סיכום שיעור והפנמה.

gironi1

New member
סיכום שיעור והפנמה.

1. בלימוד יחידני שכולל בסופו דף /סיכום של העקרונות בשיעור עם כללים חשובים, נניח בגאומטריה או פתרון משוואות לוגריתמיות, איך ניתן להבהיר לתלמיד בשפתו, שרק העתקה וכתיבה של הדף בעצמו תגרום להפנמה של הכללים. רב התלמידים רואים זאת כעובדה מיותרת, שכן הדף ממילא קיים, ואינן מודעים לעצם החשיבות עליונה של כתיבה וסיכום (העתקה) מחדש של הדברים. המטרה היא ליצור הנעה ומוטיבציה שתגרום לו לסכם את החוקים, גם אם מדובר בעתקה של דף קיים. 2. השאלה עוסקת בסדר פעולות חשבון עם חזקות. התלמיד אינו לקוי למידה. בשעת השיעור הפרטי, התלמיד פותר את התרגילים לפי הכללים. בשעת המבחן בכיתה, מתגלות טעויות בסיסיות ומפתיעות כגון ביצוע פעולת חיבור לפני כפל וכו'... מה יכולות להיות הסיבות מעבר לסיבה הנפוצה של התלמידים שנלחצים בשעת הבחינה מבחינת זמן. האם מדובר בהפנמה לקויה של החומר, שכן בשעת השיעור התרגילים נפתרו היטב? מהי דרך יעילה שעשויה לסייע כאן? תודה לעונים.
 
סיכום שיעור וסיבות לטעויות

1. העתקת חוקים אינה דרך להפנמה או לסיכום שיעור. אם ההעתקה מלווה בקריאה קולית של החוקים ובדוגמאות שהמעתיק ממציא ובעזרתן מפעיל את עצמו יתכן שהעתקה תועיל ללמידה. 2. הסיטואציה של מבחן שונה מזו של שיעור פרטי לא רק מבחינת הלחץ שקיים במבחן, אלא גם מעצם העובדה שיושב מורה ליד התלמיד וזה מחייב את התלמיד להתאמץ. יש תלמידים שרמת הקשב שלהם נמוכה. הם אינם רגילים לאסוף די כוח נפשי כדי להתרכז זמן ממושך. כשיושב לידם מישהו זה מחייב אותם לגייס כוחות ואז אינם טועים. בבחינה הם טועים כי הקשב נופל מפעם לפעם. בנוסף, יש סיבות רבות ומגוונות למה תלמידים שמגלים הבנה נכשלים בחישובים פשוטים. לפעמים זה לא ענין של קשב, אלא פשוט של חוסר שליטה בחומר זה או אחר. בדרך כלל אפשר לקבוע את הסיבה לטעויות אלה רק לאחר בדיקת כל מקרה לגופו.
 

gironi1

New member
הבהרה ושאלת המשך:

תודה לך על תשובתך. הבהרה לכוונתי בסעיף 1: "העתקת חוקים אינה דרך להפנמה או לסיכום שיעור" - נכון. היה צורך להבהיר כי הדף אינו דף חוקים יבש , אלא מגובה בדוגמה ספציפית עבור כל חוק. שאלת המשך לסעיף 2, אם תוכלי לפרט : "בנוסף, יש סיבות רבות ומגוונות למה תלמידים שמגלים הבנה נכשלים בחישובים פשוטים." האם, מבין סיבות אלו, ישנן סיבות נפוצות, המשותפות לאחוז גדול מן התלמידים, כך שניתן להצביע על כשל מסוים בהבנה ללא הפנייה לטיפול פרטני, בינתיים? שוב תודה לך !
 
תשובה לגירוני

1. רק תלמיד שממציא ל ב ד ו דוגמה מופעל ממש ומסוגל להפנים. 2. יש סיבות רבות, הנפוצה בהן: ירידת קשב. השנייה: אי הבנת המשמעות של פעולות חשבון בסיסיות ואז כאשר המשימה ברמה גבוהה נכשלים דווקא באותן פעולות שכאשר הן ללא תוספת - מתגברים עליהן.שלישית: חוסר אסטרטגיות כלליות לפתרון בעיות , לא רק מתמטיות. הרביעית: יש אנשים שאינם מסוגלים להתמודד עם בעיות מורכבות (שיש בהן הרבה מרכיבים), ויש עוד... כדי לדעת בדיוק מה קרה דרוש איבחון אישי.
 
למעלה