רשמת דברים נכונים, אך יש לי מה להוסיף.
בעניין הקווים, לצערי אין לי הוכחות חתומות
לנושא אך לגבי האוטובוסים יש לי מה לחדש לך, כי בנקודה הזו, אני זוכר כנראה קצת יותר טוב ממך.
חברת התחבורה העירונית רכשה בתקופת גסיסתה 30 אוטובוסים וולבו B7L
מספרים נושאי רישוי 701-730
(701 אגב, היה האוטובוס שפוצץ בפיגוע הכפול בבאר שבע ולאחר מכן שופץ ונמכר לחברת קווים)
חברת התחבורה העירונית תחת עצמה זכתה להפעיל בסה"כ שני אוטובוסים מתוך ה"צי" המפואר שרכשה במשך מספר ימים שניתן לספור על אצבעות כף יד אחת.
כל שאר האוטובוסים עמדו במשך חודשים בחניון במושב שדה עוזיה הסמוך לאשדוד מאחר ולעיריה לא היה הכסף להפעילם.
לא בגלל שום שביתה, לחברה העירונית לא היה הכסף לשחרר אותם מהמכס ולהעביר אותם רישוי והעיריה מצידה לא הייתה מוכנה לממן את השחרור בטענה שהחברה העירונית לא תוכל להחזיק את האוטובוסים הללו ובצדק.
אותם אוטובוסים הועברו לידי חברת מטרודן עם פירוק החברה העירונית.
(אגב, הועברו לחניון בשדרות שז"ר ע"י מטרודן)
אגב, אם האוטובוסים הללו היו מופעלים עד היום בידי החברה העירונית, אני יכול להבטיח לך שכבר לפני 5 שנים - כולם היו מושבתים כי זה לא מכונות כמו הSLים שהספיקו להם שמן מים וסולר בשביל לעבוד.
צי אוטבוסים חדש מקצה לקצה זה משהו שיכולת רק לפנטז עליו עד היום אם החברה הארורה הזאת הייתה ממשיכה לפעול בעיר.
והיית ממשיך לסבול את היד על השאלטר של הועד וחי על הרולטה של כן יגיע האוטובוס או לא יגיע האוטובוס ואם הוא כן יגיע.....האם הוא בכלל יעצור?
תושבי באר שבע היו ממשיכים לסבול שירות סוג ז' וכל זאת על חשבוננו, משלמי המיסים שדאגו לרפד היטב את חשבונות הבנק של עובדי החבר העירונית ולא....30 אלף שקל זו לא מילה גסה לשכרו החודשי של מכונאי בחברה העירונית שאם נשפוט את איכות עבודתם ביחס לאיך שנראו האוטובוסים של החברה, הם היו רחוקים מלהצדיק את משכורתם המנופחת (וזה עוד לפני 15 שנה)
רשמת דברים נכונים, אך יש לי מה להוסיף.
קודם כל לגבי הקווים, ההוכחות נמצאות בשטח. בן אם זה באמצעות תחנות ישנות הנושאות את השילוט של קו 5 שמגיע לסורוקה/אוניברסיטה (ניתן לראות שילוט ישן זה בתחנת המיון הישן למשל - רגר פינת מצדה). את קו 26 ניתן לראות לכל אורך בן גוריון כאשר כתוב: 26 - לביג. במרכז גילת קו 26 מופיע כחותמת וזה היה ייחודי לחברה העירונית (מטרודן משתמשת במדבקות).
בכל מקרה היו בשנת 98 או 99 גם שינויים במסלולים של קווים שלבסוף בוטלו. קו 7 הוארך לצפון ד' בחלק של מכללת קיי ובית החולים הפסיכאטרי (ביצע את מסלול קו 6 שם). קו 6 פנה מיהודה הלוי לשאול המלך ובקניון אביה פנה ימינה עד ליעקב דורי, וביצע שם את מסלול קו 3 בחלק המזרחי של השכונה. קו 3 פה מיעקב דורי ישר לקניון אביה וימינה לשאול המלך בלי הסיבוב בחלק המזרחי (איפה שמקיף ד').
לא זוכר אם היו עוד שינויים, אבל ה זכור לי היטב. ציבור הנוסעים לא אהב את זה ממש ולא התרגל לכך, למרות שלטעמי היה מדובר בשיפור השירות הן לתושבי מזרח ו' (החלק שבין קניון אביה למקיף ד') והן לתושבי ו' מערב שמסלול קו 3 התקצר להם. כנראה שמה שהרג את זה היה ש7 גם ככה היה עמוס וזה הוסיף לו...
