיתוג נפרד.

מה שקצת מדאיג הוא שמדובר בזכיינית של בית שמש אז יתכן שתהיה חוסר התאמה מסויימת לציבור הכללי בעיר. אם יש מכרז נפרד לשכונות צפון מרכז העיר אולי היה עדיף שאותה החברה של בית שמש היתה זוכה במכרז לאוכלוסייה דומה.

אם סדר הגודל של הפעלה עירונית בירושלים מחייב זכיינית ליצור חברת בת אז אולי כדאי לחברת הבת להעלות מהאוב את שמה של "המקשר".

באיזה שלב אגד תוכל להתמודד על מכרזים כמו כל מפעילה אחרת ? אגד ללא ירושלים זו למעשה חברת ברירת מחדל לקווים ארציים ארוכים שאף מפעילה אזורית לא רוצה להפעיל.
בעוד מספר חודשים אם לא תהיה דחייה, קווי סופרבוס בבית שמש אמורים לעבור לנתיב אקספרס שזכתה במכרז להפעלת קווי בית שמש לצד תנופה שזכתה במכרז להפעלת קווי פרוזדור ירושלים (שגם הם יוצאים מסופרבוס)
 
מצער לשמוע שאגד ירושלים מוחלפת ע"י זכיינית.

מה שטוב בתוכנית החדשה היא שורת קווי ה 5xx הירושלמיים בבגין ואם היו נותנים אותם לזכיינית לצד אגד דווקא הייתי בעד. רשת מהירה נפרדת על בסיס בגין, ידין וברעם ואולי גם רשת על בסיס הזז היו נותנות ערך נוסף של חיבורים פרבריים בלי מעבר במרכז העיר שראויים למיתוג נפרד.

מה שקצת מדאיג הוא שמדובר בזכיינית של בית שמש אז יתכן שתהיה חוסר התאמה מסויימת לציבור הכללי בעיר. אם יש מכרז נפרד לשכונות צפון מרכז העיר אולי היה עדיף שאותה החברה של בית שמש היתה זוכה במכרז לאוכלוסייה דומה.

אם סדר הגודל של הפעלה עירונית בירושלים מחייב זכיינית ליצור חברת בת אז אולי כדאי לחברת הבת להעלות מהאוב את שמה של "המקשר".

באיזה שלב אגד תוכל להתמודד על מכרזים כמו כל מפעילה אחרת ? אגד ללא ירושלים זו למעשה חברת ברירת מחדל לקווים ארציים ארוכים שאף מפעילה אזורית לא רוצה להפעיל.
הכללים לתחרות הם שאסור שאף מפעיל יחזיק יותר מרבע מהענף אצלו (ויש גם עוד כללים אזוריים, וכללים הסכמיים).
אגד כרגע מחזיקה עדיין, אחרי עשרים שנות תחרות בכ-34% מהענף.
בתוכנית התחרות הבאה, מ-2030, כנראה שאגד תוכל להשתתף, אבל היא לא תוכל לחזור להיות מונופול.
לגבי חברות הבת - החובה הזו קיימת רק למפעילות ההסטוריות שרוצות להשתתף בתחרות (נתיב של עפיפי במקום חברת הנסיעות והתיירות ההסטורית או דן בצפון/דרום/ב"ש) במקום השתתפות ישירה של דן וגם אגד תעבורה במקום השתתפות ישירה של אגד (שאגב עכשיו מתנתקת סופית מאגד, מעניין אם היא תשנה את השם).
ישנה אפשרות שלכל אשכול תהיה חברה משלו כמו שדן עשו, וישנה אפשרות שכל האשכולות יהיו תחת אותה חברה כמו אגד תעבורה או לחלופין חברת קווים. יש לכל שיטה כנראה יתרונות וחסרונות אבל זה בפן הכלכלי שאני לא מבין בו. לכן חלק בוחרות כך וחלק אחרת.
אז אולי באמת הזוכה במכרז הבא בירושלים יבחר בשם "המקשר החדש"...
 
אני חוזר וכותב. סופרבוס לא מחליפה את אגד בכל רשת הקווים, אלא רק בחלק ממנה.
ליתר דיוק, שליש מקווי אגד יעברו לסופרבוס. עוד שליש יעברו למפעיל נוסף במסגרת מכרז אחר, ואגד תישאר עם חלק מהקווים העירוניים.
בעצם, ירושלים מפוצלת לשלושה אשכולות עירוניים. לא בטוח כמה זה חכם, בכלל ובאופן שבו זה נעשה.

אני מסכים שיש סיכון רציני בהכנסת מפעילים חדשים, תמיד ובוודאי כשמדובר בעיר מורכבת כמו ירושלים, אבל זה לא שאגד מפסיקה להפעיל קווים עירוניים בירושלים. להפך, להערכתי אגד תוכל לפתוח קווים חדשים בעיר כך שכל מפעיל יחזיק בערך שליש.

כתבה בכלכליסט
 

Ccyclist

Well-known member
אני חוזר וכותב. סופרבוס לא מחליפה את אגד בכל רשת הקווים, אלא רק בחלק ממנה.
ליתר דיוק, שליש מקווי אגד יעברו לסופרבוס. עוד שליש יעברו למפעיל נוסף במסגרת מכרז אחר, ואגד תישאר עם חלק מהקווים העירוניים.
בעצם, ירושלים מפוצלת לשלושה אשכולות עירוניים. לא בטוח כמה זה חכם, בכלל ובאופן שבו זה נעשה.