לגבי מה שסיפרת על 30 האוטובוסים שהזמינה החברה העירונית. קודם כל אני זוכר שהיו אלו ימים של משבר כלכלי, שהעיריה שבתה כל הזמן והיה בלאגן בעיר גם מבחינת תח"צ. עובדי העיריה לא קיבלו משכורת ומוסך העיריה הדרדר מיום ליום ובו נעשו קיצוצים גם לפני 15 שנה. אני בהחלט זוכר אוטובוסים שלפתע במהלך נסיעה משמיעים רעשים יוצאי דופן ושלא ברור מזה... אני בהחלט זוכר את כל השיפצורים שעשו למוטות בתוך האוטובוסים, במיוחד במכונות הEL כי לא היה כסף לחלפים. במילים אחרות, עובדי המוסך נשארו בלי חלפים כמעט ואלתרו כל מה שיכלו.
יש לציין שמלבד אוטובוסים הם טיפלו גם במערך משאיות הזבל, ולגבי השכר, גם שכרם של נהגי האוטובוס היה גבוה, כמדומני כ10 אלפים ש"ח של דאז. אבל העניין הוא שכמה שנים שהעיריה נכנסה לקשיים וכבר לא סיפקה חלפים לאוטובוסים, כך שדווקא עובדי המוסך לטעמי עשו עבודה טובה עם כל הרעיונות היצירתיים שלהם כדי לשמר את האוטובוסים נוסעים כמה שרק אפשר.
לגבי ה30 B7L, אני לא זוכר מי אמר לי שהם היו תקועים במכס, אך מידע אישי לא ידעתי דבר זה. מה שאתה מתאר קצת יותר הגיוני מכיוון שבהחלט היו שניים שפעלו כאן זמן קצר מאד לפני המעבר למטרודן.
דר"א רק ב29 האוטובוסים האלו (1 הלך לעולמו בפיגוע), שילוט הקו הדיגיטלי נותן מידע נפלא. במקום לתת את שם התחנה הסופית כפי שהוא ניתן ע"י משרד התחבורה, כתוב לאיזה אזורים הקו מגיע. על קו 12 יהיה כתוב "לדרך מצדה", על קו 7 יהיה כתוב: לשכונה ד', בית חולים.
זה משהו שאני לא מבין למה מטרודן ומטרופולין עושות. אתמול יצא לי לראות את 386 של מטרופולין ועליו רשום "386 - מלון מצדה", איפה האיזכור שהוא נוסע לערד בכלל?
כל מה שאני מלין עליו זה שמטרודן נמצאת כאן כבר כמעט 10 שנים שבמהלך 7-8 שנות פעילותה הראשונות היא צמצמה בלו"ז, הפעילה אוטובוסים בשלל דגמים (חלקם מיושנים וגם הNL של אגד אפשר להגיד שלא ממוזגים, מזגן חלש מאד ובתוך האוטובוס 40 מעלות - מדדתי כמה פעמים), עכשיו לגבי שלל הדגמים האלו בסדר... כל אחד בצבע אחר זה אכן מבלבל תושבים ולא כך היה צריך להיות, אבל ניחא. אבל צמצום בלו"ז? שרק אחרי 6 שנות פעילות החל לחזור ללו"ז שבו פעלה החברה העירונית... אתה חייב להבין, שקווים רבים היו משאירים נוסעים בתחנות, מה שהיה הרבה פחות נפוץ בחברה העירונית. זאת מכיוון שצי האוטובוסים שהפעילה החברה העירונית בסוף דרכה היה גדול יותר מהצי שהפעילה מטרודן בשנת 2005 ואפילו כעת, זו אותה הכמות.
באר שבע גדלה, הביקוש לתח"צ גבוה יותר והתדירות של מרבית הקווים חזרה להיות כפי שהייתה בשנת 2002, ימי החברה העירונית.