אני מסכים שיש סיכון רציני בהכנסת מפעילים חדשים, תמיד ובוודאי כשמדובר בעיר מורכבת כמו ירושלים, אבל זה לא שאגד מפסיקה להפעיל קווים עירוניים בירושלים. להפך, להערכתי אגד תוכל לפתוח קווים חדשים בעיר כך שכל מפעיל יחזיק בערך שליש.

כתבה בכלכליסט
כתושב גילה לשעבר בעידן שהיו לשכונה 3 קווים בלבד האינטרס של השכונה בחיבורים פרבריים מהירים למוקדים ברחבי העיר ברור לי. נסיעה בתח"צ להדסה עין כרם למשל היתה סיפור שלם. חומת שמואל וארמון הנציב נמצאות במיקום דומה על אותה הטבעת העירונית והאינטרס שלהן דומה כשהן נשענות על מגרש אגד בתלפיות אז הגיוני שהמוקד התחבורתי הזה יהיה מרכז של מפעילה והשכונות יקבלו קווים לא רק לפי החיבור למרכז העיר אלא לפי צרכים מקומיים.
 

מיקלוש77

Well-known member
כתושב גילה לשעבר בעידן שהיו לשכונה 3 קווים בלבד האינטרס של השכונה בחיבורים פרבריים מהירים למוקדים ברחבי העיר ברור לי. נסיעה בתח"צ להדסה עין כרם למשל היתה סיפור שלם. חומת שמואל וארמון הנציב נמצאות במיקום דומה על אותה הטבעת העירונית והאינטרס שלהן דומה כשהן נשענות על מגרש אגד בתלפיות אז הגיוני שהמוקד התחבורתי הזה יהיה מרכז של מפעילה והשכונות יקבלו קווים לא רק לפי החיבור למרכז העיר אלא לפי צרכים מקומיים.
אם זה שליש לכל מפעילה אז אני בעד. ייתן מוטיבציה לכל מפעילה לעשות את החלק שלה טוב. ושליש מירושלים זה הרבה קווים כך שטוב שלא יותר משליש.
 

Ccyclist

Well-known member
אם זה שליש לכל מפעילה אז אני בעד. ייתן מוטיבציה לכל מפעילה לעשות את החלק שלה טוב. ושליש מירושלים זה הרבה קווים כך שטוב שלא יותר משליש.

מוטיבציה זו שאלה, כשדרום לונדון חולקה לשלושה שלישים של מפעילות רכבת היא "זכתה" לכך ששניים מהשלישים היו של קונקס הכושלת, הזכיינית שגורשה משם פעמיים לפני תום הזיכיונות. זכיינית היא מונופול וכשיש תשתית מוגבלת (במקרה של לונדון והמחוזות סביבה - תשתית מסילתית, במקרה של זכיינית אוטובוסים ישראלית - קווים שנקבעים מלמעלה ע"י משרד התחבורה) אין לזכיינית איך להגדיל את רווחיה ע"י יצירת מסלולים חדשים או שירותים חדשים ובסופו של דבר השירות לקהל השבוי הוא בהתאם למעמדה כמונופול בבעלות פרטית. מי שלא רוצה לנסוע ברשת של הזכיינית לא יכול לעלות על תח"צ אחר באזור ההפעלה.
 

segevk

Member
ההשתלטות של סופרבוס לאחרונה מאוד מדאיגה, קודם המטרונית ועכשיו ירושלים.. כתושב עפולה שסופרבוס פועלת בה מ2015 אני מאוד לא מרוצה ממנה, הרכש של החברה כל כך זול וגרוע שזה משהו מזעזע.. האוטובוסים שהיא מפעילה בעפולה של גולדן דרגון נוראיים - חלקם רועשים מאוד, חלק כבר עם מנוע שעושה רעש של צפצפה, חלקם רועדים וחלק עם דלתות שלא נסגרות כמו שצריך ויש לציין שסופרבוס נכנסה לעפולה עם אוטובוסים חדשים מהניילון
ונכון למה שראיתי אין וולו יותר בעפולה - סופרבוס הוציאה אותו משימוש לחלוטין אז היא החליפה את כל הצי בגולדן דרגונים מתפרקים
 

ניוטראל

Active member
ההשתלטות של סופרבוס לאחרונה מאוד מדאיגה, קודם המטרונית ועכשיו ירושלים.. כתושב עפולה שסופרבוס פועלת בה מ2015 אני מאוד לא מרוצה ממנה, הרכש של החברה כל כך זול וגרוע שזה משהו מזעזע.. האוטובוסים שהיא מפעילה בעפולה של גולדן דרגון נוראיים - חלקם רועשים מאוד, חלק כבר עם מנוע שעושה רעש של צפצפה, חלקם רועדים וחלק עם דלתות שלא נסגרות כמו שצריך ויש לציין שסופרבוס נכנסה לעפולה עם אוטובוסים חדשים מהניילון
ונכון למה שראיתי אין וולו יותר בעפולה - סופרבוס הוציאה אותו משימוש לחלוטין אז היא החליפה את כל הצי בגולדן דרגונים מתפרקים
אני שואל אחרת!
יש אזכור במכרז הירושלמי, להפעלת אוטובוסים חשמליים!?!
 
למעלה