קוסמטיקה זה מאד יפה, אוטובוסים חדשים, נמוך רצפה/כניסה - אבל אם התדירות נשארה כפי שהיא ואפילו לא, התדירות ירדה עם כניסת מטרודן ועלתה לאחר כמה שנים אט אט. מזה אומר על השירות? אז יש אוטובוסים חדישים? יש. אך האם יש שיפור בשירות לנוסע? לא. כי האוטובוס מדלג על תחנות כי אין בו מקום, אז מזה שווה שיש אוטובוס נמוך כניסה/רצפה כשאי אפשר לעלות עליו?
ולגבי שילוט קווים, כבארשבעים זה לא מפריע לנו. אבל אתה רואה תושבי חוץ מנסים להבין איזה קו נוסע לאן מדגלי תחנות שיש עליהם רק את מספר הקו, משילוט אלקטרוני שמציג: העצמאות כי זו התחנה הסופית, או התלמוד לקו 7 (מן הראוי שיהיה כתוב שכונה ד' - בית חולים) או קו 8, סנהדרין וקווים רבים אחרים. והכי נוראי 16/25 אשר מגיעים למסוף אוטובוסים, איזה מידע מעולה לנוסע. אז איפה השירות לנוסע? מזה עוזר בדיוק? וכשמטרודן מתחייבת שתיכנס אל תוך תחנת רכבת צפון בשידור חי ברדיו ע"י המנכ"ל שלה והיא לא עושה את זה מלבד קו 5. וכשמטרודן החזיקה את העובדים בביצים ולא נתנה להם להתאגד והייתה לנו שביתה כ"כ ארוכה כמו שלא הייתה לנו עם החברה העירונית במשך כל שנות חיי כאן בעיר. וכשמטרודן מחפפת באירועים ומשאירה תושבים להמתין בתחנות זה לא שווה את זה.
שיפור שירות לא היה כאן במשך כמה שנים טובות בכל מה שקשור לתדירות, הוספת קווים חדשים. השיניים המזעריים האלו החלו (מלבד 21) לפני כשנתיים. כפי שאמרתי 26 פעל בחברה העירונית, גם 24. תושבי רמות ב' בזמנו ביקשו קו לרמות ב' - קיבלו מהר מאד מהחברה העירונית כשהשכונה הייתה בחיתוליה ולכן גם בתדירות נמוכה, לא היה צורך ליותר. תושבי רמות של איזור האנדרטה ביקשו רק אח"כ ממטרודן קו מהיר לשכונה שלהם, מתי הקו הזה הגיע? לפני פחות מחודש. תושבי נחל עשן התלוננו במשך כמה שנים על קו 22 המייגע שכבר לא עמד בעומס (פחות מבחינת מסלול) ובעקבות לחצים הופעל קו 21 שדר"א זה מספר קו שהיה בשימוש בחברה העירונית לנחל בקע ובוטל כשאת כל הקרוונים הרסו.
ולסיכום, כל מה שאני אומר זה שבימי החברה העירונית, כאשר נוצר צורך חדש של שכונה חדשה, קו אוטובוס קם לו חיש מהר. במטרודן יותר מ5 שנים מייחלים לקו 34. לקו 21 ייחלו המון המון זמן ורק לפני כ-3 שנים הוא החל לפעול. כמו כן מבחינת תדירות הקווים, לא יכול להיות שרק בשנה האחרונה מטרודן יישרה קו עם הלו"ז המקורי של החברה העירונית במרבית הקווים. זו אותה מחלה של מטרופולין בתחילת דרכה, יום לפני המעבר קו 370 יצא בתדירות של כל 10-15 דקות בבוקר ובמהלך היום כל 15-20 דקות. והופ, למחרת כשמטרופולין ואגד תעבורה נכנסו לקווים אלו התדירות נפלה לכל 20-30 דקות. והכי חשוב, קוסמטיקה זה דבר יפה, נגישות זה דבר חשוב, אבל כשיש הרעה בשירות מבחינת לו"ז ומבחינת פתיחת קווים חדשים לשכונות חדשות וכו', מה זה שווה? ואם בדן עדיין מפעילים מכונות EL, מזה אומר? שדן היא חברה גרועה? לא. ואם החברה העירונית הייתה ממשיכה להפעיל גם כיום EL לצד וולוו מדגמי נמוכה כניסה/רצפה, לא הייתה שום בעיה.
אני חייב לציין שלולא המשבר הכלכלי והגרעון הענק של העיריה באותן שנים שקדמו להקמת מטרודן, החברה העירונית יכלה להמשיך ולפעול בעיר בלי כל בעיה.